Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

01-12-2010 om 11:57

Klokthermostaat

Ik heb een heel eenvoudige thermostaat voor mijn cv, gewoon een draaiknop zonder tijdsinstelling. 's nachts en overdag laat ik hem op 17,5 graden staan, omdat het anders 's morgens en als ik thuis kom veel te koud is. Nu zit ik te dubben over een klokthermostaat. Het lijkt me prettig om 's morgens tussen 7 en 8 een temperatuur van 19 graden te hebben. Het duurt ca 1,5 uur om die temperatuur te bereiken vanaf 17,5 graden. Wat is dan duurder qua gasverbruik? De hele nacht op 15, en dan tussen 7 en 8 19 graden, of dag en nacht 17,5 graden. 's avonds tussen 18 en 23 uur heb ik hem op 20,5 staan.
En kun je zo'n klokthermostaat gewoon aan dezelfde draadjes vastmaken die nu (neem ik aan) onder de oude thermostaat in de muur zitten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bellen met loodgieter/verwarmingsmonteur

Volgens mij kan dit prima, appeltje/eitje. Bel eens even met een loodgieter en leg het uit. Die kan vertellen of het kan, het klokje leveren en instaleren. Of ga naar een bouwmarkt, volgens mij hebben ze zoiets ook.

Dorry

Nasha 1st

Nasha 1st

01-12-2010 om 13:18

Simpel

je kan ze inderdaad gewoon aan die draadjes zelf vastmaken, geen probleem. Wij hebben hem al jaren, en ik laat hem altijd een half uur tot een uur voor opstaan het huis verwarmen. Ga hem nu wel voor de nacht op 18 zetten, ipv 15, dan gaat het sneller...

Vic

Vic

01-12-2010 om 13:53

Dus het ophangen gaat wel lukken. Maar ben ik dan niet duurder uit qua gas, als je naar de tijden en temperaturen kijkt?

Nasha 1st

Nasha 1st

01-12-2010 om 14:28

Juist niet

omdat de temperatuur gelijkmatiger is, hier schakelt hij met tussenpozes in en uit, dus hij stookt even een paar minuten flink, stopt dan weer even, slaat na een tijdje weer aan, enz....zo houdt hij de temp veel gelijkmatiger en daardoor verbruik je uiteindelijk minder....plus je kan hem veel preciezer instellen dan dat draaiding.

Margriet*

Margriet*

01-12-2010 om 15:18

Nasha klopt niet.

Toevallig stond hier over een testje in de Volkskrant van afgelopen zaterdag. Alleen als je een zeer goed geisoleerd huis hebt gaat wat jij zegt op en heeft het zin om de klok hoger te zetten, maar dan is 15 graden ook goed. Anders gaat het niet op wat jij zegt. Je bent dan veel duurder uit met stoken. Ook bij een goed geisoleerd huis is het dus duurder om de cv op 18 te laten staan.

Margriet*

Margriet*

01-12-2010 om 15:19

Ehh

ik heb het dus over de thermostaat 's nachts terugzetten.

Wij moesten wel een nieuw stroomdraadje

zie titel, er is bij ons wel een ander stroomdraadje getrokken van de ketel naar de woonkamer, dus ik weet niet of je van alle klokthermostaten zo over kunt schakelen op een programmeerbaar systeem.

*nu is dat stroomdraadje aanleggen geen heidens karwei, dat was bij ons zo klaar

Nasha 1st

Nasha 1st

01-12-2010 om 18:31

Nou

ik baseer een en ander op mijn eigen ervaringen, in alle huizen waar wij hebben gewoond hebben wij de oude draai thermostaat vervangen door onze eigen klokthermostaat en in alle huizen, al dan niet goed geisoleerd, ging het verbruik op het adres al zienderogen naar beneden (tov vorige bewoners). Ook helpt mee dat je de thermostaat niet kan vergeten. Hij schakelt zelf in en uit...

Nasha 1st

Nasha 1st

01-12-2010 om 18:33

Oh ja

en het scheelt echt wel of je huis van 18 graden af gaat opwarmen naar 20 of van 15 graden....
Afgelopen jaar zijn we weer naar beneden gegaan met verbruik....En we hadden toch een behoorlijk strenge winter er in zitten....

Margriet*

Margriet*

02-12-2010 om 20:38

Pelle + nasha

Volgens mij zegt het meer over het niet goed functioneren van een ouderwetse thermosstaat. Is denk ik minder nauwkeurig.

Nasha, een ervaring betetent niet dat het ook zo is. Hangt af van huis, thermosstaat, verwarmingsketel, stookgedrag. Als je om 22.00 uur naar bed gaat en je staat om 7.00 uur op en je stookt door de hele nacht op 18 graden kan ik het niet voorstellen dat dit goedkoper zou zijn dan een goede klokthermosstaat die om 21.30 vanzelf uitgaat en om 6.00 uur begint met stoken.

Nasha 1st

Nasha 1st

02-12-2010 om 21:41

Tja...

laat ik het er dan maar op houden dat het bij ons wel zo is....

