Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jaarrekening, wat gebruiken jullie aan energie in vrijstaand huis?

Wij wonen in een groot vrijstaand niet geïsoleerd huis van 1930.
Wij gebruikten vorig jaar 1584 kwh elektra en 4947 kubieke meter gas.
Gas is dus echt heel hoog.
Ben met name nieuwsgierig naar mensen die wel zijn gaan isoleren en wat je dat is gaan opleveren. EN of jullie dan in zo'n oud huis ook zoveel gas gebruiken.
Oja, ik werk thuis dus de kachel staat winters altijd aan..

Jij hebt alles tegen...

Althans qua verbruik gas. Waarschijnlijk woon je wel erg mooi en landelijk. En stook je dus ook voor de buitenwereld
Je gasverbruik is idd behoorlijk en natuurlijk zal goed isoleren je gasrekening naar beneden halen. Maar goed isoleren is ook een investering, kwestie van keuzes maken voor de langere termijn.

Een vergelijking met mij qua gasverbruik heb je weinig aan, andere woonomstandigheden (nieuwbouw,super geïsoleerd) en er is overdag niemand thuis.

Bouwdoos

Bouwdoos

11-07-2017 om 19:03

Verbruik

Hoeveel isoleren helpt hangt natuurlijk af van wat er nu is, het volume van jullie huis en wat er mogelijk is. Het is dus heel lastig vergelijken. Maar het helpt zeker (we zijn het zelf nu aan het doen, nog 1 muur te gaan...)

Ons verbruik ziet er trouwens iets anders uit (hoekpand van 240m2/850m3). Gas is vrij exact 0 kubieke meter, electriciteit is rond de 10.000 kWh omdat we electrisch (IR) verwarmen. We wekken ongeveer 5000 kWh zelf op met onze zonnepanelen.

Hebben jullie wel dubbel glas?

Caesar

Caesar

11-07-2017 om 20:06

Temperatuur?

5000 kuub gas? Dat is echt heel erg veel.
Tot welke temperatuur verwarm je de ruimtes van je huis?

Huisje

Huisje

11-07-2017 om 21:06

Tussenhuis jaren 30

man is altijd thuis en gas is ongeveer 900 kuub. Elektra ongeveer 2000 kWh; waar nog 800 kWh zonnepanelen vanaf gaat.
Verwarming staat op 19 a 20 graden. Alles dubbelglas en waar mogelijk geïsoleerd.
Heb je hier iets aan?

Ciska22

Ciska22

11-07-2017 om 21:37 Topicstarter

tja

Vrijwel niet geisoleerd. beneden wel dubbel glas maar alleen in woonkamer al 8 grote ramen. Als de zon schijnt is het direct warm en kan bij wijze van spreken in de winter de verwarming uit. Zodra het bewolkt weer is of koud is moet de verwarming er flink aan trekken. Staat dan overdag op 19/20 graden. Maar is alleen beneden al bijna 150 vierkante meter vloeroppervlakte.
Boven wordt licht meeverwarmd..

Tihama

Tihama

12-07-2017 om 00:19

Tip

Isoleren is beslist zinvol.

Op deze website https://www.verbeteruwhuis.nl/ (van de overheid) kun je een kleine rekensom maken om te zien wat je zou kunnen besparen.

Het is een vrij eenvoudige rekensom. Jullie gasverbruik is eigenlijk best normaal voor een woning van die maat en die leeftijd. Daar kun je alleen wat aan doen als je gaat isoleren.

Ik noem isoleren altijd het slankie-verhaal: wat er niet aankomt, hoeft er ook niet af. Energie die je niet verbruikt hoef je ook niet op te wekken of aan te schaffen.

Jullie elektraverbruik is juist enorm laag. Het landelijke gemiddelde voor een 2-persoons huishouden ligt op 3300. Dus dit is echt bijzonder laag.

Maar die isolatie heeft gewoon zin. Je kunt dat ook in porties aanpakken, dan win je in stapjes je energieverbetering. Je kunt ook gebruikmaken van bepaalde subsidies/leningen die zowel het Rijk als bepaalde gemeenten aanbieden. https://www.energiebespaarlening.nl/particulieren/
Dit is ook een overheidsregeling.

Ciska22

Ciska22

12-07-2017 om 10:10 Topicstarter

Tihama

Ja, dat het elektra zo laag is snap ik ook niets van.
Het eerste jaar was het veel hoger (wonen hier nu twee jaar)
Het verschil verklaarde ik voor mezelf aan de verbouwing die we hebben gedaan twee jaar geleden met bouwdrogers aan en groot gereedschap.
Terwijl hier altijd 3 pc's dag en nacht aanstaan.
Ik altijd overal en altijd de lampen uit moet doen omdat iedereen die vergeet uit te doen..
Als ik de meterstanden ingeef krijg ik ook altijd de melding dat ze denken dat het niet klopt en dat de meterstand hoger moet zijn, maar dat is dus gewoon niet zo..
Ik ga eens even kijken op die site die je aangaf.

