Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Suze

Suze

13-08-2012 om 09:54

Koelkast schoonmaken

Hoe vaak maken jullie de koelkast van binnen schoon?

En.... hoe lang zijn jullie ermee bezig?

Aanleiding is: hulp is er nu mee bezig, maar doet het per plank (lijkt mij niet efficient, zei ik ook, maar ze zei dat dat niets uitmaakt en dat dingen dan niet zo lang uit de koelkast hoeven), maar is er voor mijn gevoel nu "eindeloos" mee bezig (toch al zeker een half uur, zo niet langer en nog niet klaar), terwijl we maar een kleine koelkast hebben (staat wel vol) (zonder diepvriesvak). Dus vroeg me even af wat normaal is. Ben benieuwd hoe het bij jullie zit.

NB Ze maakt hem ongeveer 1x pm schoon en hij was NIET supervies door lekkende limonadeflessen of zo .

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merel

Merel

13-08-2012 om 09:57

2 keer per jaar ofzo

Ik denk dat ik 'm 2 keer per jaar zo netjes schoonmaak. Maar echt lang doe ik er niet over. Doe het wel plank voor plank, bovenaan beginnend, maar het is eigenlijk heel snel gedaan ja, zeker geen half uur.
Als er een keer iets gelekt heeft ofzo, dan maak ik dat natuurlijk ook gelijk even schoon uiteraard.
Ik zou haar zeggen dat ze de koelkast vanaf nu niet meer hoeft te doen, doe dat zelf gewoon (twee keer per jaar )

Je snapt soms niet

hoe mensen zo langzaam kunnen teuten!

Ik doe de koelkast viermaal per jaar denk ik, alles eruit, plankjes schoonmaken met sodawater, losse dingen afwassen, daarna weer netter herindelen.

guera

guera

13-08-2012 om 10:51

Nou duurt wel even hoor

Tja 1x per maand dan is het wellicht even een natte lap en klaar. Maar ik doen het 2 x per jaar ofzo en dan gaat alles eruit. Alle planken afwassen, alle dingetjes in de deur in de vaatwasser, de groentela eruit. Alles controleren op datum en opnieuw indelen. Daar ben ik zeker wel meer dan een half uur mee bezig.

1 x per maand is best veel lijtk mij. Kan ze niet 1 x per maand 1 plank doen

Fiorucci

Fiorucci

13-08-2012 om 11:39

Hier...

Ik doe het thuis een keer per maand en dat is ook best nodig. Een vieze koelkast bij een ander kost me zeker een half uur,en zoals zij het uitlegt is plausibel hoor, plank voor plank, inderdaad, dan kan alles weer snel terug. En natuurlijk kan alles razendsnel,maar dan is er ook meer kans dat je spullen uit je handen laat vallen, dat wordt vaak vergeten...

mix

mix

13-08-2012 om 12:27

Hier

3 keer per jaar ongeveer en dan is het eigenlijk nog niet eens echt nodig, geen idee waar dat aan ligt.
Ik doe er ongeveer 20 min over, per glazen plank alles er af, weggooien wat over de datum is (sauzen/beleg)en weer netjes terug.
Lades er even uit als eerste en die zet ik te weken in een laagje heet water. Tegen de tijd dat ik daar ben aangekomen heeft evt vuil (vastgekoekt slablaadje ofzo)al losgelaten.
Vriezer 2 keer per jaar en dat kost tijd, die tel ik hier nu niet in mee.
Koelkast is van rvs, die buitenkant doe ik wanneer het nodig is met een sopje en als het droog is inwrijven met snelglans, dat tel ik hier ook niet bij mee

Vic

Vic

13-08-2012 om 12:27

Volgens mij

Volgens mij is het min of meer 'gewenst' (in het kader van goed huisvrouwschap) om elke maand je koelkast schoon te maken. Hier schiet het erbij in en doe ik het alleen als ik het nodig vind. Zo nu en dan doe ik wel een doekje over de planken, terwijl ik de spullen een beetje opzij schuif. Een 'grote beurt' kost me ca. een half uur, maar zeker niet meer. Alles eruit, losse onderdelen met heel heet water, doekje over de planken, en dan alles er weer in.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

13-08-2012 om 12:59

Ja, zoiets

Twee keer per jaar, af en toe een doekje tussendoor. Ik smijt alle losse onderdelen in de vaatwasmachine op een kort programma en zet dan alles wat echt zwaar bederfelijk is weer even terug op de bodem van de koelkast. Het schoonmaken en inruimen op zich (dus niet het wachten op de vaatwasser) duurt iets van tien minuten.

