Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rafelkap

Rafelkap

13-12-2011 om 11:20

Kind in fietskar, tot welke leeftijd te doen?

Mij wordt een fietskar aangeraden, met speciaal zitje, voor onze jongste zoon van 5 (kan niet meer stilzitten achterop de fiets). Het ziet er wel stabiel uit (winther dolphin of winther reha) met twee wielen, maar ik vraag me af of het niet vreselijk hard trekken is. Dit zou kunnen (qua zitje) tot max 12 jaar. De kar is opvouwbaar, wel een gedoe volgens de adviseur.
Andere optie is een soort driewielfiets, dat hij voorop zit. Is natuurlijk wel een groot ding en ik moet nog kijken of zoiets door de gang kan. (En er zit dan nog een kind achterop). Advies van andere fietskarrijders?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

13-12-2011 om 11:47

Tot 12 jaar in de dolphin?

Mijn kinderen waren daar met een jaar of 7 toch echt finaal uitgegroeid. Misschien heb ik een ouderwets model voor ogen (mijn oudste is inmiddels 14), maar ik zou niet direct aan een fietskar denken.

Ik zou een kind van 5 zo snel mogelijk zelf laten fietsen. En als dat niet kan, dan inderdaad zoiets als een aanhangfiets (dat hij achter je fietst met zo'n slurf). Dat hij actief meedoet met het fietsen. Een driewieler vind ik een minder goede optie, want dan zit hij weer passief te zitten.

Of is er iets met je zoon dat hij niet zelf kan fietsen of zo? Dat is me uit je bericht niet geheel duidelijk.

Margje

Rafelkap

Rafelkap

13-12-2011 om 12:19

Margje

Jongste is geestelijk gehandicapt, kan je dus niet vragen om stil te zitten. Hij zal ook nooit zelfstandig kunnen fietsen (in het verkeer).
De Winther reha is hoger dan die andere, dus dat kan langer. Maar ik vraag me af of het in de praktijk te doen is, een kleuter (of schoolkind) in zo'n fietskar achter je aan trekken.

Ja hoor

Dat is te doen, een kleuter of schoolkind in een fietskar achter je aantrekken. Of het vol te houden is tot hij 12 is, is een ander verhaal natuurlijk, maar dan ben je alweer wat verder.
In mijn ervaring went het snel. Je trekt natuurlijk minder snel op en er zijn wat andere dingen die niet of niet echt makkelijk gaan (brug over b.v.). Maar ik heb altijd in mijn achterhoofd het beeld van een kennis van mij die met vier kinderen overal naartoe fietste: eentje voorop, eentje achterop en twee in de fietskar. Dat relativeert enorm moet ik zeggen...
n@nny

Bellefleur

Bellefleur

13-12-2011 om 12:47

Blunder, ot

Ik heb mijn kinderen jarenlang in de fietskar vervoerd. Ik vond het ideaal! Lekker droog, geen gedoe met kinderen die zich uit het zitje wriemelden, en vooral, geen drama's omdat knuffel gevallen was. Ze hadden genoeg te doen, er lag altijd speelgoed in de kar, en later boeken om te lezen. Tijdens een fietstocht was onze zoon vervelend. Bij elke hobbel jammerde hij. Het deed zeer. Papa en mama vonden dat ie daar zo langzamerhand eens mee moest stoppen. Beetje kinderachtig jongen, zo erg zijn die hobbels niet. Je zit zacht. Bij het einddoel wurmden we de kinders uit de gordels, en ik raakte daarbij het hoofd aan van zoon. Dat deed zeer! Daar zat een bult. Raar. We wisten niet dat hij zich gestoten had. Op de terugweg fietste papa achter mij met fietskar aan. En toen kwam de aap uit de mouw: bij elke hobbel stootte zoon zijn hoofd tegen de horizontale stang. Hij was uit de fietskar gegroeid.

mijk

mijk

13-12-2011 om 15:49

Dolphin xl

Is een extra hoge fietskar speciaal voor ouder kind. Ik moet zeggen ik vond het met twee kinderen achterin wel zwaar worden en ging hem daardoor wel minder gebruiken. maar komt natuurlijk ook doordat oudse steeds beter kon fietsen en jongste achterop kon. Als er een alternatief is dan gaat bezwaren zwaarder wegen. Wat ik wel lastig vond en wat me voor jouw jongste ooknaar lijkt is dat je zo weinig zicht en conctact hebt met een kind in de fietskar... Zou voor de zwaarte een combinatie met elektrische fiets kunnen helpen?