Ik betaal voor een groot eensgezinshuis, tussenwoning, uit 1970, 140 euro per maand aan gas en licht....

Maxime.M

Maxime.M

02-12-2010 om 23:53

In ieder geval fijner

of het goedkoper is weet ik niet, maar het is in ieder geval fijn om beneden te komen in een woonkamer die al lekker opgewarmd is. En bij ons denk ik wel dat het scheelt want ik vergat vroeger nog wel eens de kachel uit te zetten. Nu gaat ie altijd om half 12 uit...ook al gaan we later naar bed, de warmte blijft nog wel even hangen. Vroeger zetten ik de kachel (lees hier thermostaat) pas uit als ik ging slapen, eerder dacht ik er eigenlijk bijna nooit aan (bijv. een half uur voordat je slapen gaat) En dan kan je ook alle andere tijden er inzetten he, zoals je nu handmatig deed. Dus wellicht niet goedkoper, maar wel veel fijner, ook om bijv. thuis te komen, en dat je dan al een kwartier je kamer aan het opwarmen bent.

Vic

Vic

03-12-2010 om 11:57

Heel erg balen

Vanmorgen was het 14 graden in huis. Hoe kan dat nu weer? Toen ik de thermostaat hoger draaide duurde het uren voordat het 18 graden was, en vervolgens werd het weer kouder. De CV houdt dus op een gegeven moment gewoon op. Toen ik hem op 23 graden zette, sloeg hij weer aan. Warm water doet hij wel probleemloos. Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Ik heb natuurlijk wel al een installatiebedrijf gebeld, maar ik heb (stom, dat had ik al lang moeten regelen) geen servicecontract dus kom onderaan het storingenlijstje.

Mathilde

Mathilde

03-12-2010 om 11:59

Comfort

Zo'n klokthermostaat is vooral comfort. Een keer instellen en je hoeft nergens meer aan te denken. Hoeveel je kunt besparen door een uitgekiend klokprogramma in te stellen, wisselt denk ik erg per huis en per stookgedrag. Je kunt daar makkelijk achter komen door een of twee weken met een dag/nachttemperatuur te stoken en de daarna een tijdje met een gelijkmatige temperatuur. En dan je gasverbruik op te schrijven. Over een langere periode genomen hebben pieken minder invloed op je resultaten.
Hier staat de verwarming alleen in de woonkamer aan. 's Nachts op 14, overdag op 18. Voorheen stond de thermostaat op 19, ik ga nu voor het eerst deze winter 18 proberen en dan kijken wat dat scheelt qua verbruik. Overigens heeft de cv-ketel 20 minuten nodig om 's morgens het verschil te overbruggen.

Mathilde

Mathilde

03-12-2010 om 12:06

Zie net je bericht

Da's balen ja, zeker met dit weer! Heb je al gekeken of de waterdruk hoog genoeg is? Geprobeerd de leidingen te ontluchten (bij de hoogste radiator in huis, bv op zolder, met dat speciale sleuteltje, afwasteil eronder)? Verder kun je er als leek niet zoveel mee. Sterkte, ik hoop dat er snel een monteur komt.

Mathilde

Mathilde

03-12-2010 om 13:40

Daarom

Ben ik ook benieuwd naar het resultaat van die ene graad minder. Vorige winter was koud, wie weet hoe deze winter verloopt. Als het echt 7% scheelt, kan ik vijftien leuke flessen wijn kopen .
Ik denk dat je na twee keer een week een ander regime ook al een indruk kunt krijgen welke methode het meest geschikt is. Maar een langere periode is wel beter ja.

Nasha 1st

Nasha 1st

03-12-2010 om 21:24

Pelle

ik heb de thermostaat ingesteld op 's nachts 18 graden. Dat wil zeggen, áls de temp ONDER de 18 graden komt gaat hij aanslaan, niet eerder en ook alleen maar TOT de 18 graden weer bereikt is. Dat is namelijk wat een klokthermostaat doet. Zo blijft het huis dus gelijkmatig warm en daardoor gaat het opwarmen 's morgens naar 21 graden (in de winter dan) veel sneller. In de zomer stel ik dit lager in uiteraard....Ik ben nog steeds overtuigd dat dit minder gas kost dan hem op 15 graden zetten en dan naar 20/21 graden laten opwarmen....De keren dat ik dat deed stond hij wel een half uur lang achter elkaar aan. Nu hij van 18 graden moet opwarmen staat hij bijv even 10 minuten aan en slaat dan automatisch uit. Om na 10 minuten dan weer even 10 minuten ongeveer aan te slaan....

