Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jonge kraai

Afgelopen maandag hebben wij een jonge uit het nest gevallen kraai gevonden. Inmiddels zorgen we dus al weer 5 dagen voor hem en het is zo leuk! Hij verandert echt met de dag. Kraaien zijn gelukkig niet van die kritische eters dus we geven hem van alles (fruit, vlees, zaden, wormen). Hij eet (en poept!) echt ongelooflijk veel. Hij 'woont' in ons tuinhuis dat we voorlopig maar even omgetoverd hebben tot volière. Dat is wel erg prettig, want in huis is ook zo wat...
Als je bij hem gaat zitten komt hij naar je toe en klimt op schoot. Ook laat hij zich rustig aaien en oppakken. Kortom: mijn kinderen zijn in de zevende hemel met hun nieuwe huisdier

Maar hoe nu verder? Vliegen zal hij vast vanzelf wel gaan doen, maar hoe leren we hem zelf eten zoeken? Zou dat ook vanzelf gaan? Of moeten we er vanuit gaan dat hij meer huisdier gaat blijven (ook prima trouwens). Iemand ervaring en/of tips?


Kauw

Kauw

27-05-2016 om 11:44

naar de vogelopvang

Ik zou m naar de vogelopvang brengen, zij geven ze het juiste voedsel en brengen ze groot met als doel weer in de natuur terug te kunnen.

Het is trouwens wel normaal jongen op de grond te zien. Ze worden het nest uitgeworpen om vanaf de grond te leren vliegen. Met de bebouwing in de randstad is er niet altijd genoeg bescherming voor de kleine op de grond en zal hij sneller worden opgegeten of meegenomen. Maar meestal zit moeder gewoon in de buurt.

Mijntje

Mijntje

27-05-2016 om 11:56

jaloers

O Jippox. Ik ben jaloers!!!
Maar ik denk ook dat je het het beste aan de vogelopvang kan vragen.

Niki73

Niki73

27-05-2016 om 12:02

Slim beest

Kraaien zijn heel intelligent. Het zou best een leuk huisdier kunnen worden.

Jippox

Jippox

27-05-2016 om 12:04 Topicstarter

vogelopvang

Ik zal wel eens informeren, maar we houden hem wel zelf Zoals ik al zei: als hij bij ons blijft als huisdier is het ook goed. We wonen aan de bosrand, dus hij kan ook prima 'half-vrij' leven hier.
Overigens zat deze kraai al een paar uur alleen onder een boom (en was duidelijk nog lang niet toe aan uitvliegen), helemaal natgeregend en koud. Geen kraai in de buurt gezien. Als je in de buurt kwam sperde hij zijn bek wijdopen (honger!). Dus toen hebben we hem uiteindelijk maar meegenomen…

Mijntje: als je 'm zien wil: hij is te vinden op facebook onder de naam "Froome Kraa"

mirreke

mirreke

27-05-2016 om 12:05

Ik lees dat je een gevonden vogel niet langer dan 12 uur

mag houden.
Hij moet naar de vogelopvang.

Verder moet je een jonge vogel eigenlijk nooit wegpakken, de ouders zijn meestal in de buurt. Inderdaad is het wel zo dat met de aangeharkte tuintjes en perkjes van tegenwoordig, er veel te weinig beschutting is voor jonge vogels.

http://www.vogelopvangdelft.nl/dier-gevonden/vogel-gevonden/

Jippox

Jippox

27-05-2016 om 12:17 Topicstarter

nou

een kraai is geen beschermd dier ofzo, dus zo'n vaart zal het niet lopen. Het gaat -na 5 dagen- ook gewoon heel goed met hem. Maar ja, we hadden hem inderdaad ook kunnen laten zitten, dan was hij nu dood, dat was wel 'natuurlijker' geweest….

Mijntje

Mijntje

27-05-2016 om 12:21

Jippox

Ik word graag vrienden!

Jippox

Jippox

27-05-2016 om 12:24 Topicstarter

Mijntje

Dat vindt Froome vast heel leuk

Mijntje

Mijntje

27-05-2016 om 12:27

Jippox

Ja gelukt! M'n dag kan niet meer stuk!

Egel

Egel

27-05-2016 om 12:43

me too

Lijkt me leuk, vrienden van een kraai!

Kauwboy

Natuurlijk is 't in de film een kauw in plaats van een kraai, maar het lijkt me een heel mooie (aangrijpende) film die ik nog eens wil zien. Ken je 'm?

http://www.moviemeter.nl/film/77232

mirreke

mirreke

27-05-2016 om 12:55

bij toch zelf opvoeden

Kun je o.a. ook meelwormen geven. Kopjes eraf knippen, want ze kunnen in een vogel behoorlijke schade aanrichten, met dode vogel tot gevolg.

