Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Katten(bak)gedrag

Een vraagje aan de kattenkenners! Sinds januari heb ik een kitten, een poesje. Vanuit het nest was zij gewend op houtkorrels in de bak ging zitten, met een krant eronder. Dus dat thuis ook zo gedaan, want in het begin had ik er iets anders in en dat accepteerde ze echt niet. In ieder geval bleek als snel dat zij vanuit het nest niet echt goed geleerd had op de bak te gaan en zij ging bij mij thuis altijd op hetzelfde plekje in de slaapkamer zitten achter mijn bed. Zeker niet op de bak die ergens anders stond. Bleeeh, ja. Maar om goed kattenbakgedrag aan te leren, op advies van velen, de kattenbak daar toen even neergezet. En ja hoor, die gebruikte ze toen. Maar alleen als ie goed schoon is, dus elke dag schone bak maken en dan nog doet ze het er wel eens naast als het blijkbaar niet schoon genoeg naar haar zin is (al 1 plasje in gedaan). Nou was het heel in het begin wel even ok, dat ze in de slaapkamer ging, want ik heb een hond in huis en die moest ook even aan haar wennen en andersom ook. Dat is inmiddels helemaal goed gekomen, heel rustig aan gedaan. Daar ligt dus nu het probleem niet meer.

Nu wil ik graag die bak uit mijn slaapkamer hebben, maar als ik hem ook maar een stukje verplaats, dan poept ze er gewoon naast. Helemaal weghalen en ergens anders neerzetten lukt dus ook niet, want ze gaat er dan daar niet op. Ik heb elders in huis nog een bak staan, maar daar gaat ze gewoon helemaal niet op. Ook niet als de andere bak niet schoon genoeg naar mevrouw haar zin is.

Nu word ik een beetje wanhopig. Ik wil die bak echt uit mijn slaapkamer hebben en bovendien poept ze steeds vaker naast de bak, ook als de bak gewoon schoon is.... Plassen gaat wel goed altijd op de bak. Soms zie ik het natuurlijk ook pas 's avonds, als ik van mijn werk kom, paar x per week en dat is ook niet echt lekker in mijn slaapkamer.

Iemand nog goede tips om haar goed kattenbakgedrag aan te leren en haar huidige gedrag te veranderen? Misschien herkent iemand het en heb je nog een goede tip? Dit is mijn eerste poes, ik heb altijd honden gehad, dus vandaar beetje hulp gevraagd nu.

Ik ga volgende week op vakantie en dan breng ik haar bij een vriendin... stiekem een beetje met de hoop dat we haar kattenbakgedrag zo doorbreken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Opsluiten met bak

Vervelend dat ze niet goed geleerd heeft op de bak te gaan! Er zijn weinig dingen erger dan kattenpies en -poep overal in huis (nou ja, die van mij kotsen nogal vaak
Heb je de mogelijkheid de kat als je thuis bent veel op haar bak te zetten totdat ze daar wat doet? En als je weg bent, de kat opsluiten met de bak in de badkamer oid?
Heb je al contact gehad met de dierenarts? Misschien is er een medische oorzaak?
Succes!

Kattengedrag

Er kunnen allerlei redenen zijn waarom een kat moeite heeft met de kattenbak: staat die op de tocht, is er een apparaat wat te veel lawaai (voor kat) maakt, staat de bak te dicht bij de voerbak, is de hondengeur al versleten (maw wil kat z'n eigen geur verspreiden), heeft kat een blaasontsteking?
Onze huidige katten en de vorige vonden het heerlijk om op de kokosmat te plassen. Eenmaal die de deur uit en het probleem was verholpen. Maar er zijn ook wel wat truukjes om de bak aantrekkelijker te maken. [Ik zou overigens kat eerst goed leren op de bak te gaan en daarna eens kijken of het lukt om de vulling te veranderen.] Als je de bak schoonmaakt met ammonia of met bleek, vinden de meeste katten dat zeer interessant. Dus zoek een goede plek uit voor de bak en hang er Feliway bij (een gelukshormoon voor katten) voor de rust. En misschien inderdaad zoals Hans stelt, in 1 ruimte opsluiten. Maar dat werkt alleen als het geen stres oplevert. Overigens hier 2 bakken: een poep en een plasbak.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.