Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-01-2018 om 12:27

Knalvuurwerk

Zijn hier (ouders of partners van) mensen die houden van knalvuurwerk? Ik vraag me namelijk iets af. Vind je het echt leuk om dat vuurwerk af te steken, zo leuk dat je daar meerdere uren per dag mee bezig bent? Of vind je vooral het bij-effect leuk, schrikkende mensen en dieren?

bieb63

bieb63

02-01-2018 om 13:36

Ik weet niet precies wat je met je posting bedoelt?? Er zijn ongetwijfeld mensen die het leuk vinden om anderen of dieren schrik aan te jagen. Maar ik denk dat ook veel mensen het zélf gewoon leuk vinden.

Zomer

Zomer

02-01-2018 om 14:32

Ik denk

dat vooral de jeugd en jongvolwassenen dat leuk vinden. Mijn man kocht in zijn jeugd ook altijd heel veel knalvuurwerk (strijkers, rotjes). Gaf daar best veel geld aan uit. Nu taalt hij er niet meer naar en kopen we elk jaar rond de 50 euro aan siervuurwerk. Dat laatste is vooral omdat onze dochters dat leuk vinden. Die hebben de liefde voor knalvuurwerk zoals hun vader had in zijn jeugd trouwens niet overgenomen

vlinder72

vlinder72

02-01-2018 om 16:59

Ja hoor

Twee van mijn zoons vinden het geweldig. Oud en nieuw komt dicht bij de leukste avond van het jaar. Ze steken het alleen af als het toegestaan is. Geen illegaal vuurwerk. Ze dragen een vuurwerkbril en ze stoppen als ze hond, mens of auto aan zien komen.

En nee, ze doen het niet om mensen of dieren te laten schrikken. Daar zijn ze ook niet mee bezig.

Mijn man houdt niet van knalvuurwerk op zo'n ratelband na. Hij steekt wel siervuurwerk af.

Hangkous

Hangkous

02-01-2018 om 17:08

buurjongen

Hier een buurjongen die al vanaf oktober loopt te knallen. En dan echt om andere mensen/dieren te laten schrikken. Je fietst voorbij en hup rotje achter je fiets. En als je dan zichtbaar schrikt is het lachen.
ik fiets al maanden vanaf de andere kant de straat in, ben er klaar mee.

Veer

Veer

02-01-2018 om 18:12

Ja!

Ik vind vuurwerk verschrikkelijk. Maar mijn pubers, met name mijn dochter, vinden het geweldig!

Mijn dochter zou het liefst úren met vrienden over straat slieren... en dan al wandelend het vuurwerk afsteken. Met een grote voorkeur voor knaldingen: hoe harder hoe beter. Hoe meer hoe beter.

En nee, niet om mensen of dieren te laten schrikken, helemaal niet!

Het klinkt of TO denkt dat mensen alleen vuurwerk afsteken om te pesten? Volgens mij beleven veel mensen veel plezier aan het afsteken.

Ik zelf zou zonder meer tekenen voor een totaal vuurwerkverbod voor particulieren. Maar zolang er dat niet is, gaat mijn dochter met haar vrienden op pad... Voor haar lol, niet om anderen dwars te zitten.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-01-2018 om 18:12

Bieb

Ik had geprobeerd er een oordeelsloze vraag van te maken. Weer niet gelukt
Hier in de buurt worden soms bommen afgeschoten waarvan alle glazen in de kast staan te rinkelen. Ik kan me dus eigenlijk niet voorstellen wat daar de lol van is voor jezelf. Is dat net zoiets als kijken hoe hard je auto kan, of hoe ver je kunt spugen?

bieb63

bieb63

02-01-2018 om 18:57

Phryne

Ik denk dat het meestal om de kick gaat bij zulke bommen, net als fikkie stoken en zo. Vaak de kick voor de persoon zelf. En sommigen, ja, die zullen het doen om anderen angst aan te jagen.
PS: ik vatte de vraag niet zozeer op als veroordeling hoor. Maar vroeg me meer af of jij denkt dat het merendeel het doet om anderen te 'pesten'. Ik denk het niet eerlijk gezegd.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-01-2018 om 19:14

Kick

Natuurlijk is het een kick. Net zoals het een kick is om dingen op te blazen. Hoe harder de klap hoe beter.

