Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

anneloes

anneloes

04-09-2011 om 11:22

Keukenkraan

Help, er staan veel te veel te veel bomen in dat bos! Waar moet ik op letten behalve dat ik het er leuk uit vind zien? Merk Grohe, Hansgrohe, Damixa, Dornbracht, Franke om maar wat te noemen. Materiaal chroom, RVS, RVS-look of nog anders, zegt dat wat over kwaliteit? Binnenwerk keramische schijven, dat hebben de meeste geloof ik wel maar is dat ook echt belangrijk om op te letten? Is een bouwmarktkraan net zo goed?
Wie heeft er verstand van en waar hebben jullie allemaal op gelet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chippie

Chippie

04-09-2011 om 12:38

Een bouwmarktkraan

Nee, een bouwmarktkraan is niet net zo goed. Wij hebben spijt als haren op ons hoofd dat we hier en daar bouwmarktkranen hebben gebruikt. Voor een keukenkraan is dat probleem iets minder groot omdat je die makkelijker kunt vervangen.

Ik vind bij onze keukenkraan makkelijk dat een stuk van de kraan kunt uittrekken en er dan een slang tevoorschijn komt. Handig op hoekjes van gootsteen mee schoon te maken, om een emmer te vullen, om dingen goed af te spoelen, om grote vazen af te wassen, etc.

De kraan is draaibaar. Ik kan een pan op het aanrecht zetten (naast gootsteen) en de pan dan vol laten lopen). Op een of andere manier gebruik ik dat vaak.

Wij hebben één hendel daarmee regelen we de temperatuur en de hoeveelheid water die er uit de kraan komt.

anneloes

anneloes

05-09-2011 om 20:17

Chippie

wat is er minder goed aan een bouwmarktkraan, waar moet je dan op letten? Wat ging er kapot bij jullie?
Ik wil ook een kraan met 1 hendel en draaibaar maar niet uittrekbaar.

Merel

Merel

07-09-2011 om 08:46

Ikea

Ik heb er eentje van ikea, al een jaar of 4 en ben daar heel tevreden over. Het is ook een eenhendel kraan, draaibaar en ik heb er speciaal een genomen met een hogere uitstroom zodat je makkelijk rondom de staaf waar de kraan uit het aanrechtkomt kan schoonmaken. Daar zat bij mijn oude kraan altijd kalkaanslag en door de waterstang die daar meteen ook begon (en toen ook nog de draaiknoppen) kon je er niet makkelijk rond omheen schoonmaken. (beetje lastig uit te leggen)

Kraan kiezen

Anneloes, ruim een jaar geleden schreef ik dit verhaal in antwoord op een vergelijkbare vraag:
Ik kan vanuit vrij uitgebreide testervaring zeggen dat de prijs niet veel zegt over de kwaliteit van een kraan. En (surprise, surprise...) ook het merk zegt niet alles. Er worden modellen van topmerken afgekeurd en de zogeheten bouwmarktmerken blijken soms verrassend goede modellen in hun assortiment te hebben.
Tip 1: zorg dat je er eentje hebt met het keurmerk Kiwa. Ook kranen zonder dat keur kunnen prima zijn, maar van kranen met keur weet je in elk geval dat ze aan de basis-eisen voldoen (waar onder meer een test bij hoor die 10 jaar gebruik simuleert). Welke coating/uiterlijk je neemt, maakt eigenlijk ook niet veel uit. Het wordt allemaal getest met een zoutsproeiproef en kunststof, RVS, of chroom, het moet gewoon blijven zitten. In het algemeen gaat chroomcoating het langst mee, maar dat is een algemeenheid. Of je een eengreepskraan neemt of eentje met draaiknoppen ligt aan je persoonlijke voorkeur. Ik wil beslist geen eengreepskraan meer, maar liever tweeknopskranen. En dan wel met knoppen die niet fraai zijn afgerond, maar duidelijke uitsteeksels hebben (wij hebben "moderne molentjes"), zodat je er ook nog makkelijk met natte of vieze handen grip op hebt.
Kranen met een leertje zijn niet per definitie beter, zeker als je vrijwel niet mengt. Ze zijn goedkoper en het leertje vervangen is tamelijk simpel. Tweeknopskranen met een cartridge (keramische schijven) zijn in het algemeen wat duurder en iets moeilijker te doseren, omdat ze in een kwart slag (sommige in een halve) opengaan, maar het verschil met leertjeskranen is niet erg groot, is mijn ervaring.
Een laatste puntje: de uitloop. De meeste keukenkranen hebben het wel, maar kies er eentje met een draaibare, hoge uitloop, zodat je er een emmer of grote pan makkelijk onder kunt zetten. Verder zweren sommigen bij de uittrekbare handdouches, maar die zijn aan mij niet besteed Ik heb bij voorkeur een keukenkraan die je makkelijk een kleine straaltje kunt laten leveren, maar waarmee je ook vlot een emmer kunt vullen (geen klasse Z-kraan dus! Dat is de waterbesprarende kraan, maar dan erger je je suf als je een pan/emmer wilt vullen).
Succes met kiezen!

Hombre

Hombre

08-09-2011 om 13:39

Commercial break

Je kunt de onze overnemen, een dure van de vorige bewoners van ons huis, die niet op een Eurootje keken. Het is zo'n hoge met een afwassproeier van het merk KWC.

Zoek even op markplaats op id 478402414.
Elk aannemelijk bod wordt geaccepteerd.

Zoniet: We hebben de nieuwe kraan (laag model, want we hebben ruimte nodig i.v.m. extra kastjes) bij designkranenshop besteld. Bevalt prima.

anneloes

anneloes

08-09-2011 om 14:11

Goh genista

dat is goed nieuws. We hoeven dan alleen maar op te letten of het kiwa keur is en verder kunnen we gewoon nemen wat we leuk vinden.
Dan vraag ik me af wat er misging bij chippie.
Hombre, succes met de verkoop maar wij willen juist een kraan zonder uittrekding.

Kranen van de bouwmarkt

Er zijn ook best veel kranen zonder keurmerk te vinden in de bouwmarkt. Je moet wel kijken of het niet alleen op de doos, maar ook op de kraan zelf staat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.