Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

klimplant gezocht om hek te bedekken

Ik wil een (deel van een) hek laten begroeien dat tussen onze tuin en de buurtuin instaat. Het is een hekwerk ipv een schutting, een meter of 2 hoog. Er staan nu twee clematissen, maar die zitten te slecht in het blad. Aan de andere kant heb ik een kamperfoelie, die staat prachtig in het blad, maar alleen bovenaan het hek, de onderkant bestaat uit kale staken. Weet iemand een klimplant, bij voorkeur bladverliezend (en dus geen klimop) die redelijk vroeg (dus in het voorjaar) in het blad komt en die ook daadwerkelijk zoveel blad aanmaakt dat daardoor een hekwerk bedekt kan worden, ook aan de onderkant, èn die ook nog een beetje in de hand te houden is (lees: geen blauweregen).

Het enige wat ik op dit moment kan bedenken is om er toch maar klimop tegenaan te zetten (dan stuur ik die clematis vervolgens wel weer de klimop in) maar liever heb ik iets bladverliezends. Ik hoop op jullie geniale invallen

O ja, de plek krijgt maar een deel van het jaar - en een deel van de dag - volop zon, maar is verder niet heel donker, de grond is een soort substraat voor daktuinen, van gemalen lava oid, dus erg grofkorrelig en vochtdoorlatend.

Groeten,

Temet

Trix

Trix

02-09-2016 om 12:07

wingerd

Een wilde wingerd. Begint hier nu langzaam rood te worden, later komen de insecten een paar dagen en gaat het blad afvallen, daarna de stelen. Komt in de lente weer op.
Heb ze rond een pergola al 17 jaar dezelfde planten.
Op af en toe wat slierten vlechten of knippen doe ik er helemaal niets aan. Bij erge droogte wat water maar dan moet het heel lang heel droog zijn.
http://www.tuinadvies.be/foto/wingerd%201.jpg

40er

40er

02-09-2016 om 12:12

Wij

Hebben wel klimop, zodat er altijd groen is. Ook trouwens bescherming van andere planten, de heg houd er koude winter wat tegen. Er door zit winterjasmijn. Verder passieflora of clematis iets?

Lou

Lou

02-09-2016 om 12:21

Passiebloem?

Groeit lekker snel, geeft prachtige bloemen.

Moedeloos/hoopvol

Moedeloos/hoopvol

02-09-2016 om 13:12

Klim

Clematis montana
Clematissen groot bloemige
Kamperfoelie
Toscaanse jasmijn
Hedera....verschillende soorten heb je
Wingerds ...verschillende soorten heb je
Indische kers...zaai je in de zomer
Kiwi
Druif

Ik heb op Hedera en kiwi na allemaal op t balkon staan in bakken

Temet

Temet

02-09-2016 om 13:25 Topicstarter

geen clematis of passiebloem

Ik heb een passiebloem gehad, maar die is doodgevroren. Ik ben vergeten de eis van winterhardheid te noemen, al hoeft de plant ook weer geen enorme bikkel te zijn, want hier in Amsterdam vriest het minder hard dan in Oost-Drente oid.

Clematis geeft te weinig blad om het hek echt fatsoenlijk te bedekken - althans de soorten die ik heb staan - , en mijn ervaring met een clematis montana (in een vorige tuin) is daarbij dat er uiteindelijk een mooie plant bovenin zit, met kale staken aan de onderkant.

Hoe zit dat met wingerd? Groeit die over de gehele hoogte gelijkmatig, of ook alleen hoog, nadat-ie eenmaal de bovenkant van het hek heeft bereikt?

Groeten,

Temet

Lou

Lou

02-09-2016 om 14:26

Verschillende soorten

Mijn passiebloem is al 20 jaar lang niet doodgevroren, hij woekert lekker alle vier de muren/schuttingen van de tuin over, dus er zijn wellicht verschillende soorten. Verder hebben we hier druiven en een klimhortensia (van de buren). En een roos.

