Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kat

Kat

18-02-2015 om 16:15

Katten, hoe lang alleen laten?

Beste allen,
We hebben thuis twee lieve en gezellige buitenkatten, die erg van hun vrijheid genieten, maar ook vaak even komen knuffelen, en graag op schoot komen liggen. Ze lijken wel echt aan ons gehecht, komen aanrennen als we thuiskomen enzo. Ook kunnen ze het goed met elkaar vinden (het zijn broers, 2 jaar oud).
Wij gaan deze zomer op een hele lange vakantie. We zullen iets minder dan 5 weken weg zijn. Nu weten we niet zo goed wat we met ze moeten doen tijdens deze periode.
Ik heb rondgezocht naar pensions en asiels, maar daar word ik niet echt blij van. Kan me niet voorstellen dat onze katers zich daar goed zullen voelen. We hebben wel lieve buren die ze eten kunnen geven, maar ik ben bang dat ze dan te eenzaam zullen worden door te weinig aandacht, en zullen weglopen. Een andere optie zou zijn een officiële kattenoppas: iemand die betaald elke dag minstens een uur langskomt om te spelen en knuffelen (en dan maar hopen dat ze op dat moment ook thuis zijn....). Mijn man wil niet dat iemand tijdelijk bij ons in ons huis komt wonen, dus dat is helaas niet echt een oplossing.
Mijn vraag is dus: denken jullie dat een uurtje oppas per dag genoeg zou zijn om onze katers gelukkig te houden tijdens onze afwezigheid, of denken jullie dat 5 weken daarvoor te lang is?
Of kent iemand een heeeeeel fijn dierenpension in de buurt van Amsterdam die je echt kan aanraden?
(Of moet ik mijn man het mes op de keel zetten en een huisoppas gaan zoeken?)
Bij voorbaat dank voor het meedenken. We hebben een veel fijnere vakantie als we dit goed geregeld hebben.......
Kat

Wij waren vorige zomer ruim 6 weken weg...

En ik heb een paar weken logees gehad in huis. Idd voornamelijk voir de katten. Oma heeft een ruime week gelogeerd met haar zus, en de ouders vsn een goede vriendin zijn ook wezen logeren. Is me erg goed bevallen.

De rest vd tijd hebben de buren opgepast. Dat doen ze altijd...en als wij er niet zijn lopen onze katten daar gewoon a ga voor de broodnodige aandacht. Doen hun katten trouwens ook bij ons als zij op vakantie zijn. Bijna hetzelfde als iemand in huis....

Poes en pension zou ik niet doen. Worden katten over het algemeen erg ongelukkig van....

Ingrid

Barvaux

Barvaux

18-02-2015 om 16:49

maar

Dat uurtje per dag kun je dan beter door een buurvrouw laten doen die dat kan verdelen over de dag. Dus kijken of ze er zijn anders gaat ze zo weer weg.

Mikke

Mikke

18-02-2015 om 17:02

Gewoon

Wij gaan gewoon weg hoor, dat maakt onze kater echt niks uit, zolang hij maar eten en drinken krijgt. Onze huidige kat zien we in de zomer sowieso niet, die is dan hele dagen buiten, ook de oppas komt hem niet tegen. Alleen mijn moeder ziet hem wel eens als ze langskomt (die verwent 'm ook altijd enorm )

Het langste wat wij zijn weggeweest is trouwens ruim 4 weken. Pension wordt hij ongetwijfeld doodongelukkig van.

weglopen

Weglopen kan altijd. Ook als je een oppas hebt. Ook als je zelf thuis bent. Gewoon een chip laten plaatsen voor het geval dat. Het hele leven is een risico.
Hier lieten we de poezen 6 weken over aan voedselgevende buren. Ze kregen een overdekt mandje buiten en vermaakten zich wel. Ze waren in hun eigen omgeving en konden alleen niet bij ons binnen.

