Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kaaskopje

Kaaskopje

09-04-2012 om 16:24

Kerst vs pasen

Rond kerst valt mij op dat op OO meer vragen en draadjes zijn rond 'wat zal ik eten?' en 'Wat maak ik klaar?' Met Pasen lijkt het minder.
Wat zijn bij jullie de verschillen tussen Kerst en Pasen? Ligt de nadruk meer op het (brood) ontbijt, is Pasen sowieso niet een gelegenheid waarbij je meer moeite voor het eten doet? Doe je voor beide feesten net zoveel extra? Ik ben nieuwsgierig

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mover

Mover

09-04-2012 om 17:13

Wat wij doen

is dit jaar met Pasen niets (extra's). Gewoon thuis, geen apart eten, geen apart wat dan ook. Het enige Pasen hier in huis is de kilozak chocoladepaaseieren, die al een week of wat er ligt, en heel langzaam wordt leeggegeten.
Terwijl met Kerst wij wel altijd in elk geval 1x lekker zelf koken.Vaak dan ook met ouders erbij.
Nu even niet.

Vic

Vic

09-04-2012 om 17:19

Pasen

Ik heb niet zoveel met Pasen, al krijgen de kinderen altijd wel een chocoladepaashaas o.i.d. Dit jaar ben ik ook naar de Mattheus Passion geweest, maar dat is meer voor de muziek dan uit levensbeschouwelijke interesse. Kerst vind ik veel meer een familieding. Kerstboom, lichtjes, en met zijn allen gezellig eten.
Eerlijk gezegd was ik Pasen ook een beetje vergeten en ik bedacht pas vorige week dat de kinderen vandaag vrij zouden zijn (maar gelukkig ik zelf ook

Brianna F

Brianna F

09-04-2012 om 19:01

Kerst/pasen

Met kerst gaat het om de warme maaltijd en met Pasen meer om de brunch. broodjes, wat extra's erbij, ik maak er altijd een high tea van, terwijl met kerst het zoveel gangen diner met wild op tafel komt.

Lynna

Lynna

09-04-2012 om 19:40

Heb niet zoveel met pasen

En mijn kinderen ook niet. Ze gingen gister wel met hun vader, zijn vriendin en haar familie uitgebreid brunchen. Daarna ging zoon naar de zwarte markt en 's avonds uit. Met dochter heb ik gezellig film gekeken. We hebben brood gegeten.
Vandaag vanmorgen aan een half gedekte tafel wel met zijn drieen gegeten, daarna ging zoon aan het werk en dochter leren. Vanavond gewoon warm gegeten.
Wel duivekater in huis, paasstol, moscovisch tulband en paaseitjes, maar d's meer voor tussendoor en voor het ontbijt.

Niet erg feestelijke dagen in ieder geval.

judiths mama

judiths mama

09-04-2012 om 20:14

Ontbijt of brunch

Is hier de traditie. Thuis of bij familie. Wel wat minder opgedirkt dan met kerst, ook qua kleding. Opa verstopt eieren, we versieren zelf ook eieren. Ik vind het erg gezellig. Zolang ik maar niet naar een meubelboulevard hoef !

Fiorucci

Fiorucci

09-04-2012 om 20:21

Weinig

Ik heb helemaal niks met pasen. Ik verstop eieren en brunch uitgebreid en bak eens wat, maar voornamelijk omdat mijn dochter er zo grenzeloos van geniet.

Margriet*

Margriet*

09-04-2012 om 20:26

Veel verder

dan paasstol, eieren en zelfgebakken paasbroodjes bij het ontbijt komen we niet. O ja en eieren zoeken, ben bang dat onze kinderen dat leuk vinden totdat ze 18 zijn....
Gisteren hebben we gewoon spaghetti gegeten.

krin

krin

09-04-2012 om 20:37

Andermans feest

Met Pasen voel ik, veel meer dan met Kerst, de connectie met de achtergrond van het feest. En omdat ik nou eenmaal niet vier dat Jezus voor ons gestorven zou zijn en weer is opgestaan, heb ik met Pasen voor mijn gevoel weinig te vieren. Het is een feest voor anderen, bijna even ver van me af als het Suikerfeest.
We ontbijten wat uitgebreider, de vrije dagen gebruiken we om bij familie op bezoek te gaan of iets leuks te gaan doen, we verstoppen misschien wat eieren, maar vieren kun je het niet noemen.
Ik zou de lente wel willen vieren, maar het lijkt wel of het altijd rotweer is met Pasen. Met Kerst kan ik de christelijke wortels makkelijker vervangen met mijn eigen midwintergevoel, geloof ik. Dat vier ik wel als lichtjesfeest.

