Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

MamavanSenH

MamavanSenH

22-11-2015 om 15:15

Kat in huis en decoratie

Oké, onze kat is blijkbaar oost Indisch doof, eigenwijs, brutaal, ADHD of alles tegelijk maar sinds we haar in huis hebben kunnen we niets meer neerzetten. Alle decoratie die we hadden (kaarsen, planten, beeldjes) hebben we moeten weghalen want dat ging kapot. En toen onze dochter vorige maand in het bos allemaal kastanjes, dennenappels en mooie herfstblaadjes had gevonden en we die als een soort herfsttafel wilden neerleggen lag er na een dag niets meer op de tafel maar alles verspreid door het hele huis.

Op internet zijn tientallen tips te vinden. Spray met een vieze geur: onze kat vind het blijkbaar niet vies genoeg. Aluminiumfolie: loopt ze gewoon overheen. Eindeloos corrigeren of de plantenspuit: werkt op dat moment, maar een paar minuten later doet ze het gewoon weer. Zij is een hardere volhouder dan wij en wij zijn natuurlijk ook niet 24 uur per dag in de woonkamer om te corrigeren. Even naar de winkels of gewoon 's nachts slapen en ze haalt buiten ons zicht alles gewoon weer overhoop. Want ja, dan zien we het niet dus kan ze ook niet gestraft worden.
Positief afleiden: geen effect. Dus tot nu toe is het enige wat steeds werkt alle decoratie gewoon weghalen. Met speelgoed van de kinderen gaat het overigens hetzelfde. Ik kom blokken en puzzelstukjes tegen op de gekste plekken.

Maar goed, nu komt de kerst eraan. En het zou toch wel gezellig zijn als we de kerstboom kunnen opzetten, kerstdorpje en kerststal neerzetten op een tafeltje en verlichting langs de ramen. Maar dan moeten we eerst een manier vinden om de kat te corrigeren die wel werkt.

Het is nog een jong beestje en erg speels dus ik hou er ook rekening mee dat het nog heel lang duurt voor we iets kunnen neerzetten en hoop maar dat het minder word als ze ouder word. Maar ik wil nog wel iets proberen.


Katniss

Katniss

22-11-2015 om 15:23

Succes ermee

Hier hebben we ook geen decoratie meer. Ik heb nog wel een kunstboom geprobeerd, maar die braken ze net zo hard af als een echte. Als ik wel eens bloemen of een kerststukje krijg, zet ik die op de slaapkamer als we niet thuis zijn. Anders vind ik het in snippertjes door het hele huis.
Een van de katten hier is zo erg dat ik zelfs geen bestek in de gootsteen in de keuken kan laten liggen. Daar gaat hij mee vandoor. Ik heb wel eens een vleesmes achter de voordeur gevonden. Ja, dat is leuk binnenkomen (en schrikken ook, want het had goed mis kunnen gaan). We missen ook nog drie vorken, ik ben er al eens een onder de trap en op zolder tegen gekomen.

Miauw

Miauw

22-11-2015 om 15:50

opgeven

1.Opgeven, de meeste katten zijn niet op te voeden.
2.Accepteren net zoals je bij kleine kinderen doet als ze erg hardnekkig zijn.
3.Aanpassen. Hier gewoon een kunstboom, ze liggen er heerlijk IN te slapen. Soms ligt de top los in de kamer, dan zet ik m er weer op. Ballen alleen nog maar van plastic zodat ze niet kapot gaan als ze hockey willen spelen.
4.Perfectie afschudden: wat niet mogelijk is is niet mogelijk; je roeit met de kerstballen die je hebt.
5. enige doeltreffende oplossing is kat en kinderen op marktplaats zetten.

Kattenliefhebber

Kattenliefhebber

22-11-2015 om 16:23

boom

Katten zijn gek op alle geuren, schaduwen, bewegingen en geluidjes uit zp'n boom. Eerste jaar katten en die boom was in no time om. Dat hou je echt niet zomaar tegen. Of je moet de kat niet in die ruimte toelaten. Maar je kan ook even een paar jaar wachten, als het hormoonverhaal over is en ze uit de kattenpuberteit zijn. Dan worden ze theemutsjes.

Tja, dat hoort er bij

Dat hoort toch wel bij een jonge kat, denk ik zo. En sommige zes jaar oude katten zijn nog steeds zo... Hier inderdaad geen breekbare decoraties meer op plaatsen waar de katten bij kunnen, ik heb een plank in de boekenkast met fotolijstjes etc. waar ze niet in kunnen, en een kunstkerstboom die je gewoon weer rechtop kunt zetten.
Ik ben al lang blij dat die van ons niet geïnteresseerd zijn in ons eten, mijn moeder kan niet eens een brood op het aanrecht laten staan zonder dat de kat er mee van door gaat. En de gordijnen hebben ze ook altijd met rust gelaten, dus ik heb geluk

MamavanSenH

MamavanSenH

22-11-2015 om 16:28

Haha!

Die kooi om de boom op dat plaatje. Ik zei dat vanmiddag nog: we zetten er gewoon een hek omheen.

