Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

MariaV

MariaV

31-01-2012 om 19:17

Kilometervergoeding auto lenen?

Een kennis wil mijn auto een weekend lenen voor een lange rit van zo'n 800 km. Wat is een redelijke kilometervergoeding daarvoor? Ik wil er geen "huur" voor vragen of winst op maken ofzo, gewoon een redelijke vergoeding voor het gebruik.
Maria

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

50 cent

per kilometer, zijn toch denk ik wel de kosten. Maar dit hangt van het soort auto en benzine af. Dit kan je volgens mij opzoeken op de site van de ANWB wat de kilometerprijs is.

MariaV

MariaV

31-01-2012 om 19:42

Oeps, zoveel?

Aha, maar ik zie dat je de benzine meerekent. Ik had gedacht: vertrekken en terugbrengen met een volle tank. Bedankt, ik kijk nog even bij de ANWB.
Maria

MariaV

MariaV

31-01-2012 om 20:04

Kan het niet vinden

De ANWB maakt me niet wijzer. Het Nibud geeft wel km-prijzen maar ook inclusief benzine. En dan klopt Marijkes 50 cent/km behoorlijk.
Wie oh wie weet meer over km's zonder benzine?
Maria

Ely

Ely

31-01-2012 om 20:19

Zakelijk

Is 27 of 29 cent gebruikelijker

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ik krijg19 cent per gereden kilometer

terug van mijn werkgever buiten de normale standaard reiskosten vergoeding. Dus als ik speciaal voor een vergadering die kant op moet is het 19 cent per km. Dus bij 800 km krijg ik dus 152 euro.

Maar ik denk dat ik de auto niet wil uitlenen voor zo'n rit, tenzij er iets dringends is/nood/spoed dan mogen ze hem zo mee nemen zolang ik een volle tank terug krijg.

Hier kost een volle tank zo'n 90 euro en daar rij ik ongeveer 500 a 600 km mee.

Vic

Vic

31-01-2012 om 21:50

19 cent (o.t.)

Die 19 cent is gekozen omdat dat het maximale is wat onbelast vergoed mag worden. Wij krijgen 30 cent wanneer ov niet doelmatig is of als we spullen mee nemen. Het meerdere boven 19 cent is dan belast, maar mag je salderen met je woon-werkkilometers, waarvoor we maar 9 cent krijgen (dus 10 cent belastingvrije ruimte).
Als ik mijn auto uitleen hoef ik alleen maar de benzine vergoed, maar ik leen hem dan ook alleen uit aan een select groepje mensen.

MariaV

MariaV

01-02-2012 om 17:17

Wat nu?

Dus die 19 cent zegt niks over de werkelijke kosten. Hm. Ik vind 50 cent wel heel veel, dus dan zal ik er maar ergens tussenin gaan zitten, 30 ct/km ofzo. Kennis kan dan kiezen of hij zo'n bedrag aan mij wil betalen, of liever een auto huurt.
Maria

Vic

Vic

01-02-2012 om 19:06

Alleen de benzine

Laat hem dan alleen de auto vol tanken? Een kilometerprijs bepalen is altijd nattevingerwerk, en van die paar honderd kilometer ga je heus niet meer onderhoud of kosten krijgen. En natuurlijk afspraken maken voor het geval hij een ongeluk veroorzaakt en je terugvalt in no-claimkorting.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-02-2012 om 22:51

Wat wil je zelf?

Ik mis een beetje wat je er zelf voor zou willen hebben. Je hoeft het niet helemaal door te rekenen, het is toch geen zakelijke deal waar je winst op moet maken?
Volgens mij is de belangrijkste vraag: wil ik deze persoon mijn auto uitlenen, gun ik hem dat? Of doe je het eigenlijk liever niet? In het eerste geval: gewoon die auto meegeven, waarschijnlijk komt er wel een aardig bedankje jouw kant op (zou ik in ieder geval doen). In het tweede geval: bedenk wat het jou moet opleveren zodat je de auto toch zonder bezwaar meegeeft. Of zeg gewoon nee.

Duur lenen!

240 euro voor een auto lenen vind ik een hoop geld voor een weekendje. Dat noem ik geen redelijke uitleenvergoeding. Een auto huren bij een maatschappij is dan een stuk goedkoper

De vraag is dus wat IJsvogeltje zegt, wil je je auto wel uitlenen?

MariaV

MariaV

02-02-2012 om 12:37

Daar zeg je wat

Ja, ik wil de auto wel uitlenen, maar meestal gaat dat om korte ritjes in de stad, daar reken ik niks voor. 800 km en een heel weekend is toch wat anders. Zo bekeken is huren voor zo'n weekend misschien toch wel beter. Zit ik ook niet met de gevolgen van eventuele schade, boetes enzo (hoewel je daar in stad minstens evenveel kans op hebt -hmm).
Ik kwam op het idee omdat mijn ouders vroeger geen auto hadden en soms de auto van een oom en tante leenden voor een kilometervergoeding. Daar was iedereen heel tevreden mee. Het is een simpele manier van autodelen en dat vind ik een heel mooi idee.
Misschien moet ik een vergoeding vragen die net onder de huurprijs zit. ik pieker nog even verder.
Maria

+ Brunette +

+ Brunette +

02-02-2012 om 13:55

Autohuurprijzen

Hier in Spanje heb je autoverhuurbedrijfjes die voor 300 euro per maand auto's voor langdurig verbruik verhuurt. De prijzen liggen hier wat lager dan in Nederland dus je zou de Spaanse prijs kunnen hanteren als vriendenprijs. Eentje van die bedrijven verhuurt aan kennissen ook wel per dag, als er toevallig een auto beschikbaar is. Dat kost dan een tientje per dag. Benzine is uiteraard voor eigen rekening. Een weekend zou dan 20 euro kosten. Nu gaat het wel op een eiland dus er zal nooit 800 km mee worden gereden, hooguit de helft als er flink mee wordt rondgereden. Dus ik zou zeggen: 30 of 40 euro.

Ze maken winst op de kortere (dag) verhuren. Mijn eigen ervaring; 1 dag op de plaats van bestemming huren: € 34, 7 dagen huur (van te voren via Internet) € 80.
Ook grote winst op de extra verzekeringen die ze je bij het ophalen van de auto nog proberen aan te smeren, zoals lekke banden en schade aan de ruiten.

Ik zie nu dat de € 300 van Brunette aardig overeenkomt met 4 x de weekprijs van € 80.. Mijn voorbeeld is trouwens van Gran Canaria.

Rosase

Rosase

05-02-2012 om 23:28

Tjeemig zeg

wat doen jullie moeilijk. Ik zou zeggen 10ct per kilometer en benzine voor eigen rekening (dus met volle tank retour). En een afspraak maken over de kosten bij schade (die kosten ga je namelijk ook niet terugkrijgen bij 50ct per kilometer, omdat dat alles bij elkaar door de jaren heen nogal in de papieren kan lopen).

Van die 800 km zal je auto echt niks lijden, heb je amper meer onderhoud door. Sterker nog als je alleen maar korte stadsritjes maakt, is het zelfs goed voor die auto dat ie een keertje de baan op mag. Brand alles weer eens goed schoon.

Ik zou het wat anders vinden als iemand regelmatig mijn auto zou willen lenen, dan zou ik de kosten willen delen. Maar zo voor een keer een flink stuk, dat zou voor mij de praat niet waard zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.