Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

klimop

klimop

02-04-2013 om 15:27

Klimop tegen hekwerk

wij wonen nu 4 jaar in een nieuwbouwwoning, destijds wilde onze buren
het hekwerk helemaal dicht hebben (aan de andere kant hebben we het wel met 2 open hekken geplaatst waardoor de klimop inmiddels mooi dicht is, dus en privacy en groen!

nu kijken we dus nog steeds tegen een lang houten hek aan, saai natuurlijk!!
ik wil voor het groen toch erg graag klimop's planten maar wat is nu de goedkoopste manier hoe ik ze tegen het hout kan laten groeien?? ze moeten toch iets hebben waar ze tegenaan kunnen gaan krioelen zeg maar

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
P

P

02-04-2013 om 15:40

Klimop

Klimop blijft prima zitten tegen een houten schutting hoor maar gaat aan beide kanten klimop niet vervelen? Sowieso komt er een tijd dat je elke 2 wk moet snoeien. Ik zou echt iets anders zoeken, bijv een wilde wingerd, die kleurt zo mooi rood in het najaar en in de herfst is het weg maar juist dan waardeer je het weer als de blaadjes komen.

Aan het begin kun je wat touwtjes spannen die je later weer weg kan halen maar een houten schutting is echt genoeg.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

02-04-2013 om 15:44

Doen!

Klimop en dan ertussen clematis, lathyrus en andere klimmers.
Rosa van der Zanden

klimop

klimop

02-04-2013 om 15:53

Vervelen

nee daar ben ik niet bang voor dat het gaat vervelen

dus jullie denken dat ik dus niet eerst voor veel geld een frame tegen het hek moet aanzetten waar tegen ze gaan groeien?

we hebben trouwens een hele smalle border mochten er nog meer tips komen voor planten

mijn buurvrouw zal er niet blij mee zijn...die wil geen groen want dat betekent onderhoud...nou als het er tussen door groeit knipt ze het maar af! ik ben die 10 meter houten hek werk zat!!

P

P

02-04-2013 om 16:41

Maar

Helaas ik heb ervaring en echt na een poos krijg je spijt van klimop, het piept overal door en het groeit maar door, je hele tuin door en de lange uitlopers kun je dus om de week snoeien. Dat betekent dat jouw buurvrouw dus elke week kan gaan snoeien als je zo'n gewone schutting hebt met om en om planken.

Ze gaan niet allemaal even hard

Niet alle soorten klimop gaan even hard. Ik heb een volledig groene gehad, die ging als een speer, 'Goldheart', die ging wat langzamer maar schoot toch wel redelijk op, en nu staat er tegen het hek aan de achterkant 'Goldchild' en hoewel die er fleurig bijstaat heeft die geen haast. Dus niks elke twee weken snoeien, zelfs als die de bovenkant van het hek bereikt heeft (hij is al twee jaar oud en nog maar op een meter) ben ik met een knipbeurt per jaar wel klaar. Ook de uitlopers zijn bescheiden.

Wilde wingerd gaat veeeeel harder.

En volgens mij heb je dan het assortiment zelfhechtende klimmers wel bijna gehad. Wil je de boel tijdelijk opleuken met hoge klimmers (eenjarigen bijvoorbeeld) dan zul je toch nog iets van gaas of draden moeten spannen.

Groeten,

Temet

Fiorucci

Fiorucci

02-04-2013 om 17:06

Ehm p

Eerst ot: van harte gefeliciteerd! En verder: waarom denk je dat wilde wingerd die naam draagt?? ) Daar is klimop heilig bij.....

P

P

02-04-2013 om 20:33

Verschil

Jij ook van harte!

Wingerd verliest het blad en piept minder snel overal tussendoor omdat die vooral ook in de lengte groeit maar ok dat is een goed punt. Ik heb denk ik vooral een hekel aan klimop gekregen terwijl ik 10 jaar geleden precies zo dacht als de vraagsteller: lekker groen! Pfft je moet echt niet die gewone klimop nemen dan.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-04-2013 om 21:34

Ik zeg

Klimhortensia. Geeft nog mooie bloemen ook.

Wilde wingerd is ook leuk. Behalve in de winter, dan zijn het kale stronken zonder iets. Viel mij dus een beetje tegen dit jaar.

Klimop vind ik maar een saaie bewerkelijke plant.

Bij de Klimhortensia en de Wilde wingerd gebeurt er tenminste nog iets.

Fiorucci

Fiorucci

03-04-2013 om 07:00

Ginny

Dat klopt, maar klimhortensia zal zeker de schutting ontwrichten, nog veel meer dan klimop! En nu ik dat bedenk is dat wel iets om bij stil te staan voor klimop.

Jessica O

Jessica O

03-04-2013 om 07:32

klimop met iets er bij door? Hier in de voortuin zit er een geel bloemetje bij door, winterjasmijn. En straks bloeit er nog weer een ...... Zo`n mooie grote bloem die wel iets winterhard is, ik weet het echt niet meer.
Je haag is dan wel altijd groen, maar toch soms een mooi kleurtje erbij door.

