Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Goudlokje

Goudlokje

02-06-2012 om 10:12

Kamvraag hoofdluis

Mijn hele gezin is de klos, we hebben luizen. En niet zo'n beetje ook. Van de week gelijk lotion gebruikt en natuurlijk kammen. Daar heb ik een vraag over. Ik heb 3 dochters met lang haar. Bij de jongsten ben ik 1 tot 1,5 uur bezig met kammen. De oudste heeft heel lang en dik haar. Met haar ben ik gisteren 3,5 uur bezig geweest! In de bijsluiter van de lotion staat dat je de kam 1 keer langs iedere pluk moet halen. Gisteren heb ik dat veel vaker gedaan, simpelweg omdat er bij iedere keer dode (baby)luizen en/of neten meekwamen.

In het weekend is dat dan nog te doen, maar op werkdagen gaat het naturlijk niet lukken om 6 uur te kammen! Heeft iemand een tip hoe ik het misschien anders kan aanpakken? Spoelen met azijn en conditioner gebruiken doe ik al. Haren knippen is wel de allerlaatste optie, daar zouden willen ze eigenlijk echt echt niet. En bovendien, je kunt het toch ook niet maken om met neten op je hoofd naar de kapper te gaan?

Goudlokje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Goudlokje

Je wordt er handiger in, in dat gekam. Ten eerste doordat er uiteindelijk minder en als het goed is geen neten en luizen meer meekomen, ten tweede wordt het gewoon meer routine. Probeer te kammen op de rand van je bad of douchebak of boven de wastafel, klein laagje water erin. Als er dan een levende luis in valt, kun je 'm snel doodmaken. Bedenk dat tot nu toe nog geen enkel product 100% van neten en luizen kan doden.
Op schooldagen was het bij ons gewoon eerder opstaan geblazen. Eentje voor schooltijd, eentje 's avonds, jezelf als het even kan ergens tussendoor. Hoe oud is de oudste? Kan die wellicht zelf al "voorkammen"?
Sterkte! Het is echt heel rottig om met lang haar luis in je gezin te hebben, maar je kunt er heus vanaf komen.

Zus

Zus

02-06-2012 om 16:56

Ik had het zo opgelost:

Zelfde probleem gehad en heb het opgelost door ze om de dag de haren in de XTluis te zetten. Het is een middeltje waardoor luizen verstikken, geen gif en zeer effectief. Kammen moet je na een paar dagen toch, om de lijken eruit te halen en het is nogal prijzig. Maar dat woog ruimschoots op tegen de tijdsbesparing. Dit hebben we twee weken gedaan en toen was het klaar. Succes!

Toke

Toke

02-06-2012 om 19:58

Kammen

volgens je nieuwste instructie van het RIVM is het kammen het belangrijkste. Misschien gaat het sneller als je zonder de lotion kamt? Het gaat er toch vooral om dat je nu de grote luizen eruitkamt, en vervolgens alle eventueel nog uitkomende neten, dus luizen op het moment dat ze nog geen eitjes leggen.
Je wordt er inderdaad handiger in. En ik weet niet hoe oud je oudste dochter is, maar misschien kan zij een van de jongsten al onder haar hoede nemen, terwijl jij haar haar kamt? Kun je ondertussen een oogje in het zeil houden. En... Vergeet je eigen haar niet te inspecteren.
Succes, het lijkt me echt een ramp met drie meiden met lange haren. En, misschien schrale troost, maar toch: sinds op onze school de kaminstructrie wordt gepromoot boven alle lotions, shampoos etc, is de luizenplaag aanzienlijk beperkter in omvang.

Goudlokje

Goudlokje

03-06-2012 om 12:14

Bedankt

Bedankt voor jullie reacties. We hadden een ware luizeninvasie, vandaar dat ik ervoor gekozen heb wel een lotion te gebruiken. Het kammen gaat al beter/sneller, zal inderdaad de handigheid wel zijn. Ik heb net even een instructiefilmpje op de site van prioderm bekeken en als ik dat zie kam ik misschien wel té grondig. Kan dus wel iets sneller. Maar voorlopig gaan we door met kammen natuurlijk.

