Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

V@@s

V@@s

29-08-2018 om 20:25

Klokkijkende koeien

https://www.ad.nl/buitenland/duidelijk-signaal-europeanen-stop-de-zomertijd~ad06be65/

Eén van de argumenten voor afschaffing is dat koeien minder melk zouden geven. Maar koeien kunnen helemaal toch niet klokkijken? Die kunnen dus toch helemaal geen last hebben van de zomertijd?

Klaartje

Klaartje

29-08-2018 om 20:42

Nou

Ze kunnen niet klokkijken, maar hebben een ingebouwde wekker. Ze weten precies wanneer het melktijd is. Als je daar in gaat schuiven, zijn ze een tijdje in de war.

V@@s

V@@s

29-08-2018 om 20:53

maar waarom zou je?

De boer kan wel klokkijken, dus die kan gewoon melken op de voor de koeien juiste tijd. (bovendien, hebben de meeste boeren niet allang een melkrobot, die de koeien meerdere keren per dag melkt).

Pirata

Pirata

29-08-2018 om 21:52

doet me denken...

Ooit stond er een verhaal in een Taptoe, rond 1 april geloof ik, dat de dierenwereld compleet van slag raakte van die zomer/wintertijd.
Heeeeel lang geleden.
Mijn kat kon ook klokkijken, hij kwam altijd om zes uur voor zijn avondmaaltje. Echter, hij is ook van slag, want hij vraagt er nu al om 3 uur om.

nooit bij stil gestaan

In Artis worden de zeeleeuwen elke dag op dezelfde tijd gevoerd. Dat weten de reigers uit de buurt ook, en die nemen even voor voedertijd hun posities al in, hopend een harinkje mee te kunnen pikken. Ik vraag me nu ineens af hoe lang het duurt voor ze zo'n overgang in tijd hebben verwerkt.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2018 om 01:32

Als je huisdieren hebt

is dit een bekend fenomeen. Onze hond kan ook klokkijken, nou ja, het lijkt zo. Ik vind het af en toe wonderbaarlijk hoe klokvast een dier kan zijn. Rond 5 uur begint hond geeuwgeluidjes te maken. 5 Uur is te vroeg, dus dan zeggen wij 'even wachten' en dat doet hond dan keurig. Zo zijn er meer situaties die volgens een bepaald schema verlopen. Als een van ons een middag op stap is, is hond daar toch een beetje door van slag. Inmiddels is ze nu wel een beetje gewend aan het feit dat ik sowieso drie keer per week niet thuis ben en man drie ochtenden in de week, maar wijk je daarvan af dan is ze onrustig. Het klopt niet. Als man na etenstijd met hond is wezen wandelen, krijgt ze een paar brokjes van mij. Als ik in de tuin ben bijvoorbeeld, is het wachten dan toch op dat ik die brokjes geef en dreutelt hond rond tot dat gebeurd is. Dan is het goed en kan ze zich gaan nestelen voor de avond. Dieren zijn gewoontebeesten. En hoe ze dan precies onthouden hoe dat schema verloopt, vind ik best bijzonder. Als ik geen klok heb, vergis ik me toch weleens in de tijd.

Wat zomer- en wintertijd betreft, kun je een dier wel een beetje helpen door de tijd langzaam te verschuiven naar het uur eerder of later. Dus als hond 6 uur eet, moeten we het eten meer naar 5 uur verschuiven. En omgekeerd als het zomertijd wordt. Zou dit voor een boer niet mogelijk zijn?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.