Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

kitten is ziek

Sinds 4 weken hebben wij 2 kittens in huis. Met 12 weken zijn ze bij ons gekomen, dus inmiddels 16 weken. De kittens komen van een fokker en zijn raskitten (zogenaamde "Cheetohs"). Dus geen koopje van de boerderij, zeg maar.

Met kitten 1 gaat het uitstekend. Echter kitten nummer 2 heeft sinds dag 1 al diarree. Bij de fokker zijn ze meermaals ontwormd, ingeënt en ook -voor de zekerheid- behandeld voor Giardia.

Inmiddels is kitten 1 (eerst de kleinste van het stel) fors groter dan katten 2 en is kitten 2 graatmager. De diarree wordt steeds heviger. Van brei, naar waterdun, naar door de dag heen steeds ontlasting verliezen enz. En ook geeft de kitten nu bijna dagelijks over (vreemd genoeg heeft e.e.a. weinig invloed op de eetlust).

Uiteraard lopen we inmiddels bij de dierenarts. 3 dagen ontlasting opgevangen (hoera), wat niets heeft opgeleverd. Nu is er nog een keer ontlasting opgevangen en doorgestuurd. En kitten krijgt nu hypo allergene voeding.

Maar we zien steeds minder overblijven van het beestje. Hij is lusteloos en sloom. Wordt tig keer per dag door zijn grote broer aangevallen, waar hij steeds minder verweer tegen heeft en zijn vacht ziet er slecht uit. Spelen doet hij nog nauwelijks.

De dierenarts heeft aangeven dat hij echt wel door gaat zoeken tot hij de oorzaak weet, maar ik dacht: wie weet zit hier wel iemand die denkt" oh dat ken ik!". Zo ja, ik hoor het meer dan graag (en vooral wat te doen)


Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-09-2017 om 21:53

Fokker

Heb je al met de fokker gebeld om te vragen of zij het herkennen?
Ik herken het niet, en ze hebben hier al heel wat gehad helaas. Hopelijk helpt de speciale voeding en knapt hij snel op.

Sanne...

Sanne...

06-09-2017 om 22:16

Jippox

Ik dacht even dat je een collega van me was. Wat vreemd zou zijn hier want ze heeft geen kinderen Maar wel een zieke (ras)kitten met grotendeels dezelfde klachten. Kwam ook met diaree van de fokker. Kuur gehad (weet niet wat), toen nog een, daarna antibiotica wat aan leek te slaan. Maar beestje werd toch weer zieker en is nu opgenomen. Dierenarts denkt nu aan FIP (google maar). Als dat zo is dan is er helaas weinig hoop. We duimen nu dus hard dat het toch 'gewoon' een virus is bovenop een hele slechte weerstand.
Sterkte!

Jippox

Jippox

06-09-2017 om 22:26 Topicstarter

sanne

oeh.. dat klinkt niet best... En ik denk niet dat ik je collega ben, want ik heb juist héél véél kinderen.

De cattery/fokker zegt het niet te herkennen en geeft aan dat de kittens geen diarree hadden voor ze daar weggingen. En dat alle andere kittens gezond zijn. Maar toen we de onze ophaalden, vertelde ze over een andere kitten uit het nest dat bij de nieuwe eigenaar diarree had wat volgens haar kwam omdat 'ie teveel vlees kreeg. Dus tsja. Ik weet het niet...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-09-2017 om 22:31

Getest

Zijn de ouders getest op FiP en corona?

Jippox

Jippox

06-09-2017 om 22:39 Topicstarter

Phryne

Geen idee, ik ga het navragen.

Paddington

Paddington

07-09-2017 om 08:05

Misschien

iets van toxoplasmose?

Gebruik je hetzelfde voer als waar ze op zijn afgespeend? Het kan een voedselallergie/intolerantie zijn.

Persoonlijk zou ik een goede probotica proberen en over gaan op KVV. Als het kitten het niet wil eten een beetje warm rijstewater eroverheen.