Mijk

Muuranker

en dan de driewieler.
Dat zou ik doen.

3 wielfiets

In jouw geval zou ik voor een driewielfiets met kind voor me kiezen. Ik vind het zelf toch echt prettiger om een oogje op de kinderen te houden, dat gaat met kind voor beter dan met kind in aanhanggeval.

Rafelkap

Rafelkap

13-12-2011 om 18:27

mijn gevoel gaat nu ook meer naar een driewielfiets. Vooral omdat die volgens mij langer meegaat (evt. grotere stoel voorop) en idd, achter me is niet zo handig voor het contact, zit vaak dan ook nog z'n broer tussen en zit hij naar twee ruggen te kijken. Mijn zoontje zou ook niet kunnen zeggen dat hij pijn heeft van een stang oid, het lijkt me best krap, nu al.
Het zijn wel (allemaal) dure dingen zeg (winther of driewielfiets maakt niet eens veel uit), hoop wel dat eea vergoed kan worden.

Muuranker hebben we al, mocht-ie niet door de gang kunnen, maar misschien kan het net (volgens mij las ik ergens 80 cm)

Hanne.

Hanne.

13-12-2011 om 21:05

Fietskar zwaar

Naast of het past denk ik dat het best zwaar wordt. Ik heb in het verleden met enige regelmaat een kilo of 40 aan kinderen in de fietskar gehad, én dan nog een kind achterop. Dan moet je best flink trappen. Het fietst echt heel anders dan 40 kilo bagage op je fiets.

Heuveltje op ging niet altijd goed. (lees, ik moest afstappen).

Eea is natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel (hoe ver) je gaat fietsen.

Daar ga ik wel van uit rafelkap

Moet je eens denken wat een bakken vrijheid je dat gaat opleveren als je de komende jaren met je jongste de stad door kan. Of andersom hoe opgesloten je zit als dat niet zou kunnen.
Nee, dan gaan we met het OOL-legioen het Wmo-loket bezetten, als dit niet vergoed wordt.

bakfietster

bakfietster

13-12-2011 om 22:15

Reactie in ander draadje

Hoi Rafelkap,

Zie mijn nieuwe reactie in je oude draadje:

http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=1&actueel=1&usrkey=89761556542166402317&archief=0&thread=171394&forumsel=26&forum=26&post=2820564

Fietskar vind ik heel comfortabel voor het kind, en fietst minder zwaar dan een bakfiets, maar het grote nadeel is dat je er geen zicht op hebt. Dit is niet zo erg als je met zijn tweeën fiets, maar wel als je alleen fietst. Als een kind wild gaat schommelen in een fietskar of dingen/lichaamsdelen uit de kar gaat steken, heb je een probleem.

Rafelkap

Rafelkap

14-12-2011 om 08:54

Driewieler

Ja, we hebben al besloten, we willen een driewieler, een aanhanger zou voor kortere tijd zijn en geeft te weinig contact, ik denk niet dat dat goed zou gaan.
Nu nog kijken of het lukt. We moeten nu even zuinig doen, hebben net een bed voor oudste gekocht en nu blijkt man's werk weer onzeker. Dus even een paar duizend euro's uitgeven kan niet. Ik ga me verdiepen in de aanvraag. Want ja, ik voel me nu al vaak opgesloten. Het zal alleen wel even duren, dus voorlopig geregel met oppasmeisjes (en als man straks weer werkloos is is dat ook wel handig ergens, elke nadeel heb z'n voordeel is het toch? Dank jullie wel voor de feedback, vond dit echt lastige materie en man vindt alles wel best (die wil wel een invalidewagentje voor ons maar dat zie ik weer niet zitten)

amk

amk

14-12-2011 om 16:10

Trapondersteuning

deze fietsen kunnen ook voorzien worden van electrische trapondersteuning. Die gebruiken ze op de inrichting waar mijn zus zat. Ga maar eens fietsen met een volwassene met overgewicht voorop.

Hanna

Hanna

15-12-2011 om 15:48

Wmo en ergotherapeut

Dit zijn vragen die ik zou overleggen met de ergotherapeut. Zij kunnen je hierbij haarfijn adviseren. De ergotherapeut wordt vergoed door de zorgverzekering en is direct toegankelijk (geen verwijzing nodig).

Daarnaast kan zij een indicatie schrijven en misschien kom je in aanmerking voor een vergoeding vanuit het WMO (gemeente).

Hanna

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.