Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kamille

Kamille

27-06-2015 om 20:35

Kan een kitten van 10 weken naar buiten?

Wij hebben sinds 2 weken een kitten, een poesje, Pip. Nu is ze erg nieuwsgierig en ik liet haar vanmiddag even in de tuin. Het is duidelijk dat ze het prachtig vind, loopt te springen door de tuin. Maar ze is al onder de schutting door geweest naar de tuin van de buren...
Ik vind het zielig om haar binnen te houden maar lees op internet dat het eigenlijk pas vertrouwd is na 4 maanden... En dan met de hitte de komende week de deuren dicht te moeten houden is ook lastig. Ben benieuwd naar ervaringen van anderen, hoe hebben jullie dit gedaan met een kitten? Mijn dochter vind het nog te vroeg en als ze wel wegloopt zou ik me erg schuldig voelen...
Groetjes Kamille

Madelief

Madelief

27-06-2015 om 20:54

Te vroeg

In de vorige warmteperiode hadden wij onze (volwassen) katten nog te kort om ze buiten te laten. Helaas, het is niet anders.
Wel waren ze allebei gewend aan een tuigje en vooral eentje heeft buiten in de tuin heerlijk in het zonnetje gelegen.

Katniss

Katniss

27-06-2015 om 21:00

Nee

Je moet haar minstens binnen, of in eigen tuin, houden tot ze ook de tweede inenting heeft gehad. Daarna zou ik haar ook nog binnen houden. Katten onder de 1 hebben de grootste kans dat ze worden doodgereden.
Is ze wel gechipt? Dat zou ik zsm laten doen voor het geval ze toch ontsnapt.

vlinder72

vlinder72

27-06-2015 om 21:08

Lijn

Onze kittens liepen met 13 weken in een tuigje aan een lijn in de tuin rond. Ze zijn de tuin toen ze ouder en groter werden nooit uitgekomen want wij hebben onze tuin afgegaasd zodat onze katten in onze eigen tuin blijven.

Kamille

Kamille

27-06-2015 om 21:34

Ze is gechipt

Maar dan toch maar eerst aan een tuigje. Maar dat vond ze vanmiddag helemaal niks...kwestie van wennen denk ik.

Yeti

Yeti

28-06-2015 om 09:21

2 weken is erg kort

Als ze de tuin uit kunnen. Ze weten echt hun huis nog niet te vinden. Bovendien kan je kat, met een beetje geluk, nog 15 jaar genieten van het buiten spelen. Dus wat is nu een paar weken wachten op 15 jaar?

Kaaskopje

Kaaskopje

29-06-2015 om 00:26

Twee weken

Het is altijd even spannend die eerste dagen dat een kitten naar buiten mag. In principe kun je met twee weken wel naar buiten, maar nog niet alleen. Poes moet de omgeving van het huis wel kunnen herkennen.

Ik vind 4 maanden overigens erg overdreven. Mijn hemel, waarom zou je zo lang wachten?

Yeti

Yeti

29-06-2015 om 06:49

4 tot 6 weken

4 maanden is inderdaad erg lang, maar 4 tot 6 weken wordt wel aangeraden.

Marko

Marko

29-06-2015 om 10:02

waarom

Waarom houd je je katten dan niet in een afgesloten tuin?
Hebben je buren er ook geen last van.
Ik heb binnenkatten, komen in een afgeschermd stuk de tuin in.
Heb diverse systemen gezien die bij voorbaat gedoemd waren te mislukken, maar gewoon een ren aan je huis zetten hoeft zoveel niet te kosten. Je kat loopt niet weg, valt de buurt niet lastig, kan niet overreden worden.
Nieuwsgierig zijn ze allemaal, het is maar waar je ze aan went.
Of bv alleen in de tuin aan een tuigje waar je bij bent.
Want tuigjes en dan de kat alleen laten is toch wel gevaarlijk, al heb je systemen die losschieten. Maar dan ben je waarschijnlijk toch je kat kwijt.

