Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mari39

mari39

24-03-2013 om 20:08

Jurkje burda 7828

Ik heb van een proeflapje een burdajurkje gemaakt, model 7828. Lijkt op de jurkjes van king louie.
Snel klaar, alleen bij de overslag vind ik het niet mooi zitten: ze zitten redelijk over de buste waardoor het een wat gesloten v hals wordt. Daarbij zit de stiknaad met het vooronderpand voor niet helemaal onder de buste maar er een beetje op. Ik heb de hele beschrijving gevolgd en gechecked,maar ik heb het wel goed gedaan.
Ik vfaag me nu af hoe ik het mooier kan maken: een grotere maat lijkt me niet, het past verder perfect(mouw, schouder, taille etc). Zou ik de voorpanden met een centimeter of 2 moeten verlengen, onder de schouder zou dat kunnen.
Heeft iemand ook dit jurkje eens gemaakt, en een goed idee hoe ik dit kan oplossen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jessica O

Jessica O

25-03-2013 om 07:51

Lastig

Als je de schouder gaat verlengen wordt je mouwinzet ook weer anders.
Denk dat ik zelf de v-hals dieper zou uitknippen, en onderkant van het bovenstuk iets langer zou maken. Dan natuurlijk het voorpand onder iets korter.
Snap je hoe ik bedoel?

mar

mar

25-03-2013 om 09:59

Buste?

mijn eerste gedachte was, heb je misschien een wat grotere buste? Dat zou verklaren waarom de naad bij het ondervoorpand niet goed zit.
Je zou ook nog een langer bovenlijf kunnen hebben dan "normaal".
Kloppen de maten van de bustdiepte en de taillelengte ook met het patroon? Ik denk dat daar het probleem in zit, eventueel in combinatie met de cupmaat.
Ik wil je nog wel wat tips geven over hoe je het zou kunnen oplossen, maar dan is het handig om te weten of er iets van bovenstaande suggesties klopt.

Verlengen

Ik denk ook dat je een langere ruglengte hebt. Aan de jurk die je nu hebt kun je niet veel meer veranderen. Ik zou hem nog een keer maken en goed opmeten hoeveel langer de 2 voorstukjes moeten worden. Als je dit weet kun je zowel je overslag als je rugkant van je patroon een paar cm verlengen door het patroon door te knippen op de gewenste hoogte. Ik zou niet zomaar de pas een stukje langer knippen. Het is lastig uit te leggen hahahaha. Je hebt je overslag met ook je mouwinzet eraan. De bovenkant van de overslag t/m de mouwinzet daar doe je niks mee. Dan is er nog een stukje onder. Daar kun je het patroon doorknippen en de door het dan iets uit elkaar te leggen op de stof het patroon verlengen. Dit moet je dus ook met je rugpand doen op dezelfde hoogte.

Ik hoop dat je het een beetje snapt

mari39

mari39

25-03-2013 om 16:43

Maten

Alvast bedankt voor het meedenken.

Ik vind zelf niet dat ik een grote buste heb, met een cup C75. maar voor het model misschien wel. Dan zou ik eigenlijk een maat groter moeten hebben, maat 38 ipv 38.
Burda gaat ook uit van een lichaamslengte van 168 cm, ik ben zelf 5 cm. langer. dus daar gaat het al mis denk ik. Mijn ruglengte is 46 cm, voor het model zou het dan maat 40 moeten zijn.

Het patroon geeft aan dat verlengen kan ergens halverwege het armsgat. Hoeveel zou ik daar dan moeten verlengen?
En als ik het daar verleng, zou dan de overslag ook mooier kunnen vallen? Ik heb eens gekeken op een blog van dit model jurkje, en alle jurken hebben wel dat de overslag op de buste zit.

Jessica O

Jessica O

26-03-2013 om 07:39

Armsgat

Maar als je bij het armsgat de boel een paar cm verlengt, in het armsgat dus, dan is je mouwkop toch te kort om er in te zetten? Plus dat je dan hele wijde mouwsgaten krijt. Dan zou ik net onder de mouw de boel verlengen. Of gewoon aan de onderkant en dan de hals iets uitdiepen.
Heb je het patroon uitgeknipt of overgenomen van het burdapatroon? Anders zou je eens na kunnen meten hoeveel groter de 40 is, zien of dat beter zou passen. Innemen in de taille is altijd makkelijker dan ergens groter maken.

mar

mar

26-03-2013 om 08:33

Verlengen

Met cup C zou het volgens mij wel moeten lukken, in theorie. Bij grotere bustes zit de oplossing niet in een maat groter nemen, maar in het aanpassen van het bovenstuk. Anders past het alsnog niet. Ik heb zelf cup F/G, maar neem doorgaans maat 40 en pas dat aan. Anders komt ik op maat 46 uit en is het veel te wijd bij taille en schouders.

je ruglengte is dus een cm langer dan het patroon. Als je ook de borst /taillehoogte weet, weet je ook waar het verschil in zit. Als je symmetrisch bent, is ook de taillehoogte 1 cm langer. Maar het kan ook zijn dat de buste wat hoger zit en de borsthoogte dus wat korter is en het onder de buste weer wat langer. Zit het lengteverschil boven je borst, dan zou doorknippen boven de bustellijn en verlengen de beste optie zijn. Anders zou dat ook onder de oksel kunnen. Je verlengt dan met het aantal cm dat het scheelt met de Maattabel.
Als je het armsgat doorknipt, moet je natuurlijk ook de mouw aanpassen.
Ik vermoed dat het hoge sluiten van de v-hals komt door het gebrek aan lengte cq stof. Bij de plaatjes die ik zag leek het dat de v-hals bij de wat vollere dames hoger zat.