Een dier heeft niet zomaar diarree, er zit iets niet goed in de darmen. De probotica kan daarbij helpen.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-09-2017 om 11:13

Nee geen kvv

Ik ben groot voorstander van kvv, maar in deze fase moet je niet gaan experimenteren met rauw vlees. Het beestje is al ziek, zaak is om dat rustig te krijgen. Misschien kan er wel een papje van gekookt vlees gemaakt worden, dus heel fijngemalen kip bijvoorbeeld, maar niet rauw.

Jippox

Jippox

07-09-2017 om 11:31 Topicstarter

voer

Ik houd het voor nu maar bij het hypo allergene voer dat we van de dierenarts hebben gekregen, en geef z'n broer maar even hetzelfde. Eerst rust in die darmen voor we weer wat anders gaan proberen.

Daarvoor kregen ze dezelfde kittenbrokjes als bij de fokker en vers vlees (ook net als bij de fokker). Met het vlees zijn we op een gegeven moment even gestopt om te zien of dat zou helpen. Maar nee dus.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-09-2017 om 12:01

Jippox

Je zult het vast goed in de gaten houden, maar onze hond is momenteel op Analergic voer gezet vanwege enorme allergie voor ... ja wat? Dat zoeken we nu dus uit. Maar het valt mij op dat de hond véél meer moet drinken dan met kvv én heeft veel vaker ontlasting. Ik noem het toch even. Niet om je naar kvv te praten, nu juist even niet .

Paddington

Paddington

07-09-2017 om 12:09

@Kaaskopje

Als Jippox al een tijdje deze brokjes heeft gegeven en het helpt niet, kan KVV juist helpen. Het geeft veel minder stress voor het spijsverteringskanaal dan brokken. Zeker daar het diertje erop is afgespeend.

Maar goed, het blijft natuurlijk giswerk. Ik hoop dat jullie snel achter de oorzaak komen en dat er wat aangedaan kan worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-09-2017 om 13:47

Paddington

Ik heb de reacties van Jippox even nagelezen en ik zie inderdaad dat ze deels al vers vlees kregen, dat is waar. Wij kregen het advies om kvv voorlopig gekookt aan te bieden bij onze hond, vandaar ook dat ik noemde dat ze kvv als een soort gekookt papje aan zouden kunnen bieden. Ik zou nu even uitkijken met voer wat bacteriegevoelig is. Wij zijn zelf naar de anti-allergie-brokken overgestapt, omdat de kosten van in ons geval paardenvlees of kwartels wel érg de pan uit zouden rijzen.

Paddington

Paddington

07-09-2017 om 14:18

Tja

Als je dier alleen maar paard en kwartels kan verdragen is het ook erg prijzig. Gelukkig kunnen mijn harige vrienden alle diersoorten verdragen, al is de ene soort meer favoriet dan de andere.

Versvoer is wel iets meer bacterie gevoelig, maar als je goede hygiëne hanteert valt dat ook wel weer mee. Persoonlijk zou ik KVV zeker niet verhitten. Een betere keuze is dan om puur vlees te nemen (kip/rund) dat klein maken en verhitten. Dit geven met wat vitaminepoeder eroverheen zou kunnen helpen. Ik zou sowieso kijken naar een probotica om de darmen te helpen door het toevoegen van goede bacterien.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-09-2017 om 00:53

Paddington

Het gaat nu wel erg over kvv, maar mijn hond mag tijdelijk geen vlees eten wat ze hiervoor wel kreeg, dus geen rund, lam, kip of vis. Het advies is dan paard en kwartel (van de dierenarts), vlees wat totaal niet in aanraking is geweest met rund, lam, kip (of vis). Vergelijk het met iemand die een notenallergie heeft en van elk kriezeltje 'noot' zwaar de klos kan zijn. Onze hond wordt niet benauwd, maar de huid over het hele lijf raakt aangedaan. Ik heb op internet rondgestruind naar prijzen en concludeerde dat paard en kwartel echt gekkenwerk ging worden. Dus dan maar brokken, waarin de eiwitten tot zulke fijne stofjes zijn teruggebracht dat dat geen allergie meer op zou kunnen wekken.

