Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

liora

liora

03-07-2012 om 15:10

Kamer twee kinderen, 6 jaar leeftijdsverschil

Beste forummers,

Mijn kinderen, 3 en 9 jaar, delen samen een kamer. De jongste slaapt nu nog in een ledikantje, maar zal binnenkort zijn intrek nemen onderin het hoekstapelbed. Verder staat er een hele grote Pax kast langs 1 wand. Dan is er nog een wand over, waar bijvoorbeeld een bureau zou kunnen staan voor oudste. Maar ik zoek een beetje een manier om de kamer zo te maken dat ze er beiden hun eigen sfeer in terug kunnen vinden. Dus een deel dat past bij de oudste, en een deel voor de jongste.
Verder staan eigenlijk alle spullen van de oudste in de woonkamer: zijn boeken, zijn speelgoed en zijn schrijfwaren. Hij heeft in zijn slaapkamer wel een kastje met spullen waar de jongste niet aan mag komen. Dat kastje zit op slot en het sleuteltje in een doosje op een hoge plank. De jongste kan er dus inderdaad met geen mogelijkheid bij komen, maar de oudste laat die spullen nu eigenlijk ook links liggen.
Ik zoek tips en adviezen hoe ik dit beter kan indelen en organiseren.

Ik ben heel blij met het hoekstapelbed, dus ik wil dat zeker wel als zodanig in gebruik nemen, maar het is van Flexa en kan dus ook anders: twee losse bedden, of een gewoon stapelbed met de bedden evenwijdig.

Heeft iemand tips?

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

03-07-2012 om 16:50

Zelfde als p

2delen creeeren door om en om het bed af te sluiten. De muur kun je dan elk hun eigen kleur geven. Het bed dwars in de kamer als scheidingswand. Ene bed sluit je bv links af van bodem tot instap andere bed, het andere bed rechts van onderkant bed tot plafond.

liora

liora

03-07-2012 om 18:58

Ongezellig

Hmm dat vind ik wat ongezellig. Maar twee bedden in het midden van de kamer kan wel.

Hopelijk komen er nog meer tips.

Guinevere

Guinevere

04-07-2012 om 09:18

Afmetingen?

Hoe groot is die kamer eigenlijk?
Verder sluit ik me toch aan bij het advies van P, als zoiets past natuurlijk. Als je het te afgesloten vindt dan kun je de afscherming ook creëren met een gordijn natuurlijk. Kun je nog eens afwisselen.
Elk een eigen hoek krijgen dmv het bed dwars in de kamer lijkt mij niet ongezellig, want er is toch nog een opening naast als doorgang. Maar het moet natuurlijk wel kunnen qua licht, niet zodanig dat de ene zoon in het donker zit.
Je kunt die Pax wellicht ook splitsen en als halve scheidingswandjes gebruiken. Het "en suite" gevoel maken met kledingkasten, dat bedoel ik.

Hier

Slapen ze met hun drieën (9 jaar, 7 en 5) op één kamer. Ik snap dat je wil dat elk kind een eigen inbreng heeft qua inrichting, maar zou het nodig zijn om de kamer daarvoor te verdelen? Hier gaat alles een beetje door elkaar: er hangt een Ajaxlamp (middelste) , één muur is in de lievelingskleur van oudste geverfd, jongste heeft weer wat schattige kleine beestjes op de kast gezet, het is een mengeling waarin ieder wel iets van/voor zichzelf vindt.

Anonix

Anonix

04-07-2012 om 10:21

Hier ook

Hier slapen ze ook samen. Ze hebben gewoon een neutrale kamer. Muren zijn grotendeels wit, vloerkleed hebben ze samen uitgekozen, verder is het allemaal niet heel uitgesproken.

Ze delen een stapelbed en hun bed is hun eigen stukje kamer. Daar komt de ander in principe niet en daar verzamelen ze dus ook hun eigen spullen. De rest staat gezellig door elkaar... Ik geloof niet dat ze behoefte hebben aan een optische of praktische verdeling van de kamer.