Yeti

Yeti

29-06-2015 om 10:54

ren?

Het is maar waar je zin in hebt. Dan zit je zelf toch ook in een ren als je in de tuin zit?

Marko

Marko

29-06-2015 om 11:18

Nee hoeft niet

Al is dat afhankelijk van de grootte van je tuin.
Hier een tuin van 15 x 6 meter. 3 x 3 meter in een hoek aan het huis netlijn met wat balken en een deur in het midden. De rest van de tuin is zitgedeelte. Je kijkt er zo doorheen.
Katten lopen dus van in het huis naar buiten, deur naar tuin kan openblijven zonder dat we steeds op moeten letten of er geen kat naar buiten is. Buren hebben een hond, ik wil toch niet dat mijn kat als snackje dient of de weg oprent hier. Het scheelt in verwondingen/gevechten met anderen dieren en scheelt ook in een extra kans op virussen van katten van mensen die hun kat niet laten enten.
Even voor de duidelijkheid, het is dus niet mijn bedoeling een discussie te starten over wel of niet je kat naar buiten laten, maar puur om te laten zien hoe het ook kan.

Yeti

Yeti

29-06-2015 om 12:07

aha

mijn tuin is lang geen 15 bij 6 meter.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-06-2015 om 23:50

Het idee is mooi, Marko,

maar een kattenren van 3 x 3 zou hier betekenen dat we zelf op het parkeerterrein achter de tuin moeten zitten Ik heb er ook wel eens over gedacht. Met raskatten zou ik het wel doen denk ik, vanwege de angst dat zo'n kat gecatnapt kan worden.

Hadewich

Hadewich

01-07-2015 om 07:53

Gewoon...

Je hele tuin als ren en er zelf dus ook in zitten! Ik ken mensen die dat hebben gedaan. Met heel dun gaas.

Een kitten van 10 weken

Hoort nog bij zijn/haar moeder......

guera

guera

01-07-2015 om 09:04

nee

Een kitten kan totaal nog niks goed inschatten en zeker het huis niet terugvinden. In principe wordt aangeraden dat katjes met een maand of 6 naar buiten kunnen. Ze hebben dan de entingen gehad en zijn gecastreerd of gesteriliseerd anders heb je dat probleem dus. Tevens bevordert de gewenning binnen dat ze bv wennen aan vaste eettijden. Daardoor komen ze weer makkelijker terug als ze buiten zijn.
Dat het nu zomer is met open deuren sja. Dat is 2 maanden op een heel kattenleven. Ff opletten een paar maandjes en daarna kun je los toch?
Wij kregen onze kat in april vanuit het asiel. We hebben haar 4 maanden binnen gehouden om goed te kunnen wennen. Ja precies in de zomer. Het is even opletten maar niet onmogelijk. En ja onze kat zat ook te mauwen en te zeuren. Het zijn gewoon net kleine kinderen. Die geef je toch ook niet altijd hun zin? Gewoon even doorzetten. Je zal de eerste niet zijn waarvan de kitten kwijt is. Het hangt hier vol briefjes. Een kitten is gewoon veel te kwetsbaar. Je kleuter van 4 laat je ook niet alleen door de wijk wandelen.

Marko

Marko

01-07-2015 om 10:21

Kaaskopje

Zelf heb ik ook wel eens over een totale overkapping met netlijn gedacht. Maar kreeg partner niet mee en ik weet ook niet hoe het zit als je achterom moet vluchten voor brand, of ik er dan nog zo blij mee zou zijn.
Ik heb idd raskatten, maar ook voor een goedkope zou ik het doen, waaronder met name het lastig vallen van de buurt.

Ik vind het jammer dat mensen na twee weken een kitten te hebben het eigenlijk nu al lastig vinden. Je leert het ze aan en dan kan het best. Maar zulke informatie moet je tot je nemen voordat je een dier in huis neemt.

eens met Pind@

Een kitten van 10 weken hoort nog bij haar moeder. Is laatst nog in het nieuws geweest, dat katten veel te vroeg bij hun moeder weggehaald worden en daardoor veel vaker gedragsproblemen veroorzaken.

