Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kleurtypetest

Aah, mag ik nog even zeuren over kleurtypes? Tihama (?) noemde hier een tijdje terug een kledingsite die speciaal is afgestemd op specifieke lichaamsvormen en kleurtypes. Nou las ik daar een simpele test om te bepalen of je gezichtshuid een koele of warme ondertoon heeft.

Houd een vel wit papier onder je kin en kijk bij daglicht in de spiegel. Sluit je ogen, wacht een paar seconden en open ze weer. Zie je als eerste het vel papier, dan ben je een warm kleurtype, zie je eerst je gezicht, dan ben je een koel kleurtype.

Volgens die test ben ik een warm kleurtype, want ik geloof dat ik als eerste het papier zie. Maar ik denk al jaren dat ik een koel wintertype ben. Mijn hele wereldbeeld aan gort!

Wie weet welk kleurtype hij is en wil voor mij die test doen? Zodat ik een beetje kan inschatten hoe betrouwbaar hij is?

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nieuwsgierig

Hoewel ik geen sjoege heb van kleurtypes etc maakt jouw posting mij nieuwsgierig. Zoekend op kleurtypes of lichaamsvormen krijg ik niets in het forumarchief. Waarschijnlijk gebruik ik niet de juiste zoekterm. Weet jij er een? Ik heb helaas dat hele draadje gemist.

Vic

Vic

21-11-2011 om 10:58

Nou

Vziw ben ik een koel kleurtype, maar ik zie eerst het vel papier.

Esther Wieringa

Esther Wieringa

21-11-2011 om 11:09

Lijkt me niks

Ik weet wel behoorlijk zeker dat ik een koel kleurtype ben (winter) maar zo'n spierwit vel papier trekt wel erg de blik naar zich toe. En als je een zomertype bent zie je volgens mij helemaal alleen dat papier - daarom moeten zomertypes nou net geen spierwit dragen, dan zie je hun gezicht haast niet meer.
Volgens mij is het dus drie keer niks, die test.

ChrisH

ChrisH

21-11-2011 om 11:12 Topicstarter

Judith

De site waar ik het over heb is http://live.qolors.nl/quickscan. Volgens mij noemde Tihama deze site in een draadje over fijne t-shirts, maar de site heeft lichaamsvorm en kleuren als uitgangspunt.

Als je nog eens wat meer wilt lezen over kleurenanalyse is dit wel een leuk draadje uit 2009:

http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&zoek=kleuradvies&thread=143554&forumsel=26&forum=26&post=2299866

Chris

Vic

Vic

21-11-2011 om 11:13

Winter

Volgens mij zijn in Nederland wintertypes oververtegenwoordigd. Je kunt testen of je het bent door een oranje vel papier naast je gezicht te houden. Als dan alle kleur uit je gezicht wegtrekt en je ziet eruit alsof je ernstig ziek bent, ben je een wintertype.
Mijn oudste dochter ziet er juist geweldig uit in oranje tinten. Ik ga eens kijken of ik erachter kom welk kleurtype zij is (met goudblond haar, bleek en sproeten).

ChrisH

ChrisH

21-11-2011 om 11:34 Topicstarter

Vic

Oh oh, ik zit nu te snuffelen in het draadje dat ik zelf aan Judith heb genoemd. Helemaal geen tijd voor eigenlijk, maar goed.

Jouw dochter is waarschijnlijk deze: http://www.vitalcolours.be/lentetype.html

of deze: http://www.vitalcolours.be/herfsttype.html

Chris

Vic

Vic

21-11-2011 om 11:40

Chris

Dankjewel! Ha, ze is dus een lentetype. Geen roodharige, maar dat is het enige wat ontbreekt

Chris

Dank je Leuke link! Helaas kan ik het draadje met de daarin door jou genoemde link niet vinden (omdat de zoekfunctie kennelijk niet van lange zoektermen houdt (?) en na zoveel tekens niets meer accepteert.. of is er een truuk zodat je op een deel van een zoekterm kan zoeken cq dat je op twee zoektermen kan zoeken zonder dat ze per definitie achter elkaar staan). Mijn interesse werd vooral getriggerd door 'bodytype'. Had je daar ook een link van want het draadje zelf vind ik niet (wel een over basisgarderobe maar zonder links van Tihama).

