Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Dalarna

Dalarna

22-12-2013 om 11:59

Kerstboom opruimen: wanneer?

Ik las in het kerstlichtjesdraadje dat iemand op 1 januari de boom al weer op ruimt maar dat vind ik de meest sneue dag om dat te doen. Je hebt al een kater van al die feesten (niet letterlijk kater overigens maar dat kan dus ook) en dan ook meteen die boom er uit jassen?

Het ligt er natuurlijk aan wanneer 1 januari valt maar ik denk dat wij hem er de zondag erna aftuigen. Het is natuurlijk normaal om aan een kerstboomverbranding te doen met oud en nieuw maar dan is de boom dus al weg voor het 1 januari wordt. Ik ken dat helemaal niet van huis uit...

Katniss

Katniss

22-12-2013 om 12:04

Bij wijze van spreken

Die 1 januari kwam van mij. Het zal vast wel eens gebeurd zijn dat ik hem toen al opruimde, maar nu ben ik nog tot 6 januari vrij dus dan kan het ook in een van de dagen daarna. Onze kerstboom gaat niet in de fik, maar gewoon weer terug in de doos.

Jessica O

Jessica O

22-12-2013 om 12:07

meest sneue dag?

Ik vind 1 januari altijd een saaie dag, ideaal dus om de kerstboom op te ruimen vind ik. 2 januari moet ik weer werken, dus dan weer lekker de kerstzooi eruit!

Jessica O

Jessica O

22-12-2013 om 12:07

meest sneue dag?

Ik vind 1 januari altijd een saaie dag, ideaal dus om de kerstboom op te ruimen vind ik. 2 januari moet ik weer werken, dus dan weer lekker de kerstzooi eruit!

Kaaskopje

Kaaskopje

22-12-2013 om 12:37

3 koningen

Mijn (r.k.)man hing voorheen aan de traditie om de boom op Driekoningen op te ruimen, maar omdat we niet meer aan echte bomen doen, zelfs helemaal geen kerstboom meer hebben, maakt dat ook niet echt meer uit. Wanneer de gelegenheid is dus meer. Maar zéker niet op 1 januari. Dan is mijn dochter jarig en staan die lampjes en versieringen nog veel te gezellig. Het zal dit jaar in het weekend erna weer opgeruimd worden. Dan heb ik tijd.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-12-2013 om 12:40

Van huis uit

ruimden mijn ouders de boom meteen na nieuwjaarsdag op. Hier in de stad worden de inwoners soms een beetje 'gedwongen' om de boom al voor Driekoningen op te ruimen, omdat ze voor die datum bomen inzamelen.
Ik heb dit jaar een klein buxusstruikje in de vorm van een punt gekocht, dus die kan de tuin in.

Tigress

Tigress

22-12-2013 om 14:05

Wel later

Ik probeer de boom rond 6 januari opgeborgen te hebben. Net als de meesten doe ik dat het eerste weekend na nieuwjaarsdag. Maar één keer was ik behoorlijk laat. Toen wilde ik persé op mijn verjaardag nog de kerstboom hebben staan. Het was nog de eerste helft van januari maar volgens mij was ik de enige in de stad die het ding nog had staan. Werd wel wat sneu op het laatst. Dus tóch maar de dag ervoor opgeruimd.

TamTam

TamTam

22-12-2013 om 14:07

De dag na kerst

....ik erger me er altijd stierlijk aan dat er na de kerst nog kerstspullen staan, dus de dag na kerst gaat de boom eruit.

Hadewich

Hadewich

22-12-2013 om 14:16

Ná 1 januari

Meestal gaat de boom hier na 1 januari weg. Op nieuwjaarsdag nooit: dan slapen we uit en gaan we bij de opa's en oma's langs. Vorig jaar vierden we oud en nieuw thuis met veel vrienden, toen hebben we kerstversiering al voor de jaarwisseling weggehaald ivm de ruimte.

lichtjes

Omdat we jaren orthodox kerstfeest hebben gevierd, Driekoningen valt dan ergens eind januari, laat ik de boom sindsdien staan tot die tijd. De wereld is nog lang genoeg donker en grauw buiten.
Vooral ook omdat we de boom meestal pas de 24e optuigden. Nu hebben we dat meteen na Sinterklaas gedaan, dus dit jaar lekker lang.
Het staat zo feestelijk en gezellig daar wil ik wel extra lang van genieten.