Ciska22

Ciska22

12-07-2017 om 11:36 Topicstarter

O jee meter kapot!

Ik ging nog eens even kijken maar nu blijkt dat de beide elektra-meters niet lopen...
Gebeld met Essent en die zagen nu dat ie al zeker een half jaar niet meer loopt..
Dus nu moet er een nieuwe meter komen en wordt ons verbruik geschat naar het verbruik van de afgelopen jaren...
Ook kunnen ze dan nog een paar maanden ons verbruik vergelijken of het niet te hoog geschat is.
Afijn ze komen pas op 1 augustus dus gaan nu een wietplantage aanleggen denk ik, hahha
Gelukkig is stroom niet zo duur en zal het waarschijnlijk 4000 KWH zijn wat bijbetaald moet worden. Dat is rond de 350 euro als ik het goed heb...

Viel mij ook op.

Ik had ivm je vraag over gas even op onze jaarafrekening gekeken en dacht:"dat is weinig elektra bij jullie."

Geen idee of het 350 euro gaat worden?
Elektra is dacht ik ongeveer 0,20 ct. per KWH?

Als ik 4000x0,20 uitreken dan kom ik op 800 euro? Maar de meter is sinds een half jaar stuk en een gedeelte is al betaald per maand. Dus "bijbetalen" is weer iets anders dan de complete 4000 KWH nog ophoesten?

Ad Hombre

Ad Hombre

12-07-2017 om 13:42

Mijn stroom

Wij gebruiken 10 kwh electra per jaar (zonder electrische verwarming maar met airco en computers veelal aan) plus 3,3 Kwh voor het opladen van de electrische auto. Gas kan ik niet zo snel nazoeken. Zonnepanelen zijn niet handig vanwege ene ongunstig dak...

10 kWh per jaar? Ik denk toch van niet...

Ciska22

Ciska22

12-07-2017 om 15:48 Topicstarter

Oeps

Nee, er moet waarschijnlijk nog 4000 KWh bij. Het eerste jaar kwam het in totaal uit op 5670. Nu op 1584. Ga er dus vanuit dat ze ongeveer 4000 bij zullen tellen, maar ik rekende het voor het daltarief.
Als we 2000 hebben voor daltarief (0.049 ct) en 2000 voor normaal tarief (0.064 ct)
Dan zal er nog BTW overheen komen..
Vorig jaar hadden we 5670 KWH en dat kostte 368.69. Nu heb ik voor 1584 KWH 135.28 betaald.
Dus heel veel extra kan het nooit gaan worden...
EN kreeg ook nog 700 euro terug...

Ad Hombre

Ad Hombre

13-07-2017 om 11:59

Jippox

Ik vrees van wel. Drie keer zoveel als een gemiddeld huishouden (en dat nog zonder de auto mee te tellen)

Phryne Fisher

Phryne Fisher

13-07-2017 om 12:06

Hier ook veel

Volgens mij verbruik ik ook vrij veel gas (1600 kuub per jaar) voor mijn ongeisoleerde tussenwoning. Elektra zit ik juist vrij laag. Volgens het overzicht van mijn slimme meter verbruiken we de hoeveelheid voor 1 persoon, maar we zijn met zijn drieën. Ik denk dat dat komt doordat we overal spaarlampen hebben, en eigenlijk wat te weinig lampen.

Hanne.

Hanne.

13-07-2017 om 13:22

10 kWh

Ad, gemiddelde 1 persoons huishouden gebruikt volgens mijn leverancier
ruim 2000 kWh per jaar. Daar zit je met je 10kwh royaal onder en zeker niet boven.

Tihama

Tihama

13-07-2017 om 21:41

Ad schreef:
"Ik vrees van wel. Drie keer zoveel als een gemiddeld huishouden (en dat nog zonder de auto mee te tellen)"

Je gebruikt dus 10 MWh en niet 10 kWh

Tihama

Tihama

13-07-2017 om 21:49

Ciska

"Als we 2000 hebben voor daltarief (0.049 ct) en 2000 voor normaal tarief (0.064 ct)'

Volgens mij kan dit niet kloppen.
Deze stroomprijzen zijn namelijk grootverbruiksprijzen en geen particulierenprijzen.

Ik mis ook de energiebelasting die voor een particulier geldt. Dat is alleen al 12 ct per kWh.
https://www.gaslicht.com/energie-informatie/energiebelasting

Een particulier betaalt eigenlijk altijd wel 18 ct per kWh. Ik ben bang dat die 4000 kWh extra echt een flink bedrag is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.