Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

liora

liora

08-04-2011 om 12:37

Kip wassen?

Wassen jullie rauwe kip voordat jullie die in oven of pan gooien?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

08-04-2011 om 12:44

Huh?

Waarom zou je dat doen?

Bibi72

Bibi72

08-04-2011 om 12:51

Ook niet

Net kip in een marinade gekieperd voor vanavond, ongewassen

Amerikaans

Volgens mij is dat een Amerikaanse gewoonte, dat gewas. Zou niet weten waarom het nodig is, ik doe het in elk geval nooit.

Groeten,

Temet

Wassen?

nee.

louise

louise

08-04-2011 om 14:30

Mijn moeder

Mijn moeder en oma wasten de kip altijd. Dat was omdat er nog viezigheid van het plukken of van de kippenfokkerij etc aan kon zitten. Je kon daar ziek van worden, zei mijn oma. Waste je de kip, dan was dat weg. Of het zo is, weet ik niet.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

08-04-2011 om 15:38

Amk waar ben je?

Ik heb begrepen dat de meeste bacterien aan de buitenkant van vlees en vis zitten, en je het daarom beter eerst kunt wassen. Ik ben daar niet erg consequent in, vis was ik vaak wel, vlees weer niet.
Zullen we amk even roepen, die weet het misschien?

Margriet*

Margriet*

08-04-2011 om 18:29

Maar als je het

goed verhit dan zijn die bacterieen er toch ook niet meer. Ik weet dat mensen van Surinaamse afkomst ook altijd kip wassen (tenminste ik heb dat vaak gezien, misschien generaliseer ik teveel) maar die gebruiken vaak poten en daar zit nog wel eens bloed aan.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-04-2011 om 20:27

Surinaams

Volgens mij zei mijn Surinaamse collega inderdaad ook dat het bij hun normaal is om kip te wassen. Ik weet wel dat het hier in Nederland ook gedaan werd of wordt door sommige mensen, maar ik zie het nut er niet zo van. Tegen dat het kippetje de pan verlaten hebben de bacteriën het loodje wel gelegd lijkt mij.

amk

amk

08-04-2011 om 20:40

Geen idee

ik heb er niet van gehoord.
Idd als je het goed door en door verhit maakt het helemaal niet uit.
Ik denk dat het voor de verwerking van het vlees zelfs beter is om het niet te doen. Je dept het niet voor niets goed droog voor je gaat bakken.

Ik denk zelfs eerder dat je de bacterien verspreidt: kleine druppeltjes komen overal terecht.

Jolanda123

Jolanda123

08-04-2011 om 21:13

Kip slachten (leermoment)

Voor jaren terug ging de hond van de buren achter de jonge kippen van de andere buren aan, en beet er in zijn enthousiasme 1 dood.

Toen zaten we dus met 1 dode kip. Toevallig was mijn duitse vriendin hier, en die moest vroeger altijd de net geslachte kippen schoonmaken en plukken. Zij heeft me dus ter plekke een lesje kip slachten en schoonmaken gegeven.

Om de veren makkelijker te plukken werd de kip even in een pan met kokend water gehouden.

Ik kan me voorstellen dat het wassen van een kip als het ware een restant is van deze handeling.

fladder

fladder

09-04-2011 om 00:27

Joods?

Ik heb ooit wel eens gelezen dat vlees gewassen moet worden vanwege de spijswetten. Dit, omdat er geen bloedrestjes mogen achterblijven. Maar ik heb dit al lang geleden gelezen en volgens mij ging dat over rundvlees, dus ik weet het echt niet zeker.

Laurien Witteman

Laurien Witteman

09-04-2011 om 13:27

Surinaams en bouillon

Surinamers wassen inderdaad meestal hun kip om de slachtresten en het bloed te verwijderen. Voor een Hollandse kip die de oven in gaat, doe ik het zelf niet, want de kippen zijn volgens mij al goed schoon. Maar als ik kippenbouillon maak, dan was ik de kip wel extra, om de bouillon helder te houden. Dat scheelt wat in het schuim afscheppen. Voor enge bacteriën zoals salmonella maakt het wassen van de kip niets uit, natuurlijk.
Groetjes,
Laurien

ja ik was altijd de kip. gewoon om wat bloederige resten enzo weg te halen.
kip voor in de soep ontdoe ik van vel en die rode levertjes zeg maar.

ik was overigens al het vlees voor het bakken

Wat ik zo vies vind met kip

is dat die kippenpoten altijd bij mij zo gaan bloeden in de wok, ik vind dat zo onsmakelijk. Iemand een tip ?

+ Brunette +

+ Brunette +

10-04-2011 om 01:39

Manda rijn

Kippenpoten weglaten misschien?

Inge M

Inge M

10-04-2011 om 19:43

Tip voor manda

Kippepoten in een wok lijkt me sowieso niet zo handig.
Ga naar een echte poelier en koop dijvlees, heet bij onze poelier baklapjes. Veel lekkerder en sappiger dan kipfilet en ook goed in kleine stukjes te snijden. Hoewel onze poelier het ook voor ons in stukjes snijdt.

Puck

Puck

10-04-2011 om 20:42

Ja maar inge

Of je nu dijvlees of kippenpoten hebt, dat maakt echt niet uit voor het bloeden van vlees in de pan.
Manda: gewoon heel snel kipje omdraaien als je ziet dat er bloed uit loopt, dan zie je het niet meer

Juist wel handig in wok

op hoog vuur olie, knoflook erbij, poten erin, scheut zoute sojasaus & oestersaus en sesamolie, scheppen, deksel erop, scheppen, peper en zout, laag vuur.