Lol p!

"Ik maak de koelkast alleen vies als dat echt nodig is, elke maand vind ik te gek voor woorden." => Ik maak hem nooit bewust vies!

Je brengt me op een idee

Ik geloof dat hier wel meer dan een jaar geleden is dat ik de koelkast heb schoongemaakt. Dat ga ik zo maar eens even doen. Ik voel me daarna vast een stuk voldaner dan na nog een uur surfen op internet

On topic, als jij het zelf niet nodig vindt dat het elke maand gebeurt, dan vraag je toch of ze het minder vaak doet? En is je werkster met andere dingen ook te langzaam in jouw ogen?

Chris

Klaar

Nou, ik heb de hele koelkast schoongemaakt en hem en passant wat handiger ingedeeld. Heeft me toch wel een uurtje gekost...

Chris

Merel

Merel

13-08-2012 om 17:41

Snap niet wat er gek is aan wat p schrijft.

Ik snap niet wat jullie daar vreemd aan vinden, ik maak de koelkast ook alleen schoon als het nodig is. Ik denk niet dat het bij Suze iedere maand nodig is? Lijkt mij in ieder geval stug. Natuurlijk maak ik hem meteen schoon als er iets gelekt heeft, maar anders zie ik niet in waarom ik hem zomaar zou schoonmaken.
Trouwens zo gaat hier mijn hele huishouden, niets om een bepaalde tijd, maar alleen als ik iets vies vind of er op dat moment aan denk.
Bedden gaan dus ongeveer om de twee weken (dan denk ik er wel weer eens aan) en de koelkast als ik vuil zie, deur krijgt een lapje als ik vieze vingers zie. Stofzuigen/vegen doe ik vaker, want ik zie vaker rommel en ik hou niet van een rommelige vloer, maar bovenop de keukenkastjes (was een ander draadje van kortgeleden) dat doe ik dus zelden, wanneer kom ik daar nou? Ramen doe ik ook maar een tot twee keer per jaar. En dan ziet het er hier toch altijd heel netjes uit hoor in huis (want nu lijk ik misschien wel op een ma flodder) maar ik krijg vaak complimenten over hoe netjes het toch bij mij thuis is (en nee...ik vis er niet naar, ze zeggen het uit zichzelf Scheelt denk ik wel dat ik wel heel erg van opruimen hou, dat doe ik dagelijks, maar schoonmaken/poetsen, alleen als ik het nodig vind.
Komt misschien door mijn dwangmatige moeder, die iedere week de hele huiskamer moest stoffen, poetsen en stofzuigen, terwijl er echt amper stof lág. Iedere week alle keukenkastjes uitruimde en uitsopte (ik stond daar al vanaf kinds af aan met verbazing naar te kijken)

mix

mix

13-08-2012 om 17:55

Merel ot

P schrijft:
---Ik maak de koelkast alleen vies als dat echt nodig is, elke maand vind ik te gek voor woorden.---

Ik denk dat P eigenlijk de koelkast alleen SCHOONmaakt als dat echt nodig is elke maand vindt ze te gek voor woorden.

Suze

Hoe lang was ze er al met al mee bezig? Ik vond een half uurtje wel redelijk klinken maar misschien heeft het daarna nog een uur geduurd? Ik ben er ook wel een half uurtje mee bezig. Maar dan zijn de plankjes en uit geweest en ook alle hoekjes en richeltjes blinkend schoon. En natuurlijk nooit vergeten:de rubbers in de deur!En bij alles wat ik terugzet wordt aan de onderkant ook een doekje langs gehaald. Potje augurken, vleeswarenbakje enz.