Jaina

Jaina

22-12-2013 om 14:42

6 Januari

6 januari ruim ik de boom en versierselen op. Dan is de kerstperiode pas officieel afgesloten. Tenzij 6 januari echt niet uitkomt. Dan doen we het 1 of 2 dagen later maar niet voor die tijd in elk geval.

Met driekoningen

haal ik de versiering eruit, maar voordat ik de kerstboom (met kluit) wegdoe, lukt pas ergens midden in de zomer. Want ik heb altijd zo'n medelijden met het boompje om weg te gooien... Lukt het om de boom tot de zomer groen te blijven, dan legt-ie wel het loodje in de zomervakantie als-ie geen water meer van me krijgt, want ik durf 'm niet in mijn kleine tuin te planten.

1x heb ik de boom vlak voor Palmpasen weggewerkt, toen kon ik de takken goed gebruiken voor de kinderkerkdienst waarbij ik dus in plaat van de palmtakken kerstboomtakken gebruikte. In kerstdiensten in de kerk wordt wel verwezen naar Pasen, maar nu kon ik dat eens andersom doen.

Brianna F

Brianna F

22-12-2013 om 16:16

Driekoningen

6 januari gaat de boom eruit, 7 januari komt de gemeente 'm opruimen. handig, ik hoef 'm alleen aan de straat te leggen.
Kerstdorp gaat half januari pas weg. Ik ben voor die tijd jarig en dan kan iedereen nog even komen kijken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-12-2013 om 18:04

1 januari

Op 1 januari wordt hier eerst gezamelijk de straat geveegt en alle vuurwerkresten opgeruimd. En daarna ruim ik het huis op. Volgens mij doen al onze buren dit ook.
Ik vind dat een heerlijke dag ervoor. Een nieuw jaar, een fris begin.

Dendy

Tigress

Tigress

22-12-2013 om 18:32

Triest gezicht...

De bomen die vóór de kerst zo zorgvuldig zijn gekozen, op straat gefl*kkerd om te worden opgehaald. Zielug! Jankerdejank...

Gek, ik heb dit elke 1e week na oud& nieuw weer. Daarom heb ik nep die ik naar de kelder kan verhuizen tot hergebruik.

Ja hoor, lekker op nieuwjaarsdag.

Dan de ramen zemen en een lekker voorjaarsstukje op tafel hoppekee.

krin

krin

22-12-2013 om 19:26

Grappig

Bij mij staat hij net een dag, en nu lees ik alweer over opruimen.
Er zijn mensen die de boom strak na Sinterklaas in huis halen, dan kan ik me voorstellen dat je hem op derde Kerstdag wel door het raam kan keilen.
Ik moet, tussen aanhalingstekens, van huis uit wachten tot na mijn moeders verjaardag met kerstversiering. Dan begin ik rustig aan, kaarsje hier, sterretje daar, paar kerstkaarten binnenkrijgen, en zo groei ik naar de boom toe. En neppe, inmiddels. En vanaf kerst ruim ik stukje bij beetje weer op, om de boom tenslotte met Driekoningen op te bergen.
Ik denk dat ik het volgend jaar maar ga doen zoals vroeger bij mijn vader thuis: op kerstavond pas de boom optuigen. Vroeger dan Driekoningen opruimen hoeft dan zeker niet meer.

Mussie

Mussie

22-12-2013 om 21:08

Absoluut 1 januari

En geen dag later. Ik ben helemaal klaar met dat ding op nieuwjaardsdag. Ik vind het altijd gek als mensen dat stoffige ding nog langer laten staan. Ieder z'n meug hoor, maar op 1 januari gaan bij ons alle kerstspullen weg.