We hebben al jaren een kunstboom en sowieso plastic versiering maar dat voorkomt natuurlijk niet dat we iedere dag de versiering weer moeten verzamelen en er terug in hangen . Kan leuk zijn, iedere dag de kerstboom opnieuw versieren. Maar ik denk dat het toch gaat vervelen.

Ik heb heel lang geleden een kat gehad die niet naar de kerstboom (en andere decoratie het hele jaar door) omkeek. Maar dat was een oud sukkeltje die 23 van de 24 uur per dag sliep. Geen actief jong beestje dat 23 van de 24 uur per dag wakker is . Hele nieuwe uitdaging dit. Geeft wel hoop dat het vanzelf stopt als ze bejaard is. Duurt alleen even.

Ondanks dat kom ik een hoop huishoudens tegen mét (relatief jonge) kat én kerstboom. Dus het moet toch te doen zijn op één of andere manier om dat beestje te leren dat ze er niet aan mag komen. Of hebben die andere mensen gewoon een brave kat en ik een hyperactief wezen?

MamavanSenH

MamavanSenH

22-11-2015 om 16:30

Oh eten en gordijnen

Daar hebben we het maar niet over... Gordijnen zijn klimrekken en eten is weg als ik alleen maar even niet keek omdat mijn ogen wel eens moeten knipperen .

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-11-2015 om 18:14

Oh echt zeg

Ik lig hier naast de bank van het lachen: een manier vinden om de kat te corrigeren die werkt? In de 25 jaar dat wij hier katten in huis hebben heb ik er nog geen kunnen vinden. Hoor het heel graag als het jou wel gelukt is

Een troost: het wordt inderdaad minder. Hier rolt af en toe nog een knikker door de kamer en als ze heel veel zin heeft een stukje Playmobiel. Maar veel meer krijgt onze 12 jarige theemuts niet meer voor elkaar.

Vroeger had ik enkel plastic ballen in de boom en liet ik de onderste 3 rijen takken leeg.
Begrijp ik het goed dat het jou wel lukt om je kinderen ervan af te laten blijven??? Dat vind ik al heel wat!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-11-2015 om 18:20

En ja

Het ligt echt aan de energie van je kat. Jij hebt er blijkbaar eentje van het type ADHD getroffen... Wij hebben er ook zo een gehad en die rende rondjes door de kamer alsof ie aan Shorttrack deed. Gek beest.

MamavanSenH

MamavanSenH

22-11-2015 om 18:45

De kinderen

Tja, of die eraf gaan blijven weet ik nog niet want de kerstboom staat nog niet . Vorig jaar was H nog niet geboren met kerst. S wel en die bleef er netjes af, maar dat is echt geen ondernemend type. Zal zelden zomaar aan dingen zitten dus ik denk dat het dit jaar leuk is met versieren en daarna gewoon oké voor haar dat dat ding er staat. We gaan het zien

Precies zo'n kat inderdaad.. Zo eentje waarvan je je afvraagt of ze niet een keertje moet gaan slapen. Dat gaat dag en nacht door, dat vliegen door het huis. Ze vangt alles wat beweegt en als er een keer niets beweegt dan gaat ze wel achter een denkbeeldige muis of vlieg aan.

Ach, dan dus geen kerstboom dit jaar waarschijnlijk. Of misschien ergens heel hoog of toch echt dat hekje erom. Zou zo leuk zijn als ik dat kale huis eens kon opvrolijken met gezellige dingen op de tafel en het dressoir maar dat moet dan nog even wachten..

Gewoon accepteren

Wij hebben ook een nogal 'speelse' kat. Maar ik houd er toch maar beperkt rekening mee. Ze vind vooral de hangers onderin de boom leuk om tegen aan te tikken maar dan jaag ik haar daar weg. Soms valt de boom om, je kunt niet steeds opletten, maar het is een kunstboom en als er eens iets stuk gaat des te beter. Mogen we misschien weer eens iets nieuws kopen.

Miauw

Miauw

22-11-2015 om 18:59

hier

zorg dat je ballen strak zitten. Met kleine lusjes en doe ze dan ver naar achteren op de tak. Dus niets aan de punten hangen, want die vliegen er idd snel af.
En gebruik je haakjes, knijp die dan flink fijn, dan zitten de ballen ook strak.
Joh gewoon doen, waarom zou je je tegen laten houden door een kat die gek is op hockey maar het dit jaar niet voor elkaar krijgt de ballen er uit te slaan!

Jamie

Jamie

22-11-2015 om 19:10

tafel

Ik zou dan zo'n glazen salontafel kopen met ruimte eronder. Dan kun je daar in ieder geval van alles uitstallen (herfst, kerst etc).

glazen tafel

Met kleine kinderen zou ik toch geen glazen tafel aanschaffen.
Misschien een staande driekwarthoge vitrinekast met plexiglas of zo.
Of een paar bovenkeukenkastje van Ikea en dan op ooghoogte hangen.

