Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Marjolein

Marjolein

08-01-2013 om 23:49

Katten liefhebbers? Verharen.

Onze zwartwitte kat (geen ras) verhaart enorm. Eigenlijk altijd al, maar het lijkt of het steeds meer wordt. Ik borstel hem regelmatig, maar het lijkt of het niets helpt.
Zo erg dat je hem eigenlijk niet meer op schoot wil. Nu is het toch al geen schootkat, maar die 5 minuten levert 10 minuten kleding borstelen op.
Hoevaak borstelen jullie de kat? Wie heeft tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

09-01-2013 om 00:02

In de war?

Het is buitengewoon zacht voor de tijd van het jaar. Het kan zijn dat zijn systeem in de war is?
Ik moet opbiechten dat ik mijn katten nooit borstel. Ze houden dat zelf bij en zien er altijd mooi uit. Maar borstelen is op zich prima hoor. Je kunt er wel voor een deel mee voorkomen dat de halve vacht op de meubels blijft liggen
De ernst van verharen lijkt ook wel per kat te verschillen. Wij hebben er 5 en van twee katten lijk ik minder haren te vinden. Onze lapjeskat, met veel wit, is de ergste. Ik wil de katten alleen op schoot als ik in mijn 'kloffie' zit en dus niet in mijn gewone kleren, waarmee ik nog een keer naar mijn werk wil.

koentje

koentje

09-01-2013 om 10:25

Voor honden

is er de furminator; een speciale kam die gemakkelijk erg veel dood haar meeneemt. Ik weet niet of die voor katten ook geschikt is.

Jacquel

Jacquel

09-01-2013 om 11:47

Andere voeding

Mijn kat verhaarde zo erg dat ik altijd mijn speciale kattenkleren aandeed als ik thuiskwam.

Op kattenforums worden verschillende remedies aanbevolen. De ene is om ander voer te geven. Royal Canin wordt genoemd. Ook zijn er voedingsupplementen die verharen zouden tegengaan. Sommige mensen melden goede resultaten, al duurt het even voordat het merkbaar is.

Verharen is een bekend probleem en wordt daarom veelbesproken op kattenforums. Ik zou daar eens gaan kijken.

kan ook iets van vitamine gebrek zijn, hoe oud is hij ? En je kan het voer wat veranderen, royal canin heeft wel wat verschillende soorten voor goede vacht etc.

Hoi jacquel

zelfde gedachte

Marjolein

Marjolein

09-01-2013 om 13:32

Dank voor de tips!

Onze kat van zes miljoen noemen we hem wel eens. Hij heeft een dijk van een hart ruis en heeft toen hij 3 was blaas en nier problemen gehad. Sindsdien staat hij op speciaal voer van de dierenarts, sinds twee jaar afgewisseld met ook speciaal voer (grotere brokken) voor zijn tanden omdat hij een slecht gebit heeft.
Dus de tips voor het voer zal ik volgende keer met de dierenarts bespreken, ik durf daar niet zo gauw zelf wat aan te veranderen.
Verder zie ik dat jullie er ook speciaal katten kleding op na houden. Ik dacht dat ik de enige was
Ik zal inderdaad eens kijken op een kattenforum. Vaar eigelijk blind op OO, en zie terecht! want ik krijg fijne reacties waar ik wat aan heb!

Fiorucci

Fiorucci

09-01-2013 om 13:55

Furminator

Ja, er zijn ook katten furminators. Tip: op internet kopen, niet in de winkel, scheelt veel geld.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

09-01-2013 om 18:44

Ander voer of een eetlepel olie over de brokken.

Rosa van der Zanden

nathalie

nathalie

10-01-2013 om 21:57

Ligt aan de kat

De ene kat verhaart veel meer dan de andere, daar doe je niet veel aan. Mijn schoonzus heeft 2 katten, de een verhaart altijd enorm en de ander laat niks los. Zijn zussen, krijgen hetzelfde voer. Het is een verschil in soort vacht.
Die van ons is ook zo'n haarbal en krijgt goed Royal Canin voer. En net toen ik dacht, het valt al een tijdje wel mee, laten ineens sinds een paar dagen alle haren weer los lijkt wel. Het zal in de tijd van het jaar zitten. Hier ligt er standaard zo'n rood pluizenborsteltje in de buurt om kleren en stoffen bank af te vegen, het scheelt als je dat bijhoudt. Er ligt een schort onder het tafeltje bij de bank en als kat op schoot komt doe ik gauw dat schort om.
Verder hebben we het erg getroffen met kat, lief knuffelig en makkelijk, geen sloper, dus tja we nemen de haren maar voor lief.

Furminator

Is er voor katten ook. Zijn wel prijzig maar haal er regelmatig veel losse haren mee uit.
Verharen in deze tijd hoort er wel helaas bij.
Wij hebben er 6 dus tja elke dag effe zuigen/vegen.
Maar te veel kammen (elke dag) is ook niet goed. Dan stimuleer je de verharing alleen maar.
Ik doe ze 1 x per week max.
Gr Rymcke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.