Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Suze

Suze

15-01-2015 om 14:49

Kleding chemisch reinigen of wassen?

Ik heb een leuk jurkje van 97% Polyester en 3% Elastaan.

Vlek erop, die ik niet met even boenen met de hand wegkrijg. Moet dus gewassen worden.

Zie ik dat er op staat "alleen chemisch reinigen".

Is dat niet onzin, met een dergelijke materiaalsamenstelling?

Zou toch gewoon op 30 of 40 graden in de was moeten kunnen?

Wat denken jullie?

Ik wil geen risico nemen (leuk jurkje), en het gaat me niet zozeer om geld besparen (wel dat het gedoe is/tijd kost) en vooral dat ik het niet snap.

Graag jullie ideeën en advies.

Suze

Wat kan is dat op een gewoon 30/40 graden programma de rek eruit gaat.
Ik zou hem wel zelf durven wassen. Binnenste buiten, op een fijnwasprogramma voor synthetische stoffen, 20/30 graden, weinig toeren centrifugeren (max. 700) en liggend drogen. Niet strijken. O, en een vingerhoedje wasmiddel gebruiken.

p.s

Ik vergeet te vragen of je jurkje gevoerd is. Als het jurkje iets krimpt kan het gebeuren dat de voering niet krimpt en er steeds onderuit komt na het wassen.

Tja

Als je geen risico wilt nemen dan gewoon chemisch reinigen. Ik neem aan dat het geen jurkje is dat je dagelijks draagt dus kan je wel een paar dagen missen.

handwasprogramma?

Ik gooi dat soort dingen nog wel eens in de machine op een handwasprogramma, koud. Dat durf ik trouwens niet met colbertjes, dan ben ik wel eens bang dat ik de schoudervulling verpest, maar verder fijn spul gaat nog wel eens op die manier. En dan inderdaad niet in de droger. Maar die 2e tip van Wil40 is wel een goeie: pas op met voering (zelf nog niet bij de hand gehad).

Groeten,

Temet

Tango

Tango

15-01-2015 om 23:07

Kort

Ik heb op mijn wasmachine een heel kort programma zitten van 15 minuten op 30 graden. Daar zou ik het wel mee aan durven. Heb trouwens laatst ook een jasje gekocht, bontachtig met voering, wat alleen chemisch gereinigd mag worden. Dat had ook te maken met de voering zei de verkoopster in de winkel. Heb het jasje nog niet zo veel aan gehad dus wassen was nog niet nodig, maar ga dit ook gokken op die korte was.

Brianna F

Brianna F

16-01-2015 om 13:43

wasmachine

Ik heb de indruk dat fabrikanten zich van te voren indekken door allerlei verboden in hun etiket te zetten. Ik gooi alles in de wasmachine, ook colberts en ik heb nog niets verpest op die manier.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.