Hier staan die prutsdingen nog te vaak op de vensterbank maar ook inderdaad in doorzicht buffetkastjes of vitrines, niet van glas.

Jamie

Jamie

22-11-2015 om 19:57

Annej

De rand is meestal van hout en net zo scherp als die van een gewone houten tafel waar je de hoekjes nog voor kunt beschermen.

Inderdaad Jamie

Ik had mijn glazentafel weggedaan en een massief houten salontafel maar geen beschermers, dus dat gaf wel een snee na een onverwachte valpartij van een 2 jarige.

MamavanSenH

MamavanSenH

22-11-2015 om 20:46

Glazen tafel

Hoe moet ik dat voor me zien, spullen uitstallen onder de tafel? Dan gaat de kat er toch net zo hard mee aan de haal?

plant?

Heb je nu een wat grotere plant in huis waar de kat wel afblijft? In dat geval kun je de kerstversiering ook daar in hangen natuurlijk. Zo hebben wij wel eens een kerst-olijfboompje gehad. Als dat niet symbolisch is!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-11-2015 om 21:06

Een tafel die rondom dicht is?

Denk ik dat ze bedoelen.

Ik zou die boom wel opzetten, maar dan een kunstboom met onbreekbare ballen. Kan dat beest wat energie kwijt.

In het ergste geval vind je her en der een bal en gaat ie een keertje om. Ach dat geeft ook nik, toch.

Hier

Hier een simpele oplossing: katten uit de huiskamer als wij er niet zijn of naar bed gaan. En als straks de kerstboom staat gok ik dat we de jongste kat er een paar keer uit moeten vissen. Zolang ie nog speels is gaan de mooiste kerstballen maar even niet in de boom....

Jamie

Jamie

22-11-2015 om 21:40

tafel

Je hebt tafels met dus een glasplaat waar je doorheen kunt kijken. Onder de glasplaat zit dan een bak waar je spullen in kunt doen.

Kattenliefhebber

Kattenliefhebber

22-11-2015 om 22:14

Geluid

Als de kat in de buurt van de boom komt, heel even de radio heel hard aan doen.

En ballonnen in de buurt van de boom. Voor onze oudste werd geboren stopten we ballonnen in het bedje om de katten af te schrikken. Dat heeft wel goed geholpen (een paar ballonnen zijn ook afgegaan), bij de onze (non-adhd katten).

Ballen vastzetten

Ik hang de ballen altijd in de boom met van die haakjes die je per honderd voor nog geen euro bij o.a. de Marskramer kan kopen. Die zijn buigzaam, ik wind het uiteinde twee keer om de tak heen, dan blijven ze prima hangen. Het aftuigen kost t.z.t. alleen wat meer tijd.

skik

MamavanSenH

MamavanSenH

23-11-2015 om 09:49

Nou

Ik ga het gewoon proberen dan over een weekje. Een plant hebben we niet (meer) in huis, die zijn er allemaal uitgegaan juist omdat de kat de planten sloopte en op at . Maar als alle ballen het hele huis doorgaan hou ik ermee op, elke dag opnieuw de boom versieren is de eerste dagen vast leuk maar daarna niet meer.

ik zou knettergek worden

met zo'n ondernemende alles verstorende kat in een gezin met twee ukkies. Dan ging die kat toch echt naar een nieuw adres hoor. Je kunt ook teveel van een mens vergen.

MamavanSenH

MamavanSenH

23-11-2015 om 10:14

Ons derde kind

Onze kat is ons derde kind. En aangezien de kinderen ook niet naar een nieuw adres gaan, gaat de kat dat ook niet

oke oke

als de kat jullie derde kind is, dan is dat zo. Dus dan wordt het een kerst met katvriendelijke decoraties. Hang een krans aan het plafond, steek energie in kerstmobiles, allemaal op hoogten waar hij echt niet bij kan.
Lichtjessnoer bovenop een hoge kast.
Kersttak met lichtjes aan de muur in plaats van een kerstboom.

En dan maar geen kerststal. anders loopt Jozef in no time met de wijzen uit het Oosten de keuken uit.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-11-2015 om 10:25

That's the spirit!

Die ballonnen kon nog wel iets zijn.

Moet nou ineens denken aan de tijd dat oudste klein was. Wij hadden er toen een die het liefst in de box of kinderwagen kroop. De kinderwagen stond al een tijdje in de woonkamer voordat oudste er was. En die heb ik helemaal kunnen uitwassen na de geboorte. Vol met kattenharen.
Toen jongste er eenmaal was, maakte ik iedere avond een complete antikatstellage in de box, maar niets hielp. Dat beest zag het gewoon als een leuke uitdaging om toch maar weer een gaatje te vinden waardoor hij wel prinsheerlijk in de box kon liggen.

En nee, ook geen moment overwogen om onze huistijger de deur uit te doen. Die hoorde er gewoon bij. Wel nam ik hem altijd mee de kamer uit als oudste in de box lag en ik even wegliep. Dat beest was 7 kilo, moest er niet aan denken dat ie gezellig erbij zou gaan liggen in de box.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.