Nooit meer klimop

Voor ons nooit meer klimop. Net als vraagsteller vond ik het mooi om alle schutting uit het zicht te hebben, maar wat een werk brengt het met zich mee. Regelmatig terugsnoeien. Uitkijken dat het niet aan je gevel groeit of zich vasthecht aan je kozijnen. Vies stof erin als je aan het knippen bent. ( ben er allergisch voor) . Ze vormen dikke stronken die lastig te verwijderen zijn. Heb nu heel veel klimrozen geplant en daarvoor wat klein blijvende boompjes op stam. Zoals groenblijvend red robin op stam. Succes met je keuze.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-04-2013 om 13:43

Ontwrichte schutting

Hahaha daar zeg je zowat.

Bij ons was het eigenlijk juist de Klimhortensia die de schutting bij elkaar hield, maar dat zegt denk ik meer over onze schutting. Nu hebben we 'm inderdaad in draadgaas groeien. Het ligt denk ik ook aan de vorm van de schutting. Onze oude schutting bestond uit liggende planken met flink veel tussenruimte. Daar kon ie mooi tussendoor groeien.

Annika

Annika

04-04-2013 om 19:43

Verticale planken

Wij hebben een schutting met vnl verticale ipv horizontale planken, maar de klimop groeit alléén op het stuk waar we zo'n raamwerk tegenaan hebben gezet, niet aan de planken zelf!

Ben trouwens dol op klimop, ook de gewone struiken, het groeit zo lekker snel

Fiorucci

Fiorucci

05-04-2013 om 07:46

Nog een idee

Kamperfoelie, dat bloeit nog leuk, er is zelfs een wintergroene variant!

P

P

05-04-2013 om 08:00

Fio

Die moet je wel ondersteunen en omdat die het liefst rondom groeit (om een paal of boom) kan dat wel weer lastiger zijn.

Fiorucci

Fiorucci

05-04-2013 om 16:57

Dat is ook afhankelijk van de soort, de wintergroene groeit niet rondom.

Merel

Merel

05-04-2013 om 20:04

Ook klimop

Ik heb hier ook een klimop, weet niet wat het type is, ik heb een stekje bij mijn ouders vandaan. Hij groeit heel goed, gewoon tegen de muur aan, muurvast. Een tot twee keer per jaar snoei ik hem en hou ik hem weg bij de dakpannen van de buren, want ik moet er niet aan denken dat ie daar onder gaat groeien. Ik moet dan flink trekken om hem los van de muur te krijgen. Maar goed, het is minder werk dan de ligusterhaag die we hebben. (als je die knipt is het veel meer werk om al die kleine takjes en blaadjes uit de borders te vissen om op te ruimen)

Tip voor klimop verwijderen

Hier groeit wilde klimop...nooit gepland maar gewoon klimop die ook in het bos groeit. In de bosjes naast ons huis en soms dus over hekwerkjes, schuttingen etc.
Tussen buren en ons op de hoek staat 3 delen schutting. Daartussen de bosjes. En over die schutting groeit de klimop weelderig. Buurman leerde man en mij een tactiek. Want de schutting begeeft het zonder bijsnoeien van de klimpop...Hij knipt de stukken die hij wil verwijderen door van de moederplant. Stuk/stronk gaat dan dood (natuurlijk). Dat kan ook hoog...dus bij een smaller stuk, ook als de stronk onderaan breed wordt. Dan laat je dat afgeknipte stuk zitten. Een weekje of 2 en daarna trek je het los en hoppa de container in. De wortels die aan de schutting zitten van dat afgeknipte stuk of aan andere klimop of aan de grond laten dan gemakkelijk los. Veel gemakkelijker dan als het nog 'levend' is.
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

08-04-2013 om 08:56

Bezwaar

Van verwijderen van dode klimop vind ik dat het dan makkelijker afbreekt en lastiger te verwijderen is.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-04-2013 om 09:00

Klimop helemaal verwijderen

Het groeit hier tegen de klippen op en eigenlijk wil ik het verwijderen uit de grond. Alleen kan ik daar niet goed scheppen. Wie weet raad?

Kaaskopje

Volgens mij werkt Roundup doordat het via de bladeren in de plant wordt opgenomen en dan de plant doodt. Ik zou de uitlopers terugsnoeien en dan het restant van de plant zelf met roundup behandelen en kijken of-ie het loodje legt. Wel oppassen voor je andere planten, vooral daar niet op morsen.

Groeten,

Temet

amk

amk

08-04-2013 om 10:31

Boren

om te voorkomen dat round-up op je andere planten komt kun je ook een gaatje boren in de voet van de klimop en daar de round-up onverdund in spuiten.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-04-2013 om 12:17

Is dat de enige manier?

