Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Fiorucci

Fiorucci

25-03-2015 om 19:12

Ja hoor....vega

Ja hoor, ik hoor het zo vaak om mij heen, maar ook nu in ons gezin een kind wat ineens vegetarisch en eigenlijk het liefste veganistisch wil eten. Ik juich het toe, want tot nu leeft ze het liefst op chips, pizza en pasta. Nu zit ze heerlijk nootjes en peren te knagen.. Ik ben wel op zoek naar een site met wat meer info waar ze op moet letten, ze is vijftien en in de groei. En leuke recepten zijn zeer welkom natuurlijk! Ze laat nu melk staan en drinkt alpro. Prima, ik ben benieuwd, ze is dol op melk maar heeft daar wel last van, dus ik hoop dat ze zich snel beter voelt.

Tine Winkel

Tine Winkel

25-03-2015 om 19:42

vitamine b12 en ijzer

zou ik zeggen. Had toevallig deze week over vitamine b12 gelezen: https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-b12.aspx, ik weet niet of dat aan die Alpro-melk is toegevoegd.

en ijzer natuurlijk, voor meisjes in de groei die al menstrueren (15, dus dat zal al wel). ook hierover bij het voedingscentrum meer informatie: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/ijzer.aspx, maar on nu alles uit broccoli, sperziebonen en volkorenbrood te halen... verderop worden nog peulvruchten genoemd en ook de combinatie met vitamine C.

Ik zou me er wel even goed in verdiepen, in deze periode is het toch wel erg fijn als ze voldoende voedingsstoffen binnen krijgt.

mwah

Chips zijn volgens mij harstikke veganistisch, pizza ook mits er geen kaas, vlees of vis op zit en ook pasta is prima in een veganistische variant te maken. Dus denk niet dat je er bent

Ik zou inderdaad stevig op de vitamines en het ijzer letten. Voor ijzer zijn naast pillen ook Floradix en Roosvicee Ferro een optie, van dat laatste krijg je wel een verkleurde tong (niet permanent, maar als je er niet op voorbereid bent is het bepaald een raar gezicht).

Succes ermee.

Temet

Hier ook

Mijn zoon (nu bijna 12) eet al jaren vegetarisch, zo'n beetje vanaf zijn zesde geloof ik. De meeste vleesvervangers vindt hij te veel op vlees lijken (of ze zijn in mijn ogen te zout), maar tegenwoordig heb je echt goede producten van de Vegetarische Slager (sommige voor mijn zoon helaas te "echt"), en van lupine. Die laatste vindt hij heerlijk.

Helaas had hij een halfjaar geleden toch een fors ijzertekort, en sindsdien gebruikt hij ijzer + B12-tabletten van Floradix.
http://www.ah.nl/producten/product/wi175691/floradix-ijzer-tabletten

Ik heb toen ook een productenlijstje gemaakt met de hoeveelheid ijzer per 100 gram, en opgezocht wat hij per dag nodig zou hebben. Peulvruchten, maar vooral linzen zijn een goede bron van ijzer, en idd: combineer het met vitamine c-inname, dan wordt het beter opgenomen.

Imniddels is zijn ijzer weer omhoog en voelt hij zch stukken beter.

Rafelkap

Rafelkap

26-03-2015 om 09:00

vraag over ijzer/b12 naast multivitamine?

Wat ik me afvraag, mijn jongste eet geen vlees. Wel kaas en melk en fruit (en wortelen). We geven hem multivitamine voor kinderen.
Zou dit voldoende zijn, daar zit ook b12 en ijzer in, of zou hij dit extra moeten hebben? In feite is hij ook vegetarier, alleen niet bewust

Marjoleine64

Marjoleine64

26-03-2015 om 09:34

Hier ook.

Onze jongste wilde toen hij 9 was (nu 15) plotseling geen vlees meer eten. Ik heb er toen op aangedrongen dat hij nog wel vis zou eten, en dat vindt hij heerlijk en eten we dus ook vaak. Verder eet hij veel vleesvervangers, die van de vegetarische slager zijn favoriet (je proeft het prijsverschil echt). Peulvruchten zijn aan hem niet besteed, en ook aan de oudste niet, dus die eten we niet vaak. Verder veel kaas, noten (maar dan weer geen pinda ivm allergie), ei, paddestoelen en vooral veel groente. Nog nooit iets gemerkt van ijzertekort (wel eens laten onderzoeken in de brugklas), hij is kerngezond en beresterk (en bijna 1m80).

Ik ken ook gezinnen waar de ouders zelf vegetarisch eten, maar de kinderen dat pas (volledig) mogen als ze uitgegroeid zijn. Juist om ervoor te zorgen dat de kinderen toch makkelijker alle voedingsstoffen binnenkrijgen. Ik zou wel moeite hebben met veganistisch...

Tine Winkel

Tine Winkel

26-03-2015 om 09:39

@rafelkap

als je jongste wel zuivelproducten eet, zou ik me over vitB12 geen zorgen maken. IJzer kan ik niet goed inschatten. 't Is een jongen, dus dat maakt het wat minder kritisch, lijkt me.

Rafelkap

Ik zou er even één keer wat tijd voor uittrekken en het dan eens goed uitrekenen.
Hier kun je vinden hoeveel hij per dag nodig heeft: http://www.vitamine-info.nl/hoeveel-heb-ik-nodig/

En dan gewoon verder rekenen: hoeveel B12 zit er in zijn multivitaminen, hoeveel in één glas melk et cetera. Dat hoef je maar één keer te doen en dan weet je of je door de bank genomen goed zit. Ik vraag me af of hij er met alleen zuivel wel komt. Mijn zoon eet regelmatig eieren, dat scheelt behoorlijk.

sites

Op www.veganisme.org kun je veel informatie vinden, op sites al veganchallenge.nl en plantaardigemaandag.nl zijn ook recepten.
Er zijn nog veel meer Engelstalige sites met heerlijke recepten, dat kan alleen met vertalen wat lastig zijn.

Groetjes Maaike (wij eten al jaren alleen plantaardig en nooit problemen gehad met tekort aan voedingsstoffen)

Fiorucci

Fiorucci

27-03-2015 om 16:31

Dank

Dochterlief weet inmiddels via vriendinnen al het nodige, en is goed bezig. Engelse sites zijn voor haar geen probleem. Floradix tabletten vind ik een goed idee, ze is nogal kwakkelig.

Rafelkap

Rafelkap

27-03-2015 om 18:44

Anneque

Jij ook dank. Nu is mijn zoon een aantal jaren geleden wel nagekeken op b12 en ijzer, dat was toen goed.
Mijn zoon eet wel regelmatig pannekoeken, zitten ook eieren in Maar ik zal eens gaan rekenen!

+ Brunette +

+ Brunette +

29-03-2015 om 00:43

Temet (chips)

Naturel chips zijn uiteraard veganistisch maar de smaakstoffen die ze aan de opgeleukte varianten toevoegen zijn dat niet altijd: inosinaten en guanylaten kunnen van dierlijke oorsprong zijn.

Fiorucci

Fiorucci

29-03-2015 om 14:53

Klopt Brunette

Kettle chips sour and cream eet mijn dochter wel,maar dat is een van de weinige chips waarin niks wordt gebruikt van dierlijke oorsprong.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.