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-12-2010 om 22:17

Temperatuur

http://www.goeievraag.nl/vraag/temperatuur-nachts-energie-besparing.30032
Wat het meest energiezuinig is hangt dus helemaal af van de mate van isolatie van je huis, je ketel (modulerend of niet, HR of VR), en je thermostaat (modulerend, zelflerend of aan/uit). Alsook van de watertemperatuur van de ketel en hoe koud het buiten is.
Een verschil van ongeveer 4 graden tussen dag- en nachttemperatuur is het meest rendabel. Dus bijv. 15 graden 's nachts en 19 overdag.
Toch blijkt dat het een fabeltje te zijn dat men denkt dat een constante temperatuur aanhouden meer energiezuinig is. Dit geldt alleen voor zeer goed geisoleerde huizen en als je bijv. vloerverwarming hebt; dan mag het verschil in temperatuur max. 2 graden zijn.
Vic, je kan niet zomaar iedere thermostaat op iedere ketel aansluiten. Even navragen dus wat voor soort thermostaat het beste kan op jouw specifieke ketel. En de boel natuurlijk met de juiste draadjes aan (laten) sluiten.

Nasha 1st

Nasha 1st

03-12-2010 om 22:36

Ha!

kijk, wij hebben ook vloerverwarming!

En ergens op internet las ik ook, als je de temp zo laag instelt, ALLES wordt koud, je meubels enz. Dat moet ook opgewarmd worden en dus duurt het gewoon langer....

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-12-2010 om 22:51

Temperatuur

Het ligt wel iets ingewikkelder dan dat. En nogmaals, het is afhankelijk van het soort ketel en het soort thermostaat alsmede van de isolatie. Er zijn veel interessante discussiedraadjes hierover te vinden, zoals http://forum.fok.nl/topic/1118065/1/25
Ik blijf erbij dat als je overdag 19 graden hebt je de thermostaat 's nachts het best op 14 of 15 graden kan zetten. Helemaal uit is ook niet slim, zeker niet als het vriest. Maar het hangt er ook maar vanaf hoeveel je huis 's nachts afkoelt.

Nasha 1st

Nasha 1st

03-12-2010 om 23:39

Overdag

Ik heb 4 verschillende aan/uitmomenten.
1. opstaan
2. vertrekken
3. thuiskomen
4. slapen

1. 6:00 en dan gaat hij opwarmen naar 21 graden
2. 7:00 hij gaat uit en kan afkoelen tot 18 graden, komt hij daaronder, dan slaat hij wel aan inderdaad (maar dat komt niet zo vaak voor, hooguit in de winter eens een keertje)
3. 16:00 hij gaat weer opwarmen naar 20 graden
4. 22:30 hij slaat weer uit en slaat pas aan als het onder de 18 graden komt.

Nasha 1st

Nasha 1st

03-12-2010 om 23:42

Oh ja

dit is de ma - vr programmering
op zaterdag en zondag is er een andere instelling (kan apart ingesteld worden)

Ik kan het dus vrij precies afstellen. En op de dagen dat ik wel thuis ben klik ik hem gewoon zelf even aan als het frisjes wordt...

bibi63

bibi63

04-12-2010 om 15:08

Nasha

Dat kost wel heel veel energie als je om 6.00 naar 21 graden stookt en dan om 7.00 weer naar 18 graden. 21 is toch niet nodig als je 's ochtends een uur alleen maar bezig bent (w.o. douchen)?
Wij hebben ook zo'n programma en is bij ons als volgt (doordeweeks):
opstaan 7.00: 18 graden
vertrekken 8.00: 15 graden
thuiskomst 15.30 (als kind uit school komt en/of ik uit werk): 19 graden (we zijn dan bezig, warmer is niet nodig).
thuiskomst 2 17.30 (als manlief thuis komt en we na het eten gaan zitten): 20 graden
slapen 23.00: 15 graden
En op de ene dag dat ik niet werk (woensdag) is hij anders ingesteld: dan blijft hij op 18 graden om 8:00 uur (dus uiteraard niet naar 15 graden maar ook niet hoger dan 18 omdat ik dan bezig ben c.q. weg voor boodschappen e.d.) en gaat naar 19 graden om 12:30 als dochterlief thuiskomt. En dan natuurlijk weer naar 20 graden om 17:30 uur
Gr. Bibi

Gr. Bibi

Nasha 1st

Nasha 1st

04-12-2010 om 15:18

Bibi

's morgens ben ik heel kouwelijk, ik word ook moeilijk warm, en in een koud huis lopen helpt dan niet echt. Ik kom al moeilijk mijn bed uit, als het koud is helemaal niet. Nu wel, nu het gewoon aangenaam in huis is. Het kost niet heel veel energie zoals ik al aangaf, want wij verbruiken erg weinig. Ons maandbedrag is 140 euro voor gas en licht...(en was afgelopen jaar 150, maandbedrag heb ik zelf nog omhooggesteld, want energiebedrijf had ons zelfs op 132 gezet....)

Nasha 1st

Nasha 1st

05-12-2010 om 22:23

Nee...

hij slaat niet de hele nacht aan en uit....je hoeft me niet te geloven, maar ik heb bij ons gemerkt dat het zo beter werkt én dat wij er toch voordeel bij hebben, financieel....Dat is eigen ervaring en geen gedegen onderzoek, daarvan ben ik me bewust....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.