Maar weer terug naar het katje. Ik ben wel erg benieuwd hoe het nu gaat.

Jippox

Jippox

13-09-2017 om 11:35 Topicstarter

update

Er is uiteindelijk toch iets uit het ontlastirngonderzoek gekomen. Een parasiet genaamd "tritrichomonas foetus".
Schijnt niet zo heel veel voor te komen. En als het voorkomt dan met name op plekken met veel katten zoals asiels en cattery's. Sommige katten zijn drager zonder klachten, maar een kitten kan er ook flink ziek van worden (zoals de onze).
In principe overwinnen ze zo'n infectie uiteindelijk wel maar dat kan wel 8 tot 10 maanden duren. Dat vond de dierenarts geen optie (en wij ook niet). Er is geen standaard medicijn in de handel, dus het moet speciaal worden aangemaakt. We hebben nu een oplossing die we de kat 2x per dag, 14 dagen lang moeten geven. En dan zou hij op moeten knappen.

Ik ben blij dat we nu tenminste een oorzaak weten en hoopvol dat hij nu beter wordt. Maar al die onderzoeken, speciale voeding en nu een schreeuwend duur medicijn... dat is wel meteen een financiële aanslag zeg. Pfoe.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-09-2017 om 12:21

Poeh...

dat is zeker een aanslag op je portemonnee. Ik hoop van harte dat dit medicijn aanslaat. Hou je ons op de hoogte?

Onze hond heeft ook speciaal voer... Alles voor de beestjes, zullen we maar zeggen .

Fijn dat er een oorzaak is gevonden

Persoonlijk vind ik het niet zo fijn dat de fokker/cattery het kitten heeft laten verhuizen met diarree. Zeker niet als het kitten bij de cattery ook al een kuur had gehad.
Ik vind dan ook zeker dat de cattery je een tegemoetkoming moet geven in de kosten. Een kitten met stamboom van een cattery is al niet goedkoop en je mag zeker verwachten dat je een goed product krijgt. Ik zeg met opzet product omdat een dier (hoe krom ook) voor de wet nog steeds een ding is. En dit "ding" voldoet niet aan de standaard zeg maar.

Jippox

Jippox

13-09-2017 om 13:35 Topicstarter

pind@

Ja ik zit daar ook een beetje mee. Het beestje had vanaf dag 1 diarree, maar de fokker zegt dat het geen diarree had daar. Tja, en dan?
Bij de fokker hebben ze een gewone wormenkuur gehad en ook nog een kuur tegen Giardia. Dit omdat er andere katten met Giardia bij de fokker aanwezig waren. Toch vraag ik me nu wel af of die kuur niet gegeven is omdat er blijkbaar sprake was van diarree in het nest...

Maar het blijft dan hun woord tegen het onze natuurlijk. Ik heb de fokker wel laten weten wat er aan de hand is (tussendoor ook paar keer al contact gehad hierover), maar zonder 'eisen' op financieel gebied. Het zou natuurlijk het mooiste zijn als de fokker zelf met iets komt, maar daar heb ik weinig hoop op. Ik weet niet in hoeverre dat af te dwingen is...

Jippox

Jippox

13-09-2017 om 13:36 Topicstarter

kaaskopje

Het is een dure hobby

Ik zal nog wel even laten weten hoe het verder gaat. Hopelijk kan ik gauw goed nieuws brengen.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

13-09-2017 om 13:43

vreemd verhaal

de fokker zei je al dat een ander diertje uit hetzelfde nest ook diarree had (volgens fokker door te veel vlees eten?) en vanaf dag 1 bij jullie was hij al ziek.
Inderdaad, hun woord tegen het jouwe, maar het voelt niet erg oprecht allemaal. Als het geen dier was maar een stoel, bij wijze van spreken, dan had je hem al lang teruggebracht wegens niet goed geld terug.

Hoop dat het allemaal gaat helpen en dat het beeste over twee weken tierig is!

