Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Roosje Katoen

Roosje Katoen

17-10-2011 om 12:43

Kapla: hoeveel stukjes?

Mijn zoon van bijna zes wil graag kapla. Hoeveel plankjes heb je dan nodig om iets leuks te bouwen? En moeten er ook gekleurde bij? En zo'n voorbeeldboek? Ik hoor het graag van de ervaringsdeskundigen!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Asa Torell

Asa Torell

17-10-2011 om 13:42

Hangt er van af

Ik denk dat het er van af hangt hoe je kind speelt. Hier twee 'verhaalspelers', de bouwwerken zijn vrij eenvoudig en staan altijd in dienst van een fantasiegeheel. Bijvoorbeeld worden er dierentuinen, garages, stadions etc mee gebouwd. Vaak wordt ook nog gecombineerd met andere speelsystemen zoals lego, duplo, andere blokken, etc. Hiervoor is de 'kleine' doos met 200 blanco stukjes die wij hebben meer dan afdoende.
Maar voor iemand die zich echt uit wil gaan leven op bijzondere architectuur lijkt me een grotere doos of spul met kleur eventueel wel leuker. Als je het niet zeker weet zou ik wel met die 200 stukjes beginnen, dan merk je wel of het aanslaat, en het is genoeg om al wel wat leuke dingen mee te bouwen.

200 stukjes

Hier een set van 200 stukjes. Lijkt me prima om mee te beginnen. Het lijken er heel veel, maar bij een beetje bouwwerk heb je ze al snel allemaal nodig dus met minder zou ik niet starten.

Chris

Starten met 200

ik zou starten met een basisdoos van 200 blanke stukjes. Daar zit volgens mij een foldertje met voorbeelden bij. Daarna kun je altijd nog uitbreiden met een extra basisdoos en met kleuren.

Na een aantal jaren (verjaardagen, sinterklaas, zwemdiploma's...allemaal gegeven door oma) zitten we nu op 2 x 200 blank, 40 groen, 40 geel, 40 blauw, 40 rood, 40 turqoise (geloof ik). In totaal in elk geval 600 en daar kun je echt geweldige bouwwerken mee maken.

groetjes van Purk

Roosje Katoen

Roosje Katoen

17-10-2011 om 19:52

Mijn zoon is ook nogal een fantasiespeler en voorlopig zie ik hem eigenlijk ook nog niks namaken. Ik begin dus gewoon met 200, zien we daarna wel weer verder. Bedankt voor jullie reacties!

Tink

Tink

17-10-2011 om 21:42

Hier ook basisdoos + kleuren

We hadden al een tijd een basisdoos met 200 blanke houtjes, en hebben afgelopen Sinterklaas een paar dozen met rood, blauw, geel en groen erbij gekocht. Ik denk dat we op ongeveer hetzelfde aantal uitkomen als Purk.
Met die 200 hadden ze vaak net te weinig, zeker als ze ieder voor zich aan het bouwen waren. Daar is nu geen sprake meer van.

Valkyre

Valkyre

19-10-2011 om 01:49

Jammer

Ze waren in de aanbieding bij de DDD van de Bijenkorf, jammer dat dat al geweest is! Ik heb ze toen op de vierde dag (de uitverkoop van de DDD dus) gekocht. Er was al 20% vanaf, en van het restbedrag ging nog eens 20% af. Als ze het leuk vinden: volgende herfst de folders in de gaten houden, want de meeste merken hebben elk jaar een aanbieding!

groet, Valkyre

Valkyre

Valkyre

20-10-2011 om 15:05

Aanbieding!

Alleen op do 20, vr 21 en za 22 oktober: €34,- voor een set Kapla van 200 plankjes. Het is een "internet-only aanbieding van Bart Smit. Ik weet niet of ze verzendkosten rekenen, maar dan nog: zo'n set kost normaal rond de €45,-

Groeten, Valkyre

Valkyre

Valkyre

21-10-2011 om 11:00

Hmmm

Ik heb het voor €32,- gekocht. Maar bij de Bijenkorf kost het standaard €49,94!

Groeten, Valkyre

Iris

Iris

23-10-2011 om 17:15

B-blocks

Wil je echt kapla? Er is een goedkoperen variant, B-blocks. Kun je online bestellen. Hoe meer latjes hoe beter. Er zit ook een voorbeeldboekje bij. Kijk maar op hun site. Even google-en

Roosje Katoen

Roosje Katoen

23-10-2011 om 20:06

Weet ik niet

Is dat dezelfde kwaliteit? Of zijn plankjes gewoon plankjes?

Ik heb bijvoorbeeld ook wel eens van die neplego gekregen maar daar werd ik eerlijk gezegd niet blij van. Maar ik weet niet of dat voor Kapla ook geldt.

Ik ken b-blocks niet

Maar Kapla wel. De plankjes zijn allemaal zeker weten precies even groot, dik, lang etc., en ze "plakken" een beetje. Weet niet hoe ze dat gedaan hebben, op zich voelen ze vrij glad aan maar ik denk dat ze toch een piepklein beetje opgeruwd zijn of zo. In elke geval vergemakkelijkt dat het bouwen, zeker als ze schuin moeten blijven liggen of zo.

Stukje geschiedenis

Gewoon leuk voor de weet:
Kapla= Kabouter Plankjes. toevallig uitgevonden door een nederlandse houtenvloerenboer. Zijn kinderen wilden graag bouwen en zo maakte hij van restjes hout uit zijn toko, splintervrije houten plankjes. Vrienden vonden het top en wilden het ook..... en zo is de kapla geschiedenis geboren En vooral niet weg te denken uit ons huis. wij hebben ook een grote doos, en een paar kleine met gekleurde plankjes.
Bblocks zijn ook gewoon bij www.kapla.nl te verkrijgen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.