Guinevere

Guinevere

04-07-2012 om 10:45

Ik vroeger

Ik deelde vroeger 9 jaar lang een kamer met mijn zus. Ik heb van jongs af aan heel veel visioenen gehad van houten scheidingswandjes in de kamer, die mij een eigen stukje zouden geven. Al was het maar een metertje rond mijn bed. De scheidingswanden hadden in mijn dromen altijd de vorm van een kasteel met kantelen en een paar raampjes. Helaas, het is er nooit gekomen. Toen we later verhuisden en ik een eigen kamer kreeg was ik dolblij.
Misschien moet je eerst eens informeren bij je oudste, of hij een eigen stukje wil hebben of niet.

Om te beginnen

Een heel simpele oplossing om mee te beginnen is om de spulletjes van je oudste zoon die nu in de afgesloten kast staan te verhuizen naar een plank of een open kast boven zijn bed. Daar staan ze dan wel in het zicht en voor het grijpen voor hem en zijn jongere broer moet dan duidelijk gemaakt worden dat hij niet op het hoge bed van zijn broer mag klimmen om aan die spulletjes te komen.

Verder lijkt mij dat plan van een stapelbed half dicht te maken zoals P beschrijft echt superhandig. Kan ook de één in bed lezen met een lampje zonder dat de ander daar last van heeft en de slaapplekken worden er vast heel knus van.

skik

Maylise

Maylise

04-07-2012 om 12:07

Niet te veel scheiden

Ik zou niet proberen een officiele scheiding aan te brengen. Zo'n streep op de grond waarbij je toestemming nodig hebt om in het gedeelte van de ander te komen lijkt me een regelrechtige uitnodiging tot ruzies en klieren. Mijn kinderen hebben zoiets zelf eens een keer geprobeerd met tape en dat heb ik na een paar dagen verwijderd aangezien er daardoor allerlei problemen kwamen.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een neutrale kamer. Geef de oudste en de jongste allebei een wand voor posters en versieringen naar keuze. Verder zou ik beide kinderen een eigen plekje geven dmv een kastje met daarnaast een bureau of tafeltje waar ze aan kunnen spelen. Dan hebben ze daar hun eigen spulletjes en hun eigen plek.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-07-2012 om 17:34

Allebei een eigen wand

Daar zou ik voor kiezen.

En als de kamer groot genoeg is wellicht de optie met het scheidingswandje. Want beter een grote gezamenlijke kamer dan twee hokjes waar je net niks mee kunt. Lijkt mij dan.

Dus indien het geen balzaal van een kamer is zou ik er voor kiezen om de stapelbedden haaks op elkaar te laten en het bed in een hoek te zetten. En dan voor ieder de muur langs het bed in een eigen kleur, met eigen plankjes. En de rest samen.

Ik heb geen ervaring met het delen van een kamer, behalve dan tijdens de vakantie, maar mijn man heeft zijn hele jeugd z'n kamer gedeeld met zijn tweelingbroer. En nou die tweee zijn echt goed getraind geraakt in het delen van spullen. Speelgoed, boeken, een radio, een brommer, een auto, echt alles was gezamenlijk aangeschaft. Ik geloof niet dat hij daar een ietsjepietsje trauma aan heeft over gehouden. Wel een goeie band met zijn broer.

Verbouwen

deur laten plaatsen, wand laten plaatsen.

Maar manda

Dat is toch bijna nooit mogelijk, in verband met ramen en ruimte in de buitenmuur voor een deur.

Toen wij op zoek waren naar een huis met meer slaapkamers kwamen we ook in huizen met niet genoeg, maar wel heel grote slaapkamers. Qua vierkante meters konden het dan makkelijk twee kamers worden, maar was er geen ruimte in de wand met de gang om een tweede deur te plaatsen waardoor je rare hoekjes (halletjes) zou krijgen of dat de een altijd door de ander zijn kamer zou moeten lopen. Of de ramen zaten aan een kant waardoor de ander een kamer zonder daglicht zou krijgen.

