Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

-Flupke-

-Flupke-

02-06-2013 om 22:45

Kippen

in de volkskrant van vorige week stond zo'n leuk stukje over het houden van kippen. Als je kippen houdt kun je ze het groenafval laten eten en heb je verse eieren. Leek me best grappig eigenlijk.
Maar met al die poezen in de buurt geen doen denk ik. Of je moet echt een kippenhok bouwen, maar hetleek me nu juist zo leuk om ze los te laten lopen. Hebben mensen hier kippen, en hoe doen jullie dat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

02-06-2013 om 23:25

Ja!

Wij hebben kippen EN katten (en konijnen). De katten zijn er al heel lang, de kippen pas een jaar. En geloof me, de katten zijn banger voor de kippen dan andersom, veel te groot. Evt vossen zijn een ander probleem, maar die hebben we hier niet.
Bib

Maylise

Maylise

02-06-2013 om 23:50

Wij hebben tegenwoordig ook kippen. Het is inderdaad echt een heel leuk. Wij hebben een hok + ren maar de kippen lopen gewoon vrij door de tuin in principe. Alleen in het voorjaar houden we ze een poosje binnen omdat ze anders de jonge aanplant in de moestuin vernielen. Als de plantjes eenmaal wat steviger zijn dan is dat niet zo'n probleem. De kippen gaan 's nachts uit zichzelf in het hok. In het hok hebben we ook houten nestkastjes aangelegd zodat ze hopelijk daar gaan leggen. Het grootste gevaar van loslopende kippen is namelijk dat ze besluiten om ergens anders te gaan leggen. Dan is het elke dag eieren zoeken en als je een grote tuin hebt is dat geen doen. Het kan dus lonen om ze in het begin wel in hok + ren te houden en ze maar beperkt naar buiten te laten. Als ze eenmaal gewend zijn aan 's nachts in het nachthok dan gaan ze daar uit zichzelf in en leggen ook uit zichzelf.

Poezen hebben we ook maar die doen de kippen inderdaad niks. Zelfs de jager van het stel die altijd thuis komt met muizen kijkt niet om naar de kippen. Te groot waarschijnlijk. Ook de buurtkatten heb ik nooit betrapt op enig loeren naar de kippen.

Wij wonen buiten en hebben ook een haan maar als je in een woonwijk woont is dat misschien geen aanrader. Niet iedereen is even gecharmeerd van een haan. Ik vind het zelf reuze gezellig zo'n haan en hier heeft niemand er last van.

Je hebt er allerlei soorten rassen die meer of minder leggen en meer of minder duur zijn. Op het internet is daar veel info over te vinden.

De verzorging is niet zo heel veel werk. Elke dag voer geven en eieren rapen + 1 keer in de 2 weken het hok schoonmaken (vaker als ze niet loslopen in de tuin).

-Flupke-

-Flupke-

03-06-2013 om 13:21

En... in de winter?

blijven de kippetjes buiten zonder problemen?

bibi63

bibi63

03-06-2013 om 19:05

Winter

ja hoor, als ze buiten gewend zijn, kunnen ze daar ook in de winter blijven. Uiteraard horen de kippen een nacht- en leggedeelte te hebben (beiden dus afgeschermd).
Gr. Bibi

Anneke

Anneke

03-06-2013 om 20:02

Wij hebben ook kippen

Ze hebben een grote ren met nachthok en leghok. Maar ze lopen ook wel vaak los in de tuin. In zomer en lente wat minder omdat ik geen zin heb om met mijn blote voeten in een klodder kippenstront te stappen. Verzorging doen de kinderen. In winter was ik weleens wat bezorgd om die arme kippen bij -16. Maar ze doen het nog steeds... Afval geven valt tegen; ze eten liever kippenvoer.

Marters

Ik wil ook graag kippen. Maar hier in de buurt moet je echt een stevig afgesloten nachthok hebben, want anders worden ze doodgebeten door steenmarters!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.