Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Moeder

Moeder

30-11-2013 om 14:51

Koekjes bakken

Mij is gevraagd om koekjes te bakken en ik heb al van alles gebakken maar vreemd genoeg nog nooit koekjes.
De bedoeling is dat ik dat samen met een aantal kinderen ga doen en nu zoek ik foolproof recepten en tips&tricks. En een lijstje met wat ik allemaal moet meenemen of checken of ze het op de plek hebben.
Help??

Hanne.

Hanne.

30-11-2013 om 15:19

zandkoekjes

Ik zou voor zandkoekjes gaan. Bloem, suiker en boter (verhouding weet ik niet uit m'n hoofd), mengen kan met de hand.

Verder heb je nodig bakpapier, uitsteekvormpjes en natuurlijk deegrollers.

Rond deze tijd zou je ook voor de pepernoten kunnen gaan (of koekjes maken van pepernoten deeg)

En dan voor tips and tricks:

deeg voor gebruik even in de koelkast leggen (wordt het wat steviger)

elk kind zijn eigen portie deeg laten maken (op een bordje)

ipv deegrollers kan je ook lege (glazen)flessen nemen
als uitsteekvormpjes kan je ook een glas (rond) gebruiken of de uitsteekvormpjes van de klei

Koekje (en haar dochter)

Koekje (en haar dochter)

30-11-2013 om 19:57

Koekjes van oma

500 gr bloem
400 gr (witte basterd)suiker
300 gr boter
1 ei
1 zakje bakpoeder

kneden tot een deeg, koud laten worden in de koelkast en 15 min bakken op 180 graden C

heerlijk met:

hagelslag erdoor
speculaaskruiden erdoor
citroen aroma erdoor
Stroop erdoor (dan moet je er wel wat bloem extra bij doen
Amandelaroma erdoor
extra vanille suiker
rozijnen erdoor

Dat kun je gewoon door het deeg kneden. Onze dochter maakt altijd een stuk of wat verschillende smaken en deelt die dan uit tijdens wiskunde D.

O, deeg met ei is trouwens niet gezond om te snoepen, maar wel lekker.

Havermoutkoekjes

150 gram zelfrijzend bakmeel
125 gram havermout
100 gram suiker
125 gram boter / margarine
1 zakje vanillesuiker
1 ei (maat L)

Alles met de handen mengen tot een stevig deeg. Deeg in ca. 30 bolletjes rollen tussen de handen en vervolgens plat duwen op de bakplaat. Zorg dat alle koekjes ongeveer even dik zijn!
Ongeveer 20-25 minuten bakken op 175 graden.
Af laten koeken en eten maar! Ook lauwwarm zo van de bakplaat erg lekker.
Als ik ze bak zijn ze meestal binnen 2 uur allemaal op, de kinderen vinden ze erg lekker en ook leuk om te helpen.

een paar tips

Zandkoekjes zijn een goed idee, want die zijn makkelijk en lekker. Daarbij vind ik het zelf wel belangrijk dat ze niet te dun worden uitgerold, want ze bakken vrij snel en als ze te hard gaan worden ze te bruin en niet lekker. je moet dus wel in de gaten houden dat al die koekjes ongeveer even dik worden en niet die van het ene kind een millimeter en die van het andere een halve centimeter.

Tip 2: veel koekjes vloeien op de bakplaat iets uit. Dat betekent dan mooie vormpjes een beetje verloren gaan, en het betekent dat koekjes die te dicht op elkaar op de bakplaat liggen aan elkaar vast gaan zitten. Als dat gebeurt, snij ze dan direct van elkaar los als ze uit de oven komen, dat gaat dan nog makkelijk want de koekjes zijn dan nog slap. Bij het afkoelen worden ze bros en dan gaat netjes snijden een stuk lastiger.

Pepernoten (kruidnoten)is geen gek idee trouwens. Het recept op de site van Silvo is ok, heb ik gemerkt. Kijk wel of je ook daadwerkelijk koekkruiden kunt kopen, ik had in mijn Ap afgelopen woensdag net het laatste potje te pakken, als je misgrijpt heb je een probleem (maar dan maak je gewoon alsnog gewone zandkoekjes).

O ja, als die kinders het deeg alleen maar hoeven uitrollen en niet zelf hoeven te maken dan maak je het jezelf makkelijk door het deeg in de keukenmachine te maken.

Groeten,

Temet

Mijn beginnersfout

Mijn beginnersfout was de koekjes net zo lang bakken tot ze hard waren (en dan waren ze dus verbrand). Ik dacht dat ze nog niet goed waren zolang ze nog enigszins zacht waren. Maar dat hoort dus, want als je ze af laat koelen stolt de boter en worden ze vanzelf hard. Niet langer bakken dan het recept aangeeft dus.

skik

Moeder

Moeder

10-12-2013 om 21:26

Tips

Dank allemaal voor jullie tips Het is er nog niet van gekomen maar tzt lees ik ze nog een keertje allemaal door.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.