Mensen en dieren pesten heb ik nooit gedaan, behalve dan die keer dat ik uitgevogeld had hoe je rotjes op afstand electrisch kon laten knallen. Ik en mijn broertje (pubers) legden er dan eentje onder de heg en dan gingen we vanaf de tweede verdieping kijken en wachten tot er een nietsvermoedende huisvrouw of zo langskwam en precies op het beste moment op de knop drukken. De arme vrouw snapte totaal niet waar dat rotje zo ineens vandaan kwam. Wij lagen natuurlijk blauw.

En natuurlijk die keer dat we kruitpitjes in mijn moeder's sigaretten hadden gedaan en ze met een vriendin naar een klassiek concert ging. In de pauze bood ze haar vriendin een sigaretje aan...

(Ik vertel dit soort verhalen maar niet aan mijn prepuberale zoons...)

Nu ben ik - heel hypocriet - voor het afschaffen van vuurwerk.

Tango

Tango

02-01-2018 om 20:46

Knallen

Sommige jongeren kicken hierop volgens mij. Kinderen hier gelukkig niet al te erg. Dochter heeft wel wat afgestoken met vrienden, geen extreem knalwerk volgens mij. Zoon steekt met vriendjes wat klein spul af uit de supermarkt.
Met oud en nieuw kwam hier een groep aangeschoten jongeren door de straat lopen en stak precies op het pleintje waar zoon bezig was een paar flinke knallen af. Echt oorverdovend en de stukken schoten er ook vanaf, ik werd nog geraakt (licht hoor) op mijn been. Ik wist niet hoe snel ik zoon weg moest trekken daarvandaan. Echt belachelijk. We hebben de gasten aangesproken, maar natuurlijk had geen van hen het gedaan. Daarna vertrokken ze gelukkig weer naar een andere straat, maar de lol was er bij ons aardig af.

marie

marie

02-01-2018 om 22:03

fout

maar ik hoor die knallen nog steeds graag.
Ik vond het altijd leuk en spannend, ook al heb ik het zelf nooit afgestoken.
Het is toch ook een soort van 'collectief vieren', geen betere manier om dat te doen en elkaar te bereiken dan flink lawaai maken.

De nadelen zijn dan wel weer erg groot, toch zou ik het missen als het afgeschaft zou worden.

Mijn kinderen moeten niets van vuurwerk hebben.

Ely

Ely

02-01-2018 om 22:53

Kinderen

Vinden het leuk en spannend. De onze dan. Volgens mij is het een adrenaline kick. Hebben ze niet van mij haha. Ik vind siervuurwerk wel leuk en het sfeertje hier op het pleintje om twaalf uur als we gezellig buiten met alle buren vuurwerk staan af te steken en te kletsen. We drammen bij de kinderen erg op veiligheid en daar zijn ze gelukkig heel serieus in. Mensen en dieren willen laten schrikken heb ik ze nog niet op kunnen betrappen. Integendeel.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-01-2018 om 01:55

Meerdere factoren

Ik denk dat knalvuurwerk in eerste instantie spannend is. Net zoals het ook een soort van spannend is om op de kermis bij een schiettent te schieten. De holbewoner komt kennelijk naar boven in sommige mensen, lekker primitief knallen, met vuur spelen en net-alsof jagen of oorlogje spelen. En daar komt dan ook nog bij dat vooral pubers gevaar onderschatten en de impact van hun gedrag niet altijd overzien.

Tot zover kan ik het nog wel verklaren. Ik weet dat er ouders zijn die vuurwerk verbieden, toch doen de kinderen het wel. Dat is een lastige. Je kunt de ouders in dit geval niet zoveel verwijten. Waar ik wel benieuwd naar ben, is hoe het er in de overige gezinnen aan toe gaat. Wat ik wel frappant vond in het commentaar van een arts van het Oogziekenhuis, is dat ouders hun kinderen een vuurwerkbril op laten zetten, maar vader er zelf niet een opzet. Als vader voor zichzelf de veiligheid aan zijn laars lapt, waarom zou je dat als puber dan niet ook doen?

