Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

madelief

madelief

30-04-2015 om 15:13

kater vs poes

Onze lieve kater is helaas aangereden en overleden. Nu is zijn zusje zwanger en komt er weer een kitten in huis.
Stel dat we de keuze hebben tussen een mannetje en een vrouwtje. Wat zijn de verschillen?
Onze kater was lief en knuffelig maar ging wel ver weg waardoor hij dus is overreden.
Ik probeerde hem s' avonds altijd binnen te houden maar dat lukte niet altijd. Hij kwam soms ook wel een nachtje niet thuis.
Op zich prima maar dat verkeer is vreselijk natuurlijk.
De volgende kat binnen houden is voor ons geen optie.
Dat zou ik er bij mijn man zeker niet doorkrijgen.

Blijven vrouwtjes ook weg? Of blijven zij dichter bij huis. Ik lees ook vaak dat vrouwtjes minder knuffelig zijn. Klopt dat? Onze kater was rood. Die schijnen ook weer bepaalde trekjes te hebben?
Zijn er katten experts die antwoorden hebben op mijn vragen?

Groetjes!

Ulla

Ulla

30-04-2015 om 15:36

Castreren/steriliseren

Wat akelig dat jullie kater overreden is. Was jullie kater gecastreerd? Als je een kater laat castreren heb je wel een grotere kans dat ie dichterbij huis blijft. Volgens mij geldt hetzelfde voor een poes, een gesteriliseerde poes zal minder ver weg gaan. Natuurlijk uitzonderingen daargelaten.

madelief

madelief

30-04-2015 om 15:40

grcastreerd

Ja hij was met 7 maanden gecastreerd en met 12 maanden overreden. Hij heeft het bos aan de overkant ontdekt maar helaas niet het fietstunneltje...
Ik liet hem in de spits al niet gaan en hij had reflecterende halsband om. Maar is toch verblind denk ik.

Lusithania

Lusithania

30-04-2015 om 16:02

Hier

Het maakte hier niet uit of het katers of poezen waren. Zeker in de zomer gingen ze vaak 's nachts op stap.
De rode kater was hier het knuffeligst/schootliggerig. De poezen wilde wel heel graag aandacht en bij je in de buurt zijn maar waren geen schootkatten.

Ulla

Ulla

30-04-2015 om 16:28

Geen buitenkat

Dan zou ik toch geen buitenkat meer willen. Als je dicht bij verkeer woont, bedoel ik.

neteret mut

neteret mut

30-04-2015 om 17:07

poes

de poezen die wij hebben/ gehad hebben zijn net iets meer thuis en de meesten blijven geen nachtje weg. Echt veel op schoot liggen is er maar 1, de anderen liggen wel graag in de buurt (bv op een kussen op tafel terwijl de zonen gamend ernaast zitten). De kater die we nu hebben (een jaar of 12) is vaak nachtenlang weg en daarna heel knuffelig, 10 min. lang om daarna ergens te gaan liggen slapen. Ik kan me niet herinneren dat de vorige katers ook zo vaak en lang weg waren, het hangt ook een beetje af van waar de kat opgegroeid is (deze kater op een boerderij waar er niet naar omgekeken werd, alle vrijheid om te gaan en staan waar hij wilde) en wat het karakter is.

madelief

madelief

30-04-2015 om 18:07

De weg

De weg is eigenlijk de hele andere kant op. De katten van de buren die gaan nooit zover en komen die weg dus ook niet tegen. Dat is juist zo lastig, hij was echt wel ver uit de buurt. Daarom wil ik ook graag weten of er verschil is zodat de volgende niet zover uit de buurt gaat....

Ulla

Ulla

30-04-2015 om 18:14

Nooit zeker

Jammer dat je het niet van tevoren kunt weten, zelfs wanneer ze uit hetzelfde nest komen kunnen ze heel verschillend zijn. Misschien is er een bepaald ras dat dichterbij huis blijft (ragdoll?).

Mieke

Mieke

30-04-2015 om 18:22

Raskatten

De meeste raskatten lopen nooit vrij rond buiten. Onze twee katten blijven altijd in de tuin. Wij hebben de tuin afgegaasd. Boven op de schutting een randje gaas naar binnengebogen. Heel handig. Onze katten blijven binnen en wij hebben nooit meer vreemde katten in de tuin.

Wij willen niet dat onze katten weglopen, doodgereden worden of gestolen worden.

