Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jessica O

Jessica O

30-08-2015 om 14:08

kerst 2015, wat eten we?

Ja, ik weet het, ik ben er heeeeeeel vroeg bij, maar goed.
2e kerstdag mag ik voor 35/40 personen het eten verzorgen. Gaat in buffet vorm, moet voor iedereen wat bij zijn. We hebben als thema bedacht, a round the world, lekker makkelijk, elk soort eten kan. Maar hebben jullie nog tips voor iets lekkers, makkelijk te maken? We willen nml langzaam aan het menu gaan testen, alvast kerst voorpret zeg maar.
Soep, bijgerechten, hoofdgerechten, roept u maar!

Sombrero

Sombrero

30-08-2015 om 15:15

net

Net uitgeprobeerd: mexicaanse wraptaart. Heerlijk. Voor 4 personen als hoofdmaaltijd, in kleinere punten als onderdeel van meerdere hapjes.

http://uitpaulineskeuken.nl/2012/05/mexicaanse-wraptaart-2.html\

Verdeel de vulling gelijkmatig en de boel blijft keurig op zn plek bij het bakken en snijden. Voor de zekerheid had ik m in een braadslee gemaakt. In een springvorm kan ook en zelfs zonder blijft hij gewoon staan.
Ook koud goed te eten en dus makkelijk van te voren klaar te maken. Opwarmen in magnetron gaat ook goed.
In mijn wrappakket zaten 8 wraps, dus gewoon een extra laag gebruikt.
Je kunt natuurlijk van dezelfde hoeveelheid ook gewoon twee wat lagere taarten maken en die in kleinere stukjes snijden.

Hortensia

Hortensia

30-08-2015 om 15:47

Leuk!

Wel bewerkelijk, al die verschillende gerechten, maar ik vind het altijd weer een leuke uitdaging om het zelf te doen, al moet ik zeggen dat ik geen 30 man hoef te voederen

Zelf doe ik dan vooral allerlei hapjes. Niet zozeer een hoofd- en bijgerecht maar allerlei verschillende gerechtjes.

Google eens op tapaz, mezze, antipasti, dat soort dingen. Ik denk dan aan gemarineerde champignonnetjes (met olijfolie en witte wijn, knoflook, kruiden zoals Provençaalse kruiden of tijm), aardappelomeletten, Griekse boerensalades en zo. Internet staat er vol mee.

Koop een blik olijven (Turkse toko) en doe die in een schaal, marineer met olijfolie en een scheut citroensap. Kun je een dag vantevoren al doen. Kruiden zoals tijm of provençaalse kruiden. Doe er blokjes feta bij en partjes citroen. Garneren met platte peterselie (als je die niet kunt krijgen voldoet krul ook).

Minispiesjes van kleine stukjes gemarineerd en gebraden of gegrilld vlees aan cocktailprikkers. Kost een godsvermogen als je die op de delicatessenafdeling van de supermarkt koopt dus ik maaken ze zelf. Kun je ook al vantevoren maken en gewoon koud serveren. Ik sta wel vaker te kijken in een delicatessenvak en wil dat dan zelf maken. Het heeft lang geduurd voor ik het recept voor die gevulde Turkse pepers kreeg, maar nu weet ik dat dat witte gewoon gemalen feta met wat citroensap, olijfolie en eventueel wat smaakmakers als peterselie of paprikapoeder is.

Google ook op gevulde eieren en gevulde tomaten en maak het niet te moeilijk. Een ei, gevuld met een mengsel van geprakte dooier en ketchup met mayonaise en gegarneerd met een snufje paprikapoeder of een spriet bieslook is geen culinair hoogstandje maar het zal er echt wel in gaan als koek Extra feestelijk, maar lastig om te vullen (want gaat snel kapot) is het als je kwarteleitjes neemt.

Wraps, quiches, zowel warm als koud te eten, en de wereldsmaak is aan te passen met de juiste kruiden en ingrediënten. Beetje experimenteren en opnieuw is Google je vriend

Zorg ook voor zelfbedieningsgerechten op het buffet. Schik wat plakken vleeswaar, kaas en/of vis op een mooie schotel en serveer met wat stokbrood. Zet bakjes neer met stukjes kaas, salami, zilveruitjes, augurk en zo met een borrelglaasje cocktailprikkers (Action heeft mooie voor amper geld). En moet het een bepaald land uitstralen? Gebruik dan Spaanse ham, Italiaanse kaas of dat soort dingen. En jij hoeft dan niets te rollen of aan prikkertjes te doen, dat doet de gast.

Ook tijdbesparend: doe-het-zelf-sla. Maak een hoekje met een salad bar. Stukjes paprika, tomaat, komkommer, noem maar op.

