Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

kledingkast a la MarieKondo

Via facebook kwam ik op een filmpje over de kledingkast herindelen a la MarieKondo. Iemand daar ervaring mee?
Ik heb nu een deel van mijn spulletjes gedaan en het ziet er wonderbaarlijk overzichtelijk uit.

Ik ga nog niet zo ver dat alles wat geen joy sparkt eruit moet, maar zo'n leuk gesorteerde kledingkast is een lust voor het oog.

Hortensia

Hortensia

28-04-2016 om 10:42

Het sparkt joy

Ik heb ooit dat boek van Kondo gelezen. Ik ben alweer een boel vergeten, maar ik herinner me wel dat je je kousen op een bepaalde manier moet vouwen en elk voorwerp moet bedanken. Wie zich daar prettig bij voelt, moet dat zéker doen!

Verder kwam ze op me over als een nogal manisch type.

Wat me wél aansprak wat dat joy sparken (sorry voor dit brute gebruik van het Engels). Ik zat nog met resten van een verhuizing die ik destijds door omstandigheden niet had kunnen uitzoeken en ik ben dit toen op die manier gaan uitzoeken.

Een doos vol spulletjes die ik tijdens de verhuizing niet had weg willen gooien. Elk voorwerp keek ik aan. Dat tasje bijvoorbeeld. Waarom wilde ik het houden? Is het een cadeau van tante Marie en durf ik het niet weg te doen uit schuldgevoel? Ehm, ja, eerlijk wel. Kan ik het gebruiken? Ja, maar ik heb nog zo'n tasje dat ik dagelijks gebruik. Does it spark joy? Nou nee.

Hup, naar de kringloop (sorry, tante Marie!)

Het sorteren heb ik al veel eerder op zijn Kondos gedaan
"Sorteer per artikel, niet per laatje". Daar ging ik namelijk in het verleden de mist mee in. Ik begon met een laatje, nog een laatje, nog een laatje, en eindigde met een bergje restspulletjes waar ik weer mee in mijn maag zat.
Tegenwoordig (en daar moet ik echt een dag voor uittrekken, telefoon uit, bel af, geen afspraken ) gooi ik de hele kast op één hoop en ga dan op categorie sorteren. En die categoriestapeltjes kan ik dan weer toewijzen aan de inmiddels lege laatjes. Voor mij was dat overzichtelijker, lang voor Kondo het verkondigde

Overigens herinner ik me nog wel dat het excuus "dit is nog een lekker shirt voor binnenshuis" absoluut anti-Kondo was. Ik zondig tegen die regel! Ik ben heel zuinig op mijn nette kleding en draag die alleen als ik visite krijg of de deur uit moet. Scheelt wassen (en dus slijten).
Daarom heb ik voor binnenshuis een stapeltje kleding. Denk aan het beruchte huispak, maar ook aan oude shirts als slaapshirt of tuiniershirt. En ze sparken ook joy!

Nu ik dit schrijf realiseer ik me dat het weer eens hard tijd wordt... Zo'n keurig nette kast wordt bij mij uiteindelijk toch weer rommelig, bijvoorbeeld als ik snel-snel een net gewassen en gestreken stapeltje moet opruimen op een dag met een volle agenda, dat gaat van hup, op de stapel of in de la... En voor je het weet is het weer een ongesorteerde bende. Sorry, ik ben niet zo gedisciplineerd.

Dus binnenkort de hele boel maar weer eens op een stapel

Net als de dressoirs. Over alle laatjes liggen pennen, laders, snoertjes, headsetjes, batterijen, postelastieken, enveloppen, postzegels, noem maar op, verdeeld. Dat moet anders (en het spark-joy-principe kan ik dan loslaten, postzegels sparken geen joy, maar ik ga ze echt niet weggooien!).

Walk in closet ; waaaaaahhh

Ik heb sinds kort n walk in closet. Eigenlijk een kast waar je achterlangs kunt. Met verlichting met bewegingsmelder. Cadeau van mn lief. Ik probeer alles op kleur erin te hangen en alles op die pakjes manier op te vouwen. Is dat ook a la Kondo? Ik durf mn zooi er nog niet in op te bergen want dan staat t niet meer zo mooi. Zinloos haha. Hebnog dozen van de verhuizing. Maar ga toch maar aan de slag nu ik jullie zo lees. Extreem opvallend is de gapende leegte aan zijn kant. Mijn kant heb ik van ellende maar gevuld met dunne draadhangers. Kan er meer in. Ja ik heb veel kleding. Wat ik beu was heb ik afgelopen week gebleekt. Opvallend mooie abrikooskleur gekregen door een heidepaarse blouse te bleken. Hij was ook opeens extra gekrompen bij t smokwerk. Stond opeens veel pittiger! De voering uit n zomerjurkje geknipt en ook gebleekt en ik ga hem weer dragen. Zo heb ik met oude ongedragen kleding weer iets nieuws gecreëerd. En ik ga zelf wat maken. Of vilt wat truien en naai ze dan in stukken weer in elkaar.

