Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tijgeroog

Tijgeroog

18-12-2012 om 10:55

Kippenbouillon...euh....

Met kerst wil ik voor de fondue kippenbouillon maken. Nou maak ik bouillon meestal met een tablet, maar wat puriteinen hier op OO hebben me verteld dat niet meer te doen. Dus...

- Volgens m'n recept moet ik kippenafval nemen. Maar ik heb geen kip, dus ook geen afvalvlees. Kan ik dan ook gewoon kippenpoten ofzo nemen?
- ik vind het zonde om dat vlees daarna weg te moeten gooien, is het na het koken nog lekker genoeg om er een keer van te eten?
- hoe lang kan ik de bouillon bewaren, dus hoe lang van te voren kan ik hem al klaarmaken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik doe

als ik kippensoep maar pak ik 3 poten waar ik het vel vanaf strop( anders wordt ie erg vet dan krijg je van die blubber als ie stolt..bbrr..) Ik doe er wel redelijk wat vocht bij, er "verdwijnt" nogal wat tijdens t koken, ook doe ik er bouillonblokjes bij.
Die poten kook ik net zo lang tot het vlees loslaat en haal ik dan met 2 vorken van de botjes af.
Het vlees met een klein beetje vocht kun je gewoon invriezen en naderhand lekker ragout van maken of...kippensoep
Ook de bouillon vries ik vaak in.
Je kunt m makkelijk 3 dagen laten staan in de koelkast.

Clowntje

Clowntje

18-12-2012 om 11:13

Hoe ik het doe

Ik maak altijd kippenbouillon als ik kippenragout maak. Deel van de bouillon heb ik nodig voor de ragout, deel vries ik in voor een andere keer.

Ik kook een hele kip (beetje lekkere, niet zo'n plofkip) met peper zout, tijm, laurierblad en foelie. Kip kookt dan een uur of zo. Kip eruit, velletje eraf en het vlees gebruik ik dan voor in de ragout. Bouillon doe ik even door de zeef.
Zo makkelijk om te maken. En kan volgens mij best een paar dagen vooraf.

Tussenweg

Kippenbouillon in een pot is veeel beter dan die van een tablet. In verschillende merken, neem niet die van Struik want daar zitten van die rare vierkante blokjes kipfilet in. Bij de andere merken ander kippenvlees, met meer smaak. Drie potten water bij 1 pot bouillon.

Heb zelf net soep gemaakt met een kippenpoot en de smaak was laf, ik heb de boel met een bouillonblok op moeten peppen

Groeten,

Temet

Temet, laffe kippensoep

Receptje soto ajam nodig?

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

18-12-2012 om 23:09

Mijn twee centen

Met het risico dat ik met pek en veren van de lijst word getrapt: wat is er mis met bouillonblokjes...?

Maar als je een goede, huisgestookte kipbouillon wil hebben: neem kip (vel eraf halen, is na wat pulken niet moeilijk), eventueel de botten breken, en trek dat in een pannetje water met wat zout naar smaak en eventueel wat kruiden/specerijen naar smaak.

Het is voor kerst? Mooi! Koop de komende dagen een kip of kipdelen, bereid die naar eigen smaak en gooi de botten niet weg, maar verzamel die en trek daar het soepje van. Een verrukkelijk consuminderrecept!

Ja, er zijn geheid mensen die rillen bij het idee om afgekloven botten van een vorig gerecht te gebruiken, maar hey, je doet het in KOKEND water dus dat zit wel goed

Eet smakelijk!