Wat een uitkomst om dit online uit te vogelen. Voel me zo opgelaten in winkels ;/.

ChrisH

ChrisH

21-11-2011 om 14:20 Topicstarter

Bodytype

Judith, ik weet eerlijk gezegd zo niet een draadje dat helemaal specifiek over de verschillende lichaamsvormen gaat. Ik kan in het archief ook altijd alleen maar zoeken met één zoekterm per keer. Zodra ik meerdere woorden typ, vind ie niks. (Misschien moet ik het eens proberen met booleaanse operatoren?)

Maar ik heb wel een linkje gevonden waar het een en ander wordt uitgelegd:

http://www.libelle.nl/2010/08/de-verschillende-bodytypes-modemaand-2style4you/

Ik ben een zandloper (maar dat wist ik al

Chris

Vic

Vic

21-11-2011 om 14:41

Bodytype

Daar kom ik nooit goed uit. Volgens die Libelle site ben ik een inverted triangle, maar dat is alleen in de breedte, qua botten. Het volume is anders verdeeld en heeft meer een zwaartepunt rond de heupen/bovenbenen.

Sorry

Neem bijna je hele draadje over.
Ik heb ooit een kleurentest laten doen, gewoon omdat ik daar niet goed in ben. En met een wit-papier.. tja, het licht is slecht (dit weer en het jaargetijde) en je bent waarschijnlijk ook net als ik op je bleekst. Soms is er ook ergens zo'n kleurentest in je omgeving,

bibi63

bibi63

21-11-2011 om 21:19

Volgens mij

moet je een zilver- (koel) en een gloudkleurig (warm) papier gebruiken.
Gr. Bibi

Volgens mij....

...moet je er een paar euro tegenaangooien & een keertje bij een goede kleurenconsulent langs. Die paar tientjes verdien je dubbel en dwars weer terug door het feit dat je daarna zelden meer een miskoop doet. Echt, ik zou niet gaan klooien met velletjes papier voor de spiegel.

Ingrid

Tihama

Tihama

22-11-2011 om 10:48

Het hele pakket

Ben het (hoe kan het anders) eens met IngridT. Het is de hele combinatie die het hem doet. Die site van Libelle heb ik net bekeken, maar dat is 3 keer niks. De verdeling die Trinny & Susannah aanbrengen met 12 modellen is veel zinvoller. Op de site van Libelle noemen ze bijv. de Triangle, maar het maakt heel wat uit of je een Trianglefiguur hebt met grote borsten en een duidelijke taille, of grote borsten en geen taille, of kleine borsten etc.

In de boeken van T&S staan per type de juiste tips. Het maakt ook uit hoe de verhoudingen verder zijn: heb je een lang bovenlijf of juist niet, zijn je benen slank of juist dik. Afhankelijk van het model van je been, kan de roklengte heel sterk variëren.

Straks heb je misschien de goede kleuren, maar de verkeerde modellen. Sta je je verbaasd voor de spiegel af te vragen waarom je nog steeds niet tevreden bent met je aankoop.

Een goede sytyliste kan je gewoon helemaal advies op maat geven. Het kost inderdaad geld, maar van alle kleding die ik de afgelopen 4 jaar gekocht heb (sinds het advies), zat er maar 1 miskoop bij. Dat was een zilveren jasje , maar met een te hoekige snit, die mij lomp maakt. Dat was voor mij ook heel leerzaam, want ik twijfelde al in de winkel. Ik weet ook waarom ik zo stom ben geweest om het toch te kopen: ik was helemaal verliefd op de kleur. Dat was dus leerzaam, want door alleen op de kleur te letten en niet op het model, ben ik de mist ingegaan. Ik heb dat jasje nu ruim 3 jaar en welgeteld 1 keer aangehad. Zo zonde.

