Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kan dit gewoon bij de witte was?

Kun je witte shirts met (vrij grote) gekleurde print gewoon bij de witte was done of verbleekt dan de print? Ik heb echt geen flauw idee.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Geerke

Geerke

11-09-2012 om 11:30 Topicstarter

Ik weet het niet, het is een nieuw shirt

wil het graag goed doen, mijn zoon is gek op dat shirt.

Eerst op de hand

Ik zou het eerst een paar keer op de hand doen, in een emmer koud water met azijn. Sowieso binnenstebuiten.
Ik doe nieuwe/kwetsbare spullen ook wel op 30' in de wol-was.

Zoiets? Ik heb sowieso nooit witte was want vernijd witte spullen

Lastig

lastig inderdaad, maar ik doe het wel. Volgens mij geeft de print niet af namelijk en ik heb nog nooit gemerkt dat de print verbleekt. Ik was wel op 30 graden... maar gebruik gewoon wasmiddel voor de witte was.

Marjolein

Marjolein

11-09-2012 om 13:14

Voorzichtig, het verschilt per shirt

Sommige shirts kunnen dat wel hebben, sommige niet. Om geen risico te lopen was ik favoriete shirts eerst zo lang mogelijk in de gekleurde was. Op een bepaald moment wordt het wit dan te groezelig en zit er niets anders op. Dan gaat het toch in de witte was.
Dat gaat best vaak goed en daardoor verlengt de levensduur enorm.
Garfield en Popeye hebben het beide helaas niet gered in de witte was. Aaaaach, wat zielig! Daarna weer een paar keer in de gewone was en uiteindelijk maar weggedaan.
Nu weer een paar shirts met opdruk in roulatie die het wel goed houden in de witte was. Naar mijn ervaring maakt de prijs daarbij niet uit.

Binnenstebuiten

ik doe shirts met prents op een wit shirt gewoon binnenstebuiten op 30/40 graden witte was. Wel met witte was poeder erbij zondat vlekken wat beter eruit gaan.
Ook witte broeken, ander licht spul wat ik niet te heet uit wil wassen gooi ik erin.

Alleen wat doen jullie met de fel gekleurde shirten?? Die worden bij mij altijd zo vaal.
Ik doe ze nu altijd bij de donkere was op 30/40 graden. Ik ben altijd zo bang dat de kleuren allemaal zo afgeven, dus als het bij donker spul inzit, kan je dat weer niet zien. Maar ja daardoor worden die felle kleuren weer zo vaal. Tips hiervoor?

Yaron

Yaron

11-09-2012 om 13:52

Hangt van de print af

Het hangt een beetje van de print af waar ik het in doe, soms in de witte was, maar ook wel eens in de lichte was. Ik ben nogal een "nerd" met de was en ik was op kleur: Donkerblauw/zwart, rood/donkerroze/oranje, aquablauw/groen, paars, lichte kleuren/overhemden, wit en handdoeken/ondergoed. De kleuren worden blijven zo goed. Het scheelt dat ik altijd veel was heb, dus geen lege trommel en de wasmachine heeft een programma wat de waterhoeveelheid en de wastijd aanpast aan het gewicht van de was.

Geerke

Geerke

11-09-2012 om 13:56 Topicstarter

Aha

Nou hier heb ik wel wat aan. Ik was namelijk ook nooit op wit, alles bij elkaar op 30 graden. Maar ik heb nu toch maar eens wit-wasmiddel gekocht om de witte shirts wat mooier te houden.
Ik ga het 1x op de hand doen denk ik, en dan met ander wit spul in de witte was op 30 graden. Nou, dan moet het lukken hoop ik.
Bedankt voor de reacties!

marie

marie

11-09-2012 om 16:29

30 graden - wordt niet schoon?

hoi
Eerlijk gezegd durf ik niet kouder te wassen dan 40 graden, ben altijd bang dat het dan niet schoon wordt.
Echt "witte" dingen, zoals overhemden, broeken (niet te vies) en wit met print, doe ik met speciaal wasmiddel voor de witte was.
Donkere dingen + evt. rode doe ik bijelkaar met vloeibaar middel voor de donkere was.
Lichtgekleurde en ook wel wit met print (hangt van de hoeveelheid af) ook bijelkaar.
Trouwens onder "witte was" versta ik eigenlijk de was die heet gewassen moet worden (65 graden en warmer), zoals handdoeken, washandjes, theedoeken, vaatdoekjes, ondergoed, sokken, tafellakens, beddengoed, witte rijbroeken, witte broeken.
En ik was nooit iets op de hand, dan krijg ik het helemaal niet schoon (zal wel iets vreselijk verkeerds doen).

Vic

Vic

11-09-2012 om 23:13

Wat ik doe

Ik was alle witte spullen en wit met een printje bij elkaar op 40 graden. Met witwasmiddel en een colour catch doekje. Gaat altijd goed.

Geerke

Geerke

11-09-2012 om 23:39 Topicstarter

Misschien idd 40 graden proberen

Waarom niet, als dat evt schoner wordt.
Ondergoed, handdoeken, theedoeken en beddegoed wordt hier prima schoon bij 30/40 graden, met gewoon color gel. Moet dat per se zo heet gewassen worden, Marie?