Als je dit allemaal te ingewikkeld vindt, zou je met je proefjurk kunnen kijken wat er niet koopt en wat je wilt veranderen en dit overnemen op je patroon. Eventueel zou je ook de overstag wat uit kunnen diepen of hem korter maken (dus minder naar de zijnaad gaand).
succes

Bewondering voor jullie geduld - o.t.

Heb vroeger enorm veel genaaid, maar ben er tegenwoordig veel te ongeduldig voor. Eerst een proefjurkje naaien voor de echte versie komt - mijn diep respect en ik hoop dat het prachtig wordt!!

mari39

mari39

26-03-2013 om 10:03

Plan van aanpak

Ik vond het ook al raar om ergens bij het armsgat te verlengen, omdat de mouwen dan ook verlengd moeten worden. En al die maten en lengtes vind ik altijd zo ingewikkeld, ik zou daar eigenlijk eens een goede cursus voor moeten doen.
Ik heb helaas het patroonblad verknipt, nu kan ik dus niet meer vergelijken.Had ik beter anders kunnen doen.

Wat ik gisteren nog even heb gedaan, is het jurkje aangetrokken en aangegeven waar de middennaad zou moeten zitten. Ik heb ook nog genoeg stof over van de proeflap (was een grote coupon)dus ik ga een nieuw bovenlijf maken. Gisteren het oude losgetornd. Onder de oksels ga ik een cm of 2 verlengen,en dan ga ik het bovenlijf weer in elkaar naaien met een grote rijgsteek. Kan ik het snel weer uithalen als het nodig is. Als ik zo kijk naar het patroon, dan denk ik dat met verlengen de overslag ook mooier gaat zitten.
Als ik het af heb, kom ik hier weer terug.

mari39

mari39

26-03-2013 om 10:39

Bromvlieg

Dank je wel hoor voor het compliment. Dit is voor het eerst dat ik begin met een proeflap hoor. En daarmee bedoel ik dat het een goedkoop stofje moet zijn, maar eigenlijk wil ik het ook dragen!
En als je vroeger genaaid hebt, dan vindt je dit een makkie hoor. Het is echt een eenvoudig patroon om te naaien (technisch dan). en het is zo leuk om te doen.

Jessica O

Jessica O

27-03-2013 om 08:06

Ben benieuwd

Of het gaat lukken zo!!

Is trouwens wel een heel leuk patroon zeg. Heb ook zelf 1 favoriet jurkjes patroon. Jurkjes heb je nooit te veel in de kast hangen.....

mar

mar

27-03-2013 om 08:34

Ik ook

Ik hoop ook dat het zo gaat lukken. Het goed passend krijgen van kleding is toch vaak een proces van proberen en kijken. Gaandeweg ontdek je waar je bij jezelf op moet letten, want ook de maattabellen kloppen niet altijd helemaal. Zo maak ik voor mijzelf het liefste Burda pátronene, Knip geeft altijd problemen.

Maar knip nooit meer je patroonblad aan stukken! Trek het gewoon over met patroonpapier. Zo kun je altijd vergelijken en ook nog eens een andere maat maken.

Er zijn wel wat gemakkelijke boeken met de ins and outs van naaien. Ik heb bv ooit het boek van Burda gekocht en laatst kreeg ik de kleermakersgids. Daar staan toch een hoop praktische dingen in en ook hoe je aanpassingen kunt maken als iets toch niet goed zit.

succes

mari39

mari39

27-03-2013 om 13:15

Gelukt!

bovendeel is helemaal aangepast en heb ik vanmorgen losjes in elkaar gezet. Zag er prima uit, zat ook veel minder strak, en het voorpand wat de overslag maakt,zit ook wat speelser. V-hals is ook wat dieper dus ben er helemaal blij mee!! Nu weer alles uithalen, en netjes vaststikken.
voor als jullie zelf het ook een leuk jurkje vinden: partoon 7828 en dan de werkwijze van mina dotter (stap voor stap een burda), zij heeft een blog.

Dank jullie wel voor het meedenken!!!!

mar

mar

28-03-2013 om 08:33

Geweldig

fijn dat het nu naar je zin zit. Heel veel plezier met het jurkje.

Jessica O

Jessica O

29-03-2013 om 07:34

En nu

natuurlijk wel even op je patroon aangeven wat je veranderd hebt en de cm`s erop vermelden. Dan kun je de volgende keer zo het juiste patroon knippen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.