Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kledingvoorschrift bij een receptie?

Een vriend van mijn partner gaat trouwen, dat wisten we al, maar gisteren viel dan de uitnodiging op de mat. Voor de receptie, van 3 tot 5.

"Tenue de ville" stond erop. Dat heb ik inmiddels opgezocht dus nu weet ik wat we aanmoeten, maar ineens bedacht ik me: is het gebruikelijk om een kledingvoorschrift voor een receptie uit te vaardigen? Ik associeer dat eerder met een uitnodiging voor het bijwonen van de gehele santekraam, of toch in elk geval voor een langdurig feest - en nee, ik wil geen herhaling van het "Bruiloft-met-knip"-draadje - en niet zozeer met een receptie van 2 uurtjes.

Maar mijn ervaring met huwelijksfestiviteiten is minimaal, dus misschien zit ik geheel op het verkeerde spoor.

Dat zitten we kledingtechnisch toch al, vrees ik, want ik heb geen jurken onder de knie (laat staan een mantelpakje, zoals Wikipedia suggereerde) en vriend heeft vziw geen nette zwarte schoenen; maar gelukkig wel een broer met meer stijl en een vergelijkbare schoenmaat.

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Even

Je kunt het voorschrift op twee manieren interpreteren volgens mij. Of een verzoek om toch een beetje gekleed te komen (geen campingsmoking) of juist de tip om je niet uit te sloven (gala niet nodig).
Ik zou blind voor de laatste interpretatie gaan. Binnen die laatste interpretatie past ook dat je er maar even bent. Je bent welkom in je 'tenue de ville', dat is dat wat je ook bij je kantoorbaan draagt en waarmee je op de vijmibo aan de zuid-as verschijnt. Dat is ook maar even.
Ach, vooruit, je mag een nieuw setje kopen als je wilt
Groet,
Miriam Lavell

Temet

Temet

25-08-2011 om 13:53 Topicstarter

Rotflmao

"Je bent welkom in je \'tenue de ville\', dat is dat wat je ook bij je kantoorbaan draagt en waarmee je op de vijmibo aan de zuid-as verschijnt"

Als ik op een vrijmibo op de Zuidas zou verschijnen zou ik direct als buitenstaander herkenbaar zijn vermoed ik zo. Zelfs als ik wel de juiste kleding zou dragen. (quod non, zoals ze dan zeggen)

Toevallig heb ik een paar weken geleden èn het boek "Het proces van de Eeuw" gelezen, dat op de Zuidas speelt (geen geweldig boek overigens), èn een stuk in de weekendbijlage van het Parool gelezen over de vrijmibo aldaar, dus ik meen nu genoeg van het fenomeen te weten om te snappen dat ik daar ongeveer even makkelijk in de massa opga als een Somaliër op een PVV-bijeenkomst. Zeker als ik ook nog de fout bega mijn mond open te doen.

Maar goed, ik begrijp dat ik me dus zou moeten kleden als ware ik werkzaam op de Zuidas en op weg naar de vrijmibo. Dat zou dan inderdaad de aanschaf van nieuwe kleding noodzakelijk maken, waar ik geen zin in het. Dus ik ga maar gewoon als Temet die naar een nette gelegenheid moet. Vriend moet meer moeite doen, hij moet het pak dat hij enkele jaren geleden op mijn aandringen heeft aangeschaft (want hij had wel een pak, maar dat zat te ruim) nu daadwerkelijk aan. Met geleende schoenen.
Niet dat het iemand een bal interesseert wat wij dragen, vermoedelijk. Als er al iemand onze kant opkijkt is dat om een vertederde blik op onze twee spruiten te werpen, van wie de oudste voor de gelegenheid in een keurig batikbloesje zal worden gestoken, wat zijn uitwerking nooit mist

Groeten,

Temet

Dat wéét je niet

Temet:"Als ik op een vrijmibo op de Zuidas zou verschijnen zou ik direct als buitenstaander herkenbaar zijn vermoed ik zo. "
Daarvan kan je, zolang je er niet geweest bent, hardnekkig blijven doen alsof je dat niet weet. Doe je gewoon je kloffie aan en kijk je bij vreemde blikken geïnteresseerd naar het plafond.
Temet:"van wie de oudste voor de gelegenheid in een keurig batikbloesje zal worden gestoken, wat zijn uitwerking nooit mist "
Kijk, dáár heb je nou kinderen voor!
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

25-08-2011 om 19:24

Overigens

Om even bij de beginvraag te blijven: het is ongepast om een kledingvoorschrift aan te geven voor een receptie. Ergo: uitnodigers zijn over het paard getilde net-doen-of-we-weten-hoe-het-moeters. Daar is maar 1 oplossing voor: aantrekken wat je zelf wilt en daar je 'dat zeg ik: dít is tenuedeville'-hoofd bij trekken.

Tirza

Temet

Temet

25-08-2011 om 22:08 Topicstarter

Tirza

Dank je. Ik dacht al zoiets. Nou ja, niet per se dat X een over het paard getilde etc is (al sluit ik dat niet uit) maar wel dat het geen pas geeft (kijk, kan ik die ook eens gebruiken) om een kledingvoorschrift op een receptieuitnodiging te zetten.

Los daarvan snap ik het ook niet zo goed. Er is een huwelijk, toch een bijzondere gelegenheid, waarvoor speciale op fraai papier gedrukte uitnodigingen worden verzonden. De uitgenodigden zullen in meerderheid toch niet de neiging hebben zich te vertonen in een verschoten spijkerbroek en slobberig t-shirt. De meeste mensen trekken naar een bruiloft - welk deel dan ook - wat knaps aan. Die ene alternativo (ik betwijfel of X die in zijn kennisenkring heeft) die dat niet van plan was zal zich door een 'tenue de ville' vermelding vermoed ik niet van zijn plan laten afbrengen.

Wil je je gasten in jaren '50 dracht of in smoking, dan vind ik een aparte vermelding op een uitnodiging logischer. Dat gaat uit boven de normale nette outfit voor speciale gelegenheden.

Groeten,

Temet

Yura

Yura

26-08-2011 om 13:16

Na het werk

Volgens mij is het vrij gebruikelijk dat je na je werk door gaat naar zo'n receptie. Je draagt dan ook wat je al aan had. Behalve lijkt mij als je echt vies wordt op je werk Je kunt niet van receptiegasten verwachten dat die voor een borrel vrij nemen en zich aan een dresscode houden. Daarom is het ook vaak van 5 tot 7 ofzo. Dresscode kan voor de gasten die de hele dag mee gaan of eventueel voor het feest 's avonds, waarvoor de meeste mensen zich toch altijd wel omkleden.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

26-08-2011 om 13:57

Nou

Ik ben wel eens op een bruiloft geweest waar bijna alle gasten in versleten spijkerbroek oid waren. Dat droeg niet bij aan de feestelijkheid van de avond. De bruid stak ook echt af als een vlag op een modderschuit, heel jammer vond ik dat voor het bruidspaar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.