Maylise

Maylise

09-04-2012 om 21:56

Deels

Pasen is voor mij persoonlijk zeer belangrijk maar ik voel minder dan bij de kerst de behoefte om er een groot feest om heen te bouwen. Iets wat ik bij de kerst dus wel heb.
De dagen voor de Pasen en met Pasen zelf breng ik tijd door in de kerk (Goede Vrijdag, Paaswake en vervolgens mis op eerste paasdag & daarna thuis Urbi & Orbi kijken)
Daarnaast gaan we meestal naar een uitvoering van de Matttheus Passion (of de Johannes Passion)
Dit jaar helaas niet want de enige uitvoering die hier in de buurt te vinden is was op een tijdstip dat ik echt niet kon. Ik draai de muziek wel veel thuis deze dagen.

Daarnaast doen we voor de kinderen meestal wel iets. Voor de jongsten (eigen en nichtjes/neefjes) een zoektocht naar chocolade eitjes door de tuin en voor de rest een groot chocolade ei.

Verder versier ik de woonkamer met veel groen en veel geel en wit. Veel minder dan met Kerst overigens. Overigens heb ik het dit jaar niet gedaan maar mijn jongste dochter en zij heeft er enorm veel aandacht aan besteed dus het is inderdaad erg mooi geworden.

Het eten was verder maar gewoontjes hoewel we wel een ijstaart toe hadden.

Het was overigens wel heel gezellig want mijn beide oudste dochters zijn vrij en die zijn hier nu ook. We missen dus alleen mijn oudste zoon maar die komt volgend weekend en dan zijn we voor het eerst sinds de kerstvakantie weer allemaal samen!

Vic

Vic

09-04-2012 om 22:07

Het eten

Er stond een ongelooflijk lange rij bij de MacDrive vanavond. Dat had ik niet verwacht, maar blijkbaar hadden meer mensen vandaag geen zin om te koken.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-04-2012 om 22:32

Met pasen dus inderdaad minder moeite

Omdat mijn schoonouders sinds een aantal jaar bij ons eten met kerst en pasen maak ik van beide gelegenheden wel net zoveel werk. Dit jaar zelfs meer omdat ik mijn schoonouders een plezier wilde doen door warm te eten in plaats van een broodbrunch. Op mijn vraag aan dochter of ze het erg vond als we 's avonds dan de broodmaaltijd deden reageerde ze haast geschokt. Waarna ik ook voor de avond een warme maaltijd heb gemaakt. Op zich vind ik het wel leuk om tijdens dit soort dagen meer moeite te doen. Normaal ben ik niet zo actief in de keuken. Wat ik wel vergeten was, is dat we na kerst het gourmetapparaat weggegooid hadden met de woorden 'als er een aanbieding komt, kopen we een nieuwe'. Die aanbieding is vast wel geweest, maar nóóit meer bij stilgestaan. Gelukkig had ik niet veel soorten vlees in huis gehaald. Een paar typische gourmetvleesjes en biefstuk. We hebben vanavond dus heerlijk aan een intact gelaten biefstukje gezeten en ik was stiekem wel blij dat we een keer niet gingen gourmetten.
Of we het eten met opa en oma in deze vorm moeten blijven gieten weten we niet eigenlijk. Het klinkt cru, maar het is niet aan ze besteed. Ik zou ze denk ik het meest blij maken met een halve aardappel en een schepje rode kool. Meer niet en met meer variatie kunnen ze niet uit de voeten. Tegen kerst dus maar eens nadenken over dit 'probleem'

Chippie

Chippie

09-04-2012 om 23:11

Leuke vraag, kaaskopje

Bij Kerst heb je ook altijd kerstborrels, kerstdiners op school, etc. Allemaal leuk en gezellig maar wel onhandig. Met Kerst hebben we een lekker diner, niet vreselijk uitgebreid, maar het is altijd zo ongelofelijk druk bij de supermarkt, groenteboer en bakker. En dat een hele week lang... En na Kerst komt de Oud en Nieuw 'drukte' en de Sinterklaasdrukte (gedichten, kadootjes, etc) is net voorbij. Dat maakt Kerst volgens mij extra druk.

