Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kind van trap gevallen, welk loper is het veiligst?

zondagmiddag is mandarijntje van de trap afgestuitert, vreselijk en dus naar het ziekenhuis, na grondig onderzoek door chirurg en kinderarts was er niets aan de hand.

Die trap is nu helemaal geschuurd en staat in de grondverf, eind november is hij afgelakt (hoogglans, het huis is uit 1928 dus iets in stijl moet het worden).

dus, nu komt er zaterdag een trapstoffeerder met stalen voor de sisal loper die al een tijdje in mijn hoofd zit (grijs met zwarte banden, roedes).

Nu zit ik toch nog te twijfelen, a. we hebben een kat die natuurlijk sisal erg lekker vindt voor de nagels en bij voorkeur op stof kotst, b. sisal is volgens mij ook wat besmettelijk qua vlekken, c. moet ik niet nog verder kijken voor ander materiaal ?

de bedoeling is dus een loper die zo veilig mogelijk is. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
vlinder72

vlinder72

07-11-2011 om 10:13

Extra trapleuning

Misschien niet zo mooi maar een extra trapleuning is ook heel handig. Eentje die lager zit dan de normale trapleuning. Wij hebben er zo eentje thuis die 2,5 jaar is maar denkt dat hij negen is. Hij loopt dus net als alle andere mensen zelluf de trap af. Doodeng. Hij houdt zich dan vast met het puntje van zijn vingers aan de trapleuning. Nu weet ik dus weer waarom mijn schoonouders een tweede trapleuning hebben. Die ze dus hebben laten plaatsen na een flinke valpartij van een van hun kinderen.

Manda Rijn

Manda Rijn

07-11-2011 om 10:22 Topicstarter

Zat ik ook te denken

om zo'n dik touw onder de traplenuningdragers (mooi woord voor galgje) te spannen, zit dan toch weer een stuk lager dan de bovenkant van de normale leuning.

vlinder72

vlinder72

07-11-2011 om 12:19

Ja, dat werkt wel

Moet je daarna Mandarijntje alleen wel zover krijgen om aan de goede kant van de trap naar beneden te lopen, het touw vast te houden, niet de poppenwagen mee naar beneden te slepen beneden te nemen en vooral niet achteruit te kijken en te kletsen terwijl je de trap afloopt.

Of doet Mandarijntje dat allemaal niet?

Verkeerde kant

Wat is dat toch met die kleintjes dat ze met een trap met een draai per se aan de verkeerde kant willen lopen? Dus daar waar de traptreden heel ondiep worden als de trap draait?

Manda, ik zou ook een touw spannen. En ondertussen stoppen met roken om die loper bij elkaar te sparen

(nee, zonder dollen, de cominatie van een kat en een sisal loper lijkt mij ook geen gelukkige eigenlijk).

Groeten,

Temet

Manda Rijn

Manda Rijn

07-11-2011 om 14:31 Topicstarter

Hmm tja

gut, inderdaad, keuzes.. ja die kat, die molt nu ook al alles (stoel, bank, kleed).

ik heb lopermannetje gevraagd ook ander spul mee te nemen, zodat we kunnen testen/voelen/kijken. Ik vind dat kleurtje grijs wat ik al had liggen wel erg fraai, wol is ook snel weer zo tuttig en volgens mij minder ruw.

die loper die kan net betaald worden van onze 13e maanden dan gaan we maar niet weg en uit eten in december. Roken was ik 24 uur mee gestopt totdat kind zich van de trap af liet stuiteren. Nieuwe poging volgt in stilte.

ach die oudste van ons hangt ook wel eens achterste voren aan die leuning, vindt ze leuk, zij is nooit gevallen gek genoeg.

mandarijntje gaat indd zich niet houden aan al die dingen vlinder, het moet altijd zo ingewikkeld mogelijk met 2 poppen in haar armpjes en spelen onderweg (wijzen, handje los laten). ENGGGG !

Dat traphekje moet dicht. Maar iig als straks de lak erop zit dan wordt het nog gladder en ik zelf wil ook niet in het ziekenhuis belanden.

Manda

We hebben hier dus ook gelakte trappen, geen loper (éen trap is open, dat zou ook een raar gezicht zijn). Ik ben reuze onhandig en ik loop altijd of op sokken of op slippers, maar ik glij eigenlijk nooit uit (nou ja, 1 x - klopt af).