En tot slot, vrees ik dat er ook echt gewoon pestkoppen tussen zitten. Ik vind het verhaal van Ad daar een goede illustratie van. Tot op zekere hoogte snap ik vanuit het kind gezien het lolletje, maar dit soort lefgozertjes-gedrag kan heel veel schade aanrichten. Mensen worden angstig op straat, honden moeten aan de kalmerende middelen, dure trainingen en wat niet meer, dan heb ik het nog niet over andere huisdieren gehad en niet onbelangrijk (juist wel dus) over letsel aan o.a. ogen en handen. Dat kost de maatschappij al met al miljoenen, maar wat erger is, bij blijvende schade kost het het slachtoffer een normale toekomst. En wat ik dan zo bizar vind, is dat enerzijds veel volwassen mensen dat vergoelijken met 'ja, 't is traditie, hè!' en anderzijds klagen over hoe slecht men het toch getroffen heeft in Nederland en dat dat komt door.. nou ja, vul maar in. Vuurwerk kost de maatschappij zoveel geld, dat had veel beter besteed kunnen worden.

Een citaat uit het overzicht in de tekst die ik na voorgaande vond: Alles bij elkaar opgeteld kost het jaarlijkse feest de maatschappij dus zeker 30 miljoen euro, waarbij moet aangetekend worden dat we veel kosten dus nog niet eens kennen.

https://www.rtlz.nl/algemeen/binnenland/zo-hoog-zijn-de-kosten-van-oud-en-nieuw

Ik zeg: consumentenvuurwerk verbieden.

Nee

Knalvuurwerk vind ik stom. Ik snap niet wat er leuk aan is. Ik hou wel van siervuurwerk.
Mijn dochter vindt het wel leuk. Ze kan niet goed uitleggen waarom. Op zich houd ze namelijk helemaal niet van harde geluiden en lawaai. Echter dit vind ze wel leuk. Niet om mensen en dieren te pesten. Mijn zoon houdt er helemaal niet van en vindt het alleen maar stom. Mijn pleegzoon heeft niet zoveel interesse maar als we thuis vuurwerk hebben wil hij wel mee afsteken. Hij houdt wel veel meer van siervuurwerk.
Met Oud Jaar steken we samen vuurwerk af. Voor dochter en pleegzoon + de kleintjes is het leuk. Zelfs zoon komt bij mooi siervuurwerk wel even de duur uit. Dochter mag van ons niet de dagen daarvoor met vrienden vuurwerk afsteken maar ik weet niet zeker of ze zich wel aan dat verbod houdt. Waarschijnlijk niet. Een paar jaar terug heb ik haar wel een keer betrapt en toen kreeg ze huisarrest. Nu bezweert dat ze het niet doet maar ik het geloof het niet echt. Ik heb in elk geval niks gemerkt. Overigens is ze wel redelijk verstandig dus ik denk inderdaad niet dat ze echt domme dingen doet. Maar je weet het nooit natuurlijk. Ze is 16 dus ik heb er minder controle op dan ik zou willen.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-01-2018 om 09:11

Kyana

Je dochter kan wel verstandig zijn, maar zijn de vrienden dat ook?

Zomer

Zomer

03-01-2018 om 11:16

Kaaskopje

En wellicht zijn die vrienden ook verstandig. Het gaat vaak om de groepsdruk. Dan kan iedereen nog zo verstandig zijn (of je kan je kind nog zo verstandig vinden). In een groep is dat altijd anders.

Kaaskopje

Nee, vast niet allemaal. Dat vind ik ook zorgelijk. Het is alleen nauwelijks tegen te houden. Ze is 16 dus ze gaat uiteraard zelfstandig naar hobbies, vrienden en dergelijke toe. Dus wat ze dan onderweg uitspookt weet ik niet. Ze zegt dat ze geen vuurwerk afsteekt maar daar hecht ik weinig waarde aan.
Gelukkig is het weer voor een jaar voorbij. Hopelijk wordt de interesse in vuurwerk vanzelf een stuk minder.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-01-2018 om 14:54

Kyana

Ja, het is echt lastig op die leeftijd.

Juline

Juline

04-01-2018 om 21:58

Gaat echt om de knallen

Mijn dochter steekt het liefst haar knalvuurwerk af voor twaalf uur ‘s nachts. Op mijn vraag waarom ze het niet bewaarde voor twaalf uur was het antwoord: nee, dat is saai, dan hoor je het niet meer tussen de andere knallen. 😀

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.