Op een gegeven moment komt er dan uit die botten bloed, bah. Dan doe ik nog snel de paksoi erbij (moet heel kort, doe ik een klein scheutje zoete soja erbij) zodra dat bloed verdwijnt omdat het opdroogt tot iets van bruin spul.

MIsschien ga ik mijn receptje innd aanpassen en neem ik filet.

Pluk53

Pluk53

11-04-2011 om 11:10

(ot) bloed

in vlees zit geen bloed. Alle beesten laat men leegbloeden, koe, varken, kip, whatever. Ook in biefstuk zit geen bloed.

Fiorucci

Fiorucci

11-04-2011 om 11:34

Pluk

Ik heb toch werkelijk dezelfde ervaring als Manda, wat is dan het rode spul wat eruit loopt??

Puck

Puck

11-04-2011 om 11:49

Pluk klopt niet

Het klopt dat de dieren in het slachthuis verbloed worden, maar je hebt toch niet de illusie dat dan al het bloed eruit is. Echt niet! Het verbloeden in het slachthuis stopt op het moment dat het hart niet meer pompt en dan is er nog een aanzienlijk percentage.
Ik vind met googlen dat bijv. per koe ca. 20 kg bloed verzameld wordt. Een dier bestaat in het algeen voor ca. 8 procent van zijn lichaamsgewicht uit bloed. Uitgaande van een kleine koe van 500 kg gaat er dus maar de helft uit met het verbloeden en de andere helft blijft gewoon in het vlees en de botten zitten.

Nou

er komt gewoon bloed uit die botten. Ik heb het dus over kippenpoten, met dus bot en dat gaat dan echt bloeden.

Ik koop zelden kippenvlees (alleen bio als het in de aanbieding is) en het gaat elke keer zo.

fladder

fladder

11-04-2011 om 20:32

Vleessap

Dat vocht is vleessap. En ik weet dat het niet prettig klinkt, maar leuker kunnen we het niet maken: dat is een ander woord voor lijkvocht, wat ontstaat nadat een dier (of mens) is overleden. En het begin van de ontbinding (moet je het maar eens ruiken als het iets te lang in de koelkast heeft gestaan, of erger nog: niet in de koelkast!).
En ik heb ooit geleerd dat dat vocht pas komt ná het stadium van lijkstijfheid, want pas daarna wordt het vlees mals. Het moet "besterven" onder bepaalde omstandigheden.

Ongeveer zoiets was het (is me ooit een jaar of 30 geleden verteld door een slager, toen ik daar werkte). Hij probeerde ons daarmee misselijk te krijgen (type lefgozertje ) maar ik kan veel hebben

Inge M

Inge M

11-04-2011 om 21:19

Mijn ervaring

Ik ken het wel, bloed (of ander vocht) dat vrijkomt bij het klaarmaken van kippenvlees. En inderdaad, het komt bij ons alleen voor bij vlees met botten. Kippenpoten hebben we meestal niet maar kipkarbonades wel. En daar kan dit ook voorkomen. Dit stolt/verdwijnt vanzelf bij het klaarmaken van het gerecht.
Bij kipfilet of dijvlees heb ik nog nooit bloed of bloedachtig vocht gezien.

Enne Manda, probeer nou dijvlees en geen filet. Echt veel lekkerder!

Nav inge

"Enne Manda, probeer nou dijvlees en geen filet. Echt veel lekkerder! "

Amen.

En goedkoper ook nog. Maar goed, Manda, geld speelt geen rol natuurlijk want je gaat stoppen met roken dus dan hou je zoveel geld over dat een filetje er best afkan

Groeten,

Temet

100%mama

100%mama

12-04-2011 om 11:24

Wel wassen

Ook volgens Indisch gebruik wassen wij de kipfilet,maar dan niet in water maar in azijn. Het maakt (zegt men) het vlees schoon, het desifecteerd en maakt malser puls dat de ontvettende werking van de azijn de smaak van marinade beter en dieper in het vlees laat doordringen. Het zou dus hygienischer zijn en de structuur van het vlees verbeteren. Eigenlijk heb ik er verder nooit over nagedacht, hahaha, ik volg mijn schoonmoeders recepten, hahaha

Dijvlees

ok en wat staat er dan op de verpakking ? Gewoon 'dijvlees' ??

Of bedoelen jullie dat ik dat vlees eerst van het bot moet halen voordat ik het bak ?

Fiorucci

Fiorucci

12-04-2011 om 18:42

Manda

Staat ook bekend als pootjesvlees, ik koop het weleens bij een marokkaanse slager.

Inge M

Inge M

12-04-2011 om 19:31

Ga gewoon naar een poelier

Al ga je maar één keer naar de poelier, dan zie je zelf het verschil tussen dijvlees en kipfilet. Dijvlees is niet zo'n mooi rond stukjes, glimmend licht vlees. Het is wat roder en onregelmatiger. Vraag de poelier het uit te leggen.
De Marokkaanse slager is ook prima maar misschien lastiger om het de eerste keer uit te leggen.
In onze AH wordt het ook verkocht, volgens mij duurder dan kipfilet!
In Frankrijk kon ik het wel gelijk vinden in de supermarkt.

Ah dank

ik ga eens een poelier zoeken hier in de buurt die scharrelkip verkoopt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.