Angela67

Angela67

13-09-2017 om 14:02

rechtsbijstand?

als je verzekerd bent voor rechtsbijstand zou je eens kunnen bellen en overleggen wat je rechten (kunnen) zijn. Wie weet.
gr Angela

Jippox

Ik heb zelf een cattery. Dus ik praat ook een beetje uit eigen boek. Ik als fokker zou het wel vergoeden. Heb een keer een kitten laten verhuizen die achteraf gezien nog wormen had. Heel fout natuurlijk maar ik had niet gezien dat hij het anti-wormenpilletje heel handig niet had opgegeten. Ik weet dat dit niet van hetzelfde kaliber is maar ik heb de kosten van het ontwormen direct overgemaakt naar de koper.

Ik neem even aan dat je een contract gekregen hebt? Staat hier ook iets in over ziekte/vergoeding?

En, nu weet ik niet of je het zo hoog wilt spelen maar er is bij Meester Frank Visser doet uitspraak eens een zaak geweest van een ziek kitten. De kittenkoper is daar in het gelijk gesteld voor wat betreft de kosten.
Maar ik zou eerst eens in het contract kijken en dan eventueel voorzichtig een balletje opgooien bij de fokker/cattery.

Misschien heb je het al genoemd, maar wat voor ras is het? Puur uit nieuwsgierigheid hoor.

Teuntje

Teuntje

13-09-2017 om 14:41

Als

dit een zeldzame infectie is die vooral voorkomt in grotere kattenpopulaties zoals asiels en cattery' s hoe waarschijnlijk is het dan dat dat beestje het op zijn eerste dag bij jullie heeft opgelopen? Niet dus. Er is geen besmettingsbron bij jullie. Dat kan die fokker nooit volhouden, het is wel iets sterker dan zijn woord tegen jullie woord. De rijdende rechter had daar ooit een zaak over meen ik.

Teuntje

Teuntje

13-09-2017 om 14:43

Grappig pinda

We waren tegelijk en jij herinnert je dat dus ook nog.

Teuntje

Oh ja, voor die aflevering ben ik gaan zitten. Deze fokker stond al niet zo goed bekend zeg maar......
Totaal off topic: de eigenaar van de Maine Coon (dus niet de fokker) uit de aflevering is nog niet zo lang geleden om het leven gebracht.....

Jippox

Jippox

13-09-2017 om 15:17 Topicstarter

Ras

Kitten is een Cheetoh. Vrij nieuw ras, een kruising tussen bengaal en ocicat.
Ik wacht maar even de reactie van de fokker af en zie dan verder... Blijkbaar is er een zaak van maken niet altijd even gezond voor jezelf

Weer wat geleerd Jippox

Ik had nog nooit van het ras gehoord. Leuke beestjes zeg.

Maar heb je een contract? En staat daar iets in over garanties etc?

Jippox

Jippox

13-09-2017 om 15:57 Topicstarter

contract

Ja dat heb ik. Daarin staat wel iets over overlijden binnen een jaar, en over erfelijke gebreken enzo. Maar niet iets over een besmetting met een parasiet in ieder geval. Ik vind het niet zo duidelijk...

't is een leuk ras. Ze zien er 'wild' uit, maar zijn heel aanhankelijk volgens de rasomschrijving. Tot nog toe klopt dat aardig, want je kunt eigenlijk alles met ze doen, vinden ze allemaal prima en ze liggen graag bij je.

Jasmijn

Jasmijn

13-09-2017 om 16:04

Eventueel alleen ff vriendelijk vragen?

Wellicht is er meteen een zaak van maken wel heel veel van het goede, maar je zou op zijn minst vriendelijk kunnen vragen of ze misschien tegemoet willen komen in de kosten? Misschien zijn ze hier zelf ook wel voor verzekerd?

Kaaskopje

Kaaskopje

13-09-2017 om 16:51

Jippox

Zuiver uit interesse: een Bengaal is nogal (over)actief dacht ik, geldt dat ook voor een Cheetoh? Ik vind het een prachtras .

Hoe gaat het nu met kitten?

Zie je al verbetering Jippox??

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.