Ook bijna onmisbaar bij mijn buffetten: pastasalade. Natuurlijk met een leuke pasta, tegenwoordig heb je ze bij Xenos in allerlei kleurtjes. Vergeet de kappertjes niet,

Qua soep: hou het simpel. Ik maak mijn soep altijd zelf omdat ik vind dat ik beter kook dan Knorr Tomatensoep kun je van tevoren invriezen en je hoeft dan echt geen tomaten te ontvellen: neem wat pakjes passata (tomatenpulp) en warm die op, rol en bak wat kleine gehaktballetjes en voeg die toe met kruiden, gesneden groente en zout naar smaak en wens. Hou het simpel, ook omdat het een appetizer moet zijn en geen vuller.

Hou ook rekening met kleine gastjes (hoewel die van mij gráág meesnoepten van de grotemensentafel) en niets-lusters. Ooit heb ik speciaal voor een nietsluster waar echt niks mee aan te vangen was en die al heel wat etentjes verstoord had met zijn gezanik, van tevoren een portie Hollandse pot gemaakt, die ik op het moment supreme alleen nog maar in de magnetron hoefde te mikken. Hij blij, wij blij.
Mijn moeder dekte voor de kleinkinderen altijd apart een tafeltje en serveerde voor hen friet met knakworst. Wilden ze wat van de grote mensen proeven, dan kon dat, maar met friet en knakworst zit je bij de meeste kinderen wel veilig en in hun eigen hoekje gingen zelfs de kleinsten verbazend goed hun gangetje zonder dat een ouder moest ingrijpen.

Voor de vegetariers: paprikaragout

https://www.kookjij.nl/recepten/paprika-ragout
Lekker in een ragoutbakje maar kan ook met stokbrood en, of rijst.
Misschien nog wat linzen, gebakken met uien uit de oven erbij.

Ava

Ava

30-08-2015 om 16:23

Monestrone

Ik neem aan dat je dit niet in je eentje hoeft te bedenken (laat staan te koken)?
Moet het ook kersterig zijn? Dat lijkt mij lastig met 30-35 man. Is er in de ruimte waar iedereen bij elkaar komt, ook een oven, ijskast ed aanwezig?

Je kan een (paar) grote pannen minestrone soep maken. AH heeft een heel makkelijk recept (met itialiaanse gesneden wokgroenten oa) dat prima te vergroten is en aan te passen aan je eigen smaak. Ooit voor groep 4 kerstdiner gemaakt: ouders en kinderen vroegen naar meer. De grote pannen warmde ik op school met een elektrisch campingplaatje.

Twee gerechten die hier met kinderen een grote hit zijn en waar je niet heel veel omkijken naar hebt:
- krieltjes in hun jasje, even 10 min koken, dan op grote bakplaat, flink wat teentjes knoflook (zonder ze van hun jasje te ontdoen) steek je er tussen en 't geheel overstrooi je met flink wat rozemarijn en zeezout (2/3-1/3), Als laatste overgieten met goede olijfolie en in de oven 50 min op 200-220 graden.
Tijd is natuurlijk ook afhankelijk van de hoeveelheid krieltjes. Het is de bedoeling dat ze knapperig de oven uitkomen.

Een stoofschotel kan je ook makkelijk 1, 2 dagen eerder maken in grote hoeveelheden (met rijst bijv).

Recept van Buddy Valastro, te vinden op het internet en een groot succes bij kinderen. Dit is prima een dag of 2 van tevoren klaar te maken (maakt 't nog lekkerder), op de dag zelf in de oven, of de dag ervoor: zelfs koud is het heerlijk.
In mijn oventje passen 3 kippetjes (dan pas ik de oventijd wel aan) en als een ander zijn oven laat gebruiken, heb je al meer dan de helft van de aanwezigen voorzien van vlees. http://recipes.howstuffworks.com/lemon-rosemary-roasted-chicken-a-recipe.htm.

Toe: ijs met slagroom of taart (uit de supermarkt). En als je perse iets zelf wil maken kan je bijv cupcakes maken voor de kinderen en tiramisu voor de volwassenen.

Moni

Moni

30-08-2015 om 16:46

boboti

Als het niet kersterig hoeft te zijn, is dit een lekker Zuid-Afrikaans gerecht. Combi van zoet en kruidig. Doet het goed bij kinderen.

Jessica O

Jessica O

30-08-2015 om 16:53

leuk!

Hier kan ik al wat mee! Wraptaart heb ik vaker gemaakt, die schrijf ik in elk geval op!
Er is 1 neefje bij wat niet veel lust, leve de frituurpan (en onder de kleintjes valt hij niet meer met zijn 25)
Tapas schalen is ook een leuk idee, misschien als voorgerechtje erbij doen!
Vegetariërs zijn er niet bij, voor zover ik weet, maar ik maak wel diverse groente gerechten.

