Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Moontje

Moontje

04-10-2012 om 18:06

Kaasfondue recept

Even een vraagje, man en dochter houden van kaasfondue uit zo'n zilveren zakje. Zoon en ik niet, wij vinden de smaak te sterk. Zou je ook kaasfondue kunnen maken van gewonere kaas? Wij vind gewone jonge kaas of belegen kaas het lekkerste, de apartere kazen zoals emmenthaler of allerlei van die schimmelkazen zoals gorgonzola (weet uberhaupt niet of dat in een fondue gaat) maar de smaak vind ik niet lekker.

We willen ook graag eens meedoen met fonduen, want we vinden gesmolten kaas (zoals op de tosti) wel erg lekker. (wijn erin zou ook nog wel mogen)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
May

May

04-10-2012 om 19:28

Tuurlijk

Doen we hier ook wel eens, gewoon twee pannen op tafel, eentje met heftige uit een zakje en eentje die je zelf maakt, gewoon net als je kaassaus maakt.. Heel simpel..

Moontje

Moontje

04-10-2012 om 23:38

Gewoon...

je schrijft gewoon net als je kaassaus maakt.
Volgende vraag; Hoe maak je kaassaus?? (dat eet ik nooit en als ik het eet dan is het uit zo'n zakje van knorr (of honig)

May

May

05-10-2012 om 11:30

Gewoon..

Oke, daar gaat ie! klontje boter laten smelten, bloem erbij, flink roeren tot het een glad papje is, beetje bij beetje melk erbij doen en flink met de klopper erdoor zodat je geen klontjes krijgt, dan krijg je een gebonden sausje, waar je dan weer geraspte kaas doorheen doet, op internet staan vast recepten waar de precieze hoeveelheiden in staan, maar ik doe het altijd een beetje op de gok..

Tango

Tango

05-10-2012 om 12:50

Even gekopieerd

Want ik had in het oude draadje bij basisschoolleeftijd gereageerd.

smelt 100 gram boter of margarine in een pan (met dikke bodem) niet bruin laten worden. Roer er 100 gram bloem door, goed roeren. Voeg dan beetje bij beetje 1/2 liter melk erbij, blijven roeren met garde of houten lepel. Roer er dan 250 gram geraspte kaas doorheen. Blijf roeren tot de kaas gesmolten is. Roer er tenslotte 2 eierdooiers doorheen en evt. wat bouillonpoeder voor de smaak.

Dit was het recept dat mijn moeder vroeger al gebruikte en zoals wij dus elk jaar met kerst kaasfonduen (verder doen we het eigenlijk nooit). De geraspte kaas kun je dus zelf kiezen (belegen of minder belegen). Een scheutje wijn deed mijn moeder er vroeger volgens mij ook wel door, maar zonder wijn smaakt het ook prima.

Moontje

Moontje

05-10-2012 om 14:40

Thanks!

Ik had die van jou inderdaad al uitgeprint Tango! Bedankt. Die van May lijkt inderdaad op die van Tango, alleen minder uitgebreid.
Dan wrijf ik de pan nog even in met knoflook (dat schreef ook iemand bij basisschoolleeftijd, kan even niet zien wie) en dan heb ik eigenlijk een combi van alle receptjes. Ik ga het vanavond maken!
(zal morgen even melden of het in de smaak viel

wij zijn gek op kaasfondue, maar ook niet van die sterke smaken. schimmelkaas hoef je al helemaal niet mee aan te komen.
Er is 1 merk dat wij, maar ook de kinderen, echt heeeeel erg lekker vinden, zit niet in een pak maar in een bruin/gelige zak: van RichesMonts. Te krijgen bij de Emte en soms bij de Jumbo (richting kerst etc of bij een grote jumbo).

Moontje

Moontje

05-10-2012 om 15:55

Hee

Oh die zag ik net bij de Jumbo, heb voor man en dochter het andere merk gekocht (in een doosje met rode opdruk ofzo, heb geen zin om naar de koelkast te lopen) zelf ga ik het nu maken van de receptjes. Maar als ik de volgende keer lui ben, zal ik dat merk eens een kansje geven. Bedankt voor de tip!

Moontje

Moontje

06-10-2012 om 07:58

Hoe was het

Nou gisteren gemaakt, de fondue zag er prima uit en smaakte inderdaad naar belegen kaas. Maar tja... het was een beetje saai. Ik denk dat 'echte' kaasfondue daarom sterker smaakt. We waren er snel op uitgekeken, zoon en ik (of het is gewoon echt ons ding niet) we hebben ons vooral toen maar tegoed gedaan aan alle hapjes zonder te dippen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.