Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

klimgeit

klimgeit

27-07-2014 om 13:58

knippen van klimop

Twee jaar geleden is er tussen ons en de buren gezamenlijk een hekwerk neergezet met groene huis- tuin- en keukenklimop. Vorig jaar hoefde dat niet bijgewerkt te worden maar deze zomer komen er flinke punten onze tuin ingroeien. Die knip ik er af.
In ons vorige huis hadden een klimop tegen een muur die we niet zo erg bijwerkten en na een jaar of 10 was dat een behoorlijk dik pak geworden, eigenlijk te dik. Dat wil ik nu voorkomen en daarom wil ik hem vanaf het begin niet zo breed laten worden.
De buurman is hier nogal boos over. Hij knipt zelf niets en is urenlang bezig met alle uitstekende punten door de takken heen te vlechten. Volgens hem heeft het tuincentrum gezegd dat je een klimop niet mag snoeien alleen mag leiden, anders gaat hij dood en ze willen wel vrij zitten. Volgens ons komt dat heus wel goed en wordt dat ding de komende jaren nog steeds dikker ook als je af en toe de uitstekende punten eraf knipt. Ik heb echt geen zin om uren te lopen vlechten (20 meter lang). Onze vorige klimop gingen we op het laatst met de elektrische heggeschaar te lijf tot waar de takken te dik waren om doorheen te komen en die was niet kapot (of dunner) te krijgen.
Wat is jullie ervaring met klimop?

Angela67

Angela67

27-07-2014 om 14:03

mijn moeder zei

(en ze heeft groene vingers) dat je juist klimop moet snoeien. Als je aan jouw kant knipt wordt het aan zijn kant dikker.
Als je even een beetje googlet op plantensites voor de groenliefhebbers kun je hier wellicht wat meer professionele info over vinden en daarmee kun je hem misschien overtuigen?
gr Angela

Tonny

Tonny

27-07-2014 om 14:19

Hier ook zo'n hek

Vorig jaar geplaatst. De klimop van toen deed het niet zo best (???) dus nu een aantal nieuwe planten gepoot. Ik vlecht ze nu eerst overal tussendoor, dan kan ik misschien volgend jaar uitlopende punten afknippen.

Hadewich

Hadewich

27-07-2014 om 14:45

Onkruid

Die gewone donkergroene klimop is net onkruid en kun je zeker makkelijk snoeien! Voor de levensduur van de klimop maakt het niet uit hoor. Misschien kun je anders de uitlopers alleen terugduwen richting tuin van de buurman? Kan hij ze weer vlechten. Volgens mij is dat vlechten niet eens nodig, een klimop hecht zich toch zelf? Of lukt dat niet met zo'n rek?

Melle

Melle

27-07-2014 om 14:49

Onze klimop

Wij hebben een klimop tegen een buitenmuur staan en die is een paar jaar geleden door de gemeente 'gesnoeid' op straathoogte (oftewel: een overijverige straatveger die te dicht langs de muur is gegaan). Alle stammen compleet door. Maar... die klimop was in no time weer prachtig en is nu gezonder dan ooit! Hij groeit over de muur heen en aan de tuinkant snoeien we hem regelmatig en dat is (en blijft) nodig.

neteret mut

neteret mut

27-07-2014 om 15:09

snoeien

wij hebben zo'n hekwerk met klimop en ik wil het graag weer kwijt. Elke maand op dit moment (zomermaanden) snoeien omdat we anders er niet meer langs kunnen met de fiets. Het is inmiddels eigenlijk te zwaar voor het hekwerk, te dik/ breed. Ok je ziet niets meer wat er aan de andere kant is, bij ons trottoir (moeten dus ook daar snoeien). En even niet opgelet kom je overal uitlopers tegen. De vorige eigenaars hebben het hier geplant en ik weet dat idd in het eerste jaar je de uitlopers moet vlechten, ze hebben te weinig mogelijkheid om zich te hechten aan het metaal en geplastificeerd draad. Na 2 tot 3 jaar mag je vaak gaan snoeien.

Tine Winkel

Tine Winkel

27-07-2014 om 16:24

klimop is onkruid

daar valt niet tegenaan te snoeien. Round up, dát helpt om het weg te krijgen , maar snoeien - daar trekt die plant zich echt niets van aan. Gewoon lekker snoeien dus, want anders heb jij straks een meter klimop in je tuin.

Lucerna

Lucerna

27-07-2014 om 16:41

onkruid inderdaad

Al schijnen er wel verschillende varianten te zijn. Wellicht hebben jullie toevallig een variant die wat minder goed tegen snoeien kan. Maar de klimops die wij als erfenissen in tuinen van vorige bewoners van huizen hebben gehad (wat een zin...), waren allemaal zo groeierig als onkruid. We hebben er net een paar weken geleden eentje helemaal gerooid, maar ik heb niet de illusie dat hij wegblijft.

Klimgeit

Klimgeit

27-07-2014 om 17:02

Die onkruidervaring, dat is onze ervaring met klimop dus ook. We gaan hem dus gewoon lekker bijhouden, ook als buurman dat niet leuk vindt. Ik heb nog even gegoogeld en ook het juridisch loket zegt dat je aan je eigen kant van een gezamenlijke erfafscheiding gewoon op jouw manier mag snoeien. Buurman moet maar boos zijn wat hij wil, dat is toch al over van alles en nogwat helaas.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-07-2014 om 17:58

Blij met deze vraag

Onze klimop is tegen de klippen op gegroeid en komt al tot bovenaan het huis. Binnenkort komen ze ons huis weer verven en dan is het toch de bedoeling dat ze overal bij kunnen. De helft van de zijgevel is van hout en dat moet behandeld worden. Maar die klimop zit zo steving in de muur en in het hout dat ik dat niet eventjes vanaf de vloer van de muur kan trekken. Ik vroeg me af of je een klimop ook net als laag onkruid dood kunt krijgen met azijn en zout. Wat denken jullie?

