Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Scherf

Scherf

03-11-2012 om 13:09

Kan een spiegel spontaan barsten?

Jongste van 12 is vanochtend boos.

Gaat naar boven om zich aan te kleden, en roept een tijdje later opeens dat ik even moet komen kijken. Er zit een barst in de badkamerspiegel (een joekel van een spiegel, 3 bij 1 meter, en een joekel van een barst) Op mijn vraag of dat iets te maken heeft met haar bozigheid antwoordt ze ontkennend. En ze houdt vol, die barst zat er gewoon toen ze de badkamer inkwam. Is boos en overstuur dat we haar verdenken.

Er zijn geen getuigen, en ze is normaal gesproken helemaal niet zo jokkerig van aard, maar ik heb moeite haar te geloven nu. Ze houdt voet bij stuk, ze heeft niks gedaan.

Ze is wel de brokkenpiloot in huis overigens, en degene die het ruigste met haar spullen omgaat, dus ze wordt er wel vaker van verdacht ergens iets mee te maken te hebben als er wat stuk is...niet altijd terecht (net haar Eastpak van 3 maanden oud van de reparatie gehaald, ophanglus stuk, maar bleek een productiefout te zijn, geen ruig gedrag, zoals wij wel stiekem een beetje hadden gesuggereerd...)

Wat zouden jullie doen??

Scherf

PS...ze is overigens griezelig lief en behulpzaam vanochtend, bijna alsof ze zich schuldig voelt.

PPS een nieuwe spiegel kost zeker 3-400 euro, dus het is ook geen kattepies, dit akkefietje. Spiegel hangt trouwens al jaren, is niet nieuw of zo..dus dit was zeker geen produktiefoutje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja, dat kan

Wat een wantrouwen...
Ja, een spiegel kan spontaan barsten. Die spiegel zit vast aan de muur. Als dat niet goed gedaan is (niet helemaal haaks), dan levert dat op enig moment spanning op. Maar ook: Als er in die muur beweging zit, dan (er verzakt iets langzaam maar zeker), dan heeft dat uiteindelijk tot resultaat dat de spiegel barst.
Kleinere spiegels zitten vaak vast met een soort klemmetjes. Een beetje beweging in de muur kan zo'n spiegel wel hebben.
Grotere spiegels zitten vast met op elke hoek een bout door de spiegel heen. Die kunnen minder beweging hebben.
Haal de spiegel eraf en kijk of je muur scheurt of dat er wellicht andere signalen van verzakken zijn.
Groet,
Miriam Lavell

scherf

scherf

03-11-2012 om 13:45

Tja

De spiegel zit vast op een plank, die aan de muur is gehangen. en hij hangt daar al 10 jaar zonder problemen....

Dat is 1 mm per jaar

Als die houten plank of de muur erachter 1 millimeter per jaar is verschoven, dan levert dat een centimeter spanning op. Dat kan de spiegel niet hebben.
Op het oog merk je er natuurlijk niks van.
Draai de vraag eens om: kun je met geweld een spiegel op zo'n manier beschadigen dat er maar 1 barst in komt (en niet drie bijvoorbeeld)?
Dat lijkt mij nou weer ingewikkeld.
Groet,
Miriam Lavell

dihanne

dihanne

03-11-2012 om 14:38

Nieuwbouwhuis?

wij wonen nu negen jaar in een nieuwbouwhuis, en de beruchte 'krimpscheuren' zijn hier duidelijk aanwezig.

nadat vlakbij ons huis een flat gebouwd is, met heien vooraf, zijn ze m.i nog wat breder geworden

In ieder geval zien wij duidelijk beweging in de muren

(eigenlijk zouden we ze eens dicht moeten smeren, en moeten schilderen, ik weet het)

ik weet natuurlijk niet in wat voor huis jullie wonen, maar zou er zeker rekening mee houden dat dochter er niets aan kan doen

groetjes,
Dihanne

JansjeRommy

JansjeRommy

03-11-2012 om 17:19

Vertrouwen

Even los van die spiegel (een barstende spiegel hebben wij ook een keer spontaan gehad) vind ik het onaardig dat je je dochter lijkt te blijven verdenken. Zet je er overheen zou ik zeggen. Je dochter kan zich ook schuldig gedragen zonder iets gedaan te hebben, dat is een hele natuurlijke reactie.

Rafelkap

Rafelkap

03-11-2012 om 19:22

Niet bijgelovig

Ik hoop niet dat jullie bijgelovig zijn, scherven brengen wel geluk, maar een gebroken spiegel niet...
Volgens het Nederlands Recht is je dochter onschuldig, er waren geen getuigen en het zou best knap zijn er maar 1 barst in te maken.
Wel jammer van zo'n dure spiegel.

scherf

scherf

03-11-2012 om 19:46

Okee...