Maarrrr: als ik boven ben en de telefoon gaat beneden dan ga ik niet rennen om m te halen. En dan gaat het goed. En "niet spelen op de trap!" stamp ik er bij mijn kroost ook redelijk in. Hier dus inderdaad traphekjes, en als peuter de trap op of af wil met iets in haar handen, dan pak ik dat gewoonlijk van haar over.

Het is wel te doen, wil ik maar zeggen, maar voorzichtigheid is inderdaad wel geboden. Maar goed, met lopers ook. Wat ik mij ook afvraag: lopen jouw dochters veel op blote voeten of sokken? Hoe voelt sisal dan aan? Want als ze naast de loper gaan lopen ben je nog verder van huis. Sisal is wel mooi trouwens. Maar als je inderdaad een sloper van een kat hebt is het een beetje zonde van het vele geld...

Groeten,

Temet

Strips?

Wij hebben in elke traptrede een sleufje gefreesd en daar een rubber strip in gedrukt. Niet echt passend bij de stijl van je huis vermoed ik, maar het is redelijk neutraal en zeker niet kostbaar. En natuurlijk niet meer glad.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Gevallen

Ik ben trouwens wel een keer vreselijk gevallen met baby op de arm omdat ik struikelde over een loopfietsje dat ouder zoontje onderaan de trap had geparkeerd. Schrok me te pletter maar baby's kunnen gelukkig meer hebben dan je denkt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Sisal loper

Ik kan me herinneren dat wij in een ver verleden ook weleens naar een sisal traploper hebben gekeken, maar dat werd afgeraden omdat het te glad zou zijn (vooral met kinderen). Reden was dat het/de sisal niet zo strak om de trede getrokken kon worden en daardoor een te grote ronde hoek zou vormen die dus uitglijden zou "bevorderen". Maar misschien geldt dat voor de huidige sisallopers niet meer ?

Manda Rijn

Manda Rijn

07-11-2011 om 21:59 Topicstarter

Humm

Ik heb hier dus stalen liggen. Ze zijn best ruw, iets gladder dan die tapijten die je ook wel ziet van sisal maar veel scheelt het niet. Ze lopen hier op blote voeten of met sokken aan, dus dat gaat prima. Alhoewel die jongste het misschien nog wel vindt prikken.

hmmm, tja, gut. Het lopermannetje zegt dat hij zijn sisallopers super strak kan leggen (met garantie) en dat er geen bobbels in de hoeken komen. Maar dat moet hij zaterdag nog maar eens heel goed uitleggen dus...

ik vind het toch wel errrruuug mooi hoor

andere opties zijn wol of synthetisch (laatste valt bij het woord al af). Ruwer dan die sisal stalen die ik hier heb liggen kan ik mij gewoon niet voorstellen, dat het te glad is snap ik dus niet.

Tot de loper er is...

Heb je van die sokjes voor de kinderen met anti-slip eronder? Echt ideaal vond ik die. Ik had voor zoon van die extra dikke. Bijna een soort slofjes met rubber motiefje op de zool.

Margriet*

Margriet*

07-11-2011 om 22:46

Sisal

wordt echt heel snel vies. Ik heb het ooit in een gang gehad op IIIhoog. Dan heb je echt het meeste vuil wel van je schoenen af gelopen. Ik woonde toen alleen maar na een jaar zag het er niet meer uit. Ik zou het persoonlijk zonde van mijn geld vinden.
Wij hebben Marmoleum, maar dat past goed in ons jaren 50 huis. Past trouwens ook heel goed in een jaren dertig huis, hadden we vroeger ook bedenk ik me nu.
Ik houd dus helemaal niet van vloerbekking en daar vallen lopers ook onder. Kun je niet zo'n hele ouderwetse loper nemen, die zijn wel vuilafstotend. http://kroon-wonen.com/product_401.html Gaat 15/20 jaar mee. Geen geld toch.

Ik hoop dat het goed gaat met Mandarijntje. Een eerste kind valt nooit van de trap,dat overkomt alleen maar tweede of derde (dan worden ouders onvoorzichtiger )

Ja slofsokken!

Ik had voor de kinderen anti slip slofsokken van Ewers. Geweldige sloffen en blijven ook bij dreumesen heel goed zitten. De zool is van siliconen oid. Kan gewoon in wasmachine en droger.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

liora

liora

07-11-2011 om 23:02

Sisal

Net gegoogled wat het is, blijk ik het zelf op de vloer te hebben liggen!

