Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

ideetje

ideetje

11-06-2013 om 13:57

Is mijn idee zo goed beschermd?

Ik heb een leuk idee. Ik heb het opgeschreven en dit als aangetekende brief aan mezelf gestuurd. Is dit voldoende bewijs dat het idee van mij komt of is er meer nodig? Bv mijn idee vast laten leggen bij: https://www.boip.int/wps/portal/site/ideas . Ik sta te popelen om met mijn idee aan de slag te gaan maar wil eerst zeker weten of het zo goed beschermd is. Niet dat er straks iemand het idee wel vast laat leggen en dan zegt dat het zijn idee was. Snap je? Het mag niet te veel kosten dus vandaar dat ik het via een aangetekende brief heb gedaan. Iemand die hier verstand van heeft. Ik hoor het graag!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
-Flupke-

-Flupke-

11-06-2013 om 14:02

Hahaha

een aangetekende brief aan jezelf?? Wat heeft dat voor bewijswaarde?

Dagtekening

Flupke, gut wat grappig nu toch! Het gaat waarschijnlijk om de dagtekening (poststempel) op de postzegel om aan te tonen dat dit idee in elk geval al op die datum bestond.
Beste Ideetje, er is genoeg op het internet hoe je je idee kan beschermen. Welke bescherming je dienst of product nodig heeft, is afhankelijk van de dienst of het product die je voor ogen hebt en het gebruik ervan. Zo kan je de originaliteit ervan willen beschermen en/of het gebruik ervan of de koop etc.. De mogelijkheden zijn er maar er is ook een beperking in. Van (een poging tot) echte bescherming is pas sprake als je ook de middelen hebt om die af te dwingen (dmv een rechtszaak bijvoorbeeld). Vaak kan je maar beter iets hebben dan niets.

GS

GS

11-06-2013 om 14:35

Nee

Zo is je idee niet goed beschermd. Als je het op deze manier wilt 'beschermen' dan zou je het beter in een notariële acte vastleggen. Dan nog kun je alleen aantonen dat je idee (ik ga er even vanuit dat het om een vinding, iets octrooieerbaars gaat) ouder is dan een eventueel later octrooi van een ander (en die jou wil verbieden jouw idee te gebruiken).
Wil je echt bescherming, dan moet je een octrooi indienen. Kosten: mega; afhankelijk in hoeveel landen je bescherming vraagt en hoelang je het in stand wilt houden. En zoals Judith-t al aangeeft moet je (financieel) in staat zijn octrooi-inbreuken inderdaad aan te vechten. Maar ja, wie weet heb je een giga-uitvinding gedaan en hebben we het wel tegen de toekomstige Bill Gates
Waarom maak je geen afspraak met een octrooibureau?

Rafelkap

Rafelkap

11-06-2013 om 18:01

Ligt eraan

Ligt er ook aan wat voor soort idee het is. Voor programmavoorstellen (voor tv-programma's) hoeft men maar IETS te veranderen en ze kunnen er zo met je idee vandoor. Het is niet makkelijk je als enkeling te verweren tegen grote produktiehuizen.
Ik zou niet teveel stilstaan bij het beschermen maar vooral je energie besteden in het DOEN! Soms moet je een beetje risico nemen. Hup aan de slag en heel veel geluk!

Puck

Puck

12-06-2013 om 09:04

En...

Weet je zeker dat je idee origineel is en dat niet een ander het ook al heeft geregistreerd?

Rafelkap

Rafelkap

12-06-2013 om 10:39

Tegelijkertijd

En bedenk ook dit: soms ontstaan ideeen tegelijkertijd en is er geen sprake van jatten. Gewoon de tijdgeest.

Links

Links

12-06-2013 om 20:09

Inhoud envelop?

Hoe bewijst het poststempel van de aangetekende envelop wat de inhoud van die envelop was?

Nee, dat is weggegooid geld geweest

Wat je wel kunt doen, is voor mij al gezegd.

