Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Italiaans gezegde - hulp gevraagd (primavera?)

Ik wil een variant maken op het volgende Italiaanse gezegde: "Tra/fra moglie e marito non ci mettere il dito".
Het gaat om 2 mannen die gaan trouwen. Hoe pas ik dit spreekwoord aan, zodat het (grammaticaal juist) op 2 mannen slaat? Kan dat bijv. zo: "Fra due mariti non ci mettere il dito"?
En is dit wel een echt bekend spreekwoord?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

19-05-2011 om 16:27

Ben ik al

Anneque: het is inderdaad een bekend spreekwoord, meestal in de vorm: "tra moglie e marito non mettere il dito" wat de betekenis heeft een buitenstander zich niet moet bemoeien met zaken tussen man en vrouw aangezien die zo intiem en privé zijn dat daar alleen maar ellende van komt. (Vooral als die buitenstaander een schoonmoeder blijkt te zijn).
Tra due mariti non mettere il dito is grammaticaal juist, maar maakt het niet gelijk duidelijk dat het niet over zomaar twee getrouwde mannen gaan, maar over 2 mannen die met elkaar zijn getrouwd. Ik zou er daarom dus 'Tra marito e marito non mettere /metterci) il dito' van maken
Groeten Primavera

Anneque

Anneque

19-05-2011 om 19:46 Topicstarter

Dank je wel, nog een vraagje

Bedankt voor je snelle antwoord! Ik begrijp nu dat het spreekwoord een iets andere lading/betekenis heeft dan ik dacht. Ik dacht dat het zoiets was als: de liefde tussen deze 2 (mannen in dit geval) is zo sterk, daar komt niets tussen. Maar ik begrijp uit jouw rea dat er eigenlijk iets anders bedoeld wordt. Waarmee ik me dus afvraag of het wel zo'n geschikte wens is.....hmmm. Ik denk er nog es over. Je hebt niet toevallig een mooi passend spreekwoord/gezegde paraat? 't Moet op een tegeltje.....

Holiday

Holiday

19-05-2011 om 20:02

Italie.nl

Kijk eens op italie.nl en dan onder het kopje "trouwen" en dan bij "spreekwoorden". Misschien zit er iets voor je tussen. Hoewel ze allemaal een beetje negatief zijn (zoals op elk potje past een dekseltje) ook niet echt leuk voor pasgetrouwden!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.