Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kaaskopje

Kaaskopje

16-12-2014 om 20:10

Kleine kersthapjes voor op het werk

Met kerst en nieuwjaar is het traditie op mijn afdeling om wat lekkers mee te nemen op 24 en 31 december. Een aantal collega's heeft al wat opgegeven, maar ik ben zomaar wat inspiratieloos.

Hebben jullie suggesties? Het moet op de fiets mee te nemen zijn, koud eetbaar. Wraprolletjes heeft iemand al gekozen.

Katniss

Katniss

16-12-2014 om 20:14

Salade caprese

Voor de kerstborrel voor de ouders op school maak ik spiesjes met een snoeptomaatje, minimozzarellabolletje en blaadje basilicum.
Een lekkere pastasalade is natuurlijk helemaal makkelijk mee te nemen in een plastic bak.

Annet

Annet

16-12-2014 om 21:15

Mini quiche?

Of bladerdeeg met daarop gerookte ham. Draaien in een soort spiraal. Afbakken in de oven. Heel simpel en erg makkelijk. En lekker natuurlijk. Kan makkelijk vervoerd worden in stevige plastic bak. Opwarmen is niet nodig.

Gevulde eieren is ook altijd goed.

amk

amk

16-12-2014 om 22:22

klinkt stom

maar domweg een zak chips. was als eerste op bij onze kerstlunch vorige week.
verder hadden we echte chineese dimsum (collega zijn moeder was over uit china, altijd goed), hartige taartjes met blauwe kaas en bacon, diverse kerststollen, aardappelsalade, fruit, kippepootjes, gehakt balletjes en een amuse van bietjes met hangop en gerookte varkenshaas, cupcakes met lemoncurd.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-12-2014 om 23:34

leuk

Chips komt er al. Cupcakes kun je natuurlijk ook met iets hartigs doen. Ik ben benieuwd of er nog meer ideeën komen. Er staan nu al een paar lekkere tips bij.

Carla

Carla

17-12-2014 om 00:31

ehm

oliebollen? Lekker warm of gewoon "koud".

Appelflappen van bladerdeeg met een mengsel van appels, rozijnen en bastardsuiker. Zo klaar en koud te eten.

Brownies. Wat wij deden: brownies vast in blokjes snijden maar tegen elkaar aan laten liggen.
Daarop leg je bv kleine uitgeknipte sterren of kerstbomen. Dan gooi je er poedersuiker over en verwijder je de uitgeknipte kerstbomen/sterren.

Hartige spiesjes vind ik zalig en een zak chips of borrelnoten maken elke festiviteit compleet.

Ook lekker van bladerdeeg: In reepjes snijden. De helft met suiker bestrooien (eerst insmeren met ei), dan een deel met geraspte kaas, of zeezout of sesamzaad.

Kost allemaal geen bal en is toch lekker

Kaaskopje

Kaaskopje

17-12-2014 om 19:02

Gekozen

Het worden spiesjes met cherrytomaatjes, mozzarellabolletjes, stukje rookvlees, blaadje rucola. De mozzarella ga ik marineren in olijfolie, paprika, basilicum en een beetje peterselie. Ik moet er flink wat maken, dus ik haal me wat op de hals, maar ik vind het altijd leuk om er een beetje werk van te maken.

Annet

Annet

17-12-2014 om 20:04

Mag ik nog even meedenken

Marineren van mozarella klinkt vreemd. Ik zou daar geen olie bij gooien.Een stukje van een blaadje basilicum lijkt mij voldoende.
Wat je als supersmaakmaker wel kan doen is de tomaatjes roosteren in de oven, nadat je ze hebt gemengd met olie, parika, basilicum en een beetje peterselie. Geroosterde tomaat is echt veel lekkerder dan gewone tomaat.
Niet te lang roosteren, ze moeten wel heel blijven, anders kunnen ze niet op een spiesje

over dim sum

Die dim sum is zo'n gek idee nog niet. Nou heeft niet iedereen een Chinese moeder met tijd over, maar je kan bepaalde soorten dim sum ook gewoon diepgevroren kopen (bij een goed gesorteerde Aziatische of uiteraard Chinese winkel). En dan is het een kwestie van handig gebruik van de magnetron (of een pan met stoominzet). Ok, geen restaurantkwaliteit, maar best eetbaar en weer eens iets heel anders.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

18-12-2014 om 23:25

geroosterd en dim sum

Geroosterde tomaatjes zijn heerlijk natuurlijk, maar ik ben wel een beetje bang voor hoe zich dat houdt. De hapjes worden in een kamertje in een buffetje opgesteld, waar we tijdens ons werk gewoon af en toe wat kunnen pakken. Ik denk dat 'rauwe' tomaatjes frisser blijven. Een magnetron is niet in de buurt (voor dim sum).

De mozzarella marineren in olie heb ik van een recept. Zou het te vet zijn?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.