Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Sarenza

Sarenza

27-09-2016 om 23:38

Koekjesbakprobleem

Zoon wil dit recept maken http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R749486/blauwe-bessenkoekjes

De eerste keer waren de koekjes helemaal uitgelopen en wat flauw.
De tweede keer heeft hij er een beetje zout bijgedaan en een brownie bakvorm gebruikt. Mijn idee was namelijk om het deeg daar in te doen en de koek dan in stukjes te snijden.

Maar die koek wordt niet gaar. We hebben de oventijd al behoorlijk verlengd met een kwartier en de bovenkant begon al donkerder te worden. Toen we de koek voor de 2e keer proefden was ie nog steeds niet gaar. Dat proef je ook goed.

De smaak was trouwens in beide gevallen goed. Het zijn lekkere koekjes alleen heel erg machtig

Vraag nu is hoe kunnen we dit recept tackelen want zoon wil het graag nog een keer proberen?

Of heeft iemand tips voor koekjes die wel in model blijven of een koek die we dan in stukjes snijden?
Zoon wil wel graag fruit en witte chocolade er in.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

28-09-2016 om 00:04

Die ken ik

Mijn dochter maakt ze vaak. Volgens mij gewoon volgens recept, en ze zijn dan prima. Ik zal morgen vragen of ze iets bijzonders doet.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

28-09-2016 om 00:10

Ik denk

Ik lees nu pas dat je ze in een bakvorm hebt gebakken. Die van mijn dochter waren ook erg groot geworden, maar dat lijkt me dus wel de bedoeling. Als ze niet kunnen uitvloeien krijg je dikke ongare koeken.

Taruh

Taruh

28-09-2016 om 06:48

uitlopen

Deze koekjes horen heel erg uit te lopen. Dat zie je ook in het recept aan de afstand die ze van elkaar af moeten op de bakplaat.

Er zit veel vocht in het recept: boter, Chocolade, bessen, dat kan niet anders dan uitlopen.

Hanne.

Hanne.

28-09-2016 om 08:02

mee eens

helemaal met mijn voorgangers eens. Koekjes moeten uitlopen. Als je met een ijsschep bolletjes maakt (en die ook bol laat) houd je koeken ter grootte van een handpalm over.

ik zou die 12 koekjes bv niet op 1 bakplaat krijgen. Eerder 6-8 per plaat.

Koekjes zijn nog zacht als ze uit de over komen. Dus met bakplaat en al er uit halen en eerst wat later afkoelen en dan pas op een rooster helemaal af laten koelen.

Maak zelf vaak deze http://allrecipes.nl/recept/2941/grote-chocolate-chip-koekjes.aspx en dat is een vergelijkbaar recept met perfecte uitkomst.

Aanvullende tips

Geen bakvorm! Dan krijg je een extra laag metaal tussen deeg en warmtebron waardoor de onderkant niet goed gaar wordt. Leg het deeg gewoon op de bakplaat met een velletje bakpapier eronder. Bakken op 175 graden tot de randjes een beetje bruin beginnen te kleuren. Dan 10 minuten wachten voordat je ze van de plaat haalt, dan breken ze niet. Op een rooster leggen, dan worden ze de knapperig.

Wil je dat de koekjes iets minder uitlopen, dan kun je van te voren de plaat met hompjes deeg een kwartiertje in de koelkast zetten.

En verder moet er, hoe tegenstrijdig het ook klinkt, ook in zoet gebak altijd een minimaal snufje zout.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.