Ik heb ooit gehoord dat Round-up een van de meest beroerde grondvervuilers is, of verwar ik het met een andere naam? De klimop staat tegen het huis aan, als enige plant, dus ik kan wel een beetje morsen zonder iets anders te beschadigen.

Kaaskopje

Enig snel googlen geeft mij de indruk dat het weliswaar geen lekker goedje is (glyfosaat is de werkzame stof), maar met name gevaarlijk als het in het water terechtkomt (gevaarlijk voor vissen en kikkers wel te verstaan). Je moet het daarom niet gebruiken als regen wordt verwacht, want dan spoelt het weg en vervuilt mogelijk het water.
Dan is die tip van Albana zo gek niet: direct in de plant inspuiten. Dan komt er niets van in het water.

Roundup heeft een behoorlijk slechte naam maar dat komt vziw ook vooral door de dubieuze praktijken van producent Monsanto en zegt niet per se iets over de schadelijkheid van het middel zelf.

De enige andere mogelijkheid lijkt mij om de klimop bovengronds af te zagen zodat je alleen maar een kale knoest overhoudt, en dan stelselmatig elk nieuw takje en blaadje weg te knippen. Uiteindelijk treiter je m zo wel dood denk ik. Klimop verspreidt zich door bovengrondse uitlopers (niet zoals bijvoorbeeld munt dat ondergronds voortwoekert) dus als je maar consequent alles boven de grond weghaalt zal hij na enige tijd de strijd wel opgeven.

Groeten,

Temet

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-04-2013 om 18:11

Roundup

Is geen ranja. Maar het breekt, indien goed gebruikt, wel volledig af. Het is dus geen bodemvervuiler. Het waterschap daarentegen heeft meer en meer moeite om het ons drinkwater weer schoon te krijgen. De toename van het gebruik van middelen als Roundup draagt daar zeker aan bij. Er wordt al jaren gelobbyd om Roundup op de lijst van verboden middelen te krijgen, maar de lobby van de andere kant (fabrikant) blijkt sterker te zijn.

Ik ben altijd voor eerst eens de plant boven de grond afknippen en kijken wat er dan gebeurt. Dat wil soms ook nog wel eens helpen. Niet in een keer, maar als je dat een tijdje volhoudt, wil de plant zichzelf nog wel eens uitputten. En het loodje leggen. Bij Akkerwinde werkt dit heel goed in ieder geval. Helemaal weg hier.

Andere manier

Door een paar dagen achter elkaar kokend water over de wortels te gieten kan je een plant ombrengen. Daar kwam ik achter toen ik met kokend water een mierennest uit probeerde te roeien en daarbij per ongeluk mijn prachtige Tinus Viburnum om zeep hielp. De plant wordt in no time bruin en sterft zo af zonder het milieu schade toe te brengen.

skik

Rendementen uit het verleden...

Skik, het is een mooie tip en zeker het proberen waard, maar je zal natuurlijk altijd zien dat zoiets snel werkt bij geliefde struiken en zeldzame tuinplanten, en volkomen faalt bij hardnekkige types als klimop.

Maar goed, niet geschoten is altijd mis en als het niet werkt kun je altijd nog met andere maatregelen aan de slag.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

08-04-2013 om 23:20

Kokend water

Dat is een idee. Ik ga eerst een paar keteltjes kokend water proberen. En werkt dat niet, dan kan ik altijd nog naar de Round-up grijpen. Bedankt

Watertje

Watertje

09-04-2013 om 12:58

Roundup

Als waterschapsmedewerker wil ik even iets recht zetten. Het waterschap levert geen drinkwater, dat doen de drinkwaterbedrijven. Drinkwater wordt gewonnen uit grondwater of uit oppervlaktewater. Met name in het oppervlaktewater komt glyfosaat (de werkzame stof in Roundup) regelmatig voor in concentraties boven de drinkwaternorm. Reden genoeg om het gebruik zo veel mogelijk te vermijden. Gebruik je het wel, let dan goed op het gebruiksvoorschrift. De meeste punten zijn hierboven al genoemd. Als er staat dat het op de bladeren moet worden gebruikt, giet het dan niet bij de wortel. Gebruik het alleen als volgens de weersverwachting het daarna minimaal 24 uur droog blijft. Zorg dat het middel niet in de regenwaterafvoer terecht kan komen. Gebruik niet meer middel dan voorgeschreven, bewaar restjes op een veilige plaats of lever ze in bij de gemeente.
En wat het waterschap dan wel doet: wij zijn verantwoordelijk voor het oppervlaktewater (kwaliteit en kwantiteit) en zuiveren het (huishoudelijk) afvalwater.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-04-2013 om 16:40

Oh nou ja, oké

bij deze dan: lees waar waterschap staat dus drinkwaterbedrijf.

Begrijp ik het goed als ik zeg dat het drinkwaterbedrijf verder gaat met waar het waterschap stopt? Dus dat het waterschap zorgt voor kwalitatief goed oppervlaktewater dat door het drinkwaterbedrijf verder wordt opgewerkt tot drinkwater?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.