Tamme kraaien / kauwen kunnen heel oud worden en ook heel jaloers...

Jippox

"nou, een kraai is geen beschermd dier ofzo".

Toch wel. Dat ze niet bedreigd zijn en in bepaalde gevallen bestreden mogen worden als ze schade aanrichten zegt niets over de beschermde status.

'T is maar dat je het weet voordat Dion Graus of Marianne Thieme op je stoep staan ;0)

skik

Jippox

Jippox

27-05-2016 om 13:57 Topicstarter

skik

Ik heb de info van de site van de vogelbescherming, daar maak ik in ieder geval uit op dat ze niet beschermd zijn…

http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/262/tab/Bescherming

Nou ja, ik beloof dat we hem heel goed zullen beschermen

Jippox

Jippox

27-05-2016 om 13:58 Topicstarter

moedermop

Ja ik ken de film. Mooi!

diertje.

diertje.

27-05-2016 om 14:53

Je had m moeten laten waar hij was

Kraaien en kauwtjes vallen deze periode niet uit het nest maar vliegen al uit. Dat is heel normaal. Papa en mama blijven ze dan op de grond de komende weken verder verzorgen en voeren. Het is dus een foute actie geweest om m mee te nemen, je had m gewoon moeten laten zitten waar hij zat, evt. als hij op een open stuk zat wat richting struiken jagen. Eens per jaar val ik samen met een vriend in op de dierenambulance als zij hun jaarlijkse uitje hebben en dit is het advies dat we geven.

krwakakrwa

krwakakrwa

27-05-2016 om 15:08

slechte ervaring

Vroeger was er bij ons in de buurt iemand met een tamme kraai, was eerst echt superleuk, maar hij was ontzettend gewend aan mensen en kende totaal geen angst. Na verloop van tijd ging hij eten af pakken van kinderen en nog wat later begon hij mensen aan te vallen, kinderen konden niet meer buiten spelen en ook volwassenen moesten uitkijken.
Uiteindelijk is hij afgemaakt omdat hij de buurt terroriseerde.
Zelfde verhaal jaren later met een kauw.

Jippox

Jippox

27-05-2016 om 15:16 Topicstarter

Reactie

Dat hij al aan het uitvliegen was klopt echt niet. Hij kon zelfs nog niet op zijn poten staan (dat kan hij nu, dagen later pas net een beetje) En zoals ik al zei: we hebben het een tijd in de gaten gehouden. Er kwam geen kraai voeren of wat dan ook. Hij zat daar echt alleen.
Hoe het verder gaat, we zullen het zien. Mocht hij overlast gaan veroorzaken dan zullen we daar t.z.t. uiteraard een oplossing voor zoeken.

Vogel

Vogel

28-05-2016 om 10:05

Ohhh!

De droom van mijn jongste zoon (13). Veel plezier er mee!!

Jippox

Op de site van de vogelbescherming staat dat de zwarte kraai niet op de rode lijst staat. De rode lijst gaat over de mate waarin een dier bedreigd is. Desondanks is de vogel wel een beschermde soort.

http://www.faunabeheereenheid.nl/noordbrabant/jacht%20beheer%20en%20schadebestrijding/Diersoorten/Vogels/Kraaiachtigen/Zwarte%20kraai.doc/

http://www.pobn.nl/vogels_kraai.html

skik

Kauw

Kauw

28-05-2016 om 12:23

toch jammer

dat je niet iets met de adviezen vraagt die komen naar aanleiding van je vragen.
Je hebt er (logisch hoor) geen kennis van en dat heeft de vogelopvang wel.
Je zei dat hij enige uren alleen zat. Dat is normaal, de moeder verstopt zich in de buurt. Het is niet erg dat hij koud en hongerig was, de moeder was vanzelf met eten weer teruggekomen.

Ik denk ook dat je de kraai gaat ondervoeden en dat hij dan in gevangenschap sterft door slechte voeding, ik zou me dus echt beter in gaan lezen wat een jonge kraai nodig heeft.
Een half-tamme kraai kan ook niet meer het wild in als hij toch niet zo bevalt door herrie, alles onderpoepen enz, dus je ontneemt hem zijn vrijheid. Vogelasiels zijn verplicht de vogels weer uit te zetten en ze op die manier te verzorgen: met oa afstand.

En bij wet is het idd gewoon verboden zoals je in de flora-faunawet kunt opzoeken.

Watersalamander

Eens een watersalamander verstoort in de winterslaap door de voortuin aan te pakken. We hebben hem toen tijdeljk verzorgd en in het voorjaar weer in de natuur uitgezet. Het is wel een beschermd diersoort maar als je het naar een opvang brengt, zetten ze hem ook niet meteen uit.