Kat

Kat

18-02-2015 om 17:08

Buurvrouw

Jullie bevestigen mijn gevoel over het pension. Hoe mooi ook, het is natuurlijk nooit zo fijn als thuis....
Barvaux, je hebt gelijk dat de buurvrouw vragen het meest praktisch is, maar ik durf haar niet te vragen om elke dag een uur op de bank te gaan zitten terwijl ik dat wel graag wil voor de katten.....
Ik denk dat het dan toch de professionele kattenoppas wordt, misschien aangevuld met een buurmeisje af en toe.
Ik vind het wel lastig hoor, ze zo lang alleen te laten!
Nog meer meningen en ideeën zijn van harte welkom!
Kat

amk

amk

18-02-2015 om 17:13

haha

eten geven en dan een knuffel als ze er zin in hebben is voldoende.

Wij hadden ook zo'n oppas die dan een uurtje bleef voor de poezen hun gezelligheid. Alleen de poezen vonden dat helemaal niet gezellig en zaten dat uur onder het bed ipv in het zonnetje er boven op. Ons gezin vinden ze fijn maar anderen hoeven ze niet.

Ik laat ze zowiezo rustig een lang weekend alleen met een grote bak brokken en meerdere waterbakken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-02-2015 om 17:23

Kun je geen buurmeisje inhuren

Voor het knuffelen?

Wij charteren daar altijd een buurtpuber voor.

Lusithania

Lusithania

18-02-2015 om 17:25

pension

Onze kat is sinds we haar twee jaar geleden uit het asiel haalden, in de zomervakantid naar een pension geweest. De eerste keer ophalen zullen wij niet snel vergeten. Mevrouw zat toch t schreeuwen in de auto. Ze heeft het er kennelijk leuk gehad. Ze kijkt ook af bij de andere katten. Ze komt terug met nieuwe houdingen en maniertjes.

karin

karin

18-02-2015 om 17:28

amk

Hoe lang liet jij je katten alleen? Wij zijn net twee nachtjes weggeweest en op de middelste dag is onze katten oppas geweest.
Ik durf nooit langer dan 1 nacht weg zonder oppas.

amk

amk

18-02-2015 om 17:50

lang weekend

= vrijdagochtend tot maandagavond, maar ook wel eens tot dinsdagmiddag.

Katniss

Katniss

18-02-2015 om 18:04

Pension

Mijn katten gaan voor langere vakanties naar een pension, dat gaat prima (maar kost wel wat). Voor weekends weg (vrij-ma) vraag ik iemand om ze elke dag eten te komen geven. Vijf weken alleen thuis zou voor die van mij echt zielig zijn. Ik denk dat ze daar ziek van zouden worden. Na een lang weekend willen ze al de hele dag op schoot. Dat doen ze niet bij de oppas, die vinden ze eng (net als alle vreemden die in huis komen), maar in het pension vinden ze wel heel gezellig.

Mijntje

Mijntje

18-02-2015 om 18:47

Wij

hebben ook ooit een 'professionele' poezenoppas gehad, een student die we vantevoren hadden ontmoet. Als een buurvrouw niet lukt is dit een optie, lijkt me toch prettiger voor ze dan ze naar een pension te doen (alleen als het niet anders kan). Eigen omgeving en elkaar is wel erg belangrijk voor katten.
Dan blijft het wel dat er een vreemde in je huis komt. Kan je geen buurmeisje betalen voor deze klus?

Kat

Kat

18-02-2015 om 20:44

Oppas

Ik denk dat zo'n pension misschien het meest geschikt is voor binnenkatten? Onze katten zijn heel veel op pad en ik denk dat ze zich heel naar zouden voelen als ze maar beperkte ruimte hadden (ook al zit er misschien een buitenverblijf bij....). Zelfs binnenhouden met oud en nieuw was een hele uitdaging. Stonden ze met z'n tweetjes miauwend met de voorpootjes tegen de keukendeur. Soms zou je willen dat ze konden praten
We hebben gelukkig een leuke buurtpuber, die hebben we al eens ingeschakeld, maar zij zal zelf vast ook nog een paar weken op vakantie gaan. Misschien kunnen we een combinatie maken met een professionele oppas. Ik heb al een leuke gevonden op internet. Mijn grootste angst blijft dat 4,5 week te lang voor ze is. Dat ze het na een week of 3 opgeven en op zoek gaan naar een gezelliger baasje. Dat zou voor mij het grootste voordeel van het pension zijn: dan weet je tenminste zeker dat je ze terug krijgt (hoewel misschien wel depressief en uitgehongerd..... Gaan we dus niet doen).
Wat denken jullie? Is 4,5 week te lang voor deze oppas/uurtje aandacht per dag constructie? Of hebben katten inderdaad geen besef van tijd?
Dankjulliewel trouwens, ben heel blij met zoveel reacties!
Kat

