Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

oregano

oregano

25-04-2011 om 20:44

Jurk korter maken

Ik heb weer een leuk jurkje gekocht bij de hema maar die is te lang.Rekbare stof. Nu heb ik alleen een handnaaimachine, zo'n ouderwetse van Singer , dus geen t.shirt steek erop om te zomen. Is er nog een alternatief behalve naar een naaister brengen? Zou er niet een soort band zijn welke in kan instrijken net als bij gordijnen of lijkt dat dan niet bij een rok.
Bedankt, Oregano

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gewoon

wel naar het naaiatelier brengen, kost nog geen tientje schat ik zo in.

oregano

oregano

25-04-2011 om 20:59

Manda

Ik koop nogal vaak van dit soort jurkjes, en vaak zijn ze maar rond de 25 euro...dus dat vind ik een beetje zonde. Maar niet dragen is nog meer zonde dus ik ga toch maar naar een naaiatelier denk ik.

Met de hand?

of met een klein zigzagsteekje met de machine, dat gaat soms ook. Je kan eventueel een bandje meestikken tegen het uitlubberen

mar

mar

25-04-2011 om 22:33

Zigzag en tweelingnaald

Hoogstwaarschijnlijk heb je wel een zigzag op je naaimachine? En misschien zelfs een genaaide zigzag?

Stap 1: zigzag de afgeknipte rand. Ik zou een vrij brede zigzag nemen, steeklengte gewoon gemiddeld.

Stap 2: de zoom omslaan

Stap 3: met de hand verder doen óf met een tweelingnaald op de naaimachine óf gewoon met een enkele naald. Met de hand kun je het heel mooi doen en blijft de steek ook wat rekbaar. Ook met de tweelingnaald wordt het mooi. (rechte steek gebruiken!)

Denk eraan dat ze niet met je gewone naalden kunt naaien, maar dat je ballpoint/tricotnaalden moet hebben. Die hebben een stompe punt.

ishtar

ishtar

26-04-2011 om 10:53

Ook op een handnaaimachine

heb je een zigzag, toch?
Dus dan: rand afzigzaggen, dubbelslaan op gewenste lengte, vastrijgen en dan met een heel flauwe zigzag naaien. Dat houdt t elastisch.
Je kunt het ook met de hand doen na het rand afzigzaggen. Paar steekjes van de zoom, paar steekjes van de jurk. Werkje van niks

Brianna F

Brianna F

26-04-2011 om 11:38

Misschien dom?

Maar op de hand zomen is dat helemaal uit de tijd dan? Ik heb nog nooit op een naaimachine gezoomd, ik doe het op de hand met een onzichtbare steek.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

26-04-2011 om 17:41

Plakken!

Met textiellijm van Guntermann. Zoom aftekenen, omslaan en strijken. Drupje lijm hier en daar en laten drogen.

Rosa

Jessica O

Jessica O

27-04-2011 om 07:14

met zoomband plakken. Dat strijk je er helemaal onderin, beschermlaagje eraf peuteren, omslaan en weer strijken. Is soepeler dan textiellijm (die kan harde plekken in de stof geven).
En als je in de buurt woont wil ik het met plezier voor je doen hoor!!

Jessica

oregano

oregano

30-04-2011 om 11:15

Bedankt voor de tips, en jessica,

Wat een sympathiek aanbod. Ik woon in het hoge noorden,misschien kan ik het zelf leren als je in de buurt woont en ik kan meekijken aangezien er niemand in mijn omgeving ëcht kan naaien.
Anders probeer ik het met textiellijm.

Jessica O

Jessica O

02-05-2011 om 14:38

Oregano

Zelf woon ik in Twente, beetje uit de buurt dus denk ik. Maar je bent altijd welkom hoor.

Textiellijm zou ik eerst op een klein stukje uit proberen, aangezien het harde plekken kan geven in sommige stoffen.

Jessica

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.