Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat eten we met kerst...

Wat eten we met kerst...

17-12-2013 om 23:29

Kerstman

Gewoon pure nieuwsgierigheid. En misschien een stukje inspiratie. Ik kom niet veel verder dan ons geijkte kerstmenu (omdat schoonpapa weinig lust): carpaccio of tomatenpestosoep (ook niet-pestovariant), varkenshaas met parmaham en roomsausje, gebakken aardappeltjes, salade, prinsessenboontjes met spek oid omwikkeld. Toe iets tiramisu met bosvruchten oid.

gourmetten

Dochter wil weer ouderwets gourmetten met vlees, groente, rauwkost, stokbrood en franse kaas/salade en zelfgemaakte patat. Dat doen we met een andere moeder en een paar pubers op Kerstavond.

Jessica O

Jessica O

18-12-2013 om 06:30

euh

Tapas denk ik. We krijgen 's ochtends visite en verder zijn we de hele dag alleen. Lekker filmpje kijken, spelletjes doen en kleine hapjes smikkelen.
2e kerstdag nog geen idee, zijn we bij familie en het is nog een verrassing wat we dan krijgen.

Hanne.

Hanne.

18-12-2013 om 08:51

wisselend

Hier us het ieder jaar iets anders. Vorig haar hertenbiefstuk (1e) en kalkoen(2e kerstdag). Dit jaar wordt het

1e kerstdag
paprikasoep
ravioli met mozzarella
beef wellington met courgette spaghetti en risotto kroketjes
pannacotta

2e kerstdag
kreeftsoep met zalmtartaar
weer de ravioli
beenham met spruitjes worteltjes en aardappelkroketjes
Geflambeerd ijs

amk

amk

18-12-2013 om 09:47

sushi

eerste kerstdag heb ik een mega schaal sushi bested op te halen rond lunchtijd. Dat gecombineerd met ouderwets leuke films: sisi, Mary Poppins, The sound of Music.
Zitten we tegen bedtijd wel vol.

2e kerstdag vis ik een kliekje uit de vriezer of als ik weer in slaap val zoals afgelopen jaren dan eet ik niets.

O heerlijk.

Geen kerst- menu- stress hier.

Wij zitten boven op een Zwitserse berg. Ik denk dat we spaghetti met tomatensaus eten. Of capucijners met spek. Of de ingeblikte goulash die ik bij de slager heb meegenomen gisteren....

( wel inpak-stress trouwens...)

Ingrid

Tango

Tango

18-12-2013 om 11:12

kaasfondue

Eerste kerstdag eten we bij mijn schoonouders waar we salade en sushi gaan krijgen heb ik begrepen.
Tweede kerstdag komen mijn ouders en zus hier eten en gaan we met z'n allen kaasfonduen. Gewoon kaasfondue uit een pakje van de Aldi maar dan wel naast stokbrood ook stukjes broccoli, ham, champignons en knakworstjes om erin te dopen. En niet te vergeten, stoofperen erbij en een lekkere ijstaart toe.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-12-2013 om 13:13

Turk

Ik laat altijd turks eten komen met de kerst. Ik heb een hekel aan koken en geen makkelijke eters met kerst. De kaart van de turk is uitgebreid en daar lust iedereen iets van. Ik koop dan ook lekkere speciale toetjes.
Dus geen ingewikkeld kerstmenu hier.

Katniss

Katniss

18-12-2013 om 13:51

Ik weet het nog niet

Slapeloze nachten heb ik ervan ;-( Het zou me niets verbazen als ik op het laatste moment toch voor het vertrouwde rollade - aardappeltjes - groente kies. Oudste liep daaroveer al te mopperen en zij wil kippensoep (en als iets mijn neus uit komt omdat we dat al veel te vaak eten is het dat wel).

weet het ook nog niet

Ik weet het ook nog niet, maar dat is omdat ik het niet zelf hoef te regelen

Tweede kerstdag lunch bij schoonzus en zwager, die uitstekend kunnen koken en waar het altijd heel gezellig is, dus dat zit goed. En omdat ze niet naast de deur wonen gaan we eerste kerstdag die kant al op en overnachten bij schoonouders, die in dezelfde stad wonen. Aangezien schoonouders eerste kerstdag de halve dag in de kerk zitten, met eten na (het is een Indonesische kerkgemeenschap) zal er geen sprake zijn van een uitgebreid kerstdiner. Mijn partner heeft vage plannen om zelf geheel of gedeeltelijk zijn favoriete traditionele kerstgerecht te maken: rundertong in ketjapsaus. Ik ben er niet kapot van, maar ach, en mijn schoonmoeder kennende is er vast ook nog wel een ander gerecht bij de rijst, dus dat komt ook wel goed.

