Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

italiaans dessert

hoihoi!

Met 4 mensen die elkaar nog niet kennen gaan we een gezelligheids-kookclubje starten, nu mag ik het dessert maken. Thema is Italiaans dus ik dacht aan tiramisu. Maar dat moet dus 4 uur in de koelkast dus dat is te lang, zo lang eten we vast niet

Zou t ook korter in de koelkast kunnen als we m in er porties maken of weet iemand een ander overheerlijk italiaansachtig dessert?

panna cotta

maar ook die moet even in de koelkast.
Je kunt natuurlijk ook gewoon (diepvries)fruit nemen, slagroom kloppen mascarpone erdoor, witte chocolade erover raspen. Ecco: Italiaanserig nagerecht.

Je fröbelt wat lekkers en breekt er wat cantuccini over.

zabaglione

Zabaglione. Dus. Met lange vingers, en als je echt authentiek wilt doen ga je van tevoren naar een Italiaanse winkel en koop je Italiaanse lange vingers (die zijn iets breder en minder bros).

uit mijn hoofd: per persoon 1 ei breken in een kom die boven een pan warm water staat, en 1 eidopje (dus de dop van een half ei, feitelijk) marsala en dopje suiker erbij. Kloppen en kloppen boven dat hete water totdat een schuimige lichtgele vla ontstaat. Die gaat vervolgens in mooie coupes/glazen, eventueel nog garneren met een framboos ofzo en die lange vingers erbij.

Maar dit is hoe ik het onthouden heb (niet zelf gemaakt, ik stond ernaast), zoek voor de zekerheid even een recept op. Het is in elk geval een dessert dat niet 4 uur in de koelkast hoeft.

Ook erg Italiaans en helemaal erg makkelijk is cantuccini met Vinsanto. Voor Vinsanto moet je wel even naar de slijter, maar daarmee is het werk dan ook gedaan

groeten,

Temet

Puck

Puck

01-04-2015 om 09:22

owww Temet

T water loopt me in de mond hoe jij Zabaglione beschrijft, krijg gelijk lekkere trek.

Ik denk trouwens als je Tiramisu in 1 persoonsporties maakt en eerst een uurtje in de vriezer zet en daarna terugplaatst in de koelkast het ook wel goed gaat komen. En natuurlijk dan als eerste het toetje maken voordat je met de rest van het koken begint.

koelkast tijd

Ik zou me niet veel aantrekken van die koelkasttijd. En hoezo kan dat niet, wil je vlak voor t voorgerecht de tiramisu maken? Kan toch ook de dag tevoren? Is het dineentje bij jou, of bij een ander? Tiramisu zonder gelatine wordt niet heel stijf, ook niet na 4 uur koelkast. In kleine glaasjes/coupes of schaaltjes maken, en dan loopt t ook niet uit als je er een lepel in zet. Of mis ik nu iets?

Puck

Puck

01-04-2015 om 18:15

Dorry1

Volgens mij is de lol van een kookclubje het samen koken, in dat geval is lang van te voren of een dag eerder niet echt een optie.

Knutselkei

Knutselkei

02-04-2015 om 18:47 Topicstarter

Temet klinkt heerlijk

ik gooi m in de groep.
Ja we gaan samen koken dorry dus dan hebben we beperkte tijd. Het is de eerste keer dat we met onbekende mensen samen gaan koken dus even aftasten. we weet kan ik straks heeeeel goed koken

Knutselkei

Knutselkei

02-04-2015 om 18:47 Topicstarter

panna cotta ga ik ook bekijken voor de volgende keer

we eten vast nog een keer italiaans

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.