Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kinderslaapzak of nornmaal formaat en hoe dik?

voor mijn jongste van 3,5 moet ik een slaapzak gaan kopen. We gaan in mei met de vouwwagen in Drenthe kamperen (tentdoek dus, luchtbed op zeildoek/grond).

Je hebt allerlei soorten slaapzakken, nu twijfel ik dus of ik een kinderformaat Nomad sleeping beauty moet kopen (tm 8 jaar) of een normaal formaat. Is zo;n volwassen maat slaapzak niet te groot en daardoor te koud ? Die dingen zijn best duur dus ik wil goed overwegen wat ik moet kopen.

En hoe dik moet ik nemen ? We gaan in de zomer naar zuid Frankrijk en ook naar de bergen waar het snachts afkoelt naar 10 graden. Wat is dan handig, overdag is het zo'n 30 graden overdacht en dan koelt het dus snachts erg snel af.

Wij zelf slapen op een matras (van de vloer) en nemen dekens mee.

Ik kan natuurlijk ook iets van extra wollen dekens mee nemen om over de kinderen heen te leggen, of op de luchtbedden ivm optrekkende kou. Mijn oudste heeft al een slaapzak (zij is bijna 10) en ik neem voor haar ook een extra deken mee.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Manda Rijn

Manda Rijn

11-01-2013 om 12:05 Topicstarter

Binnenzak?

die nomad sleeping beauty heb ik bedacht omdat het tijk van katoen is. Dat lijkt mij prettiger en ook makkelijk te wassen.

Ik kan natuurlijk ook van katoen of tricot oid een binnenzak zelf maken, ze is straks 4 en zal snachts vast af en toe een ongelukje hebben ook op vakantie.

hmm wat is wijsheid. Een losse deken lijkt mij niet handig, die trapt ze er te makkelijk af. En aangezien het geen bed is waar ze op slaapt maar een luchtbedje kan ik een deken nergens onder/in stoppen.

amk

amk

11-01-2013 om 12:59

Katoen niet doen

dat neemt vocht op en staat het heel langzaam af, dan duurt het enorm lang voor je al dat water weer opgewarmt heb.
Kijk ook eens bij de outdoor range van perrysport. Mijn 8 jarige heeft daar de kinderslaapzak van. http://www.perrysport.nl/wildebeast-damara-junior_903871.html

Zij houdt het daar in combinatie met een warme pyama en een dunne fleecedeken er over en onder uit met lichte nachtvorst.

Of ga eens kijken bij vrijbuiter in zaandam (kun je gelijk langs loods5)
Dan kun je ze vergelijken.

Ik heb gekozen voor een kinderformaat omdat dat warmer is, minder loze ruimte om te verwarmen. Een dekenmodel omdat ze het in de zomer zo warm heeft dat ze er liever op dan onder ligt.

Geen lakenzak er in want dan woelen we zo dat we ons inknopen en er niet meer uit kunnen zo strak zit het dan. Dat ligt aan ons.

Manda Rijn

Manda Rijn

11-01-2013 om 13:09 Topicstarter

Ah dank

dat is we een goede insteek want ik verwacht dat ik regelmatig de slaapzak moet wassen. Ik denk zelfs dat ik er verstandig aan doe als ik er 2 koop. Dan kunnen we snachts als het nodig is snel even een schone pakken.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

11-01-2013 om 13:50

Laagjes, net als bij je kleding

Ik heb alleen hele dunne zomerslaapzakken en afgelopen jaar had ik wat warmers nodig. Ik heb toen bij de Xenos fleecelakenzakken gekocht, om dus in de slaapzak te doen. Daar weer een lakenzak van Bever zwerfsport in gedaan. Vrij duur, maar klein op te rollen en zo weer droog. Jongste heeft regelmatig ongelukjes maar ik had nu drie dingen die snel drogen. Bovendien hoef ik niet en dunne en dikke slaapzakken aan te schaffen, qua ruimte is deze oplossing praktischer. Als je de slaapzakken netjes opmaakt en zorgt dat de lakenzakken even groot of groter zijn dan de slaapzak kom je niet vast te zitten.
Onder het luchtbed een reflectormatje tegen optrekkende kou.