Maar on topic, ik zou een kitten dat nog niet gesteriliseerd is en pas twee weken in huis is nooit naar buiten laten als er geen afgeschermde ren of zo is.

moeders

moeders

01-07-2015 om 12:26

niet naar buiten

Hier hebben we op de schuttingen een schuin raster werk geplaatst die dus schuin je eigen tuin in loopt.
Kat kan er zo onmogelijk uit en andere katten er moeilijker in.
Ook onder de tuinpoort,die altijd op slot zit zodat de kat niet kan ontsnappen,alles dicht gemaakt.
Was zeker onhandig,die dichte tuinpoort toen dochter veel jonger was,maar dat hebben we graag voor onze kat over.
Een kitten loslaten en zeker buiten de veilige tuin is echt niet goed,de weg kwijt,plat gereden,overlast voor de buurt en natuurlijk veel te jong kittens terwijl het zelf nog een kitten is.
Echt tot 6 maanden binnen houden of afgesloten tuin,of tuigje en erbij blijven.
Succes!

Kaaskopje

Kaaskopje

02-07-2015 om 13:49

Te voorzichtig kan ook.

Een kat vier of zes maanden binnen houden uit angst dat kat verdwaalt is echt veel hoor. Helaas kan ook een kat die al zes maanden binnen is verkeerde keuzes maken buiten, het garandeert dus niets.

Ik zit even na te denken over hoe ik het gedaan heb. Heel wisselend. De ene keer tijdens de winter binnengehouden, de andere keer in de lente al na twee weken, een zwerfkat nooit. We hadden toen geen kattenbak en het beestje moest toch naar buiten. Toch ongerust over de afloop in vredesnaam maar buitengezet, maar alsof ze het al jaren deed, zat ze keurig weer voor de deur na afloop. Wij zijn drie keer een kat kwijtgeraakt. Alledrie domme acties van de kat en van ons. Eentje is waarschijnlijk in een auto naar een andere wijk gereden, een andere is een school ingeslopen en zat daar in het weekend en de derde is achter een dochter aangelopen toen ze op kamp ging en lopend naar het verzamelpunt ging. Wij waren toen wel boos dat ze niet terug naar huis gelopen was, ze zag de ernst van de situatie duidelijk niet zo. De schoolmisser was dus redelijk snel opgelost, de andere twee zijn weken weggeweest. Die in de andere wijk terecht was gekomen is via een kattenstichting weer bij ons teruggekomen, de andere is helemaal van waar ze was weer naar huis gekomen. Dat was een flink eind weg voor kattenbegrippen, dus heel knap. Op de vele katten die wij gehad hebben, kan ik dus zeggen dat er nog nooit een verdwaald is doordat ze te vroeg naar buiten zijn gelaten.

Violetta

Violetta

02-07-2015 om 16:46

Moeders

Een kitten van 10 weken hoort inderdaad nog bij haar moeder, maar volgens mij gaat dat alleen bij raskatten zo, helaas. Volgens onze dierenarts horen kittens helemaal niet in de tuin. Ze zijn erg speels en lopen daardoor een grotere kans om insectensteken op te doen wat geheel verkeerd kan uitvallen. (Wij waren met onze kitten bij de DA omdat deze in haar halsje was gestoken).

Yeti

Yeti

02-07-2015 om 16:56

Met dit weer

Willen mijn katten niet eens naar buiten. Te warm ...

moeders

moeders

02-07-2015 om 17:43

Violetta

Ben ik met je eens,maar dat zei maaike niet ik.

Violetta

Violetta

02-07-2015 om 20:28

Moeders

Haha, excuses moeders. Ik bedoelde met de titel dat kittens van 10 weken bij moeders horen. Had niet gezien dat het ook een nickname was.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.