Goudlokje

Goudlokje

Goudlokje

03-06-2012 om 12:20

Zus

Nog even een vraag. Ik heb Prioderm Demeticon gebruikt. Werkt ook verstikkend. Werkt ook goed, ik heb heel veel dode luizen uitgekamd. Behandeling met dit spul moet na 9 of 10 dagen herhaald worden. Je krijgt er wel heel vet haar van, je moet het 3-4 keer uitspoelen voor dat weg is.
Kun je mij vertellen hoe dat zit met XTluis? Ook zo'n vet hoofd? Bij Prioderm staat niet nadrukkelijk aangegeven dat er geen pesticiden inzitten, bij XTluis wel. Misschien ga ik dat nog wel halen voor de drukke werkdagen dat er weinig tijd is om te kammen.

Bedankt voor de tip!

Zus

Zus

03-06-2012 om 13:45

Goudlokje

Volgens mij is de werkzame stof hetzelfde, dimethicone (soort siliconen). Misschien dat ze bij Prioderm ook nog insecticide hebben toegevoegd, extra? Grappige is dat dimethicon ook in haarproducten wordt gebruikt om je haar soepeler en glanzender te maken, dus ja, ook bij XTluis een vet hoofd

bol buikje

bol buikje

08-06-2012 om 13:27

Ik doe het heel anders

Met vier kinderen hebben we hier nu 5 keer een kind met hoofdluis gehad. De eerste keer woonden we hier net, ik kende bijna niemand, man zat voor werk in het buitenland en ik was zwanger van de derde.
De meeste middelen mag je dan niet gebruiken en ik durfde het ook echt niet aan. Een nagenoeg vreemde vragen het hoofdluishoofd van je kind te wassen vond ik ook niet aanlokkelijk.
Dus ik heb deze oplossing gebruikt: Kleine plukjes haar oppakken met de luizenkam; haren met neten uittrekken en als je luizen ziet lopen ze vangen door er een plakbandje op te drukken (3M 810 dat melkwitte tape, plakt genoeg zonder aan haren te gaan plakken). Plakbandje dubbel, luis dood.
Op een hoofd komen meestal maar een stuk of 20 luizen voor. Als ze zich niet meer kunnen voortplanten houdt het feest snel op, dus hoe meer je er vangt hoe beter.
De hele kleintjes blijven heel stil zitten, de grote gaan rennen... die zijn lastig. Vang de kleintjes voor ze neten leggen en je bent ervan af!

De eerste dagen is het een flinke zit, zeker 2x 1,5 uur per kind, maar ik was er de laatste keer binnen drie dagen af, en zonder chemische rommel.
Je kunt uiteraard de neten ook laten zitten, dan moet je nog beter opletten en iets langer doorgaan omdat er dan nog neten uitkomen.

Haarconditioner

Mijn gouden tip is: Haren wassen en dan flink conditioner erin (koop maar een heel goedkoop merk want je moet er echt flink wat in doen). Dan een luizenkam met 2 ruitjes kammen gebruiken waar je een gaasje strak over heen hebt getrokken. Kind op de rand van het bad laten zitten (met handdoekje om tegen de kou)of in bad als je er makkelijk bij kunt. Dan ben je echt binnen 10 minuten klaar. Je glijdt echt door het haar heen. Af en toe het gaasje eraf trekken om te zien of je nog "beet" hebt. Na drie dagen halen wij er meestal geen luis meer uit. Dan doe ik het nog 2 keer om de dag en dan na een week. Geen luis, dan stop ik.

Nog een vraagje

Als je dan die comditioner erin hebt gedaan en hebt gekamd, spoel je die er daarna weer uit? Ik zou denken van wel?

Groetjes,
Vonda

Roosje Katoen

Roosje Katoen

16-06-2012 om 20:51

Vonda

ik spoel conditioner eruit voor het kammen, niet erna.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.