Kaaskopje

Kaaskopje

27-07-2014 om 18:01

Wat het knippen betreft

Als de buurman kwaad wordt omdat jij zijn klimop kortwiekt, zal hij moeten zorgen dat jij niet hoeft kort te wieken. Je zou kunnen overwegen om met hem af te spreken dat jij een seintje geeft als er weer gevlochten moet worden. Doet hij dat niet dan mag je naar mijn idee de schaar erin zetten.

Barvaux

Barvaux

27-07-2014 om 18:15

tja

Over een paar jaar heb je echt enorm veel spijt want je kunt om het weekend gaan snoeien. Ik denk alleen dat je nu wel moet vlechten omdat de buurman zo snel mogelijk prive wil zitten. Duw de lange staken dus terug naar zijn kant zodat hij kan vlechten.

Maar goed, wij hebben ervaring en waren blij dat al die klimop weer weg was!

klimgeit

klimgeit

27-07-2014 om 19:14

op de erfscheiding

Het is niet de klimop van de buurman hoor, hij is voor de helft van ons. Wij snoeien gewoon onze eigen klimop dus.
Hij is nu al bijna helemaal dicht door al het gevlecht van vorige zomer en met terugduwen wordt hij nu door die teruggebogen bochten steeds dikker. Vind ik niet nodig, buurman mag aan zijn kant lekker blijven vlechten, ik blijf knippen.
En om het weekend snoeien valt wel mee hoor, een paar keer per seizoen is genoeg. Maar ja je moet het wel bijhouden. Aan de andere kant staat haagbeuk en ook dat moet je 2-3 x per jaar snoeien.
Het is maar dat ik weet dat hij er echt wel tegen kan, ik dacht even huh? omdat buurman beweerde dat je een klimop niet mag snoeien want dan gaat hij dood.

Katniss

Katniss

27-07-2014 om 20:31

Zooi

Ik had klimop over mijn schutting en dat was echt woekerzooi. Het klom soms helemaal tegen het huis aan, en doordat er een soort van kleefworteltjes aan zitten zat het hele huis onder de vlekken. Soms kwam het zelfs door de ontluchtingsgaten via de vensterbank naar binnen ;-( Mijn buurman kwam ook regelmatig vragen of ik het weer wilde snoeien omdat het ook over zijn huis groeide (hij is 92). Een paar weken geleden vroeg hij of ik er bezwaar tegen had dat hij al het klimop zou laten weghalen. Daar was ik heel blij. Helaas bleek de 60 jaar oude schutting onder de klimop totaal vergaan waardoor zijn 'mannetjes' gelijk een nieuwe schutting konden neerzetten. Ik ben héél blij dat ik van de klimop af ben. Daar zou ik nooit zelf voor gekozen hebben.

Barvaux

Barvaux

27-07-2014 om 21:48

nou

Als je het netjes wil houden sta je elke paar weken te snoeien hoor, die uitlopers gaan heel hard!

Jesse_1

Jesse_1

27-07-2014 om 22:22

Kaaskopje

Misschien dat je de klimop wel dood krijgt, maar die akelige worteltjes krijg je niet weg

Onze buren hebben ook een paar jaar terug een klimop op de schutting geplant (aan hun kant, ook hun schutting trouwens) en die komt bij ons nu akelig aanzetten. Ik zorg er dus voor dat hij zich niet vastkleeft aan de naastgelegen muur! (door ervaring wijs geworden...)

Hier

samen met de buren een metalen schutting gezet,en klimop als begroeiing gekozen. De eerste 2 jaar hebben we niet gesnoeid,maar geleid om de schutting dicht te krijgen, nu jassen we gewoon de heggeschaar erlangs.

Kan dat ding prima tegen hoor.

Tink

Tink

28-07-2014 om 15:53

niet kapot te krijgen

Bij ons groeit klimop tegen de schuur. Mijn man snoeit die een paar keer per jaar want anders komt ie door de kieren van het schuurdak (golfplaat) naar binnen. Daar kan hij best tegen hoor!
Nu is wel onlangs die hele bos klimop van de schuurmuur af komen donderen, hij hecht inderdaad zelf maar blijkbaar net niet stevig genoeg? Hing er ineens een enorme bos groen half over de tuin . Man heeft daar rigoureus de schaar in gezet, nu staat er dus nog maar een cm of 30 klimop gok ik. Maar die komt echt wel weer terug.

Het enige is dat de schuurmuur nu erg lelijk is, die zit vol met restjes hechtwortel. Naja, wellicht valt het er vanzelf af en zo niet dan groeit er wel weer nieuwe klimop overheen.

Elfje65

Elfje65

30-07-2014 om 22:44

Zelfde als Fenix

Volgens mij zijn er geen Hedera's (want daar hebben we het toch over?) te koop die niet tegen snoeien kunnen. In het begin alleen vlechten zodat ie dicht gaat en dan de snoeischaar erover. Zo blijf ie ook mooi smal.

klimgeit

klimgeit

31-07-2014 om 19:30

Juist

Gewoon de heggeschaar erlangs jassen, dat was mijn idee ook. Wat mij betreft is het al een aardig dicht geheel, als je goed draait en kijkt kun je af en toe nog een glimpje opvangen van het buurterras maar dan moet je wel goed je best doen. Voor mij vrij genoeg maar buurman wil een Berlijnse Muur. Prima die mag hij dan aan zijn kant maken. Ik ben niet meer bang dat we de klimop zullen doodsnoeien na jullie verhalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.