Ideetje

Ideetje

12-06-2013 om 21:51

Suf van mij....

Ha,ha inderdaad suf van die aangetekende brief. Ik ga echt met mijn idee aan de slag. Inderdaad gewoon doen! Bedankt voor de tips. Als het idee bekend is laat ik het jullie nog weten!!! Ik doe het niet perse om er geld mee te verdienen maar het is meer dat ik het zo graag voor elkaar wil krijgen dat het idee een succes wordt. Meer kan ik er nu niet over zeggen. Nieuwsgierig? nog even geduld.....

Kijk

Kijk eens of New Venture nog bestaat. Misschien is dat voor jou de beste ingang.

Ideetje

Ideetje

13-06-2013 om 13:06

Ah fijn....nu kom ik weer een stapje verder

Bedankt Judith-t. Via deze tip heb ik veel nuttige informatie gevonden. Ik ga me zeker verdiepen in New Venture.

Ik kwam verder dit stukje informatie tegen over jezelf een brief sturen (het is lang dus alleen lezen als je interesse hebt)

Al vele decennia gaat het verhaal de ronde dat er eenvoudige methode is om bepaalde rechten te kunnen claimen op een idee.
De methode die hiervoor geadviseerd wordt is de volgende:

Schrijf je idee zo gedetailleerd mogelijk op een stuk briefpapier en stop deze papieren vervolgens in een enveloppe.
Verzend deze enveloppe aan jezelf geadresseerde enveloppe via PostNL naar je eigen woonadres.

Na ontvangst heb je een enveloppe in handen met jouw idee. De afgestempelde postzegel is dan de dagstempeling waarmee je aan kunt tonen dat het idee op datum afstempeling al van jou is. Tenminste, zo wordt beweerd.

Het idee is dat je nu een document hebt waarmee je bij opening van de enveloppe kunt bewijzen dat het omschreven idee door jou bedacht is voor of op de datum waarop de enveloppe is afgestempeld.

Het klinkt plausibel maar bij nadere bestudering zijn er nogal wat gaten te schieten in deze vorm van ‚bescherming’.
Om duidelijk te maken waarom bescherming op deze manier weinig zinvol is eerst een korte uitleg over octrooien.

In de octrooiwereld zijn er twee principes waar je rekening mee moet houden als het gaat om de datum waarop bescherming van je idee in kan gaan.

Principe 1: het first to file principe.

Dit houdt in dat de persoon die als eerste een octrooi indient ook degene is die het recht op een octrooi kan verkrijgen.

Principe 2: het first to invent principe

Dit houdt in dat degene die aan kan tonen het eerste aan de slag te zijn gegaan met de uitwerking van een vinding het recht op octrooi kan laten gelden.
In Europa kun je alleen patent verkrijgen als je de eerste bent die de aanvraag indient. In de VS geldt het first to invent principe.
Daar kan iemand anders patent aanvragen maar als jij aan kunt tonen dat je eerder was kun je alsnog in het gelijk gesteld worden als je conflicten krijgt met de indiener.

Wat betekent dit voor de aan jezelf verzonden enveloppe?
Zoals je hebt gezien heb je in Europa sowieso al niets aan een enveloppe met daarin een beschrijving van een vinding doordat in Europa het first to file principe van toepassing is. Wil je een (technisch) idee voor de Europese markt vastleggen, dien dan zo snel mogelijk een patentaanvraag in. Voor de Amerikaanse markt heb je misschien nog een kans.

Er is een maar, los van octrooivoorwaarden is er een nog veel belangrijkere reden waarom een brief verstuurd aan jezelf op geen enkele manier enige rechtsgeldigheid aan de inhoud kan worden ontleend. Niemand stelt bij verzending immers vast of de enveloppe daadwerkelijk dichtgeplakt was toen deze op de bus gedaan werd. Dat argument zal bij elke opening van de enveloppe worden aangehaald. Geen enkele partij zal zomaar akkoord gaan met de inhoud van de enveloppe.