Jippox heeft ervoor gezorgd dat het dier niet door een kat gevangen werd. Als het dier kan vliegen, hoeft het niet meer in een tuinhuis maar kan het de vrijheid in.

Kauw

Kauw

28-05-2016 om 13:46

dat

dat is natuurlijk gissen of een kat het dier gevangen zou hebben. kan, maar hoeft niet. Ik heb eens een klap van een kraai gehad wiens jong ergens stond (had het niet eens gezien, achteraf pas) en die kwam vanuit het niets.

Het punt is ook dat het dier tot nu niet de beste voeding krijgt en in de vrijheid weinig kans maakt omdat het niet leert foerageren. En TS bood een semi-vrijheid aan omdat ze het dier ook wil houden. Dat houdt in dat hij of de benen neemt en niet kan overleven of gewoon tam blijft.

Jippox

Jippox

28-05-2016 om 13:55 Topicstarter

kauw

Hoe weet je dat hij niet de goede voeding krijgt en dat wij ons niet goed ingelezen? Hij krijgt hier geen ander voer dan hij bij de vogelopvang zou krijgen. En ja wij hebben ons er inmiddels ook in verdiept hoe hem het beste begeleiden naar weer volledig in vrijheid kunnen leven. De vogelopvang in de regio hier zit in de stad. Wij wonen zo'n beetje in het bos. Ik ben er dan ook niet van overtuigd dat die vogelopvang het per definitie beter zou doen dan wij.

Overigens heb ik vrij veel ervaring met dieren (heb jaren als dierenverzorger in een dierentuin gewerkt en als vrijwilliger is een asiel), dus zo'n totale nitwit als waar je vanuit lijkt te gaan ben ik nou ook weer niet

Kauw

Kauw

28-05-2016 om 14:35

het

het mag gewoon niet, je mag m niet langer dan 12 uur houden, dat had je dan ook moeten/kunnen weten als je ervaren bent, plus dat je hier komt voor adviezen, dat geeft toch aan dat je het niet (allemaal) weet? In de natuur vinden ze niet dagelijks hetzelfde. Dat maakt het dieet gevarieerd. Ze eten kikkers, eieren, als ze groter zijn kleine vogels enz., in de winter weer anders dan in de zomer.

In je eerste berichten wilde je m houden, dan semi-tam, nu zeg je dat je je hebt ingelezen en m wilt begeleiden naar een volledig in vrijheid leven.

Jippox

Jippox

28-05-2016 om 15:03 Topicstarter

kauw

"In je eerste berichten wilde je m houden, dan semi-tam, nu zeg je dat je je hebt ingelezen en m wilt begeleiden naar een volledig in vrijheid leven"

Dat heet voortschrijdend inzicht

En nee, specifiek met kraaien had ik geen ervaring (wel met het grootbrengen van maraboes, maar ik zag toch wat verschillen). En waarom denk je dat hij altijd hetzelfde te eten krijgt? Dat is dus niet zo.

Ben je trouwens altijd zo negatief, of is dat nu speciaal alleen voor dit geval?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-05-2016 om 16:05

Wat een gezeur....

Hartstikke leuk Jippox.
Wist trouwens niet (meer?) dat jij de moeder was van Danoontje.

Ik kom zeker een kijkje nemen.

Kauw

Kauw

28-05-2016 om 16:43

ik?

Nee ik ben niet altijd negatief, wat ik wel jammer vind is dat als iemand met vragen komt en daar dan reacties op komen die ze niet aanstaan, dat het wordt omgedraaid en men mij negatief noemt terwijl jij iets doet dat eigenlijk gewoon niet mag en ik alleen maar antwoord geef op je vragen.

Juline

Juline

28-05-2016 om 16:53

Tjonge

Het lijkt wel of het over een baby gaat in plaats van over een vogel.

Leuk hoor, Jippox, veel plezier met het beestje! Zou toch leuk zijn als hij een beetje in de buurt blijft als hij groter is

Jippox

Jippox

28-05-2016 om 17:20 Topicstarter

nou kauw...

antwoord op mijn vragen? Je vult vooral een heleboel in, en dan nog onjuist ook.

En verder zijn er geen reacties geweest hier "die mij niet aanstaan". Sterker nog, mede door reacties hier zijn wij ons nu gaan richten op het zo goed mogelijk begeleiden naar zelfstandigheid in plaats van toch wat meer op tam maken.

En verder is het gewoon ontzettend leuk en een hele bijzondere ervaring. Vooral ook voor de kinderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.