Jacquel

Jacquel

02-09-2016 om 15:37

Bruidssluier

Groeit als een tierelier

Moedeloos/hoopvol

Moedeloos/hoopvol

02-09-2016 om 16:31

Flink aan tal

Neem aan dat je niet met een enkele plant wil bedekken.
Je zal toch een flink aantal naast elkaar moeten planten. En regelmatig snoeien voorkomt houtvormIng onderaan de plant

Teuntje

Teuntje

02-09-2016 om 17:46

Ja wingerd

Ik las het verhaal van temet en ik dacht gelijk, wingerd. Scroll ik naar beneden en daar staat de post van trix.
Wij hadden in het vorige huis wingerd tegen de schutting. Hoef je niets aan te doen itt tot al die andere wilde groeiers als passiebloem en bruidssluier. Is van boven tot onder groen en in de herfst mooi rood. Het enige dat je moet doen als het blad en daarna de stelen afvallen is vegen. Maar omdat alles tegelijk valt ( nou ja bladeren en stelen apart dan) is dat met 2x flink bezemen klaar.

Temet

Temet

02-09-2016 om 18:53 Topicstarter

wingerd dus

Bedankt, allemaal. Het wordt een wingerd. Bruidssluier vind ik niet mooi. Nu is de vraag alleen nog of ik m nu nog kan planten of moet wachten tot volgend voorjaar. Maar ik geloof dat het nu nog wel kan.

Groeten,

Temet

Trix

Trix

02-09-2016 om 20:58

Groei

De wingerd van het plaatje heb ik. Die heeft een maximale lenge groei van ongeveer vier meter. Met ik schat twee planten kom je al een heel eind voor jouw stuk. Desnoods nog eentje in het midden. Als hij maar goed kan wortelen voor de vorst kun je m nog makkelijk neerzetten. Denk dat ie per jaar tussen de meter en twee meter groeit.

40er

40er

02-09-2016 om 23:10

Juist najaar

Grond is dan nog warmer waardoor de plant beter kan wortelen. Morgen kopen dus

Triva

Triva

03-09-2016 om 14:34

Wingerd

De wingerd voldoet aan veel van je eisen maar niet aan 'vroeg in het voorjaar in blad'. Verder kun je in het najaar wel wat losse takken verwijderen.

De hoogte kan wel 7/8 meter worden en de lengte (hier groeit tie ook bij een schutting van 2 meter hoog) 10 meter. Verder weet ik nog niet, hij is nu bij de 10...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-09-2016 om 16:10

Ja klopt

Er zijn ook niet zo heel veel planten die voeg in het voorjaar al blad hebben.

Als het toch te kaal is, zou je hem evt. kunnen afwisselen met een Klimhortensia.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

03-09-2016 om 18:47

vier ideeën

- bruidsluier, groeit als een gek maar is ook makkelijk te snoeien
- klimop, heb je in veel variaties, ik heb een geelbonte met groot blad
- wingerd, ook een flinke groeier, prachtige herfstkleur!
- klimhortensia. Doet het ook tegen hekwerk.

Teuntje

Teuntje

03-09-2016 om 19:17

Snoeien

Het fijne van de wingerd vond ik dat ik niet hoefde te snoeien. Hooguit af en toe wat scheuten weghalen als ze ergens heengingen waar ik ze niet wilde. Rats schaar erin, klaar.
Nu hebben we een haag met klimop (samen met de buren) en men wat een werk, meerdere keren per jaar knipknipknipknip om hem een beetje in toom te houden en geen meter dik te laten worden.
Klimhortensia moet je ook snoeien maar is minder werk dan klimop.

Zelfde vraag

Wij hadden een klimhortensia die best mooi was maar erg hard groeide en erg zwaar werd waardoor de schutting het uiteindelijk begaf. Nu heb ik ook delen schutting waar iets tegenaan moet groeien en ik zat te denken aan witte klimrozen, heeft iemand daar ervaring mee? De schutting is nog niet af en ik verwacht over 2 tot 3 weken plantjes in de grond te kunnen planten. Dus ik lees graag mee

rode krullenbol

rode krullenbol

03-09-2016 om 23:26

Tip

Ofschoon de bladeren en de vrucht van de klimop giftig zijn, kan, vanwege het hoge saponinegehalte, een afkooksel van klimopbladeren worden gebruikt als wasmiddel!

Rode krullenbol

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.