Rosa van der Zanden

Fiorucci

Fiorucci

11-01-2013 om 14:23

Tip

Kijk ook even op MP, ik heb daar vorig jaar hele goede slaapzakken gekocht voor weinig, van goede merken. Kinderslaapzakken staan er ook op.

Manda Rijn

Manda Rijn

11-01-2013 om 14:33 Topicstarter

Fleece!

aha ik heb een idee, dank voor jullie input.

Ik ga bij ikea nog wat van die fleecedekens kopen (kosten 1,30 ofzo per stuk) en dan naai ik die bij het voeteneind tm halverwege aan elkaar vast en met klittenband of koordjes in de slaapzak.

Dan kan ik op die manier meerdere fleecezakjes maken en dan heb ik een voorraadje als er toch een ongelukje gebeurt of als het erg koud is er nog 1 extra in stoppen. En dat in combi met pyjama of joggingpak erin slapen.

Hm dan ga ik geen dure slaapzakken kopen maar kan ik indd ook een 2e hands kopen, die een keer goed wassen en dus die nieuwe fleecezakken erin. Als het niet werkt in mei kan ik altijd nog wat anders kopen of maken.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

11-01-2013 om 14:38

Ik ben liever lui dan moe

Mijn fleecezakken waren nog geen ?10,- per stuk en er zit een rits in zodat de lakenzak er goed in gelegd kan worden.
Voor een tientje ga ik niet naar de Ikea en dan zelf achter de naaimachine fröbelen. Maar het is maar net waar je zin in hebt .

Rosa van der Zanden

Thursday Next

Thursday Next

11-01-2013 om 16:18

Wij...

hebben destijds voor de kinderen (toen 2 en 6) 2 goedkope mummie-slaapzakken gekocht. Daar heb ik een stuk afgeknipt en ze van onderen weer dichtgemaakt. Wij namen zo min mogelijk mee ivm fietsvakantie, dus een slaapzak-op-maat was zeer prettig. Mijn zus knipt overigens meestal ook een stuk van haar slaapzak af, ze is niet groot dus een 2 meter lange slaapzak is veel te veel.

Annet

Annet

11-01-2013 om 16:36

Of een elastiek om het uiteinde van een mummie slaapzak

Wij hebben ze van Decathlon. Voor oudste een warme, voor jongste een minder warme. Als ze nog te klein zijn, kun je een postelastiek op de juiste lengte maken. Of een klittenband eromheen.
Als aanvulling hebben wij ook fleece slaapzakken van Xenos.
Ik zou geen luchtbedden nemen (koud) maar zelfopblazende matjes. Die zijn makkelijker warm te krijgen, eventueel met thermomatje eronder.

Tango

Tango

11-01-2013 om 21:57

Koud

In mei kan het 's nachts echt nog heel koud zijn. Wij hebben ook een keer in de meivakantie in Drenthe gestaan met de caravan en toen was het zelfs binnen in de caravan nog koud als je in je slaapzak lag. Ik zou dus zeker een warme slaapzak nemen met zo'n fleece-zak erin. Goede tip trouwens! Wij hebben voor de jongste nog wel een kinderslaapzak maar die van ons is eigenlijk te dun. Oudste heeft een heel warme mummy-slaapzak, echt een ideaal ding. Je kunt hem inderdaad korter maken door er bijv. een elastiek omheen te doen. Er een stuk afhalen lijkt me dan weer niet handig want dan moet je later weer een nieuwe kopen.