Bellefleur

Bellefleur

12-09-2012 om 08:56

Joepie! een wasdraadje!

ondergoed, theedoeken, vaatdoekjes en keukendoekjes doe ik altijd op 60. Om bacteriën te doden. De rest gaat op de 30. T shirts van man was ik ook steeds vaker op 60 graden. Ze worden namelijk geel. Vooral op de buik en onder de armen. Ik heb al eens Reckitt blauw geprobeerd, maar niets helpt. Wie heeft tips?

merel

merel

12-09-2012 om 09:23

3 wassen

Ik zou zo'n shirt bij de witte was gooien, gaat hier altijd goed eigenlijk. Verder heb ik witte dekbedovertrekken en handdoeken en daarbij doe ik dan het witte ondergoed en dit gaat op 90 graden. (is de enige echt hete was die ik doe en dat is goed voor de wasmachine volgens de reparateur die laatst kwam, voor alleen een vastzittende sok bleek later) Verder nog 2 kleuren was, lichtbont en donkerbont. Kleuren blijven mooi. Verder gaf de reparateur aan dat ik teveel waspoeder gebruikte. ( ik deed er ongeveer een half koffiekopje in om even de maat aan te geven) nou een kwart is meer dan voldoende volgens de man, en soms een was draaien zonder poeder is ook heel goed. Nou dat doe ik nu dus maar.

Ik heb wel tactisch juist wit beddengoed en handdoeken gekocht omdat dat voor de verdeling van het wasgoed goed uitkwam (anders had ik veel te veel kleur en te weinig wit) en ik vind het ook erg mooi staan in de slaapkamer (beetje hotel achtig )

Marie

Marie

12-09-2012 om 09:27

Geerke - bacteriën en allergie

Hoi
Inderdaad op 60 graden i.v.m. bacteriën en allergiën.
Als ik de sokken van mijn man niet op 60 graden was, krijgt hij vreselijke jeuk op onderbenen en voeten bijvoorbeeld.
Daarnaast vind ik het gewoon frisser als alle "beestjes" dood zijn.
Op 30/40 graden krijg ik echt niet alles schoon. Jij hebt blijkbaar geen pubermeiden die wel eens doorlekken 's nachts als ze ongesteld zijn? Dat soort vlekken moet echt minimaal op 60 graden.
En vaatdoekjes en theedoeken worden ook niet schoon op lage temperaturen.
groetjes

Marie

Marie: "Inderdaad op 60 graden i.v.m. bacteriën en allergiën." => Je kunt niet steriliseren in de wasmachine en het heeft ook geen nut. Dus "alle beestjes dood" is iets waar je niet naar moet willen streven.

Clowntje

Clowntje

12-09-2012 om 10:15

Ja, wassen!

Ik doe ook de handdoeken theedoeken vaatdoekjes washanden op 60 graden en soms 90 graden (goed voor de wasmachine).
Onderbroeken en sokken ook op 60 graden. Dit alles met Ariël poeder. En een scheutje azijn. Beddengoed vaak ook op 60 graden, soms 40.
Witte t-shirts voor onder overhemden ook op 60 graden met ariël wit poeder.
Dan ook nog een 40 / 30 graden witte was met daarin ook de witte shirtjes met opdruk.
En dan nog de gekleurde was, zoveel mogelijk op kleur (roze / rood / oranje, blauw/groen, licht gekleurd) en die gaat op 30 of 40 graden, afhankelijk van hoe vies. Op 30 graden gebruik ik vloeibaar wasmiddel verder alleen poeder.
En dan vaak een schepje vanish tegen de vlekken.

Handdoeken en ondergoed / sokken doe ik in de droger, de rest probeer ik zoveel mogelijk op te hangen.

Marie

Marie

12-09-2012 om 10:27

Genista

Hoi,
Maar op 30/40 graden krijg je juist meer bacteriën?
En dat het niet steriel wordt weet ik ook wel, maar het is altijd nog beter dan op 30 graden.

Marie

Marie

12-09-2012 om 10:28

Clowntje - inderdaad

Hoi
Zo doe ik het inderdaad meestal ook.

Bellefleur

Bellefleur

12-09-2012 om 10:45

Clowntje,

waarom vloeibaar wasmiddel op dertig graden? En vanwaar dat scheutje azijn?

Geerke

Ik heb op radio1 eens een mevteouw horen praten die in de chemie/bacterienbusibess zat. Zij vertelde hoe bacterien uit bijv vaatdoekjes zich verspreiden door de 30/40 graden was.
Sindsdien was ik vaatdoekjes en washandjes en ondergoed enz toch weer heet.

Clowntje

Clowntje

12-09-2012 om 12:39

Bellefleur

Vloeibaar wasmiddel lost makkelijker bij lage temp (merk ik) maar is minder goed voor de machine. Daarom niet altijd vloeibaar (ivm vetluis ). Op hogere temp lost poeder prima op. Ik gebruik ook minder dan op de doos staat, wordt prima schoon.
Azijn is een soort wasverzachter, ruik je niet.

jds

jds

12-09-2012 om 14:12

Toch de oxi-action

grauw geworden witte was, laat ik in een nacht in een grote emmer met een schep van die oxi-action weken. De volgende dag in de wasmachine, en ook daar weer een schepje oxi-action bij (volgens mij kan een huismerk hier ook heel goed voor gebruikt worden) en een zakje speciaal voor de witte was in de trommel, en het helpt!
Met of zonder opdruk maakt dan niet (ten minste, niet met de opdrukken die wij op de shirts hebben).
Witte overhemden van manlief zijn van grauw veranderd in zgan witte shirts.
Uh... vwb kleuren: ik sorteer ook altijd op kleur: alle roodtinten bij elkaar (groen kan daar vreemd genoeg ook goed bij), donkere was, witte was en zgn kookwas.
Btw: azijn neutraliseert het wasmiddel, waardoor evt allergien verminderd worden.

Margriet*

Margriet*

14-09-2012 om 13:48

Wij hebben een aparte

witte was die we wassen op 40 graden. Denk aan witte sport shirts/sokken, witte katoenen t-shirts van kinderen, sport bh's ed die niet op 60 graden kunnen.
Sparen we in de loop van de week op.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.