Ideetje

Ideetje

13-06-2013 om 13:29

Ooh spannend!

Ik heb net besloten mee te doen met de volgende New Venture 1014! zie: http://newventure.nl/nl/hoe-werkt-meedoen
Spannend!!!! Je idee wordt zo automatisch beschermd als je meedoet dus geen zorgen ha,ha. Als het wat wordt met het idee dan volgt alsnog de octrooi aanvraag. Duimen jullie voor mij? Ik heb nog ruim de tijd om mijn idee op papier te zetten etc. Ik heb er echt zin in!!!!!!!!! Ga er helemaal voor.

Links

Links

13-06-2013 om 21:54

Leuk!

Hoeveel van ons hebben er geen ideeën? Wat leuk dat je er ook echt wat mee doet. Heel veel succes!!

Jurist

Jurist

13-06-2013 om 23:46

Datumstempel van belastingdienst en geheimhouding.....

Ideetje, dat is de goedkoopste actie die je wel kunt doen! Zoek even op internet of bel de belastingdienst. D

Dan kan je je idee in elk geval, om te beginnen, daar registreren (datumstempel krijgen), bewijs dat je dat idee op datum X had. Goedkoper dan een notariële akte. Dit zou ik sowieso even regelen.

Verder: als het iets is wat door een octrooi beschermd kan worden (dat kan niet altijd) moet het in elk geval nieuw en inventief zijn.

Om te zorgen dat het nieuw is op het moment dat je het octrooi aanvraagt, moet je ervoor zorgen dat IEDEREEN aan wie je het in de tussentijd vertelt een geheimhoudingsverklaring tekent. Anders kan het voordat er een octrooi aangevraagd wordt, (algemener) bekend worden en is het niet meer nieuw en kan je geen octrooi meer aanvragen.

Daarin moeten ze verklaren dat ze (naam/adres) van jou (gegevens) op/vanaf datum X bepaalde informatie krijgen over een uitvinding/idee m.b.t. ........... en dat ze dat aan niemand mogen openbaren en alleen mogen gebruiken om .... (bijv. te beoordelen of het een prijs kan winnen of bijv. om te onderzoeken of zij jouw idee willen produceren of exploiteren). Ook opnemen dat ze op jouw eerste verzoek alle info (schriftelijk of digitaal) over jouw idee zullen vernietigen binnen x dagen na jouw verzoek en dat schriftelijk aan jou bevestigen. Alles op straffe van een boete (niet te laag en afhankelijk van de ingeschatte waarde van je octrooi, tussen de 10.000 en 100.000 euro?), onverminderd jouw recht op volledige schadevergoeding als ze in strijd met de geheimhoudingsverplichting handelen. Ondertekenen met naam, plaats, datum.
Misschien kan je op internet voorbeelden vinden. Maar let op dat bovenstaande er in elk geval in staat (er zijn ook slechte geheimhoudingsovereenkomsten).

Weet wel dat de taksen voor een octrooi duur zijn, en m.n. elk jaar duurder worden. Veronderstellend dat als het echt wat oplevert, je ook meer octrooitaksen wil betalen. Al googlend kan je vast info over octrooien en taksen vinden.

NB. Even een domper: veel mensen vinden dat ze een briljant idee hebben. Ik geloof dat maar 1-5 % (vage gok van mij) iets oplevert. Dus reken jezelf (nog) niet rijk. Maar wel superleuk, en zeker het proberen waard! Wie weet hoor jij bij die 1-5%.

Succes.

Geen datum belastingdienst

Helaas is het niet meer mogelijk om een datumstempel bij de belastingdienst te krijgen
http://www.bno.nl/nieuws/datumregistratie-bij-de-belastingdienst-afgeschaft

In de link staan nog wel alternatieven, succes met je idee!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.