Bij Kerst hebben we 2 x een lekker ontbijt, een echt kerstdiner (thuis of bij schoonmama) en tweede Kerstdag ook toch wel iets speciaals (al hebben we nu de stamppottraditie ingevoerd). En vaak ook nog wel iets lekkers op Kerstavond.

En ja, voor Kerst vind ik het wel leuk om allemaal iets nieuws aan te trekken. Niet echt speciaal iets Kersterigs, maar gewoon allemaal iets nieuws. En dan blijkt vaak op het laatst dat juist ik nog helemaal niets heb (nadat ik de drie kids in het nieuw heb gestoken... en ik heb zo'n hekel aan winkelen).

Met Pasen zorg ik voor een lekker ontbijt zoals op elke zondag aangevuld met wat extraatjes die ik tijdens mijn normale boodschappenronde in mijn karretje gooi (dat verschilt eigenlijk weinig met het Kerstontbijt). 's Avonds eten we standaard bij schoonmoeder weer een uitgebreide broodmaaltijd met soep en eieren in allerlei soorten en maten. Da's niet lastig. En met Pasen kopen we geen kadootjes, geen nieuwe kleding (dan hebben we meestal de eerste zomerkleding al wel gekocht), geen moeilijke versieringen...

Kaaskopje

Kaaskopje

10-04-2012 om 00:11

O ja, versieringen

Ik heb vorig jaar een paar paasdingetjes gekocht. Twee kleine schaapjes en een kip. Dit jaar heb ik een grasmatje voor de schaapjes gekocht en een geruit stoffen kipje waar je iets in kunt doen. Ik heb er paaseitjes in gedaan. Ik koop ook áltijd voorjaarsbloemen. Meestal tulpen. Ik haal met pasen dus duidelijk een stukje voorjaar het huis in.

Pasen

Pasen is volgens mij altijd al een wat soberder feest geweest dan kerst. Met kerst pak je uit, met pasen veel minder. Las wel in de media dat pasen steeds meer op kerst gaat lijken wat betreft hoeveel geld mensen eraan uit geven.

Ik had voor het ontbijt en de lunch wel extra lekkere broodjes die we normaal niet krijgen en veel eieren natuurlijk. Als avondeten hadden we gebakken aardappelen met doperwten en wortels en beenham uit de oven, daarna aardbeien met slagroom. Niet zo bijzonder dus. De 2de dag aten we aardappelsalade en tapas. Als toetje ijs.

Van de versiering maak ik ook nooit zo veel. Een tak in een vaas en daar wat eieren aan. Klaar. Ik weet niet, het boeit me gewoon minder dan kerst.

Tango

Tango

10-04-2012 om 17:52

Ontbijt

Wij hebben ook niet echt veel met Pasen. Ontbijten doen we dan wel iets uitgebreider met lekkere broodjes en een gekookt eitje (dat vooraf door de kinderen versierd wordt). Verder met de buurt eieren zoeken, altijd een succes.
Avondeten doen we eigenlijk niets bijzonders mee. Ik hoorde dit jaar veel mensen over gourmetten, maar dat doen wij dus echt alleen met kerst. Hier was het eerste paasdag pannenkoeken omdat de kinderen dat graag wilden en we een logeetje hadden die er ook dol op is. Tweede paasdag hebben we zowieso dit jaar een beetje overgeslagen omdat die dag hier in het teken stond van de herdenking (we wonen in Alphen a/d Rijn). s Avonds gewoon ordinaire sperciebonen gegeten....

Kaaskopje

Kaaskopje

10-04-2012 om 23:45

Pannenkoeken

Ik ga mijn schoonouders maar eens polsen of ze pannenkoeken lusten. Dat weet ik eigenlijk niet. Met pannenkoeken kan het mij niet zoveel schelen of iemand er 1 of 5 eet. Wat bakjes met lekkere vulling op tafel en klaar is kees. Ik vind het een strak plan eigenlijk. En het is nog des Pasens ook, met eieren in het beslag

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.