En Ava, ik hoef het niet alleen te bedenken of te koken, manlief helpt me.
We zijn gewoon bij ons thuis, dus er is van alles aanwezig.

denk aan de planning

Je bent in elk geval ruim op tijd begonnen . Ik zou hapjes en gerechten mijden die op het laatste moment nog moeten worden geassembleerd/gegarneerd, of nog erger, gebakken oid. Kijk dus naar gerechten die voorbereid kunnen worden. Nou ja vooruit, een handje verse kruiden over de soep kan nog net, maar dan wel soep maken die je kan invriezen. Probeer met name veel dingen te maken/regelen die lang van tevoren gemaakt kunnen worden en in de vriezer kunnen worden bewaard. Denk er ook aan dat als je meerdere dingen in de oven of magnetron wilt doen, je wel moet nagaan of alles in dat apparaat past. je snapt, daar ben ik dus een paar keer bijna de mist mee ingegaan.

Groeten,

Temet

Jamie

Jamie

30-08-2015 om 19:16

toe

Als toetje zou ik vanaf rond sinterklaas al mijn slag slaan bij de Lidl, die hebben allerlei hele mooie luxe toetjes in de vriezer voor de kerst. Kant en klaar. Ook de AH heeft van die ijsdingen in glazen, staat heel feestelijk en niets verder aan te doen. Hoe meer je als toe doet hoe minder je als hoofdgerecht hoeft.

Katniss

Katniss

30-08-2015 om 19:21

Ervaring

Ik maak altijd een buffet voor 10 personen, waaronder een aantal lastige eters. Voor hen en de kinderen heb ik dus altijd dingen als pommes duchettes, boontjes, worteltjes en rollade. Daarnaast een grote pan stoofvlees, boeuf bourguignon of een andere variant. Ik heb ook wel eens melanzane parmigiana gemaakt, dat was ook een succesnummer (niet bij de 'wat de boer niet kent' types).
De opbouw is eigenlijk traditioneel: aardappeldingen, de genoemde pommes duchesses, krieltjes in de schil, evt een gratin.
Groenten: melanzane, boontjes/worteltjes/spruitjes, ratatouille, groente salade, stoofpeertjes.
Vlees: stoofvlees, rollade, evt. kippendrumsticks.
Ik maak ook altijd nog een voorgerechtje, maar dat is meestal simpel, wraps met zalm/komkommer, of kipfilet (ben ik eigenlijk best zat maar de kinderen vragen erom), bruchetta's, witlofschuitjes met appel en spekjes.
Vorig jaar had ik als nagerecht ook een buffet gemaakt. Dat was wel erg leuk, met alles wat ik lekker vind (vers fruit, sorbetijs, van die kant-en-klare grand dessert bakjes van AH).

Italie

spagetti met verse spinazie,spekjes en pesto. Zo klaar en grote hit hier.

Tiramisu in verschillende vormen: traditioneel of met kersen. Kun je een dag van te voren maken.

soort ijs: mokka schuimkoekjes fijn slaan in een plastic zak,klopklop mixen , en ook verse slagroom kloppen. (wel zorgen dat je mixerhaken goed schoon zijn tussendoor) alles door elkaar mengen met evt wat geraspte chocolade en invriezen. Kan een paar weken goed blijven in de vriezer.

bastogneparfait wordt heir ok graag gemaakt, kan ook van te voren.

over pommes duchesse

Pommes duchesse kan je dus heel goed voorbereiden: puree maken, torentjes spuiten en die invriezen. Je moet wel een beetje ruime vriezer hebben (die heb ik dan gelukkig) maar dan is het reuze handig om dat soort dingen van tevoren te maken. Kan weken van tevoren. Op de dag zelf alleen nog maar afbakken.
De door Katniss genoemde stoofperen kan je rustig twee dagen van tevoren maken en in de koelkast bewaren, dat soort dingen scheelt een hoop gedoe, vind ik zelf.

Spaghetti zou ik zelf dus nooit doen, want pasta is echt zo'n laatste-moment-gerecht.