Elastiek

Dat elastiek erom deden mijn ouders vroeger ook bij onze slaapzakken (waren fanatieke kampeerders ook in koudere periodes)...werkte prima. Ik herinner me ook dat soms 's nachts opeens zo'n elastiek knapte (door de kou dacht ik) dan kreeg ik een nieuwe erom de volgende dag.
groeten albana

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

12-01-2013 om 14:00

En vergeet niet

om de kleding in de slaapzak aan te passen. Pyjama, joggingbroek erover, skisokken en een fleecevest doen ook al heel veel.
Bij kamperen hoef je niet bevallig in een babydoll rond te lopen.
Rosa van der Zanden

Margriet*

Margriet*

13-01-2013 om 11:13

Met hemelvaart

vroor het afgelopen jaar, toen wij in een tent kampeerden. Wij hebben dikke slaapzakken en warme pyjama's, een extra deken of jas erop was voldoende. Wij kamperen altijd mooi weer, dus de slaapzakken deden eindelijk hun werk.

Een luchtbed is echt wel heel koud. Een matje eronder helpt maar moet je overdag wel overeind zetten anders kan het vocht niet weg. Wij hebben van die selfinflatable matjes, die isoleren heel goed.

mari39

mari39

13-01-2013 om 14:46

Matje onder luchtbed?

is dat goed isolerend? Zoon slaapt graag op luchtbed, maar dat kan vrij koud zijn in het voorseizoen (wij kamperen al vanaf 1 april). Zo'n selfinflating matje eronder, is dat dan wat?

amk

amk

13-01-2013 om 16:00

Mari, nee

nee, een goedkoop isolatie matje met zo'n folie laag van 2,99 bij de Xenos is veel effectiever om te isoleren. En stukken goedkoper.

mari39

mari39

13-01-2013 om 16:58

dan doe ik dat. Was toevallig net bij een grote Xenos, maar daar hadden ze ze niet. Zal wel straks komen, als het voorjaar een beetje begint te komen.
Wij hebben een voorseizoensplaats, en slapen zelf in de caravan. Marizoon wil perse in de tent, dus we moeten echt zoveel mogelijk warmte creeeren. Kan zomaar nog sneeuwen in die tijd. Brrr!!!

Manda Rijn

Manda Rijn

13-01-2013 om 18:33 Topicstarter

Bedoelen

jullie nou die matjes die je ook op je autoruit kan zodat er geen ijs op de ruit komt ??

Manda Rijn

Manda Rijn

13-01-2013 om 18:35 Topicstarter

Oh wacht

ik zie het al, het lijkt er indd op maar je hebt ze ook in grote maten, kosten maar 6 euro, mooi dan zet ik die ook op mijn lijstje (die steeds langer wordt....wat een bedrag inmiddels bij elkaar)

amk

amk

13-01-2013 om 19:19

Maar 6

Even wachten op xenos, die zijn een euro of 3 en net zo effectief.
Hebbe ook nog eens mooie bandjes om ze klein op te bergen.

En manda vergeet niet dat je hier nu in investeerd en er jaren mee doet. Mijn tent is nog uit het gulden tijdperk en gaat echt nog wel een aantal zomers mee. Mijn oudste selfinflating mat heb ik gekocht bij de vorige tent. Je moet het dus ook nog delen door het aantal jaar dat je het gaat gebruiken.

Luchtbedden en slaapzakken

wij hebben onder de luchtbedden van de kinderen van die "eierschaal"matrasjes gelegd voor de isolatie. Alleen dan wel met harde bodem. Je hebt ze ook met bodem van hetzelfde spul als de eierschalen zeg maar, maar die wij hebben zit dus een hard iets aan de onderkant.
Verder hebben wij gewone slaapzakken voor ze gekocht. Bovenin zit een tunneltje met een touwtje erdoorheen, waardoor ze een beetje dichtgetrokken kunnen worden. De onderkant sloeg ik terug, een stukje over het kind heen als het erg koud was.