Lusithania

Lusithania

18-02-2015 om 21:45

Buitenverblijf

Onze poes gaat naar een pension waar ze dag en nacht naar buiten kunnen en de laatste keer ophalen lag ze nog heerlijk buiten in het zonnetje.
Of en hoe er buitenruimte is, is afhankelijk van het pension.

bieb63

bieb63

18-02-2015 om 22:04

Wij hebben ook 2 'broertjes' die veel buiten rondscharrelen. Mss vinden ze het ongezellig als wij op vakantie zijn, maar verpieteren doen ze niet m.i. We laten gewoon buren ze eten geven. Ze zijn verder samen. Een kat alleen is een ander verhaal denk ik.

Zus

Zus

18-02-2015 om 22:47

dochter

mijn dochter is zo'n buurtpuber . Wij hebben zelf heel lang katten gehad en nu sinds een paar jaar niet meer. Dochter is echter dol op katten en zit dan ook uren met zo'n beestje te spelen waar ze op past. Als je meerdere buurtpubers inschakelt, houden je katten het wel vol, hoor.

Hangt af van de buren/buurtpuber

Als je echt betrouwbare mensen kunt vinden in die periode (want het is zomervakantie, dus je bent vast niet de enige die weg is) zou ik ze liever thuis houden dan ze naar een pension doen. Omdat het buitenkatten zijn en ze samen zijn. Kunnen ze wel bij jullie naar binnen (kattenluikje)? Dat lijkt me wel belangrijk.
Ik heb vroeger als 'buurtpuber' gefungeerd, ging altijd prima. Twee keer per dag even eten geven/checken en als ik toevallig de kat(ten) buiten tegenkwam lekker kroelen. En later bij onze buren ook voor hun twee katten gezorgd. Opvallend was dat ze normaal helemaal niet op vreemden gesteld waren en ik ze ook nooit kon aanhalen, maar als de buren op vakantie waren kwamen de katten maar wat graag knuffelen! Dus ook voorzichtige katten kunnen als de nood aan de kat is prima voor hun knuffels bij anderen terecht!

Vergeet ik nog

Zorg wel dat je ook andere praktische zaken regelt: wat te doen als er iets mis gaat? Gaat buuf met ze naar de dierenarts? En willen jullie dat dan weten als er eentje ziek wordt/een ongeluk krijgt?Dierenartskosten moeten meestal direct betaald worden, wel iets om rekening mee te houden. Ik had van de buren ook altijd een telefoonnummer van haar vader, zodat hij igv ziekte of zo de knopen kon doorhakken...

guera

guera

19-02-2015 om 13:20

hangt enorm van de kat af

Ik ben een buurvrouw die weleens op kat van buurtjes past. Overigens vind ik zelf 5 weken wel heel lang. Ik vond het zelf altijd best gedoe ook in mijn eigen programma met weekendjes weg e.d Maar goed. De kat waar ik oppas is altijd pleitos. Echt dag en nacht. Die houdt niet eens van aaien en zit bij eigen baas nooit op schoot. Onze eigen poes is een bangerd. Ze gaat niet verder dan een blokje om. Soms blijft ze in de zomer een nacht weg maar dan zijn we meteen ongerust . Ze is een enorme kroelkont. Voor haar hebben wij dus wel oppas aan huis. Soms mijn ouders. Soms gewoon een gezin dat we regelen via huisoppas.nl. Tegelijk beetje inbraak preventie. Als wij niet langer dan een week gaan bv een tussendoorvakantie dan doen wij de kattenoppas die inderdaad een uur per dag komt. Als we een lang weekend gaan dan doen we met de buurvrouw.
Na de grote vakantie als er een vakantieoppas in huis is geweest is ze echt een beetje van slag. Ze is echt gehecht aan ons en de kinderen.
Dus jij kent je katten het best. Je kunt niet zomaar zeggen: maakt niet uit, ze vermaken zich wel. ...