O, wat toet betreft val ik nog wel eens terug op ijstaart. Neem drie smaken bij elkaar passend ijs. Laat een smaak wat zacht worden en vul een vriesbestendige taart- of puddingvorm tot 1/3 met dat ijs. Zet een paar uur in de vriezer om het weer hard te laten worden, en doe daarna laag twee en nog weer later laag 3. Laat de hele boel stijf bevriezen. Haal m dan uit de vorm en strijk m rondom af met stijfgeklopte slagroom. De taart gaat nu weer in de vriezer tot de slagroom is bevroren, maar niet veel langer. Haal de taart eruit en pak m in een diepvrieszak of ander stevig plastic, anders droogt de slagroom uit en dat is helemaal niet lekker. Aldus ingepakt blijft de taart wel een dag of wat goed in de vriezer. Op de dag zelf versieren met glitters, strooisels, en/of met figuurtjes van marsepein (met de vormpjes van Ikea - Vinterkul geloof ik - zo gemaakt. En ook die figuurtjes lagen in de vriezer te wachten). nog een paar sterretjes erin et voila - instant kerstsfeer

Groeten,

Temet

Katniss

Katniss

30-08-2015 om 22:07

Planning

Ik maak van tevoren een draaiboek, en ben ook zeker 2 dagen bezig met voorbereidingen. En dat voor dus maar 10 mensen Alles wat vooraf bereid kan worden, maak ik ook van tevoren en dan lukt het zelfs om gewoon met de rest mee te eten.

+ Brunette +

+ Brunette +

30-08-2015 om 22:26

Aardappeltortilla

Deze kun je een dag van tevoren maken. Voor een kleine tortilla voor vier à 6 personen (ingrediënten kunnen natuurlijk verdubbeld worden):
3 redelijk grote aardappelen
3 eieren
olie, liefst olijf-
zout, peper
eventueel extraatjes als peterselie, paprika in kleine stukjes of doppelsteentjes chorizo (doe je vegetariërs geen plezier mee).

Aardappelen in dobbelsteentjes snijden.
In olie bakken en beetje laten afkoelen.
Eieren klutsen en met de aardappel mengen.
In koekenpan bakken op niet al te hoog vuur.
Als de bovenkant min of meer gestold is, omdraaien. Het handigste is alvast een tweede koekenpan op het vuur te zetten en hem daarin kiepen.

Noet

Noet

31-08-2015 om 09:07

couscous salade

couscous, gegrilde paprika op olie uit een potje, komkommer, feta, rode ui,
peterselie.

Prima een dag van te voren te maken, dan trekken de smaken lekker in elkaar.

Yura

Yura

31-08-2015 om 11:07

Mooi op tijd

Ik moest echt lachen toen ik je titel zag, jij bent er vroeg bij. Moet je alles alleen doen of doen sommige gasten ook nog wat? Anders vind ik het best veel gevraagd eigenlijk. En ik ben wel wat gewend hoor, want mijn man is Indisch en met een verjaardag komen alle ooms, tantes, (achter)neven en (achter)nichten, dus dan zit je ook met tussen de 30 en 50 man. Daarom maak ik altijd elke verjaardag de zelfde gerechten. Die kan ik dromen en ben ik relatief snel klaar mee. Experimenteren vind ik meer iets voor een kleiner gezelschap.

Terrine en pate's

Terrine's en pate's vind ik altijd leuk om te maken voor feestelijke aangelegenheden. Met je gezin krijg je die nooit op. Beetje bewerkelijk, maar niet al te moeilijk en uitstekend van te voren te bereiden en heel feestelijk.

Pas wel op...

Dat het geen ongeorganiseerd geheel wordt.around the world klinkt leuk, maar een buffet met stamppot, tapas, rijsttafel gerechten, pasta etcetera vind ik wel een beetje erg samengeraapt. Ik zou dan zelf toch eerder voor een vaag thema kiezen zodat eea een beetje bij elkaar past. Ik zou ook liever een paar 'grote' dingen maken ( paar pannen soep, paar grote salades) dan een eindeloze hoeveelheid kleinere gerechtjes. En vooral ook rekening houden met de koel/ vries en bv overcapaciteit die je hebt. Want je moet alles wel kunnen opslaan danwel bereiden op het juiste moment.

En hoe zit het met de feestelijkheid? Hoe kerstig moet het worden? Want sommige dingen zijn misschien best heel lekker maar niet perse heel feestelijk. Hoewel mooi serviesgoed ook een hoop doet ( hoe ga je dat trouwens regelen voor 40 man? Ook wel iets om ruim van te voren te bedenken.)

Ingrid

Jessica O

Jessica O

31-08-2015 om 13:45

antwoorden

We hebben het eerder gehad hoor, de hele familie op 2e kerstdag. Eigenlijk zou het bij mijn schoonouders moeten zijn, maar door omstandigheden kan dat daar niet. Dus vandaar dat ze bij ons komen!
Ik maak 2 pannen soep (da's standaard). Verder salades, rauwkost, stokbrood en sausjes.
Het hoeft niet heel kersterig te zijn, we dekken geen tafels, spelletjes tussendoor en bij goed weer een wandelingetje. We hebben de afgelopen jaren al een spaans buffet gehad, allerlei ovenschotels en een barbecue.
En ik hoef het niet alleen te doen, maar ik zal niet veel uit handen geven denk ik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.