Ook van botten

Ik maak vaak kippesoep. Ik maak het óf van botten (ja die afgekloven dingen....) óf van 1 poot zonder vel en doormiddengebroken (zodat de botten niet meer in het vlees zitten ingesloten). Ik weet niet waarom, zo heb ik het geleerd van mijn moeder denk ik.
Ik doe er zelden bouillonblokjes of potjes in. Dat doe ik alleen als ik véél moet maken en niet zoveel vlees/botten heb. Ik kruid het gewoon....Ong. zoals clowntje en doe er groenten in die ik later zeef.
Mijn schoonmoeder 'schraapt' de botten ook nog af....boven de soeppan dan....
groeten albana

Tijgeroog

Tijgeroog

19-12-2012 om 13:31

Bedankt

Voor de reacties, zo gaat het zeker lukken! Het moet de basis voor Chinese fondue worden. Daar hoef ik verder gelukkig niet veel aan klaar te maken.
Dan kan ik de komende dagen nog cranberrychutney maken (dat zal wel niet zo moeilijk zijn), paté (nooit eerder gedaan, maar lijkt me leuk om te doen) en iles flotantes.

Fast food versie

haal een dezer dagen een bucket bij KFC en trek van die botjes een bouilon.

Serieus?

Afgekloven botjes in een pan laten trekken om bouillon te maken? Gat, gat, gatjakkes. Is dat gebruikelijk? Brrr, ik neem nooit meer ergens kippensoep.

skik

amk

amk

20-12-2012 om 20:37

Skik

dat heet restverwerking, zonde om nog bruikbaar spul zo maar weg te gooien. Harstikke zunig hoor. Zonde om daar nieuwe kippepoten voor te kopen.

Valt mee skik

Ik ben niet zo ven het botten in mijn mond steken, ik trek het vlees er altijd met vork of vingers vanaf.

Maar dan nog...

... karkassensap...

skik

amk

amk

22-12-2012 om 18:15

Maar skik

hoe denk je dat bouillion blokjes gemaakt worden?
Dat is ook ingedikt karkassensap, het vlees is meer waard in ragout.

Als je geen karkas gebruikt heb je veel minder smaak of moet je veel meer duur vlees gebruiken.
Zonde van het vlees.

Snuggle's

Snuggle's

22-12-2012 om 21:19

Haha skik

Van sommige dingen kan je beter niet weten hoe het gemaakt wordt hè

Ik maak kippensoep wel gewoon van kippenpoten, het vlees haal ik er af en doe ik weer in de soep. Alleen bouillon maak ik nooit eigenlijk.

En daarom, amk

gebruik ik groentebouillon(blokjes).

skik

amk

amk

23-12-2012 om 12:01

Skik

gewoon er van uitgaan dat in de industrie alles gebruikt wordt is verstandiger. Geldt ook voor groentes.
Weggooien van op zich goed materiaal is gewoon zonde.
Tenzij als je gebruikt de veiligheid van de bevolking of je personeel in het geding komt. Denk bv aan delen van de koe ivm Creutzfeld-Jacob.

Die groente bouillion wordt ook niet gemaakt van de groente die geschikt is voor de versmarkt maar van iets mindere kwaliteit of niet geschikt voor iets anders.

Veel levensmiddelen hebben vreemde bereidingswijzen. Ketjap bv is het resultaat van een rottingsproces, net als wijn. Alleen wel een gecontroleerd proces.

Jus krijgt ook de meeste smaak door vleesvocht, dat tijdens het bereiden uit het vlees vrijkomt, niets anders dan ook karkassensap.

Amk

Weet ik, dat voor de tomatenpuree tomaten gebruikt worden die je in de winkel links zou laten liggen. Ik vind het prima dat ook karkassen gebruikt worden. Ik zag een keer een programma waarin ze lieten zien wat er met de restanten van een geslacht varken gebeurde nadat de varkenshaasjes en de ham er door de slager uit gehaald waren. Tot de laatste kruimel is er een bestemming voor de haren, de huid, de botten, de ingewanden, alles. Maar om een of andere reden vind ik kweek- en bereidingsprocessen van groenten en fruit er nooit onsmakelijk uit zien, maar die van vlees wel. Met als hoogtepunt karkassensap. Doe me dan maar beenderlijm.

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.