Kari1

Kari1

14-01-2013 om 20:04

Kom ik weer

Luchtbedden zijn koud omdat je met je lichaamswarmte die hele bel lucht moet zien te verwarmen. Daarom wordt het water in waterbedden op temperatuur gehouden, anders zou je daar hetzelfde hebben: een bel koud water, en dat wil de warmte wel uit je trekken.
Het helpt bij een luchtbed veeeel beter als je het isolatielaagje niet onder maar op het luchtbed legt, dan houd je je lichaamswarmte lekker bij je en heb je toch het comfort van het luchtbed. Zo'n simpel alumatje
(lijkt idd op die autoruitdingen) voldoet prima want isoleert als de beste.
Kari

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

14-01-2013 om 20:48

Tja zo'n alumatje

Dat matje vind ik echt vreselijk om op te liggen. Ik doe het eigenwijs onder mijn luchtbed en heb een fleecedeken op het luchtbed. En dan die hele waslijst aan dekens. In plaats van fleece pak ik ook vaak mijn wollen shawl, heb een hele grote dunne die helaas tot op de draad toe versleten is.
Rosa van der Zanden

Manda Rijn

Manda Rijn

14-01-2013 om 23:30 Topicstarter

Topmatras?

ik ga iig van die alumatjes kopen en ik heb een paar grote wollen dekens (van die ouderwetse wollen aabee dingen) dan kunnen die over de luchtbedden.

Ik zelf sliep als kind op die zelfopblazende dingen en dat is een trauma.

Als in mei straks die vouwwagen uit de stalling komt kan ik ook even checken of het mogelijk is om voor de kinderen een 2 persoons dekmatras ofzo te kopen en of ze daar een beetje prettig op slapen. WANT (maar dat weet ik dus nog niet) misschien kan die dekmatras wel op ons matras als de vouwwagen dicht geklapt wordt. Dan zouden wij ook een dun matras moeten kopen (er moet sowieso een nieuw matras gekocht worden).

misschien slaapt zo'n dunne topmatras wel lekkerder dan een luchtbed voor de kinderen (nu 9 en 3 jaar).

Manda Rijn

Manda Rijn

14-01-2013 om 23:33 Topicstarter

Grutjes

ik spel wel erg slordig.

even checken op de ikea site hoe dik die dekmatrassen zijn.

4 cm - 81 euro, foam en polyester watten, tijk is gedeeltelijk katoen (trekt dus vocht aan, hmmm misschien op te lossen met die foliematjes ?)

dat moet toch voor 2 dunne/niet zware kinderen beter zijn dan een luchtbed ??

Annet

Annet

15-01-2013 om 08:38

Dekmatras

De dikte van een dekmatras zegt niet alles. Zo'n matras heeft geen veerkracht omdat ze daar niet voor gemaakt zijn.
Ik zou geen groot matras nemen voor twee kinderen. Voor je het weet wil je oudste in een apart tentje.
Wij hebben een dekmatras op het matras in de vouwwagen liggen. Daar bovenop liggen nog de matjes voor de kinderen, hun slaapzakken, onze dekbedden, alle kussens. Vouwwagen kan nog prima dicht.
Wij hebben overigens een dakzak laten maken voor bovenop de vouwwagen, die klapt gewoon mee open. Daarin gaan tafel, stoelen, grondzeil en andere zooi.

Ik zou toch gaan kijken naar zelfopblazende matjes. Er zijn zoveel mensen bij wie ze prima bevallen. Misschien waren ze nog niet zo goed toen jij ze ooit gebruikt hebt.

amk

amk

15-01-2013 om 09:56

Ongelukjes

je verwacht nog wel een ongelukje zeg je zelf. Dan is zo'n grote matras helemaal niet handig want die dingen drogen niet en passen ook niet in een droger.