Merel

Merel

13-08-2012 om 19:59

Aha!

Aha, vies ipv schoon! Nou ja, heb dat zinnetje dus een paar keer gelezen en zag het toen pas ) Hoezo ergens totaal overheen lezen....

Suze

Suze

14-08-2012 om 00:11

Bedankt

voor jullie reakties. Inderdaad, zal het haar niet vaak meer laten doen. Misschien hebben de meesten gelijk dat het helemaal niet zo vaak hoeft , behalve wanneer het echt vies is (dan misschien alleen plaatselijk schoonmaken).

Ze deed de planken ook nog verkeerd terug, dus kon ik alsnog van alles eruithalen en het op de juiste hoogte terugdoen (luistert nogal nauw met een kleine koelkast).

Ze was denk ik 3 kwartier a een uur bezig.

En ach, met sommige dingen is ze inderdaad ook wel lang bezig (in mijn ogen, al sta ik er niet bij dus kan het niet precies controleren). Ze is er een maand of zo en moet nog een beetje doorkrijgen hoe ik het wil hebben.

Ze is er pas een maand en ze maakt 'm 1x per maand schoon? Dan was het dus maximaal de 2e keer!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Maar vertel nou eens suze

Hoe lang doe je er zelf over?

Chris

Tirza G.

Tirza G.

14-08-2012 om 16:30

Ik heb de afspraak

Geeeeeeen kasten aan de binnenkant Dat vind ik prettiger, ook privacy-technisch. Soms pakken we samen een kast uit, ik sorteren/weggooien, zij soppen. Maar dat is maar zelden. Ik zou haar die koelkast lekker over laten slaan. Kost veel te veel tijd, zonde.

Tirza

Toch wel even bezig

Heb een dag of 10 geleden de koelkast gedaan.
Ben er ook wel even mee bezig geweest. Voornamelijk omdat we in de zomer altijd flinke ijsvorming op de achterwand hebben.

Haal altijd alles eruit. (meest bederfelijke dingen gaan in de koelbox met blokken)
Daarna bakken heet water in de koelkast om te ontdooien en dan maar het ijs eraf "bikken".

Alles netjes aflappen - ook tussen de rubbers en alle kleine hoekjes. Alle losse plankjes/bakjes etc afsoppen.

Als alles goed droog is; alles er weer netjes in.

10dagen geleden dus gedaan,en nu alweer ijsvorming op de achterwand!!!
Hebben jullie daar helemaal geen last van??

Staat erg koud

Ik heb inderdaad een combi.
Hij staat bij ons best koud, omdat ie het anders niet aankan. We wonen in Spanje dus dat speelt misschien ook wel mee.
Zodra je de koelkastdeur even open doet, komt er aardig wat warmte de koelkast in. En dan puberzoon, pakt rustig een pak drinken, laat de deur open, schenkt rustig in en dan pas weer de deur dicht, werkt ook niet echt mee.....

+ Brunette +

+ Brunette +

19-08-2012 om 12:31

Ilonka

Dat je zo snel alweer ijsvorming hebt kan van alles zijn kan inderdaad komen door open laten staan bij hoge temperaturen. Ook ik woon in Spanje, ik heb begrepen dat vries- en koelkasten die voor een bepaald klimaat worden gefabriceerd, worden afgestemd op een hogere omgevingstemperatuur dus op zich zou je niet bang moeten zijn dat de koelkast het bij hogere temperaturen het niet goed doet. Ik heb zelfs begrepen dat zo'n koelkast op een te koude plek een averechts effect kan hebben, de koelkast zou er als het ware lui van worden. Of heb je je koelkast uit Nederland meegenomen?

Je zou de koelkast een ietsepietsje hellend kunnen maken zodat ie aan de voorkant ietsje hoger staat en de deur automatisch dicht gaat. Dat kun je doen door draaien aan de pootjes of door er een bierviltje of iets dergelijks onder te zetten. Koelkasten moeten voor een optimaal rendement waterpas staan maar ik denk dat het in jouw geval zinvol is hier de hand mee te lichten. Ik heb het ook gedaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.