In het huis waar we nu wonen was een hele grote slaapkamer (8 meter) met al dubbele schuifdeuren precies in het midden. Het raam zat ook in het midden, dus dat was een kwestie van een raam met een middenstijl plaatsen en een gipswandje zetten. Maar in de meeste huizen komt het gewoon niet uit.

skik

mix

mix

05-07-2012 om 10:59

Dat is wel op te lossen mits

de kamer gewoon ruim genoeg is.
In het wandje kun je in de bovenste 50 cm ofzo glas plaatsen, dan komt er gewoon daglicht naar binnen.
De oudste laat je dan door de jongste zijn kamer lopen, die heeft nu nog niet zoveel erg in privacy issues.
Wil je dat toch dan zet je een kamerscherm neer zodat het ene kind (als de kamers op links liggen) rechtdoor loopt, het andere kind naar links achter het kamerscherm doorloopt naar de deur in het geplaatste wandje.
Op deze manier hebben mijn broer en ik een eigen kamer gehad van leeftijd 9 tot ik het huis uitging.

liora

liora

05-07-2012 om 11:46

Reactie

Dank allemaal voor de goede tips en adviezen. Op zich heeft de oudste er wel last van dat hij nergens iets kan laten liggen. Hij heeft wel aan zijn bed een plankje met zijn boeken. Ik zou inderdaad nog planken of een klein kastje boven zijn bed kunnen hangen, maar ik beschik niet over de vaardigheden om de oudste ervan te weerhouden eraan te zitten.

Op zich kan de oudste niet wachten om met de jongste in het stapelbed te slapen, dus ik denk dat echt twee aparte kamers nu nog niet gewenst is.
Er zijn wel twee aparte ruimtes van te maken trouwens, want aan beide kanten ramen, en dan inderdaad zou de een altijd door de kamer van de ander moeten lopen.

Wat betreft huiswerk: ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat oudste huiswerk maakt in zijn kamer, althans 's avonds, want dat zou kwa bedtijd pas kunnen als jongste rond 20.30 gaat slapen. Dat duurt nog zo lang!! 's middags huiswerk maken wel natuurlijk, maar voorlopig zal jongste dan op de nso zitten.

Voor de langere termijn voel ik er wel voor om de bedden inderdaad naast elkaar te zetten, en dan beiden een bureau en eigen hoek.

Groeten,

Liora

Risama

Risama

07-07-2012 om 10:57

Deuren maken

Wij hebben van 1 deur 2 deuren gemaakt door ze schuin te plaatsen. Dus een scheidingswandje vanaf de ramen (die tegenover de deur zijn) ter hoogte van de oorspronkelijke deur en die door laten lopen tot zo'n 70 cm aan de oorspronkelijk deur. De 2 nieuwe deuren als een driehoek tot aan het nieuwe wandje geplaatst. Zo hebben beide kinderen een eigen deur, hoeft er niemand door de ander zijn kamer en kost het bijna geen ruimte. De kamer zijn niet gelijk van grootte, want dat was dus niet mogelijk met de oorspronkelijke deur die niet in het midden van de kamer zit. Daarnaast had de oorspronkelijke kamer 3 grote ramen en is er nu dus 1 kamer met 2 ramen en 1 kamer met 1 raam.

Deze kinderen schelen ook 6 jaar en zeker nu de oudste van de 2 (11 jaar nu) begint te puberen ben ik blij dat ze haar eigen plekje heeft. Jongere zusje van 5 speelt de laatste tijd ook steeds meer op haar eigen kamer.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liora

liora

07-07-2012 om 18:57

Risama

Hoi,

Ik kan het me niet goed voorstellen en denk niet dat dat hier zou kunnen. Hier is na de deur meteen een heel smal gangetje zeg maar. Het ledikantje kan bijv niet door de deur! Zo smal.

Maar ik ben wel benieuwd wat jij hebt gedaan!

Liora

Ik heb die kamer ooit gezien

en ik meen mij te herinneren dat er een hol deel in die muur ergens zit, daar heeft vroeger ook een deurkozijn gezeten. Ik kan mij verder namelijk niet voorstellen dat dit type woning uit die tijd zo'n giga slaapkamer had vroeger, dus ooit is er een wand uitgesloopt en een deurkozijn dichtgezet.

als dit klopt (het is al lang geleden) dan kan je dat gewoon simpel weer herstellen, kost wat maar dan heb je dus weer 2 kleinere slaapkamers daar ipv 1 grote.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.