bibi63

bibi63

22-12-2013 om 22:04

na 1 jan

niet op 1 jan, te druk, maar daarna moet'ie eruit en ben ik er klaar mee. Welke dag dat precies is hangt af van onze vakantiedagen/tijdsbesteding c.q. weekend.
Gr. Bibi

grappig he, die boom

Eerst al dat gedoe om 'm te fraai versierd te krijgen, en dan ineens is -ie weer een enorme sta in de weg. Mensen die volgens klassieke traditie op kerstavond versieren, laten hem uiteraard tot Driekoningen staan. En de traditielozen die hem soms al voor 5 december optuigen, kunnen het ding na Kerst niet meer luchten of zien

Caitlynn

Caitlynn

23-12-2013 om 11:02

Durf het bijna niet te zeggen

Bij mij wordt hij altijd tweede kerstdag 's avonds opgeruimd. Lekker hoor, hebben we al onze spulletjes weer op hun eigen plek staan en lekker de ruimte in huis.

Kerstman

Kerstman

23-12-2013 om 17:43

Wanneer je hem zat bent...

Lijkt mij een goed moment.

Knurf

Knurf

23-12-2013 om 19:46

31 december

op 1 januari is mijn dochter jarig, en krijgen we altijd visite. Dus op 31 december is het hier al jaren: kerstboom eruit, slingers en ballonnen erin.

Molleke

Molleke

23-12-2013 om 20:21

Hier

ligt het er even aan wanneer ik tijd en zin heb maar dat ie in 2013 er nog uit gaat is zeker en dat elk jaar weer. Meestal wordt het 30 of 31 december en als ik weinig tijd heb de 29ste maar dat is een uitzondering. Dit ken ik trouwens ook vanuit huis uit. Bij mij is het vooral het gevoel. Ik wil met een fris en schoon huis het nieuwe jaar beginnen. Als het aan mij ligt dan doe ik het al meteen na 2e kerstdag maar dat vinden man en kinderen niet goed. Ik heb hem meestal een week na sinterklaas staan dus in totaal staat de boom ruim 2 weken en dat vind ik meer dan genoeg. Ik vind het wel gezellig hoor die lampjes maar niet te lang.....

Derde kerstdag dit jaar

Want de dag daarna gaan we onze pup halen. Lijkt me wel fijn om de boom dan vast opgeruimd te hebben! Andere jaren zoals het uitkomt.

Vera*

Vera*

23-12-2013 om 20:28

Deadline

Hier is de deadline toch wel de dag voordat ze opgehaald worden door de gemeente.
Eerder kan ook als er wel heel veel naalden uitvallen

madelief

madelief

23-12-2013 om 23:44

neerzetten

Zoals al eerder geschreven, wij zetten hem niet meteen na de sint neer. Daar moet ik niet aan denken. Daar zit minstens een week tussen.
Dus dan hoeft hij er ook niet gelijk uit. Ik denk bij ons 3 jan. Dan heb ik tijd en kan ik nog weekend genieten van een leeg huis.
Maar als je hem 6 dec neerzet zou ik hem al eerder zat zijn.

Tijgeroog

Tijgeroog

24-12-2013 om 00:33

2e kerstdag

Want de volgende ochtend gaan we op vakantie.

Maar anders zou hij tot het weekend na nieuwjaar blijven staan. Tot en met oud en nieuw hoort ie er echt nog bij, daarna begint het wat vreemd aan te voelen. Maar dat komt zeker ook doordat hij dan bij veel andere huizen al weg is, en er overal kale bomen op straat liggen.

ook 1 januari

hier ook op 1 januari. zijn we nog duf van de late avond, doen we toch weinig op die dag: mooi om rustig aan de boel op te ruimen. hij staat bij ons idd het weekend na sinterklaas, dus dan ben ik 'm ook al wel weer zat. Ik hou vaak wel nog de leukste kerstspullen beneden.

tijgeroog wat heerlijk om direct na kerst op vakantie te gaan, lijkt me ideaal!

en hier

Het is bij ons gewoonte om de kerstboom op te tuigen na de 14e ivm een verjaardag in de familie. En ik haal hem weg op of na 2 januari. Met oudjaar hoort de kerstboom er nog echt bij, op 1 januari zijn we te druk met familiebezoek. Dus de eerste optie is 2 januari. En ik wil hem weg hebben voor de schoolvakantie over is, dus uiterlijk 5 januari haal ik hem dit jaar weg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.