Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

kan je cakebeslag een tijdje laten staan?

Voor dochters verjaarstractatie moeten cakejes worden gebakken, en wel zoveel dat het niet op éen bakplaat past. Nu kan ik twee platen tegelijk in de oven schuiven, maar ik ben daar eigenlijk niet dol op, bang dat de bovenste plaat te bruin en de onderste te bleek wordt, ondanks de heteluchtstand (die zou ik dan maar wel aanzetten). Halverwege de platen wisselen is ook niet aan te raden vermoedelijk, ik ben tenminste opgevoed met het idee dat bij het bakken van een cake de oven tussentijds absoluut niet open zou mogen, omdat dan de boel inzakt.

Kan cakebeslag even blijven staan, zodat ik eerst de ene plaat bak, en daarna de andere? Of gaat de lucht er dan deels uit?

Ik heb wel eens eerder meerdere bakplaten van iets echter elkaar gemaakt, maar dat ging dan om zandkoekjes en die rijzen niet (ik heb toen wel geleerd dat te warm deeg de koekjes doet uitlopen - maar dat terzijde).

Iemand hier ervaring of tips? Of doet iedereen hier alleen maar gezonde tractaties zodat dit probleem zich nooit kan voordoen ?

Groeten,

Temet

Tine Winkel

Tine Winkel

17-03-2017 om 11:25

als je 2 platen tegelijk

in de oven schuift, kun je toch de plaat die het eerst klaar is (waarschijnlijk de bovenste) er gewoon uithalen als ie klaar is en 5 of 10 minuten later de 2e?

maar volgens mij kun je het beslag ook wel even laten staan, hoor.
ik zou ze er dus wel gelijktijdig inschuiven, maar dat is gewoon omdat ik geen zin heb om er zo lang mee bezig te zijn

Li

Li

17-03-2017 om 12:01

tja

wij trakteren altijd op biologische wortels, dus ik zou het niet weten! (grapje hoor, maar ik weet het echt niet).

Uiteraard

Trakteren wij in de regel op stengels bleekselderij.

Dat kan prima hoor, beslag ff laten wachten tot de eerste lading klaar is. Dat duurt toch geen uren? Verder ben ik daar ook erg makkelijk in geworden: als het wat minder luchtig is, proeven die kids dat heus niet. En juf is wel wat gewend

Pirata

Pirata

17-03-2017 om 12:11

tuurlijk

Jazeker kan dat. Bovendien staan die cakejes echt niet heel lang in de oven, dus hoe lang is die wachttijd nu helemaal?
Uiteraard trakteren mijn kinderen alleen op snackkomkommers!

Temet

Temet

17-03-2017 om 12:21 Topicstarter

dank

Nee, het duurt inderdaad geen uren, zo groot worden die dingen niet dus met een kwartier is lading 1 wel klaar, hoop ik.
Anneque, je hebt natuurlijk helemaal gelijk, die kinderen zijn iha geen fijnproevers. Plus dat de cakejes oogverblindend van kleur worden (half groen, half roze - moest eigenlijk rood maar die kleurstof is niet sterk genoeg), dus dat leidt de aandacht wel af van een eventueel iets mindere smaak.

Juffen krijgen geen cake. Voor de leerkrachten gaat vrijwel standaard of een doos merci of een doos chocoladezeevruchten rond. Dus wou dochter ook per se een doos van die 'schelpenchocolaatjes'. Ik vind het best.

Groeten,

Temet

verhuiswagen

verhuiswagen

17-03-2017 om 12:54

gelukkig heb ik meer verstand van....

Temet, ik vind het ontroerend schattig te lezen dat jij, waarvan ik de bijdragen altijd zeer zorgvuldig lees want zo kundig en professioneel, deze vraag stelt. Meid gooi die cupcakes in de oven en laat die beslagkom lekker staan tot de eerste lichting uit de oven is. Kan ook een uur later. Dan de volgende erin kwakken. En nog een en nog een. Wat je wil. Ben blij dat ik jou ook van nuttig advies kan dienen! Oh ik zie dat er al een paar voor waren.... hahahahaha

Kinne

Kinne

17-03-2017 om 12:58

Doe maar

Vraag aan de juf of ze een cd op mag zetten van Doe maar. Dan doe je net of het groen en roze hoort ). Jammer alleen dat de kinderen en hoogstwaarschijnlijk ook de juf geen idee hebben wie Doe maar was.

Zelf zou ik het beslag gewoon even laten staan, merk je volgens mij niks aan. Neem anders de proef op de som en neem van de eerste plaat 1 en van de tweede plaat. Mooi excuus om te snoepen.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

17-03-2017 om 15:10

Kan prima, hoor

Heb het met traktatie van cakejes nooit anders gedaan.

margaretha

margaretha

17-03-2017 om 16:48

en ik

gooi 3 platen tegelijk de oven in, uiteraard wel op hetelucht stand.

kleurstof

Had je geen kleurstof van de toko dan? Mijn kwee mankoks worden toch echt wel rood (als ik dat wil, meestal neem ik genoegen met roze).

Triva

Triva

18-03-2017 om 08:24

ja hoor

Ik deed het cakespul altijd in eetbare ijsbekertjes en dat duurt maar een kwartier. Voor je klaar was met de tweede lading vullen was de eerste al bijna klaar. Je kunt ook de cake in twee delen mixen.

zebra

zebra

18-03-2017 om 10:41

geen probleem

die kleine cakes hoeven niet zo lang in de oven, meestal kwartiertje tot 20 minuten dus zo lang moet dat beslag niet blijven staan. Volgens mij deed ik dat vroeger ook in 2 gedeeltes in de trakteer tijd op de basisschool. Wat lijkt dat alweer lang geleden overigens

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.