Anne Carin

Anne Carin

30-04-2015 om 18:49

Tip

Wat ik altijd met al mijn katten gedaan heb, en nog doe: ik geef ze 's avonds laat (10 uur/half 11) pas hun eten wat zij het lekkerst vinden. Dat is een hele goede drijfveer voor ze om 's avonds binnen te komen. De poes die ik nu heb zit meestal om een uur of 8 al klaar. Mijn vorige poes was vaak nog buiten maar wel in de buurt en kwam snel aanrennen als ik haar floot. Dat fluiten heb ik ze ook van begin af aan aangeleerd. Ik fluit altijd als ze eten krijgen dus na verloop van tijd weten ze dat precies. Mijn vorige poes was een echte buitenpoes, veel buiten en bleef ook uren weg. De poes die ik nu heb komt regelmatig weer even binnen wandelen of ligt gewoon in de tuin. Dat heeft meer met karakter te maken denk ik dan met kater of poes zijn.

Buitenkater

Wij hadden ook zo'n buitenkater. Die was aanvankelijk wel 's nachts binnen maar dat gaf regelmatig een herrie binnen omdat kater wilde spelen op ongelegen tijden en slapende poes zat te porren, die boos werd en begon uit te halen, een kattengekrijs. Dan deed ik hem wel naar buiten.
Maar ik heb de kinderen wel verteld dat dit het risico is. Je gunt zo'n dier een echt katten- en katerleven maar in een enkel geval loopt dat fout af. Maar dan hebben ze wel genoten van hun leven.
Want het is natuurlijk niet gezegd dat de volgende kater weer onder een auto omkomt.
Onze kater kreeg helaas een ziekte en kreeg toen een spuitje. Ook erg, want het diertje was nog geen tien jaar oud. Kan ook gebeuren.

Pien

Pien

30-04-2015 om 21:39

De mijne...

Je zou een kopietje van de mijne moeten hebben. Dat is een gesteriliseerde poes, we hebben haar vanaf dat ze 3 was, ze is nu 12. Daarvoor woonde ze bij onze buren, dus is opgegroeid in onze buurt. Ze gaat alleen maar een blokje om en steekt nog geen straat over. De enige keer dat haar iets mankeerde en ik gebeld werd dat ze met een zere poot in een speeltuintje verderop zat, moet ze zijn opgejaagd.
Ze ligt de hele avond op schoot. Heerlijk beest. Maar ja, je weet het niet van tevoren...

bieb63

bieb63

30-04-2015 om 21:52

mijn ervaring

Los van wel of niet 'uithuizig' zijn, is dat poezen 'kattig' zijn en katers 'poezelig' (lief en aanhankelijk)....

Margo

Margo

30-04-2015 om 23:59

Hier

Hier gewoon binnen, een houtwerk met netlijn ertussen aan de keukendeur zodat er een frisse neus gehaald kan worden maar ze niet kunnen weglopen.

Gewoon van kitten af binnen gehouden, ze weten niet beter en zo heeft niemand er last van, kans van stelen is erg klein, weglopen en doodgereden worden lukt ook niet.

Mixer

Mixer

01-05-2015 om 00:05

Hier ook...

Afstandelijke poezen en knuffelige katers. Ik zou zelf zeker voor 'n kater gaan, er komt bij mij geen poes meer in!

Zowel kater als poes bleven hier lang weg. Bij allebei ligt het record op weken aaneengesloten van huis zijn (5 weken voor de poes, de kater zien we de hele zomer niet binnen, maar die loopt dan nog wel z'n rondje in de buurt). Om het verkeer hier maak ik me geen zorgen, maar onze kater is wel zo onhandig dat hij al een paar keer (zwaar)gewond is geraakt buiten. Poes ook trouwens. Toch zou ik ze niet binnen willen houden, ik heb zelf nog geen katten gehad die daar gelukkiger van werden.

Anne Carin

Anne Carin

01-05-2015 om 09:25

niet

Ik heb niet de ervaring dat katers altijd lief en poezelig zijn en poezen kattig. De poes die ik nu heb, 6 jaar oud, is afkomstig uit het asiel en is een super lieve knuffelige poes. Wordt heel graag geaaid, ligt graag op schoot en komt altijd naar je toe als ze binnenkomt om je een heleboel kopjes te geven. Ook in het asiel waar ik als vrijwilliger werk zie ik zeker niet dat de katers altijd lief en aanhalig zijn en de poezen kattig. Naar mijn idee is dat veel meer afhankelijk van het karakter en de levensgeschiedenis van de kat. Dat is ook het voordeel van een kat uit het asiel: bij een volwassen kat is het karakter al bekend en kun je dus een heel gerichte keus maken! Als je bij een goed asiel bent kunnen de medewerkers je daarin ook goed voorlichten en zullen ze je geen kat aansmeren die niet past bij jouw wensen en situatie.

