Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tihama

Tihama

25-10-2012 om 15:37

Kan ik geverfde hoeslakens op 60 graden wassen?

Ik heb heel grote hoeslakens voor ons bed van 1.80 bij 2.40. Ik heb verschillende pogingen ondernomen om deze hoeslakens in kleur te vinden, maar die zijn allemaal toch te klein. Dus ik heb nu saaie witte van Ikea.

Die wil ik graag gaan verven, maar vanwege huisstofmijtallegie moet ik die daarna wel op 60 graden kunnen blijven wassen. Op de website van Dylon staat braaf dat je ze op 40 graden moet wassen.

Maar wie heeft ervaring met geverfde hoeslakens (Fiorucci?) en daarna toch op 50 graden wassen?

Tihama

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merel

Merel

25-10-2012 om 16:56

Niet zeker

Ik verf vaak dingen, tijdens het verven zelf hou ik netjes 40 graden aan maar heb volgens mij naderhand ook wel eens iets heter gewassen.
Ik zou het zelf gewoon proberen, voor mijn gevoel gebeurt er niet veel geks, misschien wordt je verf wat lichter, maar dat lijkt me dan egaal te gebeuren, dus dan zou het niet meteen lelijker worden.

Fiorucci

Fiorucci

25-10-2012 om 18:29

Tihama

Welke kleur wil je gebruiken? Ik denk dat het best kan, als je maar oplet dat je een kleurwasmiddel gebruikt, zodat de kleur minder snel verschiet. En niet in de droger, want Ikea hoeslakens krimpen in de droger is mijn ervaring..

Merel

Merel

25-10-2012 om 18:55

Gaat goed

Hoi Fiorucci, ik heb ook ikea hoeslakens, maar die krimpen nou weer niet in de droger. Maar goed, je hebt heel veel soorten en modellen van ikea, van verschillende stofjes, dus ik kan net zo goed een heel andere hebben.

Tihama

Tihama

25-10-2012 om 19:47

Bruin en blauw

Ik gebruik de droger trouwens zo goed als nooit. De hoeslakens van Ikea zijn trouwens meer dan groot genoeg. Ik heb ze ook van Auping in de grootste maat, maar die schieten los.

Maar het is dus niet zo dat ze binnen no time weer terug bij af zijn?

Dan ga ik dat de laatste dag van mijn herfstavakantie doen. Op de klussenlijst

Tihama

Fiorucci

Fiorucci

25-10-2012 om 20:00

Tihama

Nee,hoor,volgens mij niet!

Mover

Mover

25-10-2012 om 21:09

Geverfde handdoeken gewoon heet wassen

is wat ik al heel lang doe. Okee, ze zijn niet meer zo heel donker als bij de originele verfbeurt, maar nog steeds k(l)eurig. 60 graden geen probleem dus bij mijn normale badhandoeken.
Ik zou zeggen "doen"!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-10-2012 om 22:14

Nog een tipje

Eerst een nachtje in de azijn zetten voordat je 'm de eerste keer gaat wassen. Dat bindt de kleurstoffen.

Paar keer appart wassen

Oudste verft wel eens broeken...en die was ik ook warm (spijkerstof op 70 graden) als ze erg vies zijn (van werk). Geen probleem als ze eerst op die warmte appart zijn gewassen (zijn zwart geverfd of donkerblauw, verder doe ik ze bij de donkere was).
Bij ons gaven ze de eerste was wél af (speciaal op gelet), maar de tweede was zag ik gewoon wit schuim en doorzichtig water dus het er op gewaagd en ging prima. Voor de zekerheid eerst met keukengoed en donkere hoeslakens.
Nu was ik ze gewoon met alles mee...Zoals het me uitkomt.
groeten albana

Ja azijn!

Die tip kreeg ik ook mee bij aankoop van een donkere (en dure) jeans van oudste zoon. Nacht in een emmer koud water met flinke scheut azijn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-10-2012 om 21:31

Ja koud water

Dat was ik nog even vergeten te vermelden.

Geldt trouwens ook voor niet zelf geverfd spul. Mijn dochter heeft twee dekbedovertrekken waar nogal wat rood in zit. Bij eentje heb ik de moeite genomen om hem eerst een nachtje in de azijn te zetten, bij de andere niet. En het verschil tussen die twee is duidelijk te zien, zelfs na 2 jaar wassen.

Merel

Merel

27-10-2012 om 21:59

Ginny

Ginny, dat is toch schoonmaak azijn waar je het in zet? Of gewone natuur azijn?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-10-2012 om 22:47

Gewone azijn

En om precies te zijn, koud water met daarin een flinke scheut azijn.

Makka

Makka

29-10-2012 om 00:28

Waarom geen schoonmaakazijn?

Ben benieuwd, waarom geen schoonmaakazijn?

Ik doe vaak azijn in het wasverzachterbakje van de wasmachine, het is toch niet slecht om daar een scheut schoonmaakazijn in te doen hoop ik?

Schoonmaakazijn is toch azijn maar dan in wat sterkere oplossing en niet geschikt voor consumptie?

Makka

Makka

29-10-2012 om 00:30

Nacht in het water voor of na dragen/gebruik?

Die nacht in het water+azijn zetten, doen jullie dat als het textiel al gedragen/gebruikt is, dus vies? Of voor het eerste dragen/gebruik?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-10-2012 om 15:09

Nee kan prima denk ik

Ik heb alleen altijd gewone azijn gebruikt. Schoonmaakazijn heb ik eigenlijk nooit echt in huis. En wat je zegt klopt ongeveer wel. Schoonmaakazijn is zover ik weet ook minder goed gezuiverderd dan natuurazijn.

Enne ik doe dit voordat ie in de was gaat, dus na gebruik. Als is een keer spoelen voor gebruik soms best wel aan te bevelen. Deed ik in ieder geval altijd wel toen de kinderen klein waren.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-10-2012 om 15:10

Nou ja

Gezuiverderd??? Waar komt dat nou vandaan?
Gezuiverd dus!

Tirza G.

Tirza G.

29-10-2012 om 17:01

Azijn of zout

Er is iets mee, maar ik weet niet meer wat. Volgens mij gebruik je azijn voor de kleurechtheid van katoen en zout voor wol ofzo.

Toch?

Tirza

Tihama

Tihama

29-10-2012 om 20:37

Mooi gelukt

Dus nu nog azijn voor de volgende wasbeurt

Tihama

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-10-2012 om 21:41

Ja, staat mij ook iets van bij

Is ooit ooit nog eens in de 4e klas ofzo bij scheikunde langs gekomen. Azijn fixeert de verf. Zout erbij schijnt ook te helpen.

Dat laatste heb ik echter nog nooit uitgeprobeerd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.