Ik kan ieder moment ongesteld worden, misschien dat mijn lontje daarom wat kort was. Ik zal het loslaten en dochter verzekeren dat ik haar op haar woord geloof.

Maar ik blijf het wel erg toevallig vinden dat een spiegel die al ruim 10 jaar probleemloos hangt in een niet-nieuwbouwhuis het precies begeeft als zij net 2 minuten eerder toevallig stampvoetend en briesend naar boven vertrekt.

Enfin, zand erover. Klaar.

Scherf

Inge M

Inge M

03-11-2012 om 20:19

Het zou natuurlijk best door het stampvoeten kunnen komen

Dan was dat net de druppel van de jarenlang opgebouwde spanning op de spiegel.
Dat lijkt me ook een goede uitleg richting dochter. Jij hebt lopen stampen maar het had net zo goed de volgende dag je vader/moeder/zus/broer (invullen naar wens) kunnen zijn. Stampvoeten is immers een redelijk normale actie, zeker voor een puber.

Scherf

"Maar ik blijf het wel erg toevallig vinden dat een spiegel die al ruim 10 jaar probleemloos hangt in een niet-nieuwbouwhuis het precies begeeft als zij net 2 minuten eerder toevallig stampvoetend en briesend naar boven vertrekt."
Als je zelf niet in de onschuld van je dochter gelooft, dan kun je stampvoetend beweren wat je wil, maar dan gelooft je dochter je ook niet.
Ondertussen blijft de vraag of het überhaupt mogelijk is om eigenhandig een spiegel één barst te bezorgen. Ik geloof daar dan weer niks van.
Volgend dingetje: dat niet nieuwbouwhuis kan ook zakken/werken. Ik zou dat toch even bekijken als ik jou was. Misschien zit er achter de spiegel ook wel een scheur in de muur. Ongeveer in de vorm van de barst in de spiegel.
Schrik niet meteen. Het hoeft geen ramp te zijn. Maar even goed kijken is wel verstandig. Misschien is er wat mis (fundering, paalrot?)
Groet,
Miriam Lavell

Autoruit

Gisteren lag de achterruit van onze auto spontaan in gruzelementen. Carglass erbij en er bleek corrosie aan de binnenrand van het raam te zitten. De auto is al 8 jaar oud ofzo en er bouwt in die jaren dus heel veel spanning op en dan ineens: knal. Ik ben blij dat het thuis op de oprit gebeurde en we niet weg hoefden.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Ja kan..............

Toen ik bij een vriendin ooit was, was ik getuige ervan hoe de spiegel in de kamer naast haar barstte omdat er een handdoek door de lucht zwiepte.
Situatie: vriendinnen maken zich klaar voor avondje uit. Vriendin heeft handdoek om de haren na douchen/badderen. Vriendinnen kleden zich aan met die handdoek dus nog erom en lopen daarna richting die andere slaapkamer met onze make-up, fohn en weet ik wat. Ik zit op de grond voor de spiegel (was erg grote spiegel, manshoog en vanaf klein stukje boven de grond) en rommel in mijn make-up tas. Vriendin staat achter mij en doet die handdoek af....en zwiept op de klanken van een of ander lied dat we natuurlijk op vol volume aan hebben die handdoek door de lucht. Ik kijk in spiegel naar vriendin die maf doet en voel de handdoek door de lucht over mijn hoofd....pang. Vriendin en ook ik raakten de spiegel niet aan....Grote barst in de spiegel. Zowel vriendin alsook ik raakten de spiegel niet (!!!) aan....
Wij zagen de barst groeien en groeien...wij vonden het toen dóod eng. Onze ouders geloofden ons in eerste instatie ook niet. Later wel.
Het was ook niet een groot probleem. Haar vader had een badkamer-installatiebedrijf en had altijd wel een spiegel 'over' die niet meer verkocht kon worden
groeten albana

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-11-2012 om 10:35

Dat vroeg ik me nou ook af

Wat kun je nou doen om een spiegel vanuit een hoek te laten scheuren? Dat is toch best knap. Als er nou een ster in zou zitten, ja.

Overigens denk ik ook dat het voor mij in eerste instantie makkeijker zou zijn om te geloven dat dochter er wel iets mee te maken heeft gehad. Zo'n uit zichzelf scheurende spiegel, dat is toch sciencedinges....

Lastig

ik denk dat ik na het enorme balen van zoiets moois dan zou proberen eruit te krijgen: ok je hebt het niet gedaan, dat geloof ik helemaal, maar als je nou wel een keer iets kapot maakt wil je dat dan altijd zeggen want anders weet ik niet hoe het komt, etc'.

balen hoor van een mooi ding in je huis.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.