Ulla

Ulla

01-05-2015 om 10:09

Asielkat

Dat vind ik ook een goed idee.
En Mixer, hoe zijn jouw katten gewond geraakt dan?

Kittekat

Kittekat

01-05-2015 om 10:49

Hier

Veel katten gehad. De ene kater was een autist. Kwam bijna nooit knuffelen en zeer uithuizig maar toch lief. Nu heb ik een hele lieve, beetje domme, zeer knuffelige rode kater. En 3 poezen die ook heel lief en knuffelig zijn. Als het donker wordt dan klap ik in mijn handen en dan weten ze dan komen ze aanrennen. Eten geven na het klappen werkt goed. Ik laat ze alleen in de tuin naar buiten en niet aan de voorkant waar auto's rijden. Ze gaan wel naar de tuinen van de buren maar gelukkig niet op straat.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-05-2015 om 11:36

Het verschilt per dier

Maar onze ervaring is ook wel dat katers knuffeliger zijn. Maar ook meer uithuizig. Maar dat poezen er ook wat van kunnen.

Onze huidige poes loopt overigens braaf een rondje door de tuin en komt dan weer gauw naar binnen, maar dat is ook meer het type held op sokken. En absoluut geen knuffelkat. Op schoot zitten kan net, maar vooral niet te intiem. Haar pleegzus darentegen kroop het liefst zowat in je. Die zat al op je schoot voor je zat. Naar buiten gaan was veel te veel gedoe.

Totaal 5 poezen en 1 kater in huis gehad, en echt waar ze waren allemaal verschillend. Net mensen wat dat betreft.

Niny

Niny

01-05-2015 om 14:25

Hier knuffelige poezen

Wij hebben twee poezen, die allebei graag op schoot liggen of gewoon in de buurt zijn. Ze gaan wel graag naar buiten en de ene blijft ook wel eens een hele nacht weg (en wekt dan onze zoon om half zeven...).
Hiervoor hadden we een kater die weinig van mensen moest hebben, behalve van mijn man. Je weet het gewoon niet van tevoren.

Tine

Tine

01-05-2015 om 15:11

Karakter

Het karakter bepaalt meer dan het geslacht. Wij hebben een hele knuffelige kater die af en toe even buiten is maar nooit ver weg gaat, de poezen van twee verschillende buren zijn echt straatschuimers en houden niet van teveel aan hun lijf zitten. Op schoot zitten, nou soms dan even. Maar het kan net zo makkelijk andersom zijn.
Het asiel waar de onze vandaan komt zei ook dat katers meer kans op knuffeligheid bieden dan poezen, maar Anne Carin heeft die ervaring weer niet.

Hadewich

Hadewich

01-05-2015 om 17:08

zekerheid heb je nooit...

Wij hadden een erg felle, niet-knuffelige buitenkater. Helaas ooit verdwenen, nooit meer gezien.

We vonden dat felle wel leuk, dus in het asiel een poesje (8 maanden toen) uitgezocht dat ook zo'n felle haaibaai was. Ze was amper een kwartier bij ons in huis en lag al heel relaxt in de wasmand...Ze bleek dus een theemuts/kussentje-op-de-bank/enorme knuffelpoes te zijn!

Fiorucci

Fiorucci

01-05-2015 om 20:11

Mieke

Dat is meer geluk dan wijsheid, ik heb katten gehad die toch echt wisten te ontsnappen met een dergelijke constructie in de tuin..

Mieke

Mieke

01-05-2015 om 20:22

Fiorucci

Eentje is een houdini, de ander niet. De houdini zit in een tuigje aan een lijn. De ander loopt vrij rond in de tuin.

Gaat ook prima. Ik heb nog nooit gemerkt dat de aan een lijn vastzittende kat ongelukkig is.

Bij de fokker ging het altjd prima. Daar probeerde geen enkele kat te ontsnappen. Maar ja, wij kozen Houdini.

Fiorucci

Fiorucci

01-05-2015 om 21:25

mieke

Haha, fijn he, je denkt dat je katten hebt...zijn het slingerapen!!
Wij bouwden ooit een kattenren voor onze siamees, ik kende zoveel fokkers
die zo zonder problemen hun katten hielden. De onze dacht daar anders over, en organiseerde soloconcerten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.