Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Skiski

Skiski

13-09-2013 om 16:36

Kind op skireis, wat neemt ze mee?

Onze dochter gaat over een paar weken met school op skireis. Ze heeft nog nooit geskied en wij hebben dus nog geen ervaring. Wat is wijs om mee te nemen. We hebben wel een lijstje gekregen hoor, maar geen idee waar je nu dingen koopt en hoe duur zoiets is.
Ze skiën overigens op de gletsjer van Hintertux.
Ze heeft al een skibroek. Maar wat draag je daar dan onder. En wat draag je onder een winterjas. Mijn tekens doen raar, dus sorry, geen vraagtekens.
Ze heeft een paar van die thermoshirts met lange mouw en ook wel een thermolegging van de Action. Heeft ze daar meer van nodig, want die verkopen ze nu al daar. En ze moet veel skisokken mee nemen. Waar koop je die en wat kost dat. Voor een skibril gaan we nog rondvragen, maar wat kost dat ongeveer. Voor als we die toch niet kunnen lenen. We hebben geen idee hoe koud het zal zijn ,dus wat je dan nodig hebt aan kleding op de gletsjer.
Welke ervaren skister wil mij even weg wijs maken in de wereld van het skiën. Alvast bedankt!

Tijgeroog

Tijgeroog

13-09-2013 om 16:48

Wat ik draag

Wat ik draag, en hoe lang ik daarmee doe:
Thermoshirt, 2 dagen
Fleecetrui, 3 dagen
Thermolegging, 3 dagen
Skisokken, 1 a 2 dagen
Skibroek, skijas, sjaal (ik vind een buff fijn), goede handschoenen of wanten (ik vind een dun paar handschoenen extr erg fijn, kan gewoon in m'n jaszak en is handig als het warm of juist heel koud is)
Skihelm, skibril en een gewone goede zonnebril (voor als het warm is, dan is een sneeuwbril minder prettig, vind ik)
Een tubetje zonnebrandcreme en lippencreme met zonbescherming.

Verder is het fijn om voor in het hotel een paar makkelijke schoenen te hebben en voor bij het ontbijt een broek die ook over de thermolegging heen kan. After sun is ook fijn om bij je te hebben.

Ohja, skiën is het enige waarvoor ik lenzen draag.

Kari1

Kari1

13-09-2013 om 21:07

niet te moeilijk

Als ze niet weet of dat skiën eenmalig is zou ik niet te moeilijk doen.
Zelf heb ik zelden iets aan onder mijn skibroek, of het moet min twintig zijn. Je hoeft niet persé een thermolegging te kopen, een gewone legging (of strakke pyjamabroek) kan ook best dienst doen. "Thermo" is niet speciaal warmer spul, het wil alleen zeggen dat het materiaal beter vocht doorlaat zodat het evt. zweet niet op je lijf blijft zitten. Zelf heb ik daar geen behoefte aan, ik zweet niet zo.
Onder de skijas zijn laagjes handig. 2 of 3 shirts met korte mouw, 2 met lange mouw, fleecevestje, dat soort werk. Als ze al een paar themoshirts heeft dan zullen die pima voldoen. Je kunt evt. 's avonds een shirtje uitspoelen en over de kachel hangen.
Zelf heb ik genoeg aan 2 paar skisokken voor een week (3 dagen per paar).
Helm kun je meestal daar huren, skibril is wel goed om mee te nemen. Voor een paar tientjes heb je er al een en die zijn heus niet slecht. ANWB, Perry Sport b.v. Twee paar handschoenen kan fijn zijn, als er een paar echt nat is zijn die niet altijd in 1 nacht droog en zonder kun je niet.
Verder sluit ik me aan bij Tijgeroog: zonnebrandmiddel, makkelijke schoenen of sloffen voor in het hotel, makkelijke broek/trainingsbroek voor de avond.

lennest

lennest

16-09-2013 om 15:38

dik maandverband

die tip kreeg ik toen ik voor het eerst ging skiën, ter bescherming van je scheenbeen omdat de skischoenen zo tegen je been kunnen schuren. Mijn man vond het onzin; hij ging toch zeker niet met maandverband rondlopen!!!!, maar na 1 dag droeg hij ook maandverband in z'n skisokken; zijn scheenbeen zat vol blauwe plekken en op een aantal plaatsen was de huid open geschuurd.

Kari1

Kari1

16-09-2013 om 19:11

nog beter

Dan kun je beter teruggaan naar de verhuur want blaren en schuurplekken hoeven echt niet! Dat zijn signalen dat de schoenen niet goed (genoeg) passen. Zoek liever door tot je schoenen krijgt waarin je geen last van je voeten of schenen hebt.
Kari

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.