Dorry.....leg uit!

Gebleekt? Je bedoelt in een emmer glorix gemikt? Waterstofperoxide?

Ik heb ook wel een paar blouses die in aanmerking komen voir zo'n interessante metamorfose!

Ingrid

ordinaire wcbleek

Ik heb gewoon ordinaire dikbleek voor in de wc in het zeepbakje van de wasmachine geschonken. Toen mn katoenen (of linnen, maar polyester bleekt niet)kledingstukken erin. T was echt kleding die ik anders nooit meer aandeed of gewoon weg wilde doen. Was t mislukt dan had ik toch nog lol gehad. Hahahahaha
En mij staan vale kleuren het beste, vandaar....

Leuk. Ik ga dit weekend...

Mijn kledingkast uitmeste. Ik houd het in gedachten...

Kriebel

Ik heb normaal gesproken al Marie Kondokasten als ik zo eens even vluchtig google. Okee, ik bedank mijn sokken niet, maar ze liggen wel met militaire precisie in één van de transparante bakken in mijn ondergoedlade. En mijn bovenkleding hangt op kleur, het is echt pinsterest/instagramwaardig. Omdat ik een open Stolmen kast heb laat ik wel eens een kledingstuk hangen dat ik niet meer draag of dat niet meer past omdat het zo mooi in het rijtje kleuren past. Sparkt ie toch nog joy.

Maar momenteel wordt onze bovenverdieping verbouwd en de kasten liggen in delen opgeslagen. En ik loop een maand achter met de was omdat één grote stoftroep is en ik schone was toch nergens op kan bergen. Maar ik kan niet wachten om de kasten weer neer te zetten en in te delen.

skik

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

29-04-2016 om 09:51 Topicstarter

aaahhh skik -ot

dat is niet mis, zoveel stof en troep. Wat zul je straks genieten als alles weer joy hangt te sparken

bromvlieg

Even klagen hoor. Ze zijn al vijf weken bezig en er komen er nog wel twee of drie bij. Rijkswaterstaat isoleert ons huis tegen de geluidsoverlast van het vliegveld. Nou ervaar ik die geluidsoverlast helemaal niet, ben er Oost Indisch doof voor, maar met het oog op verkoop van ons huis in de verre toekomst is het zonde om van dit gratis aanbod geen gebruik te maken. Verders schiet ik er niets mee op, geluidsisolatie leidt niet tot lagere stookkosten, mijn huis wordt er net iets lelijker en onhandiger van en je zit dus weken in de troep. Vooral omdat mijn huis loft-achtig is, alles is open en de trap naar boven is midden in de huiskamer. Al die werklui en al het materiaal gaat de hele dag door mijn huis, geen privacy dus. Ik slaap ook al 6 weken in de huiskamer omdat we steeds één slaapkamer voor roulatie moeten hebben als ze in een andere slaapkamer bezig zijn. Ik ben steeds alles kwijt of weet niet waar ik het moet laten. Voordeel is wel, dat je alles weer eens kritisch door je handen laat gaan als je alle spullen van de ene naar de andere kamer moet verhuizen en weer terug en dat we meteen maar de hele boel gaan overschilderen. Met we bedoel ik ik, want mijn man heeft twee linker handen. Zij die nu nieuwe gipswanden met een schuurmachine gaan egaliseren groeten u!

skik

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

29-04-2016 om 11:16 Topicstarter

haha Skik!

'Zij die nu nieuwe gipswanden met een schuurmachine gaan egaliseren groeten u!'

Sterkte! Zo'n man heb ik ook, dus ik weet hoe het voelt.
Houd moed, het gaat voorbij, wat zul je genieten van de nieuwe situatie. Groot gelijk dat je met dit gratis (nou ja, gratis, overlast heeft ook een waarde) aanbod meedoet. Vliegtuigherrie is voor nieuwkomers anders dan voor jou.

Bedankt!

Weer kledingkast uitgemest, misschien niet via Kondo maar wel opgeruimd!

Mag ik nog even zielig doen, bromvlieg?

Mijn wasmachine lekt water en niet zo'n beetje dus ik kan niet meer wassen en de stofzuiger is stuk. Boehoe!

skik

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

01-05-2016 om 12:09 Topicstarter

Ahhh skik o.t.

Breng je was bij mij --en blijf dan gezellig eten, even lekker uit de stofzooi!!

brom

Da's lief! Gelukkig woont mijn moeder in de straat, dus ik ga daar maar wassen. De bouwers zijn nog twee dagen boven bezig, dus het einde is in zicht! Een nieuwe stofzuiger is besteld en van de wasmachine blijkt een kapot rubber het euvel te zijn, dat moet makkelijk op te lossen zijn.

skik

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

01-05-2016 om 12:55 Topicstarter

Mooi zo skik!

Lang leve moeder en de nieuwe stofzuiger

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.