Die fout maak ik dus niet meer. Alles moet kloppen, niet alleen de kleur en niet alleen de stijl. Soms hang ik met grote tegenzin iets terug, maar ik weet dat dat spijt voorkomt. In winkels krijg je vaak ongevraagd advies, maar nu weet ik precies waar ik op moet letten. Ik kan dus ook heel overtuigd dingen weigeren. Veel verkoopster projecteren hun eigen smaak en voorkeuren en kleuren op jou. Een ander probleem is de verlichting in winkels. Door verkeerde verlichting kan een kleur echt anders overkomen. Ik neem de kleding ook altijd mee naar het daglicht: eerst kijken of de tint wel echt klopt.

Tihama

Merel

Merel

22-11-2011 om 11:58

Laten doen

Ik heb ooit zo'n kleurenanalyse laten doen en ben daar nog steeds erg blij mee. Ik vond het in het begin best ingewikkeld om te begrijpen wat ze nu 'zag' aan mij en mijn huid. Op een gegeven moment, na heel veel kleurensjaaltjes zag ik wat zij ook zag. Ik ben dus een zomertype en koele kleuren staan mij het mooist. Maar als je er geen verstand van zou hebben, zou ik ook onder een lente type kunnen vallen (blond haar, blauwe ogen, sproeten) alleen mijn huidtint neigt naar beige, dus warme kleuren maken mij 'vaal', ziekig. Vroeger dacht ik altijd dat warme tinten me juist zouden ophalen, warme gloed, dat is toch mooi? Koel maakt toch koud en bleek? Nou nee dus, en nog steeds hoor, bij de kapper bijvoorbeeld, willen ze me altijd een warme blond of warm bruine haarkleuring aansmeren, dat past helemaal niet bij me!
De echte eyopener had ik toen ik met mijn kleurenkaartje bij mijn eigen kledingkast stond. De kleding die ik niet vaak droeg (knalrood shirt, of turkoise trui) hoorden inderdaad helemaal niet in mijn palet. Vandaar dat als ik het aanhad me er blijkbaar nooit echt prettig in voelde, het stond me gewoon niet. En de favorieten, grijze trui, pruimkleurige bloes, lavendelblauw shirt, dat was precies mijn palet. Dat vond ik werkelijk het leukste om te ontdekken.
Nu is het met kleding kopen ook een stuk makkelijker, sommige kleuren loop ik direct voorbij, je hoeft je ook niet echt meer met de trend bezig te houden (een beetje maar, je pikt alleen 'jouw' kleuren eruit) en eigenlijk sindsdien; al je kleding past goed bij elkaar qua kleur.

Warm is 'goed', koel is 'fout'

Da's idd een standaard 'instinker'. 'Warm' klinkt gewoon veel leuker toch? Ik ben sinds een paar jaar ook aan de koele kleuren. Veel beter. Zowel qua kleren als qua haar...

Ingrid

ChrisH

ChrisH

22-11-2011 om 16:26 Topicstarter

Ok, ok

Die test is onzin dus. Ik kon het me ook al niet voorstellen. Ik weet redelijk goed wat me staat en dat is niet mosgroen of oranje. Ook draag ik al mijn hele leven zilveren sieraden omdat goud me niet staat.

Ik zou best een keer voor de 'full works' willen gaan, maar zie er tegen op een mevrouw op bezoek te krijgen die mijn hele klerenkast overhoop haalt. Maar misschien toch eens zoeken naar iets hier in de buurt.

Chris

+ Brunette +

+ Brunette +

23-11-2011 om 12:19

Ingrid

Interessante observatie, de standaardassociaties bij begrippen als warm/koud maar het is wel cultuurbepaald, ik denk dat in tropische gebieden "koel" best een positieve klank heeft. Bij menselijke karaktereigenschappen ligt dat anders, een "warme" persoonlijkheid klinkt sympathiek, niemand wordt graag voor "koel" uitgemaakt. Hoewel, wie wil er nu niet graag "cool" zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.