Kari1

Kari1

15-01-2013 om 10:01

2 functies

Voor een lekker bedje moet je 2 functies onderscheiden: comfort en isolatie, allebei moeten goed aanwezig zijn.
Een luchtbed geeft, mits met de juiste hoeveelheid lucht er in, een goed comfort maar geen isolatie. Een alumatje, eierdopmatras, dun schuimmatje geeft isolatie maar minder tot geen comfort. Een selfinflating isoleert prima en over het comfort verschillen de meningen. Waar een topmatras hier staat vraag ik me af, waarschijnlijk voegt het wat toe aan beide functies maar heeft het die niet helemaal op zichzelf.
Rosa, wij liggen ook niet op het aluminium hoor. Daar gaat een wollen deken en een hoeslaken (bij gebruik met dekbed) of een dik flanellen hoeslaken (bij gebruik met slaapzak) overheen. Verder voordeel van het alu tussenlaagje vind ik dat de luchtbedden niet nat worden, niet van ongelukjes en niet van condens. Wij gebruiken zelfs een alulaagje op de matras in de vouwwagen (ik ben een koukleum) en hebben ook nooit klamme matrassen, die blijven kurkdroog.
Kari

Puck

Puck

15-01-2013 om 12:04

En dan over de slaapzak

Ik zou geen kindermodel kopen, zeker niet als je er een flink aantal jaren mee wilt doen. Als de slaapzak te koud is omdat hij te groot is zou je de onderkant van de slaapzak kunnen dubbelklappen en vastspelden ofzo. Geeft ook weer een extra warme laag over dr voeten, worden die ook niet koud meer.

Manda Rijn

Manda Rijn

15-01-2013 om 23:45 Topicstarter

handig dit forum. ik zie af van de dekmatras en ga eerst de luchtbedden uitproberen (we hebben er 3 in huis, ooit gekocht na een spontaan idee om met een tentje met vrienden te gaan kamperen) in combi met wollen deken en isolatiematjes. Als het niet handig en warm is dan koop ik wel die selfinflating dingen.

De jongste is deze week voor het eerst zonder luier snachts. Ik ga nu een goedkope 1 persoons slaapzak kopen en dus die fleece zakken en ook een paar katoenen (evt zelf maken) die ik dan nog wel vastzet met klittenband oid. Mocht ze dan in bed plassen kan ik er snel een nieuwe fleece +katoen in doen.

Verder ben ik op marktplaats op zoek naar nieuwe of goede 2e hads kampeerspullen, het is een flinke lijst geworden die ik nog voor mei moet aanschaffen, een 2e hands gaskomfoortje met thermische beveiliging (25 euro + vzk), nieuw zijn ze rond de 100 euro zag ik. En cee kabels.

Als iemand nog goede of nieuwe kampeerspullen over heeft dan hoor ik het graag !

Manda Rijn

Manda Rijn

15-01-2013 om 23:48 Topicstarter

Ah!

handig dit forum. ik zie af van de dekmatras (indd moeilijk te wassen) en ga eerst de luchtbedden uitproberen (we hebben er 3 in huis) in combi met wollen deken en isolatiematjes. Als het niet handig en warm is dan koop ik wel die selfinflating dingen.

De jongste is deze week voor het eerst zonder luier snachts. Ik ga nu een goedkope 1 persoons warme slaapzak kopen en dus die fleece zakken en ook een paar katoenen (evt zelf maken) die ik dan nog wel vastzet met klittenband oid. Mocht ze dan in bed plassen kan ik er snel een nieuwe fleece +katoen in doen.

Verder ben ik op marktplaats op zoek naar nieuwe of goede 2e hands kampeerspullen, het is een flinke lijst geworden die ik nog voor mei moet aanschaffen, een 2e hands gaskomfoortje met thermische beveiliging (25 euro + vzk), nieuw zijn ze rond de 100 euro zag ik. En cee kabels komen deze week binnen. Heb ook geboden op een nieuwe electricshe absorptie koelbox, maar er wordt niet gereageerd op mijn bod van 75 euro. Nieuw zijn ze boven de 200.

Als iemand nog goede of nieuwe kampeerspullen over heeft dan hoor ik het graag !

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.