Betekent wel dat de diepvrieseend die ik maar alvast bij de Lidl had gescoord, een ruime maand geleden, nog even in de vriezer kan blijven liggen. Nou ja, daar komt wel een andere gelegenheid voor.

Maar al met al een ontspannen kerst voor mij dus. Katniss, sterkte. Heb je die stoofschotel nu afgeschreven?

Groeten,

Temet

vrij makkelijk

1e kerstdag gewoon thuis gourmetten met de kinderen, 2e kerstdag ga ik de komende dagen verzinnen wat we gaan doen. Normaal gesproken hebben we opa wel een van die 2 dagen (hij is de 25e jarig), maar die is dit jaar zelf flink onder de pannen. Dus het blijft een klein, gezinsding dit jaar. Alleen oma en andere opa komen 2e kerstdag lunchen. Gewoon lekker beleg met wat luxe broodjes en een grote pan bospaddestoelensoep (jammie).

Katniss

Katniss

18-12-2013 om 20:39

Temet

Ik denk nog na over die stoofschotel. Het loopt niet storm met recepten Voor mijn vriend maak ik wel eens draadjesvlees gestoofd in bier en ontbijtkoek, met rode kool met appeltjes. Ik zal eens polsen bij mijn zus of dat haar wat lijkt. En dan ook nog een rollade erbij voor de zeurtjes.

Ik ga mijn best doen

Vorig jaar had ik er dusdanig de pest over in dat het familiediner in mijn moeders huis met piepklein keukentje waar je je kont niet kan keren moest plaatsvinden terwijl ik een keuken als een balzaal heb, dat ik (aangewezen om het hoofdgerecht te verzorgen) het ergste heb gedaan wat je volgens dit forum kan doen: stamppotten serveren. Lekker puh.

Maar dit jaar is het wel bij mij thuis en ga ik een redelijk klassiek vijfgangendiner maken. Op het menu staat: een koud courgette-feta taartje met verse munt, venkelsoep, kalkoendijen met cranberriecompote, gegrilde groenten en aardappelgratin, creme brulee en kaas met port.

skik

Conference

Conference

20-12-2013 om 12:21

Ook simpel

Mijn kinderen zijn de zogenaamde boeren die niks lusten wat ze niet kennen en mijn man en ik vinden koken niet leuk, dus wij houden het simpel. Zelf eten we op kerstavond thuis een soort van der Valkdiner: schnitzel of biefstuk, met allerhande groente ernaast, appelmoes, aardappelkroketjes, gebakken aardappeltjes en een zelf in elkaar gedraaide sorbet na. En iets lekkers 's avonds bij de koffie. Eerste kerstdag eten we bij mijn ouders en die laat iets bezorgen door de Chinees, want meestal zitten we al zo volgepropt met de zelfgemaakte hapjes van mijn vader, dat we niet meer zoveel trek hebben. Tweede kerstdag bakt man pannenkoeken met ingrediënten op verzoek (ik met ananas met slagroom).

Conference

Dan vind ik eigenlijk wel dat je voor het ware Van der Valk-gevoel een rode kers uit zo'n blikje fruitcocktail moet vissen om die bovenop de appelmoes te leggen
(bewaar de rest van de fruitcocktail en maak later Tong Picasso )

Groeten,

Temet

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

22-12-2013 om 20:18

Hier

We gaan met de kinderen sushi maken en voor de zekerheid bestellen we nog een schaal. Tweede Kerstdag met zus en dan maken we allebei wat hapjes met voor elk wat wils. Tot nog toe bedacht: citoenaardappeltjes, gegrilde aubergine, mangokokosrijst, kant en klare spareribs en kipkluifjes, knoflookgamba's, minipavlova's en citroentaart. Ik weet niet wat mijn zus gaat maken. Het wordt een buffet, de kinderen zijn in de meerderheid .

Tigress

Tigress

22-12-2013 om 20:39

Werkend uit eten

Net als de vorige ( al 2) 1e kerstdag rij ik voor mijn werk ouderen die anders alleen zijn een mooie tocht met een koffie-en-gebak stop. 's Avonds dineren (3 gangen) we ergens en dan weer naar huis. Het is altijd weer een leuk evenement waar we (de collega's)(mijn tiger is ook collega) veel dankbaarheid en gezelligheid voor krijgen.
De 2e kerstdag ga ik fonduen met mijn vriend en mijn pubers en we houden het simpel met patat, salade en stokbrood met kruidenboter.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.