Ava

Ava

19-02-2015 om 13:54

poezenoppas: buurmeisje?

Zelf heb ik geen ervaring met pensions maar mijn de twee katten van mijn schoonzus zijn er goed ziek van teruggekomen en een is daar niet te boven van gekomen. Pension, dat zou ik zelf niet daarom niet meer overwegen. Ligt misschien ook aan het soort pension. Er zijn vast mensen met positieve ervaringen bij bepaalde pensions. Maar katten zijn natuurlijk liever in hun eigen vertrouwde omgeving.

Doorgaans kunnen katten best een dagje alleen zijn maar als dat weken achter elkaar is, liever iemand die af en toe even blijft. Dat hoeft echt niet elke dag. Eens in de twee dagen, kan prima. Je hebt brokken en water dispensers. Is er geen puberend buurmeisje of een nichtje die dat graag voor jullie zou doen? Ik heb namelijk zelf moeite om een (onbekende) kattenoppas in de arm te nemen. En een buurmeisje kan dat vaak veel leuker en beter.

Soms de radio zachtjes aan voor een paar uurtjes, kan ook helpen. Feliway om de katten rustig (en blij) te houden, kan ook helpen. Variatie in het eten, iemand die af en toe komt spelen en ze buiten laat. Je kan de katten in korte tijd laten wennen aan een fluitje als ze wat lekkers krijgen, dan zijn ze namelijk ook zo weer binnen als de oppas weer weg wil. En katten kan je beter niet in 1 ruimte laten, hoe groot die ook is. Voor de afwisseling is toegang tot 2 a 3 kamers vaak genoeg. Tenzij ze uit verveling de dichte deuren gaan krabben. Dan zou ik wel alle deuren in het huis open laten.

Verwacht niet dat de katten dolblij zijn als je terugkomt. Sommigen vast wel. Wij hebben katten gehad die hun 'blijdschap' lieten blijken door in alle hoeken te gaan plassen nadat we terug waren en met hun rug naar ons toe gingen zitten. Ja, straf. Die waren letterlijk pissed-off. Slechts na 2-3 weken vakantie. Begrijpelijk ook wel want al die tijd mochten ze niet naar buiten. Hadden we maar Feliway gehad en iemand dei ze af en toe buiten liet. Feliway in de laatste weken is een beter idee (Feliway constant in het stopcontact gaat bij tussen de 3 a 4 weken mee). Dan zijn ze tenminste in een blije stemming tegen het eind.

En vergeet de vlooien niet: je wilt niet na thuiskomst een huis vol vlooien hebben. Behandel niet alleen de katten maar vraag ook of iemand af en toe stofzuigt en zo'n strip in het huis verplaatst (en de toegang daartoe voor de katten onmogelijk maakt). Onze katten hadden vlooienbandjes om maar we kwamen er achter dat dat de vlooienplaag in de vloedbedekking niet had voorkomen.

Heel prettige vakantie!

mama2

mama2

20-02-2015 om 12:14

Hier

laten we de katten idd thuis. Mijn vriendin en ik sluiten de vakantie op elkaar aan omdat we beide ook een hond hebben die dan bij diegene zit die thuis is. We hebben beide ook katten (wij 2 en zij 3). Ik merk inderdaad dat de katten minder bij komen liggen van haar als zij op vakantie gaan. Ik zit er dan ongeveer een uurtje per dag, maar speel dan even met ze en verschoon water/eten/kattenbak in die tijd. Gewoon de aanwezigheid zeg maar. Mijn 2 zijn een ander verhaal, maar dat zijn 2 perzen die normaal ook al in je kruipen. Zij is bij mij dus echt een uur per dag met ze aan het kroelen. Voor mijn katten komt ook om de dag mijn schoonzus even kroelen.

De katten van mijn buren, zijn er 3 en buiten katten, malen er helemaal niet om of ik wel of niet binnen kom. De vis heeft meer aandacht nodig daar geef ik dus enkel eten en drinken en laat ze naar binnen of buiten.

Het hangt dus een beetje van je kat af of ze verpieteren of niet. Met geen aandacht zouden die 2 van mij de hele straat bij elkaar gaan gillen...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.