Manda Rijn

Manda Rijn

07-11-2011 om 23:03 Topicstarter

Met mandarijntje

gaat het uitstekend, bult onder haar oogje is niet dikker geworden, misschien zelfs wel kleiner en haar neusjes is weer normaal qua breedte.

ik vraag mij af of een grijze loper ook snel vies wordt. Het is dus grijs en niet de natuurlijke kleur.

hm, ik pieker verder

Die ewers slofjes heeft ze, met zo'n silicone plak onder de zool, ideale dingen inderdaad. Ze trekt alleen constant alles uit dus dat is ook lastig. Maar ik kan ze gewoon weer beneden neer leggen en de routine er weer proberen in te krijgen. Ze hebben ze hier allebei veel gedragen rond de kruip en net-staan/net-lopen periode. Ik zelf loop ook de hele tijd op sokken of blote voeten, dus tja.

+ Brunette +

+ Brunette +

08-11-2011 om 00:12

Temet (smalle kant van de traptrede)

Ik denk dat kinderen de smalle kant van de traptreden pakken omdat het qua breedte beter aansluit bij hun lichaamsafmetingen. Zou jij niet hetzelfde doen als de brede kant van de traptreden meer dan een halve meter was?

Chippie

Chippie

08-11-2011 om 13:46

Manda

In ons vorige hius wilde ik ook geen rubberen strips en ben ik de eerste week naar beneden gekukeld. Die strips kwamen er dus wel.

In dit huis hebben we een loper. Ik vond de echte lopers een beetje tuttig. Wij hebben gekozen voor zwarte, dikke, zachte vloerbedekking. Je moet mij niet vragen van welk materiaal maar het was geschikt voor gangen en winkels. En dan van die zilveren dingen dus. Voordeel van vloerbedekking is dat het waarschijnlijk goedkoper is en makkelijker vervangbaar.

We zijn vier jaar verder en hij ziet er - ondanks voetbalschoenen die naar boven denderen - nog als nieuw uit.

Veilig? Tja, nooit over nagedacht. Wij hebben een rechte trap volgens het nieuwste bouwbesluit (niet steil dus); dat voorkomt natuurlijk veel valpartijen. We zijn geen van allen uitgegleden over de vloerbedekking (vaak blote voeten, sokken, etc). Je valt zachter door de dikke vloerbedekking maar het echte gevaar van een val van de trap zit hem volgens mij in de muur, plavuizen onderaan de trap of...zo'n veiligheidshekje (ooit een wintersport moeten annuleren omdat daar tegen aan smakte).

merel

merel

08-11-2011 om 20:15

Brunette

Mijn trap stamt uit de jaren veertig en is heel krap gemaakt, er zitten twee bochten in en de tredes zijn heel ondiep, op het breedste deel varieert het per tree van max 30 diep tot max 25 diep, en de tredes worden smaller in de bocht. Hier dus qua lichaamsafmetingen zou het geen punt zijn gewoon op de 30 cm te lopen, zelfs de leuning is hier redelijk laag. Toch nemen de kinderen het liefste de binnenbocht, gewoon omdat de route dan korter is vermoed ik (maar ja, als ze even niet opletten, ben je wel heel snel beneden) dus bij de hele kleintjes begeleid ik ze altijd, anders gaat het geheid mis.

Manda Rijn

Manda Rijn

08-11-2011 om 23:10 Topicstarter

Nou

ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat het die sisal moet worden. Het is echt stroef, de kleur is grijsgroenig en daar zie je niet snel iets op.

zalig vooruitzicht dat er dan weer iets goed en mooi af is.

Ik ga ook een zwart touw spannen onder de trapleuningdragers, heb dat gevonden op internet, kan ik laten versturen en dat zet ik dan wel even vast met zwarte tie raps.

Zo en dan heb ik qua practische zin mezelf niets meer te verwijten als we verder met zijn allen dat traphekje in de gaten blijven houden.

Overigens is mandarijntje nu behoorlijk huiverig voor de trap geworden, ze denkt dat ze anders weer een bloedneus krijgt (zo schattig, het was veel erger dan dat bloed uit haar neusje, ach vreselijk was het).

brrrr, enge dingen trappen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.